Gå til innhold
Tørris

Langtur Nordkalotten og Finland, trenger råd ang transport

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og en kompis planlegger en måneds villmarkseventyr med packraft gjennom Nord Finland.

Vi vurderer å starte selve padle-eventyret i elven Repojoki så langt mot norskegrensen det går.

Jeg ser for meg vi kommer til å fly til enten Tromsø/Alta, og lurer på følgende: Er det noen der ute som har erfaringer med å komme seg til Kalmankaltio i Finland med offentlig transport/lokale helter e.l.?

Jeg ser for meg første steg blir å ta seg mot Hetta i Nord Finland (Mulig buss fra kautokeino?) for deretter å gå for taxi/lokale helter. =)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tørris,

jeg tror det är nästan bara Skjult lenke - logg inn for å se den i Nord Finland som bjuder till buss.

Jörg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det høres riktig ut, fikk mye god informasjon fra Kautokeino Opplagstavle på Facebook, det ser ut til at det ordner seg med litt hjelp fra lokale helter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av a_aa
      Lit usikker på om denne tråden burde plasseres under "Bæresystemer", men den er såpass packraft-spesifikk at jeg tror den passer best her.
      Jeg har sekker fra 6 til 65 liter, men der er det stopp - jeg har ikke noe større, og jeg ønsker i utgangspunktet ikke noe større. Det gir en slags oppdragende effekt å måtte forholde seg til grenser for mye last man kan ta med seg
      Men så gikk jeg altså til anskaffelse av en packraft (Travel Light 270), og i tillegg til at den innebærer en noe ekstrautstyr (vest, årer, kanskje pumpe) så stikker den i seg selv av med en betydelig del av hovedrommet på den største sekken min (Osprey Atmos 65 AG), selv om den jo ikke er særlig tung. Og hvis jeg først har stappet ned der, så er det et slit å få den ut, og sekken ligner et virvelløst dyr av et eller annen slag når den skal stroppen fast på baugen, halvfull som den da er blitt...
      Så jeg vil jukse. Og henge på utsiden, nærmere bestemt på magesiden. Jeg lurte på å lage meg noe med støtte opp fra hoftebeltet, og tok kontakt med sqoop.no for å høre om Aarn Universal Frontsekker kunne være et godt utgangspunkt for å få til noe? Da innehaveren fikk tenkt litt på saken, anbefalte han at jeg ikke kjøpte noe fra ham  - med så lite tyngde mente han at jeg relativt enkelt kunne lage meg noe selv, det burde slett ikke være nødvendig med kobling mod hoftebeltet. All honnør til sqoop.no, det er ikke ofte man møter selgere som gir råd gratis og anbefaler å droppe innkjøp 👍 Jeg tenkte litt på saken og lagde meg denne tankeskissen:

      Pakkposen til Travel Light har bånd som som dras i for å lukke åpningen øverst, disse båndene er også festet nederst - og når den er lukket kan båndene fungere som skulderbånd for å bære posen på ryggen. Men de blir for korte om man skal henge den på magen så jeg fant ut at de måtte forlenges om ting skulle bli bra. Ryggsekkens skulderstropper ville kunne skyve skulderbåndene fra posen av skuldrene, så jeg trengte et festepunkt øverst for dem - og kanskje kunne jeg da få lagt posevekten indirekte på ryggsekkens hoftebelte? Jeg ville også trenge å stabilisere nedre del, for å unngå mye pendelbevegelser på posen - dette kunne kanskje løses med festepunkter i nedre del av hoftebeltet?
      Testet nå i ettermiddag:

