Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjempebomtur til Finse -Første gangen jeg har snudd


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Det der føles ikke bra. Brukt masse tid på planlegging, mye penger på mat og billetter, samt mye energi på å få med seg alt på toget osv.

Kan uten problem bekrefte at Finse ikke alltid har ideelt vintervær. Men når det er sagt, så finner jeg vinterfjellet veldig uforutsigbart. De kaldeste fineste nettene har jeg faktisk hatt i nordmarka.

I vinter skal jeg prøve meg på skikkelig kuldehøl. Så får vi se hva som skjer. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tronn skrev:

Det der føles ikke bra. Brukt masse tid på planlegging, mye penger på mat og billetter, samt mye energi på å få med seg alt på toget osv.

Er nok en grunn, at det tok nesten ett år å skrive turrapporten.... Har jobbet litt med meg selv, men tenkte når jeg leste at Randulf la ut GPS-glippen hvor han mistet teltet og mye utstyr, at jeg kan kanskje lære bort noe jeg også. Men veldig vanskelig å legge bort stoltheten.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Memento mori skrev:

Er nok en grunn, at det tok nesten ett år å skrive turrapporten.... Har jobbet litt med meg selv, men tenkte når jeg leste at Randulf la ut GPS-glippen hvor han mistet teltet og mye utstyr, at jeg kan kanskje lære bort noe jeg også. Men veldig vanskelig å legge bort stoltheten.......

Der endret jeg tommelen opp til en pokal her. Det er så flott at noen faktisk gjør som du og Randulf, det kan andre lære av. For eksempel, når man sitter en gang og egentlig vet at det beste er å snu men opplever det jækla vanskelig å innse - og faktisk gjøre det. Da kan man tenke at "Nei, nå skal jeg sannelig være like klok som Memento mori og faktisk snu.", og så blir det litt lettere å gjøre det lureste og føle at æren er høvelig i behold. I hvert fall litt mer.

  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Memento mori - jeg har dratt med pulk èn gang til finse. De 15 andre pulkene var fullastet, også min. Det var unaturlig å gjøre noe annet. Men vi var to personer på tur, så vi løftet den inn og ut selv.

Men på NSB telefonen sier de noe annet. Det viktigste TROR jeg er er at den er så godt pakket at den kan stå oppreist, og du kan håndtere den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lesing, veldig bra at det også legges ut tur rapporter hvor ting ikke gikk etter planen - Som nevnt så legges det ofte ned mye ressurser i å få til slike turer, terskelen for å avbryte blir derfor gjerne høy. Takk for at du deler dine erfaringer, det settes pris på winking face

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

 

@Memento mori - jeg har dratt med pulk èn gang til finse. De 15 andre pulkene var fullastet, også min. Det var unaturlig å gjøre noe annet. Men vi var to personer på tur, så vi løftet den inn og ut selv.

Men på NSB telefonen sier de noe annet. Det viktigste TROR jeg er er at den er så godt pakket at den kan stå oppreist, og du kan håndtere den selv.

Snakket litt med konduktøren, og på det togsettet, var det plass til 5 sykler som ble hengt opp etter fremhjulet. Tipper plassen var 2x0,8 meter. Det var så trangt at de hang på skrå. Resten av lasterommet var leid bort til bagasje-service som frakter dette mellom Bergen-Oslo og visa versa. Var det fullt hadde de normalt ikke mere plass. Nesten ufattelig når en ser hvor stort et tog er. Det hendte at de nektet å ta med pulker.

En normal kvinne skulle kunne løfte pulken på plass, derfor også merkingen. Når du har kjøpt bilett til pulken løfter de den av og du går ut på vanlig måte. Blir for lang stopp om alle skal av med flere kolli, og samtidig laste av pulk. Er du uheldig med plassen du sitter på også blir det langt å gå. 

Blir de forsinket blir de sure. Et litt rart system.

Tipset er og sitte rett ved der hvor pulken er, og bestille plass på forhånd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Memento mori skrev:

Er nok en grunn, at det tok nesten ett år å skrive turrapporten.... Har jobbet litt med meg selv, men tenkte når jeg leste at Randulf la ut GPS-glippen hvor han mistet teltet og mye utstyr, at jeg kan kanskje lære bort noe jeg også. Men veldig vanskelig å legge bort stoltheten.......

Har ikke fått med meg randulf sin historie og fant den ikke via søk. Kan du gi et hint om hvilken tråd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, uteturen skrev:

Har ikke fått med meg randulf sin historie og fant den ikke via søk. Kan du gi et hint om hvilken tråd? 

Vet ikke om han har lagt noe her, men hvis du ser på Randulf Valle Naturformidling på Facebook, så la han ut en video om det der 10. november. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig en fantastisk rapport, jeg kjente skuffelsen og nedturen helt hit. Skal tenke på deg neste gang jeg ligger i teltet og føler trang for å syte litt over dårlig vær på en tur som det bare skulle være sol og godt fiske :D Takk for at du delte denne opplevelsen/erfaringen.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner skullfelsen heilt hit eg også! Klar for eit vakkert vinterfjell og får.... meir eller mindre vinteren på Sunnmøre. Hvilket ikkje er spesielt sjarmerande når ein har drømt om blåswix og frostrøyk.

Då lyt ein berre gjere som du; minne seg sjølv på at dette friluftslivet skal vere eit plussprosjekt,  og ikkje eit minusprosjekt med tapt glede og potensielt tap av helse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, aleks skrev:

Men her snakker vi om januar for ett år siden, sant?

Ganske mye mer snø der nå tror jeg. Øst for Hallingskarvet er det i hvert fall store mengder med snø. Du får prøve igjen:)

Ja. Var der selv da. Veldig lite snø da, men nå er det mye snø på vestlandet. Selv i Byfjellene i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport @Memento mori, viktig å vise også de turene der ikke alt går etter planen. 

Da jeg gikk på videregående var vi to stykker som planla en vinterlanghelg på Hardangervidda. Det var meldt litt vind, men ikke mer enn at både vi og våre respektive opphav mente det var forsvarlig med tur. Vinden mente noe annet og tiltok i styrke mens vi satt på toget til Finse etter endt skoledag. Vel fremme var været så ille at ene teltstangen knakk da vi prøvde å sette opp teltet. Fikk karret oss tilbake til Finse og fikk ligge i en gang på 1222-hotellet helt til nattoget kom for returen til Oslo. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det best å snu. 

Snudde på en kort topptur i Jotunheimen i sommer. Det hadde vært helt trygt å fortsette, men så ikke poenget med topptur i regnvær og frisk bris. Det endte med at vi tok en dags pause fra gåingen og drev med litt sightseeing i stedet. :)

Endret av Blackbrrd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.