Gå til innhold
Tørris

Langtur Nordkalotten og Finland, trenger råd ang transport

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg og en kompis planlegger en måneds villmarkseventyr med packraft gjennom Nord Finland.

Vi vurderer å starte selve padle-eventyret i elven Repojoki så langt mot norskegrensen det går.

Jeg ser for meg vi kommer til å fly til enten Tromsø/Alta, og lurer på følgende: Er det noen der ute som har erfaringer med å komme seg til Kalmankaltio i Finland med offentlig transport/lokale helter e.l.?

Jeg ser for meg første steg blir å ta seg mot Hetta i Nord Finland (Mulig buss fra kautokeino?) for deretter å gå for taxi/lokale helter. =)

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Tørris,

jeg tror det är nästan bara Skjult lenke - logg inn for å se den i Nord Finland som bjuder till buss.

Jörg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det høres riktig ut, fikk mye god informasjon fra Kautokeino Opplagstavle på Facebook, det ser ut til at det ordner seg med litt hjelp fra lokale helter ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Lignende innhold

    • Av Alexander Read
      Kople barnepulk med Fjllpulken Xplorer 168
      Min første post her inne. Tenkte jeg skulle legge ut litt info om mine erfaringer og løsninger knyttet til forberedelser med det å dra på langtur på vinteren i fjellet med barn og utstyr. Spesifikt gjelder det valg av pulk og modifisering av to pulker sammen for å kunne få med seg avkom OG alt utstyr for 2 måneder.
      1. Jeg har lekt med flere løsninger for overnevnte problemstilling. Jeg har i tillegg til barnepulk fra Fjellpulken også en Thule sykkelvogn som kan gjøres om til pulk. Fordelen er at barnet kommer opp fra bakken og er godt kapslet inne. Også mer plass om man slenger på vanntttbagger inne i vognen (dersom du har toseter), samt 2 stk vanntettposer bakpå. Mer plass altså enn Fjellpulken. Etter samtale med en som selger Thule ble det fort klart at mine bekymringer ble bekreftet; galskap var konklusjonen. Den vil ikke tåle påkjenningene som en slik tur gir. Forkastet ideen og søkte inspirasjon. Fant en link her inne om en far som koplet på en mindre transport pulk bak barnepulken. (Finner ikke linken nå dessverre). Etter en del sparring med bla Fjellpulken ble dette løsningen også for meg. Men jeg skal på lengre tur og trengte derfor mer plass. Her kommer en beskrivelse av hva jeg gjorde av modifiseringer.
       
      2. Xplorer har tre festepunkter til draget i motsetningen til tur varianten Xcountry (som er største med 144). Jeg trengte større. Det innebærer at «søsterfeste»/koplingen man kan kjøpe fra Fjellpulken til å kople to pulker sammen ikke passer. (Fungerer bare medio fester). Jeg freste derfor ut poppnaglene til det midterste feste og limte på gaffatape.
       
      3. Målte nøye opp festepunktet for de to feste dingsene som jeg monterte på baksiden av barnepulken. Pass på at selve koplet er i vater. Og husk å få det sentrert naturligvis.
      Vipps, du har nå et vogntog av en pulk😁
       








    • Av Bendiken26
      Synes å huske at jeg har sett et TV-program om en kar som gikk fra Pasvik og gjennom Finland til Finnmark eller noe lignende. Eller om han gikk treriksrøys til treriksrøys. Tror han karen var forholdsvis ung(slutten av 20-årene ish).
      noen som har peiling på hvilket program jeg snakker om eller hva dette kan ha vært?
    • Av rayun
      Dette er ikke en nylig gjennomført tur. Det er hele 7 mnd siden, men det kan muligens være lesbart nå i vinterkulda.
      I fjor, på våren hadde jeg et prosjekt gående. Et prosjekt som tok for seg forberedelsene jeg hadde til en ønsket langtur på sykkel. Prosjektet var i og for seg så vellykket at det førte fram til den ønskede langturen. Historien om hvordan det gikk er skrevet for lenge siden og er arkivert i mappen for turer i 2017. 
      Jeg har lenge tenkt å legge den ut her på Fjellforum, men av forskjellige årsaker har det blitt med tanken, inntil nå.
      Jeg er allerede i gang med forberedelser til dette årets langtur. Det vil si, om det blir en lang, eller to korte, eller hvor, har jeg ikke landet på. Det henger egentlig sammen med fjorårets tur, altså den du skal få lese om nå. Det eneste som er sikkert er, at det som i fjor, blir tur i år også.
      Siden det ikke er så veldig mye mer å si, er det vel like greit å bare komme igang. Så her er første del.
       
