Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt på snø/is underlag fryser fast?


Kjetil E.

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Mareng
4 timer siden, Kjetil E. skrev:

Har folk her inne på forumet opplevd at bunnduken i teltet fryser fast i snø/isunderlag, og hvis ja, hva kan man gjøre for å unngå at dette skjer?

Er dette hypotetisk, eller noe som faktisk har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forsøkt å ligge i telt med bunnduken direkte ned på is men vil tro det skal endel til at hele bunnduken fryser fast. Så fremt varmeforskjellen ikke blir vedvarende forskjellig mellom over og under teltduken så burde det gå greit. Har derimot opplevd at storm matter som man har måkt over fryser litt fast men ingen krise. I tillegg så er matrialene i moderne telt relativt stive og glatte noe som ofte hindrer at de fester seg spesielt mye til underlaget. Klar om man har et gammelt telt med tykk bommulsduk så ser jeg lettere for meg fast frysing :) 

Edit:
Temperatur og vær forandringer kan også spille noe inn regner jeg med og man bør også være obs på overvanns fenomenet - kan fort bli ufrivillig våt under feil forhold.

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Mareng skrev:

Er dette hypotetisk, eller noe som faktisk har skjedd?

Vel, jeg har ikke opplevd dette men keg tenkte at dette kunne bli en problemstilling med "varme" i teltet som ville føre til at noe vann smelter og deretter fryser fast bunnduken. Mener å ha lest noe om det i Hærens vinterskole leksjoner.. for en lang tid tilbake..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest teoretisk problemstilling dette ;-) Større sjans for at stormmatter fryser skikkelig til ved store temperatursvingninger eller solskinn som smelter snøen på dagen og ved skikkelig kulde på natta. Uansett ikke noe problem å løsne med moderne glatte duker.  :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter lar seg som regel løsne, men ikke vær for hardhendt med spaden. Det blir fort hull. 

Største problemet syns jeg teltplugger er. Fryser disse skikkelig  fast i isen, sitter de dønn. Pleier å koke opp vann, slik at jeg kan helle dette direkte på pluggene, for å få de løs. Rå makt ødelegger bare vanlig plugger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
41 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Vel, jeg har ikke opplevd dette men keg tenkte at dette kunne bli en problemstilling med "varme" i teltet som ville føre til at noe vann smelter og deretter fryser fast bunnduken. Mener å ha lest noe om det i Hærens vinterskole leksjoner.. for en lang tid tilbake..  

Har opplevd det på snø :) Blir teltbunnen fuktig kan det skje ved værforandring, fra mildt vær til endel kulde. Ikke opplevd det som noe større problem enn at duken kan dras forsiktig løs, ev. varmes ved å holde hender over en stund. Det har skjedd så få ganger at jeg ikke vil kalle det et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Footprint kan brukes for å spare teltbunnen. Billigere å ev skade footprint enn teltbunn. Som sagt ikke opplevd det som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste 5 årene teltet en god del på snø i Finnmark i vinterstid i alt fra +5 til -25 uten å ha vært i nærheten av at noe annet enn stormmattene sitter litt fast. Og det er liksom litt hensikten med stormmattene ;-). Man pakker de gjerne med snø og komprimerer dette med føtter og spade. Selv med vekslende vær har det aldri vært noe tema at bunnduken i innerteltet sitter fast i underlaget på noe vis..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.