Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd mot skibriller som dugger?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Var på topptur på ski i går. Drittvær, men det gikk greit.

Måtte ha på skibriller på hele turen opp, det blåste mye.

På toppen da jeg skulle skifte fra lue til hjelm for nedkjøringen skjedde det noe bedritent: jeg fikk snø på innsiden av skibrillene, og de ble våt på innsiden. Jeg tok så å tørket vekk det jeg kunne med oppbevaringsposen, men man smører bare ut vannet med den, votter, ullhansker osv tørket det sånn passe bort, men det var litt vann igjen i kantene og på skummet. Men hele turen ned måtte jeg kjøre uten skibriller, for i det sekundet jeg tok på brillene igjen fordampet de vanndråpene som var i brillene/skummet rundt brillene og dugget ned brillene.

Noen som har noen triks? Jeg har lest at noen har en klut i en ziplock pose, hvor det er litt såpe i det ene hjørnet, så rengjør man med denne. Men dette er jo imot alt som står i bruksanvisningen til brillene, de er visstnok satt inn med antiduggmiddel som blir ødelagt av alt annet enn denne oppbevaringsposen. De dugget som bare juling etter at det kom snø inni, så jeg kan ikke si at dette antiduggbelegget virket særlig bra. Hva gjør dere i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen erfaring med skibriller, men jeg har god erfaring fra Dykkermaske og Motorsykkel-visir. Jeg tviler på å spytte en skikkelig grønn en på brillene er beste løsning. Men for å hindre dugg på visir som ikke har pinlock (dobbelt lag visir) bruker vi shampoo fra Head & Shoulders. 

Jeg kan ikke forklare deg hvorfor, men det er bare denne shampooen som funker. Det er noe de har i den. Smør inn brillene med et tynt lag, la det tørke også poler det vekk med en klut... dette fungerer sjokkerende bra. Verdt å prøve 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nødvendigvis ikke bare om at brillene ble våte inni, men at hjelmen hindrer luftgjennomstrømming på sidene. De fleste alpinbriller har lufting rundt hele rammen, og hvis brillene passer veldig tett inni hjelmen, så blir mye av denne luftingen dårligere. Prøvde du å kjøre med bare lua og brillene? Jeg vil tippe at det ville gitt mindre dugg.

Selv har jeg ett par briller som dugger i hjelmen, og ett par som ikke gjør det.. Hvis jeg skal bruke det paret som dugger, så må jeg dytte brillene lenger ned på nesa for å få til bedre lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv det beste designet kan ikke gardere deg mot bedritent vær, @Mareng:-P

Jeg er også en person som har lue(/pannebånd/ingenting) på vei opp. I skikkelig møkkavær må en rett og slett være veldig nøye før man kler seg om dersom det er en risiko for å bli våt/ødelegge utstyret, etc. Jeg har dog aldri hatt problem med dugg på innsiden av brillene i alle de årene jeg har brukt disse (Oakley et eller annet. ca 7 år gamle, byttet linser en gang). Det kan dugge litt hvis jeg trekker buffen over nesen og puster, men det er lett å unngå.

En annen ting jeg har blitt mer bevisst på er at veldig mange er som oss: Har hjelmen på sekken på vei opp. Og det er i utgangspunktet litt dumt. La oss si at 70% av turen er oppover. Det er ikke slik at man er fritatt fra skredrisiko, fall, eller flygende is på vei opp. Hjelmen er ikke bare ment til å beskytte deg mot fall à la sykkelhjelm. Den skal beskytte deg på vei opp også.
Og er den på hodet hele tiden slipper man at den blir våt innvendig av regn, og man får ikke problemer med at man må skifte skibrillene over dersom det er mye regn og vind.

Denne saken fra i fjor viser viktigheten av hjelm også oppover: https://www.friflyt.no/Ski/Finseth-skadet-i-skred-Det-foerste-jeg-tenkte-paa-var-de-som-venta-hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring fra dykking, og der er prinsippet at du spytter i maska, smører svineriet utover og skyller maska i vann. Det blir da liggende en tynn film av spytt over maskeglasset og dette hindrer maska i å dugge. Den samme effekten får du på speilet på badet hvis du tørker over det med klut og såpe. Såpa legger igjen en tynn film på speilet som ødelegger overflatespenningen i duggdråpene slik at de flyter sammen til klart vann. 