      Langtur på sykkel sommeren 2017

      Fra en treningstur før avreise, Fuji Touring 2017.
       
      Det starter med en drøm.
      Det vil si, ikke for korte turer, for de tar jeg på sparket. Nei, her skal det handle om lange turer.
      Og lange turer er resultatet av drømmer. Jeg har mange drømmer, kanskje fler enn de fleste.
      Og drømmen nå, er langtur på sykkel. 
      Spørsmålet er om langtur på sykkel er realistisk? 
      Fakta : Ambisjonene er der. Også fakta: Periodisk motortrøbbel. 
       

      Forberedelser til denne turen har jeg skrevet om tidligere her på Fjellforum og de kan du lese om Skjult lenke - logg inn for å se den.   
      Nedenfor følger historien om hva som skjedde videre. 

                                   Turstart, dag 1.
      25 juni og det er i dag morroa begynner. Det er søndag og jeg står opp til vanlig tid, dvs tidlig. I og for seg helt unødvendig siden jeg ikke starter på turen før i ettermiddag. Men jeg bor et stykke øst for Lillestrøm og veien hit er både svingete og smal. Det er ikke et sted jeg ønsker å sykle i rushtiden mandag morgen når alle har stått opp litt for sent. Jeg velger derfor å starte på ettermiddagen nå i dag og har avtalt å ta første overnatting hos min mor i Oslo.
      Været er helt greit med lavt skydekke når jeg starter. Det som ikke er greit er en irriterende vind som jeg tidvis har midt i mot. En del skog skjermer litt her og der, men et snitt på 12 km/t fram mot Fetsund viser at det går tregt. 
      Ute på Fetsundbrua er det åpent og vinden kommer skrått inn fra venstre. Hjelmen holder håret på plass og jeg kommer greit over. På vei ned Hovinbakken stopper jeg.

      Det ser litt utrygt ut værmessig så jeg drar regntrekket over styreveska før jeg fortsetter.

      På de lange åpne slettene før Lillestrøm løyer heldigvis vinden, men som tenkt begynner det  å regne i stedet. I grunnen ikke noe å bry seg om for jeg skal ligge inne og kan tørke det som blir vått.

      Jeg sykler inn i Lillestrøm langs siste, eller heter det nederste del av Nitelva og får et glimt av fontenen som kaster vannet høyt til værs. Her blander det seg med de lette dråpene fra himmelen og danner et flott skue.

      Litt motbakke nå, og så er jeg på Strømmen. Herfra går det radig unna til Lørenskog og duskregnet avtar. Passerer grensa til Oslo og svinger av mot Høybråten og er framme etter å ha brukt 2,23 timer på disse 50 km. Hele veien fra Fetsund og hit har jeg fulgt fine sykkelveier. De går litt hit og litt dit og er sjelden raskeste vei, men er helt klart mye bedre enn å være ute i veibanen.
      Fortsettelse følger...
    • Av Lars Weyer Andreassen
      Hei!
      Jeg er på utkikk etter 100% vanntette fotposer til bruk utenpå fjellsko/sko når jeg padler packraft/kano.
      Tenkte produkt ser ut som Helsport sine fotposer, men altså 100% vanntette.
      Vil helst at de går over kneet.
      Tenkes brukt når jeg padler mtp grunne/ufremkomlige partier der jeg må ut av farkosten, og når man stiger i land.
      Finnes dette produktet? Hvis ikke, gidder noen å produsere det?😂
    • Av Skaaningen
      Hei,
      har noen funnit en ultimat transporteske for Primus Omnifuel? Tenker på en som tåler en forsiktig støt. Spesifikt, noen som vet hvilken Peli Microcase som passer? Ideellt vil jeg ha boks som jeg kan bruke til Omnifuel med slange/pumpe, samt evt et par ekstra briller. Slangen får ikke bøyes sønder.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive



×