Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye: Under quilt - Tips til hvilken og hvor kjøpe


fullfart

Anbefalte innlegg

Vi prøvde oss på første natt i hengekøye natt til i dag. Det endte med at vi pakket sammen kl. 3. Jeg hadde en iskald rumpe og fikk ikke sove. Så en under quilt må til. Evt også et annet liggeunderlag/noe annet inni hengekøya. Problemet var ikke posen(e), jeg var god og varm alle andre steder enn i rumpa. 

Så! Har noen noe tips. Fant en på hektapåtur, ellers lite å spore i norske nettbutikker. Hvor har andre kjøpt sine og hvilke vil folk anbefale? Jeg er en frysepinne av dimensjoner når det kommer til denne kroppsdelen, så tar den varmeste som er. Kan sikkert bruke den sommerstid også men var med en lettere pose inni. 

Tips tas i mot med takk. Og godt nytt år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med hengekøye så er det som du jo erfarte veldig viktig med isolasjon under deg, spesielt på vinteren. Jeg har selv brukt vanlig oppblåsbart liggeunderlag og det vet jeg endel andre også har. Det spørs litt på type underlag og hengekøye hva som passer. Jeg er ingen ekspert men du får sikkert flere tips her da det er mange ivrige "hengere" her på forumet. Kan sikkert være lurt å si hvilket merke og modell du har på hengekøyen din slik at man kan gi mer konkrete tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Kan sikkert være lurt å si hvilket merke og modell du har på hengekøyen din slik at man kan gi mer konkrete tips :) 

Dobbel Ticket to the Moon. Jeg har også et Exped SynMat 7. Jeg droppet å ta det med i natt da og valgte det gamle sammenrullbare. Det angret jeg på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt liggeunderlag i hengekøya frem til jeg fikk skaffet meg underquilt. Funker greit det, må bare romstere litt for å få det til å ligge optimalt under deg :) Kombinasjonen jeg brukte var et oppblåsbart liggeunderlag fra Mammut og et stykke av bamseunderlag som jeg skjærte til for å lage vinger eller flaps på sidene under liggeunderlaget slik at ikke skuldrene min kom borti duken - ble en hjemmelagd slik en nesten: https://www.hektapatur.no/sove-ute/hengekoyer/tilbehor/klymit-insulated-static-v-luxe-5190

 Alt som er borti duken uisolert av kroppsdeler blir hvertfall kaldt i en hengekøye. Underquilten jeg bruker nå er en Hammock Gear Incubator 20, kjøpt av en på forumet her. Den typen kan anbefales, dog ville valgt en av dem som tåler mer kulde hvis man skal henge rundt vinterstid - altså HG Incubator 0 fks :)  Har vært i dialog med HG tidligere og skal ikke være noe problem å få det sendt over hit fra USA: http://www.hammockgear.com/incubator-20/
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil definitivt anbefale en god UQ. Du holder varmen med et liggeunderlag, men komforten er ikke sammenlignbar. Utvalget i norske butikker er dog nesten fraværende. Jeg har "billigvarianten" av UQ'en som Martin HJ nevner, HG Incubator Econ 0F (-17C) http://www.hammockgear.com/incubator-econ-0/ Hovedforskjellen er at den er fylt med andedun kontra gåsedun. Den veier noen gram mer, men koster 100$ mindre. Kjøpes fra HG direkte. De er kjent for svært god service!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
1 time siden, Inger Aasen skrev:

Heisann! Noen her inne som har en underquilt til Hennessy Safari til salgs? Eller veit om en forhandler i Vestfold? 

Tror du skal slite med å finne forhandlere i Norge dessverre, det er iallefall min erfaring :(

Kan være noen små utfordringer med feste av UQ på noen Hennessykøyer også, jeg har expedition og den har ingen festemuligheter langs siden. Men det kan dog løses med nål og tråd.. 

@Thomas E: Hvordan fungerer EE Revolt for deg? Jeg har lest om diverse UQer, og det var noen som mente på at denne var litt dårlig designet slik at dunet forsvant ned fra sidene ved bruk, selv om de var flinke til å reposisjonere alt før de hang den opp?

Endret av nem
Lagt til spm ang EE Revolt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inger Aasen skrev:

Heisann! Noen her inne som har en underquilt til Hennessy Safari til salgs? Eller veit om en forhandler i Vestfold? 

Det er pt ingen i Norge som forhandler gode underdyner, og jeg har inntrykk av at de fleste som har ikke er videre interessert i å skilles ad med dem. Det enkleste er trolig å bestille fra EE, Hammockgear, eller en av de andre produsentene over dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å bruke fjellduk, ihvertfall så lenge det ikke er altfor kaldt. Jeg "snurper" min sammen i begge ender og fester med to strikker. Funker supert, selv for en skikkelig frysepinn som meg :ahappy: :brr: Og mye enklere å få tak i her i Norge...

DSCF2121.thumb.jpg.c61d26701083d0c97a12808eaf7dec1e.jpg

 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, nem skrev:

@Thomas E: Hvordan fungerer EE Revolt for deg? Jeg har lest om diverse UQer, og det var noen som mente på at denne var litt dårlig designet slik at dunet forsvant ned fra sidene ved bruk, selv om de var flinke til å reposisjonere alt før de hang den opp?

Jeg har ikke lang nok erfaring til å kunne gi noe godt svar på det egentlig. Men jeg har ikke inntrykk av at det er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.