      Løsnet knuter og tok båndene ut fra festen på pakkposen, og knøt inn en bit elastisk snor. Jeg kunne tre inn karabinere sammen med festespennen for toppstrammerne, og der var sannelig de to toppfestene på perfekt plass   De nedre var litt verre, men jeg har såkalte Packtach (Skjult lenke - logg inn for å se den) som gjør at jeg kan klemme fast karabinere på stoff, og da gikk det greit - de er litt knotete (og jeg stoler ikke helt på at de ikke skader stoffet) så jeg kommer nok til å håndsy en enkel løkke på plassen der etterhvert. På med ryggsekk først, og hekt båndene inn i karabinerne, kjenn etter litt, ta av og juster lengden på elastikken, prøv på nytt og - Bingo! Dette kjentes faktisk ikke verst ut  En god del av vekten overføres via ryggsekken ned på hoftebeltet, og vekten på magen er med på å balansere vekten på ryggen. Lite pendling i posen, og det er et visst slingringsmonn for å justere hvordan den henger på magen. 5-minutterstesten tilsier i hvert fall at det bør være mulig å gå mange kilometer på denne måten
      Ulempene er at posen på magen gjør at du mister litt visuell kontroll på bakken like foran deg, og er det ulendt terreng kan det være skummelt. Skal du gå bratt oppover, kan øvre del av lårene touche opp i sekken og skape bevegelser i posen. Og det er jo en liten åpning øverst, så etter noen timer med regn kan det kanskje begynne å skvalpe i posen... 
      Jeg har en annen løsning i tankene med å få posen klamret bak ryggsekken, men jeg tror uansett at jeg kommer til å bruke denne løsningen mest - etter litt optimalisering og finpussing
      Har noen forbedringforslag? Råd og innspill ellers? Hvordan bærer DU packraften din med deg på tur til vann/sjø/elv?
    • Av Ulv!
      Hei er det noen som har vært i kontakt med RodRig? Jeg skulle gjerne hatt en sånn sak til packraften min, men det virker ikke som det er så enkelt å nå fram der i gården. 
    • Av a_aa
      Må få brukt packraften jeg kjøpte i fjor sommer mer før jeg finner ut at jeg bør selge den igjen  
      Har laget noe som ser ut som en fin 3-mils-rute på kart.gulesider, med start ved parkeringen i Hausdalen (ikke langt fra Bergen) og mye vannvei ned til Os. Men jeg er jo mildt sagt usikker på om blåfargen på kartet er rolig vann, veldig grunt vann, eller hvitt, skummende vann.
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Noen som er lokalkjent som kan si noe om hvor realistisk denne ruten er? Hvor bør jeg regne med å vandre, og hvor går det sannsynligvis greit å flyte?
    • Av esw
      Laget meg lettvekt flytevest til padling i min nylagede DIYpackraft. Laget av samme 210D tpu nylon som raften. Laget prototype med dampsperreplast og tape først. Der stroppene er festet er det forsterket med 1000D 2-sidig tpu. Vesten er laget etter samme prinsipp som sitteputen til DIYpackraft (se hjemmeside). Har lagt ut mer om prosessen på min insra: @eswetssyr




      9C9E0F25-A99C-462A-B0BB-04A30F6B4057.mov


    • Av Urban packrafter
      I sommeren 2016 var jeg på Balkan for at packrafte på de fire floder Una, Unac, Vrbas og Cetina. De tre af dem i Bosnien & Hercegovina og den sidste Ceinta i Kroatien. Ud over den tragiske borgerkrig, havde jeg ikke meget forhåndskendskab til Bosnien. Bosnien vise sig at være et af de absolut smukkeste lande jeg har besøgt, med idylliske kalkstensdale med krystalklart vand.

      Una ligger i en nationalpark hvor landminer sørger for at skovene omkring floden er uberørt vild natur.

      Unac er en biflod i en smuk dalgang med flagermusbeboede tunneler.

      Vrbas er en stor og flot flod i den Serbiske del af Bosnien.

      Cetina løber i den tørrer kroatiske kyststrækning med er en ren jungle af vegetation.
      Denne fantastiske rejse er der kommet en fin film ud af som bl.a. blev vist på Nordic Adventure Film Festival i 2017. Jeg har her i marts lagt filmen ud til fri streaming på så nu har alle med interesse for packrafting og friluftsliv mulighed for at se den. God fornøjelse:

      Er man nysgerrig kan man læse lidt mere om turen Skjult lenke - logg inn for å se den og på Jeremies blog Skjult lenke - logg inn for å se den.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår.