Gå til innhold
  • Bli medlem

Turåret 2017 - Hvor har du vært på tur i år? Vis oss bilder eller tekst.


whistler

Anbefalte innlegg

Annonse

Er akkurat ferdig med en video hvor jeg har korte snutter fra de fleste turene jeg jeg har vært på i år. Brukte nærmere 50 timer på å redigere og finne de riktige klippene, håper den faller i smak:) Vet at noen allerede har sett den... Tenkte at det var en passene tråd å publisere den i:

 

Det har blitt mye farting dette året, har blant annet fisket på Sørøya i Finnmark, teltet med løver hengende rundt leiren i Botswana i hjerte av Afrika. Også har det selvfølgelig blitt en rekke andre  turer i Norge som kanoturer i Indre Agder og Telemark, gåtur over Hardangervidda og toppturer i Sunnmørsalpene.

 

DSC_4019.thumb.jpg.4002edad862a376564e25e17c8ed876b.jpg

Vakker solnedgang i Botswana!

P1100125.thumb.JPG.9aeaed1873f9b305e530a51fcefd4b3d.JPG

                                                                                                Klatring i Sunnmørsalpene

 

Håper 2018 også vil inneholde mange flotte turopplevelser!

Må også ønske alle et riktig godt nytt år!

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt i år var 30 utedøgn, men rakk ikke mer enn 22 overnattinger ute dessverre. Men samtlige av de 22 døgnene har vært fantastiske alle som en :) Foruten de turene til Haukelifjell og Femundsmarka som jeg har skrivd om her inne så har det vært turer til Frøya, Jotunheimen, Lofoten og Skrim samt overnattinger langs kysten og i skogene her i Vestfold. Mange av dem har vært sammen med sønnen min, og disse turene setter jeg ekstra stor pris på :) Takk for i år, og ser frem til nye opplevelser i 2018.

Her ligger et par skriverier fra to av turene gjennomført i år:
 

 

 

  • Liker 4
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å plukke ut en spesiell tur blandt alle mine turer i 2017.  Tilsammen har det ble det nesten 120 turer.
Alt i 2016 bestemte bestyrerinnen at vi skulle på tur i Østeriket. Sammen med en hel gjeng fra distriktet i regi av Stavanger Aftenblad. Turleder var Helge Johannson, gammel klassekammerat og godt kjent som forfatter av mange turbøker.
 
Utgangspunktet var Mayrhofen i. Vi fikk noen skikkelig fine turer i området, og alle 6 turene var vel verdt å få med seg. Hvorfor velger jeg da å "opphøye" turen til "Edel hutte" spesielt?
Jeg har i 25 år hatt "tilsyn" med en av Stavanger Turistforenings hytter - Blåfjellenden.
Ikke så underlig, har denne hytta kommet til å bety ganske mye for meg. Det er en plass jeg virkelig ønsker å bruke tid på. Jeg treffer nye besøkende, folk som har vært innom noen ganger, og mange som etter hvert er blitt venner. Alltid like hyggelig.
 
Hva har så dette med "Edel hutte" i Alpene å gjøre.
Det var tredje turen i Alpene. Væretvar "elendig" med regn og tåke. Vi slapp å gå opp til 2000 moh. Vi fusket og brukte taubane.
Det var ikke lange turen fra taubanen og opp til hytta, men det tok da sin tid. I lang rekke, stor sett med hetta godt nedover øynene.
Vi fikk øye på hytta en god stund før vi kom opp til den. Den hang oppe i fjellsiden, med røyk fra pipa og med agregatet durende utenfor. Det var (i motsetning til de andre hytten vi var på) ikke vei. Bare sti.
 
Inne var det trang, vegger og tak var stort sett dekket av gammelt mørkt treverk. Ovnen varmet og det luktet bjørkeved. Folk var vennlige og imøtekommende.
Det var som å komme "hjem" til Blåfjellenden.
Vi skulle ha lunch. Det luktet hvitløk så det holdt. Jeg er stert motstander av hvitløk, både lukta i maten og fra folk som har spist "ugreiene".
Verten - jeg velger å kalle ham "tilsynet" - spurte hva jeg ville ha i stede for "hvitløken". Pølser eller suppe.  Suppe hørtes godt ut.
Han kom litt etter med en suppe talerken, og bøyde seg ned og sa lavt " dette er hyttas spesielitet"..  Underforstått, dette burde alle bestille....
Senere vekslet vi noen ord.  Jeg kan ikke tysk, men forsto godt hva som ble sagt. Tone og innhold var som fra en "fjellfant" til en annen. Jeg forsto klart at han mente vi hadde noe felles.
 
Det var noe jeg satte spesielt pris på, og husker fortsatt som en god opplevelse i turåret 2017.
Og nettop dette er det jeg håper også gjester på Blåfjellendenopplever.
 

P6292208.JPG

P6292222.JPG

P6292232.JPG

P6292200.JPG

P6292193.JPG

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar kortversjonen sånn foreløpig. Høstens turer ser slik ut (for de som får åpnet Google Earth på enheten de leser på): https://earth.google.com/web/@70.53188065,23.96650898,17.191698a,130345.17014025d,35y,0h,0t,0r

I og med at jeg har vært heldig å få låne et hus på Sørøya så har det hovedsaklig vært dagsturer. Det gjør jaktturene litt enklere enn når man må ha med seg bo-/soveutstyr, men det gir igjen enda lengre og flottere dager på fjellet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.