Men jeg fant disse på nettet. Kanskje de kan hjelpe.

https://www.klubben.no/andre/th15002/foggel-antidugg-servietter?gclid=EAIaIQobChMIvoSB_oC52AIVw6sYCh2lBwOfEAQYASABEgI3ufD_BwE

 

WEB_Image 599111191.Jpeg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mareng skrev:

Var på topptur på ski i går. Drittvær, men det Men dette er jo imot alt som står i bruksanvisningen til brillene, de er visstnok satt inn med antiduggmiddel som blir ødelagt av alt annet enn denne oppbevaringsposen. De dugget som bare juling etter at det kom snø inni, så jeg kan ikke si at dette antiduggbelegget virket særlig bra. Hva gjør dere i slike tilfeller?

Uten å mene å være "eplekjekk" her så har du jo nevnt svaret selv, vær supernøye med å ikke få snø inni brillene. Jeg er selv opplært til at der kunn et brilleposen som skal være i kontakt med linsa, men synder noe mor det siden jeg skifter linser avhengig av lysforhold. Prøver likevel å ha minimum av kontakt annet enn ute på kantene.

Noe annet en en ren mikrofiberklut ville jeg aldri brukt, og etter x antall år med toppturer, og hodekråkefall i snø, så har jeg klart meg fint uten selv med brillene fulle av snø (og dogg innimellom.)

Går jeg oppover med mine skibriller så dugger dem med en gang jeg stopper pga varme/fuktighet fra pust og kropp. Det som fungerer aller best er bebehrlde dvs bevegelse og luftigjennomstrømming som transporterer fuktighet bort og jevner ut temperatur på innside og utside av briller. 

3 timer siden, Prebb skrev:

En annen ting jeg har blitt mer bevisst på er at veldig mange er som oss: Har hjelmen på sekken på vei opp. Og det er i utgangspunktet litt dumt. La oss si at 70% av turen er oppover. Det er ikke slik at man er fritatt fra skredrisiko, fall, eller flygende is på vei opp. Hjelmen er ikke bare ment til å beskytte deg mot fall à la sykkelhjelm. Den skal beskytte deg på vei opp også.
Og er den på hodet hele tiden slipper man at den blir våt innvendig av regn, og man får ikke problemer med at man må skifte skibrillene over dersom det er mye regn og vind.

Denne saken fra i fjor viser viktigheten av hjelm også oppover: https://www.friflyt.no/Ski/Finseth-skadet-i-skred-Det-foerste-jeg-tenkte-paa-var-de-som-venta-hjemme

Noen kommentarer til dette:

Eirik og Steinar gikk i svært bratt terreng og snøforholdene endra seg når de kom ut av renna. De sier selv at de gjorde feilvurdering ift snøforholdene.

Går man med ski på beina og såpass flatt som de fleste her inne på forumet nok gjør så går det nok fint med lue og briller på oppturen. (Se bratthet & eksponering på bildet i saken det er linket til for sammenligning, hvor mange her går slik på tur?)

Jeg bruker selv lue på oppturen med noen begrensinger. Hjelmen blir fort varm og "tett", og det er enklere å kommunisere uten tette øreklaffer som demper mye lyd. Hjelmen oppbevares da inne i sekken, og skibrillene i brilleposen enten i hjelmen eller i topplokket på sekken.

Men må skiene av pga bratthet + snøforholdene / eksponering (renner  / eksponerte kanter & egger) gjøres det fort en vurdering om hjelmen skal på. 

Vurder alltid forholdene før, underveis osv på turen. Er du usikker, avbryt/endre turen i stedet for å fortsette.  Og føler/vurderer du det dithen at det er tryggere med hjelm, så ta den selvsagt på.

Beklager avsporing fra brilletemaet  @Mareng , jeg blir litt engasjert med temaer som toucher sikkerhet i fjellet.(Har selv mistet skivenner pga uhell/fall (med hjelm), transportert ned folk fra fjellet med hodeskade, vært i rassituasjon ++).

