Gå til innhold
turbobjørn

impregnering av nye fjellstøvler

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig gått til innkjøp av noen nye fjellstøvler og kjenner jeg ikke vet mye om vedlikehold av disse. Jeg har googlet litt og sett på sider som denne og denne, men jeg vet ikke engang hvilket type lær skoene jeg har kjøpt er av, har lett litt på nett, men finner ikke noe om det. Noen som kan se dette eller eventuelt vet det? Ser det skrives om skokrem, voks, olje osv. men har lite erfaring med dette, så håpte noen kunne dele erfaringene sine med meg.

Hvordan bør jeg impregnere og behandle disse støvlene før og etter tur for å ta best mulig vare på dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
Sitat
  • Overdel i fullnarvet 2,4 mm lær
  • GORE-TEX® Extended Comfort Footwear fôr
  • CRISPI® uttagbar Air Mesh + Felt + Active Carbons innleggsåle. Med gode pustegenskaper, tørker raskt og reduserer lukt. CRISPI® 3D konstruksjon transporterer fukt vekk fra foten og holder den tørr.
  • Forsterket i tå og hel
  • Vibram® Super Grip yttesåle med polyuretana støtabsorberende mellomsåle og CCF integrert

Spesifikasjoner på skoene du har..

Vedlikehold;

Sitat

Glatt lær (fullær) – lær som brukes med utsiden ut

Bruk gjerne voks for å impregnere glatt lær, eller en sprayimpregnering. Husk også å bruke skokrem jevnlig.

Endret av Kjetil E.
Utfyllende

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.1.2018 den 10.19, Kjetil E. skrev:

Spesifikasjoner på skoene du har..

Vedlikehold;

Takk for raskt, enkelt og oppklarende svar. :)

På 1.1.2018 den 16.57, Larix skrev:

I linken til Oslo sportslager er Grangers G-wax. Det er et utmerket produkt som vil fungere bra på disse støvlene.

Takk for tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Globerotta
      Hei, nettopp tilbake fra Trollheimen,  hvor mine Crispi Besseggen gjorde jobben bortsett fra nedstigningen til Trollheimshytta. Resultatet var to giga vannblemmer under hver hæl. 😨
      Så, nå vil jeg ha nye fjellstøvler - og jeg kunne tenke meg en lettere variant enn de jeg har. Men, de MÅ være vanntette. Jeg har høy vrist og normal bredde på føttene. 
      Hva er din anbefaling/ erfaring? Jeg har kikket litt på Alfa Kvist Advance - men er usikker på om de er vanntette ( som lærstøvler er).
      Globerotta 🐭

• Av Stangholmen
      Hei, har dere erfaring med impregnering av yttertrekk på dun soveposer. Min er lang og kommer ofte i kontakt med nedre del av innerteltet hvor det noen ganger samler seg litt kondens. Blir duna påvirket av impregnering påført på yttertrekket? Hva slags impregnering anbefales?
    • Av DryasAnne
      Kjøpte meg Alfa Skarvet i 2002. 17 år sida. Gått HELE Trollheimen med de De er egentlig like gode, men noe preget av alle milene...
      Av en rar årsak solgte jeg alt av ski og staver i 2012. Jeg har noe schizofreni greier som jeg ikke kommer unna, det eneste som hjelper er en fjelltur.
      Kjøpte skipakke hos XXL nettopp:
      Åsnes Amundsen med Swix fjellstava.
      Rottefella BC magnum
      Kortfeller
      Betalte tretusenn fornøyd med det

Problemet var at mine Alfa Skarvet er for Salomon SNS BC. Noe slikt gammeldags har ikke XXL. Så de monterte bare på Rottefella Jeg fikk medslengt et par Scott Finse som jeg kunne bruke i starten Prøvde jo mine Skarvet men de passet på ingen måte;.(

Jeg må ha noe bedre.

Alfa  Skarvet (eller quest som de heter nå) 
      eller Crispi
      eller?

Tenkte kanskje å skifte binding men de Salomon bindingne er dyre og vanskelig å få tak i.
      Har også fantasert om total overgang til 75 mm med wire....

• Av Bendikb
      Hei Fjellfolk!
      Kjøpte tidligere et par Alfa Jerv, som ble byttet inn ut med Alfa Bever pro. 
      Ønsker å ha disse skoene så lenge som mulig, derfor spør jeg om råd ang behandling og vedlikehold. 
      Har lest endel på forumet og Alfa sine sider, og det er veldig forskjellig hva folk mener er best. 

Jeg dro på XXl, og han anbefalte meg en boks med Granger's Beewax som jeg kjøpte.
      Jeg har også lest flere steder på dette forumet at Beewax er tingen. 
      Men Alfa og andre på forumet, anbefaler å pusse med f,eks Kiwi voks, og spraye over med en vannbasert impregnering. 
      Alfa anbefalte også ikke noen form for varmebehandling, da dette kan tørke ut læret. 
      De trådene jeg har lest her på forumet var en del år gamle, så tenkte å spørre på nytt.

Hva er deres erfaringer? 

Mvh
      Bendik
    • Av Markatråkker
      Noen som har erfaring med disse https://alfa.no/shop/outlet/proff-1/tropestovel ?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.