Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatte i en eller flere fjellduker?


Anbefalte innlegg

9 timer siden, Johanks skrev:

Jeg har billig utgaven av det Espen Ørud her tipser om, og det heter Helsport nordmarka 2. Dette ble vel kun laget for xxl tror jeg, jeg kjøpte det iallefall der på kampanje til ca. 900,-. Det ser veldig likt ut i utførelse og mål (mulig litt lavere) men kan virke som mitt nordmarka har noe større ventiler og annen (tyngre) ytterduk. Vekten på Nordmarka ligger på 2,3kg ca om jeg husker riktig. 

For meg fikk Nordmarka virkelig sin ild-dåp i form av litt uventet Obs-varsel og enorme nedbørmengder og kraftig vind. Jeg hadde verken "trutnet" teltet på forhånd men det holdt meg helt tørr igjennom to dager. Hadde litt opphold på dagtid innimellom så ytterduken rakk å tørke med hjelp fra vinden sånn at det er sagt da, men jeg ble veldig imponert mtp det været som var. Viste ikke om det haglet eller regnet ute omtrent, hørtes ut som duken skulle revne en stund :P To personer får man jo inne i dette teltet, men om det skjer at man bli telt-fast pga regn eller noe bør dere være svært gode venner.

Du finner dette billig på Finn.no, jeg syns det er ett veldig bra telt for denne prisen. Ikke det letteste, men det gjenspeiler seg i prisen. Kvalitetsmessig har jeg ikke noe å klage på egentlig, men gjenstår å gi det flere døgn ute før man kan konkludere noe der. God ventilasjon inne i teltet, innerteltet har lommer på begge sider, hemper for å feste i taket(selv har jeg festet ett tørkeloft der) og en myggnetting som faktisk fungerer helt greit. Forteltet kan man jo dra over på siden så får man fin utsikt også som Ørud nevner :) 

Ser også her http://www.helsport.no/nordmarka-2 at flere enn meg som oppfattet dette som en stabilt telt om du leser på omtalen. 

Scorer sikkert ikke høyest på noe, men jeg koser meg iallefall inne i mitt, og til 900,- smiler jo lommeboka også :)  Om det er av interesse kan jeg legge ut litt bilder av teltet i bruk. 

Det teltet virket veldig bra. Sleng gjerne ut litt bilder. Helsport lager gode produkter og selv om dette er billig tror jeg likevel det er et bra telt i forhold til mange andre i den prisklassen. Er det lenge siden du kjøpte teltet? Jeg ser på prisguide.no at det ikke har vært registrert noen pris siden desember 2012. Kan det være at de har sluttet å selge det? 

Ser forresten at g-sport har hatt Bergans Trillemarka 2 på tilbud til 999 kroner ofte. Det er et telt som minner en del om Helsport Nordmarka 2 og Helsport Fjellheimen SL 2 Camp. Vekten er vel 2,5 kilo, så er noe tyngre. Noen som vet om det går an å slå opp uten innertelt? http://ettstegtil.blogspot.no/2011/08/utstyrserfaring-bergans-trillemarka-2.html

Endret av DROMEDILLA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Det teltet virket veldig bra. Sleng gjerne ut litt bilder. Helsport lager gode produkter og selv om dette er billig tror jeg likevel det er et bra telt i forhold til mange andre i den prisklassen. Er det lenge siden du kjøpte teltet? Jeg ser på prisguide.no at det ikke har vært registrert noen pris siden desember 2012. Kan det være at de har sluttet å selge det? 

Ser forresten at g-sport har hatt Bergans Trillemarka 2 på tilbud til 999 kroner ofte. Det er et telt som minner en del om Helsport Nordmarka 2 og Helsport Fjellheimen SL 2 Camp. Vekten er vel 2,5 kilo, så er noe tyngre. Noen som vet om det går an å slå opp uten innertelt? http://ettstegtil.blogspot.no/2011/08/utstyrserfaring-bergans-trillemarka-2.html

Har Trillemarka 3 og det er et helt ok telt. Eneste klagen jeg har er at om du er over 190cm og ligger på 7cm exped så føles det litt trangt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsatt, lav profil i fotende. 

fullsizeoutput_9ee.thumb.jpeg.857dd11ad1ce276a0a8919cd1b8ae0bc.jpeg

fullsizeoutput_9ef.thumb.jpeg.73dba222e9b538ecc8bd52eae568ab0a.jpeg

Sigent om morgenen etter det været som var, skulle vel egentlig bare mangle med teltet plassert over noen tuver og mjukt pluggfeste.

IMG_0772.thumb.JPG.6cdc304bff284a004ffcd51850309eff.JPG

Noe lavt i fotenden, men fikk lavere takhøyde pga jeg hadde plassert teltet litt dumt over noen tuver. mykt å ligge på da :P

IMG_0766.thumb.JPG.1b0a4da183bc867be843902f1077744b.JPG

Inne i innerteltet kan man kun klare å sitte i åpningen, spesielt med tørkeloft. 

IMG_0808.thumb.JPG.52bc1e076bd77de0b2d5534e6f8a481c.JPG

Sitter helt greit inn mot forteltet under kokkelering og påkledning. 

IMG_0804.thumb.JPG.70cabb0ee460f0b08e53ae2d24057109.JPG

IMG_0810.thumb.JPG.b03fba01148adf44a08a07492889cab2.JPG

også mulighet for å åpne myggnettingen, greit på vinteren om det skulle ise igjen. fullsizeoutput_9f0.thumb.jpeg.0c4c9b4fb1c2835a924f7a591d9e080a.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Johanks skrev:

Oppsatt, lav profil i fotende. 

fullsizeoutput_9ee.thumb.jpeg.857dd11ad1ce276a0a8919cd1b8ae0bc.jpeg

fullsizeoutput_9ef.thumb.jpeg.73dba222e9b538ecc8bd52eae568ab0a.jpeg

Sigent om morgenen etter det været som var, skulle vel egentlig bare mangle med teltet plassert over noen tuver og mjukt pluggfeste.

IMG_0772.thumb.JPG.6cdc304bff284a004ffcd51850309eff.JPG

Noe lavt i fotenden, men fikk lavere takhøyde pga jeg hadde plassert teltet litt dumt over noen tuver. mykt å ligge på da :P

IMG_0766.thumb.JPG.1b0a4da183bc867be843902f1077744b.JPG

Inne i innerteltet kan man kun klare å sitte i åpningen, spesielt med tørkeloft. 

IMG_0808.thumb.JPG.52bc1e076bd77de0b2d5534e6f8a481c.JPG

Sitter helt greit inn mot forteltet under kokkelering og påkledning. 

IMG_0804.thumb.JPG.70cabb0ee460f0b08e53ae2d24057109.JPG

IMG_0810.thumb.JPG.b03fba01148adf44a08a07492889cab2.JPG

også mulighet for å åpne myggnettingen, greit på vinteren om det skulle ise igjen. fullsizeoutput_9f0.thumb.jpeg.0c4c9b4fb1c2835a924f7a591d9e080a.jpeg

Ser kjekt ut det teltet :) Får følge litt med på finn og det kommer noe på salg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Johanks skrev:

Oppsatt, lav profil i fotende. 

8825CA8F-32B5-4F90-8EDF-F1D758544501.thumb.jpg.496d8f7111fe835425466ed01558e581.jpg

Det finnes brukt i to forskjellige utgaver.  Et med sideåpning versjonen de selger nå, og med frontåpning. Begge er ved noe av det beste du kan få brukt for under 1000 lappen. Har begge variantene, den med sideåpning er best i regnvær, mens den med frontåpning kan du ligge å se rett ut av. Har byttet til Hillebergbarduner/strammere på mine to. 

Det tåler mye vind, da det har lav profil, men er du lang er takhøyden litt i minste laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Memento mori skrev:

8825CA8F-32B5-4F90-8EDF-F1D758544501.thumb.jpg.496d8f7111fe835425466ed01558e581.jpg

 Begge er ved noe av det beste du kan få brukt for under 1000 lappen. 

Det tåler mye vind, da det har lav profil, men er du lang er takhøyden litt i minste laget. 

 

3 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Kjøpte det jeg ;)

Takk for alle gode råd fra alle sammen her =) Håper jeg blir fornøyd med teltet. =)

Sier meg enig i det memento mori her sier, man får veldig mye telt for under 1000kr, eneste ja kanskje at takhøyden kan være en begrensning for noen. Jeg strekker meg 181cm, det går greit.  

Det tror jeg du blir, jeg er godt fornøyd med mitt så langt og ser frem til mange turer til med det. Var litt bekymret hva ett slik "billigtelt" skulle tåle men etter å fått testet det i skikkelig møkkavær føler jeg meg svært trygg inni der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
8 timer siden, DROMEDILLA skrev:

Kjøpte det jeg ;)

Takk for alle gode råd fra alle sammen her =) Håper jeg blir fornøyd med teltet. =)

Gratulerer. Og godt valg til en fornuftig pris!