Sikkerhet er überviktig og skal ikke tas lett på. Samtidig så skal man ikke ta bort gleden og mulighetene pga overdreven frykt for feil og uhell. Å være på tur er jo kanonbra. (Vanskelig balanse dette..)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i tillegg alltid med meg et par solbriller i sekken når jeg er på fjellet. Blir det for galt med skibriller, så hjelper solbriller også. Pleier å ha et par som går mot gul farge, i stedet for blå. Det får frem kontraster i snøen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg har i tillegg alltid med meg et par solbriller i sekken når jeg er på fjellet. Blir det for galt med skibriller, så hjelper solbriller også. Pleier å ha et par som går mot gul farge, i stedet for blå. Det får frem kontraster i snøen bedre.

Jeg har et par av forsvarets stormbriller i sekken. De ble kjøpt for nesten ingen ting og tåler nesten alt, (men jeg har aldri brukt dem.)

https://www.forsvarsbrukt.no/p-672-snbriller-ubrukt.aspx 

154dbtd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Mange svar her, takk for det :)
 
@tshansen - Veldig bra tips, skal prøves!

@Lompa - Jeg gikk med lue, men det har aldri dugget med hjelm før. Det er mine 1-lags briller til 199kr som dugger minst av alle jeg har hatt. 2-lags til 399 kan dugge mellom glassene hvis jeg er maks uheldig med fukt som kommer mellom, oakley brillene til 1700kr er det værste jeg har vert borti noen gang...
Solbriller har jeg kun med når det er sol, men de ville faktisk reddet med når det gikk til hell med skibrillene, så gjerne greit å ha med uansett :)

@Prebb og @Terka - prøver såklart å unngå våte briller. Men HVIS det skjer, eller når det skjer, så er det greit å høre om noen har en løsning som funker og ikke "ødelegger" brillene.

@REs Sånne kluter er gjerne greit å ha, men forsvarets briller? Ikke så pene, mildt sagt, og ser egentlig litt vel mørke ut? 

 

Noen som vet om noen billige og gode sportsbriller (Gjerne med flere glass) som har minst ett glass som fungerer bra i flatt lys på snø, og ett glass for sterkere sol?

Kanskje noe slikt: https://www.xxl.no/swisseye-novena-multisportbrille/p/1096830_2_style?gclid=CjwKCAiA-KzSBRAnEiwAkmQ15xWjedLyuwVpu35pig3Vd3Mqc2Pe4UzWd-8-U57Ql1IZlEe7BXZSbRoCPjIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CKaO2uq2udgCFdKRGAodaTMGDA  ??

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Mange svar her, takk for det :)
 
@tshansen - Veldig bra tips, skal prøves!

@Lompa - Jeg gikk med lue, men det har aldri dugget med hjelm før. Det er mine 1-lags briller til 199kr som dugger minst av alle jeg har hatt. 2-lags til 399 kan dugge mellom glassene hvis jeg er maks uheldig med fukt som kommer mellom, oakley brillene til 1700kr er det værste jeg har vert borti noen gang...
Solbriller har jeg kun med når det er sol, men de ville faktisk reddet med når det gikk til hell med skibrillene, så gjerne greit å ha med uansett :)

@Prebb og @Terka - prøver såklart å unngå våte briller. Men HVIS det skjer, eller når det skjer, så er det greit å høre om noen har en løsning som funker og ikke "ødelegger" brillene.

@REs Sånne kluter er gjerne greit å ha, men forsvarets briller? Ikke så pene, mildt sagt, og ser egentlig litt vel mørke ut? 

 

Noen som vet om noen billige og gode sportsbriller (Gjerne med flere glass) som har minst ett glass som fungerer bra i flatt lys på snø, og ett glass for sterkere sol?

Kanskje noe slikt: https://www.xxl.no/swisseye-novena-multisportbrille/p/1096830_2_style?gclid=CjwKCAiA-KzSBRAnEiwAkmQ15xWjedLyuwVpu35pig3Vd3Mqc2Pe4UzWd-8-U57Ql1IZlEe7BXZSbRoCPjIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CKaO2uq2udgCFdKRGAodaTMGDA  ??

Jeg bruker brebriller med fotokromatiske glass på toppturer (fra Julbo). De er dog ikke billige, men linsene veksler mellom kategori 2 og 4 avhengig av om det er direktelys eller overskyet. Det gjør at jeg ikke trenger å bytte briller om skyene kommer (slik at glassene plutselig blir for mørke). I tillegg dekker de godt på sidene.

XXL har jo noen relativt billige briller med 3 linser fra White. Tror de kostet 399. Bruker dem når jeg sykler til jobb.

Det er også greit å ha med seg litt snytepapir på topptur. Av typen cleanex. De kan suge opp det verste av fuktigheten fra nese og briller, uten av du gnir.

 

@Terka: Det er så klart forskjell på hvor du går, men jeg har til gode å se andre enn rando-konkurransekjørere, isklatrere og bre-vandrere med hjelm på vei opp. Selv om det ikke er bratt akkurat der du går så kan det forsatt skje steinsprang, noen andre sin ski kan komme flyvende, din egen ski kan smelle deg i hodet osv. Nå er jo det sikkert uhyre sjelden, og jeg kommer ikke til å bruke hjelm alltid selv, men det er greit å huske at det er et alternativ. Tenkte selv å skaffe meg en randohjelm som kan brukes både til mer enn ski, og som lufter godt. Øreklaffene på min hjelm er også løse. Jeg bruker dem ikke på våren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Prebb skrev:

Jeg bruker brebriller med fotokromatiske glass på toppturer (fra Julbo). De er dog ikke billige, men linsene veksler mellom kategori 2 og 4 avhengig av om det er direktelys eller overskyet. Det gjør at jeg ikke trenger å bytte briller om skyene kommer (slik at glassene plutselig blir for mørke). I tillegg dekker de godt på sidene.

XXL har jo noen relativt billige briller med 3 linser fra White. Tror de kostet 399. Bruker dem når jeg sykler til jobb.

Det er også greit å ha med seg litt snytepapir på topptur. Av typen cleanex. De kan suge opp det verste av fuktigheten fra nese og briller, uten av du gnir.

 

@Terka: Det er så klart forskjell på hvor du går, men jeg har til gode å se andre enn rando-konkurransekjørere, isklatrere og bre-vandrere med hjelm på vei opp. Selv om det ikke er bratt akkurat der du går så kan det forsatt skje steinsprang, noen andre sin ski kan komme flyvende, din egen ski kan smelle deg i hodet osv. Nå er jo det sikkert uhyre sjelden, og jeg kommer ikke til å bruke hjelm alltid selv, men det er greit å huske at det er et alternativ. Tenkte selv å skaffe meg en randohjelm som kan brukes både til mer enn ski, og som lufter godt. Øreklaffene på min hjelm er også løse. Jeg bruker dem ikke på våren.

https://www.fjellsport.no/kampanjer/januarsalg/julbo-montebianco-zebra-dark-grey-grey-yellow.html

Er det noe slikt du har, og er dette bra saker? Jeg har ikke så mye greie på sånt. Dog, de var endel dyrere enn jeg hadde tenkt først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Mareng skrev:

https://www.fjellsport.no/kampanjer/januarsalg/julbo-montebianco-zebra-dark-grey-grey-yellow.html

Er det noe slikt du har, og er dette bra saker? Jeg har ikke så mye greie på sånt. Dog, de var endel dyrere enn jeg hadde tenkt først..

Ja, ikke akkurat den modellen (har explorer 2.0), men samme linser. Jeg synes det funker bra, men det funker selvsagt ikke hvis det er skikkelig mørkt.
De er primært for bruk når det er sterkt lys, og vil nok ikke være like praktiske når det er nedbør eller mørke skyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Prebb skrev:

Ja, ikke akkurat den modellen (har explorer 2.0), men samme linser. Jeg synes det funker bra, men det funker selvsagt ikke hvis det er skikkelig mørkt.
De er primært for bruk når det er sterkt lys, og vil nok ikke være like praktiske når det er nedbør eller mørke skyer.

Åja. I sterkt lys synes jeg brukbare solbriller er ok. Det er helst ved skyet vær og flatt lys jeg savner noe som er bedre enn mørke solbriller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kjøpte noen siwsseye novena med 3 linser, pose og etui til 499kr på XXL, som har kommet godt ut i test sammenlignet med mye dyrere briller. Selgeren mente først ar jeg trengte noen Oakley til 1800kr, og da kom ekstra linser i tillegg. Men så kom det vel fram til slutt at i flatt lys er det ingen briller som kan trylle, selv ikke oakley.

Og i sol og godt lys, da fungerer jo det aller meste mer enn godt nok.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.