Mange telt er lave, da blir det til at man ligger mest allikevel, og det går jo helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Gratulerer. Og godt valg til en fornuftig pris!

Mange telt er lave, da blir det til at man ligger mest allikevel, og det går jo helt fint :)

Ja. Det er sant. Dyre som billige. Jeg ble ikke fornøyd med tunnelteltet mitt før jeg byttet til Keron. Og det er det motsatte av billig. Har dog vært innom flere fra Helsport og Hilleberg, men jeg klarer ikke telt som skrår innvendig. Mulig jeg ligger litt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Linn Mari skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men @Johanks, hvilken sekk er det du har?  (Den på det første bildet ditt)

Det er en Osprey xenith 105L(trykk på meg)

 Den finnes også i dame modell som da heter den Xena (trykk på meg), usikker om du får den i 105L utgave, tror maks 85L. Jeg er svært fornøyd med min så langt mtp løsningene og bæresystemet. Pluss den har forsåvidt lav egenvekt i forhold til bæresystem og lastemengde. Merket at over 25-27kg+ begynner min å gi litt etter så bør holdes under den vekten. 

Veil.pris på denne sekken er heller ikke så ille, jeg fant min omtrent helt ny på finn.no til 1350,- inkl frakt så kan lønne seg å følge med der litt, om det ikke skulle dukke opp noe så kjøres det tilbud på disse i blant :) 

Det ligger ute en test(trykk på meg) her på FF av xena sekken gjort av @Tessatroll :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
On 1/4/2018 at 11:57 AM, DROMEDILLA said:

Ok, lurte på et slikt kitt som alternativ til super lett telt.

607296&width=850&height=638&resize_mode=fill.jpg'

Er det kanskje bedre med noe slikt?

hilleberg3.jpg

Eller slik



30324.jpg
Det blir vel fuktig uansett i en slik en duks løsning? Noen tips til superlett telt for 1-2 personer med innertelt eventuelt? Fordelen med fjellduk som telt er at du slipper å dra med deg tel og fjellduk da du kan ha duken på deg ved behov og slå den opp som et primitivt telt om natten.

De så meget tette ut, få eller ingen luftemulighet i øvre del av teltet.

Tror ikke jeg ville sovet godt der det Hillebergteltet var slått opp heller.

Fra spøk til revolver. MSR Hubba hubba NX. tomanstelt på 1.8 kilo komplett med god takhøyde hele veien, et utslåelig 3-sesongstelt.
Superenkelt å slå opp og finne plass til. På bilde ser du mitt og en venninde sitt telt, plassert på omtrent samme areal som du ville brukt til et tremanns tunelltelt.

 

MSR Tents.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2018 den 2.05, Johanks skrev:

Jeg har billig utgaven av det Espen Ørud her tipser om, og det heter Helsport nordmarka 2. Dette ble vel kun laget for xxl tror jeg, jeg kjøpte det iallefall der på kampanje til ca. 900,-. Det ser veldig likt ut i utførelse og mål (mulig litt lavere) men kan virke som mitt nordmarka har noe større ventiler og annen (tyngre) ytterduk. Vekten på Nordmarka ligger på 2,3kg ca om jeg husker riktig. 

For meg fikk Nordmarka virkelig sin ild-dåp i form av litt uventet Obs-varsel og enorme nedbørmengder og kraftig vind. Jeg hadde verken "trutnet" teltet på forhånd men det holdt meg helt tørr igjennom to dager. Hadde litt opphold på dagtid innimellom så ytterduken rakk å tørke med hjelp fra vinden sånn at det er sagt da, men jeg ble veldig imponert mtp det været som var. Viste ikke om det haglet eller regnet ute omtrent, hørtes ut som duken skulle revne en stund :P To personer får man jo inne i dette teltet, men om det skjer at man bli telt-fast pga regn eller noe bør dere være svært gode 

Anbefaler absolutt Helsport Nordmarka 2, her er mye telt for pengene. Jeg kjøpte dette da jeg skulle begynne med frilufts liv igjen og jeg var usikker på hvordan det ville utvikle seg. I år har jeg skaffet meg Hilleberg Tarp 5 og Meshtelt 1 for å ha noe enkelt og lett med i sekken. Funker greit dette å i skikkelig regnvær som vi hadde nå på lørdag og søndag, men vil ikke anbefale dette hvis en skal gå Hardangervidda på tvers.

384255811_HVkano1.thumb.jpg.8029f9d78851bcc9d0ceaa59c4c8dab7.jpg

T5MT1.thumb.JPG.cb71d5706f1dd1a4934e52c70f5c0d29.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.