Gå til innhold
  • Bli medlem

norrøna svalbard anorakk


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse
17 minutter siden, Daniel1987 skrev:

Hei. Noen som har erfaring med denne jakka? er den vi vindtett? Vurderer en slik til skiturer, og generellt friluftsbruk.

No er det nokre år sidan eg prøvde den, men umiddelbart inntrykk er at den er fin til dagstur og til jeansen på byen, men for upraktisk og pinglete til meir krevjande bruk, til dømes om vinteren. For kort, for smal i overvidde, middels bra hetteløysing, ikkje tett nok stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør meg om noen uker :) . Jeg har nettopp bestilt en slik fra Norrøna outlet, men tror det er forrige modell med et litt annet (og finere/mer praktisk) design enn den de selger nå. Jeg vil tro det er et ypperlig plagg  i tørt vær, og ifølge Norrøna er den temmelig vindtett (5 på en skala der 6 er absolutt vindtett), og den puster helt sikkert mye bedre enn membranplagg. Godt kjøp til 550 kroner uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei anorakk til sitt bruk, men for meg fungerte den dessverre ikke til fjellbruk. For kort lengde til å tette godt nok nede, for stram under «vingene» når den skal av og på, for liten hette til å trekke utenpå hjelmen og den suger til seg for mye fuktighet (svette innenfra og snø utenfra). Når den først er blitt våt, og det blir den, krever det litt å få den tørr igjen. Men rundt dørene hjemme og for en tur på byen er den fin 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert fjelreven singi anorakk også. Den blir nok mer robust i stoffet. Regner med den er vindtett?  legger inn et spørsmål ang vinterbukse også. har pr nå bare fjellreven keb bukser, som ikke er vindtette der det er stretch. Har lenge hatt lyst på ei rein vinterbukse, å har sett på diverse Bib bukser i goretex. Men lurer på om det kan være lurt å gå for bomull/polyester, evt med gramasjer som er helt tette.  Buksa skal brukes til både dagsturer og overnattingsturer hele vinteren. Går alltid med ski, hund og pulk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte ny jakke til vinterbruk i fjellet så ble det Norrøna Svalbard Arktis. Den er laget av 100% bomull, har god lengde, en god hette og store gode lommer.  Den har god plass til tykke varme klær under og hel glidelås i front gjør at den er lett å ta av og på.

Personlig synes jeg at bomull fungerer bedre en diverse skallprodukter i kaldt vintervær og så er ofte prisen en helt annen.

 http://www.fri-og-frank.com/products/norrønna-svalbard-arktis-bomullsanojakke-(m-w)/ 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke hvem som laget produktene, men jeg husket vi hadde slike bomull anorakker når jeg var guttunge. All ferdsel i fjellet på ski om vinteren var med slike klær. Jada, de var ikke spesielt vanntett, men de holdt oss varm og kan bare minnes at jeg var godt fornøyd med klærne mer enn en gang :-) Jeg har selv gått så mye med skallprodukter de siste årene, at jeg har glemt "følelsen" av annet. Det eneste som slår meg er at skallprodukter er kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tshansen skrev:

Jeg husker ikke hvem som laget produktene, men jeg husket vi hadde slike bomull anorakker når jeg var guttunge. All ferdsel i fjellet på ski om vinteren var med slike klær. Jada, de var ikke spesielt vanntett, men de holdt oss varm og kan bare minnes at jeg var godt fornøyd med klærne mer enn en gang :-) Jeg har selv gått så mye med skallprodukter de siste årene, at jeg har glemt "følelsen" av annet. Det eneste som slår meg er at skallprodukter er kald. 

De gamle bomulls anorakkene fungerte bra i tørt og kaldt vær, men var ikke like gode ved nullføre + og nedbør. Det fine med slike bomullsprodukter var at kondensen ofte la seg utenpå stoffet hvis det var minusgrader og da frøs det til is som kunne børstes vekk. Moderne skallbekledning kondenserer på innsiden og vanligvis blir det ikke kaldt nok, på grunn av fysisk aktivitet, til at denne kondensen fryser.  Faren er da at denne kondensen trekker inn i underbekledningen og etter noen timer med litt svetting så blir du våt.

Jeg kontaktet Arcteryx på grunn av store kondensproblemer med min Arcteryx theta jakke og fikk beskjed om at jeg bare måtte bruke luftemulighetene. Det trenger man ikke betale 5 - 6000 kroner for å kunne gjøre. Denne muligheten finner du på de fleste skalljakker uansett pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Daniel1987 said:

Har også sett litt på bergans nordmarka anorakk. Noen som kjenner til denne?

Har ikke prøvd den, men det ser ut som en skikkelig god gammel klassisk vinteranorakk. Glidelås i siden gjør at den er lettere å få av og på, og den har borrelås i hetta for feste av pelskant. Snorstramming nede er kjekt i sterk vind. Bergans sier den er vind- og vannavstøtende, stoffet har noe de kaller TeflonShield :)  Sannsynligvis et ypperlig plagg i tørt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Daniel1987 said:

Har vurdert fjelreven singi anorakk også. Den blir nok mer robust i stoffet. Regner med den er vindtett?  legger inn et spørsmål ang vinterbukse også. har pr nå bare fjellreven keb bukser, som ikke er vindtette der det er stretch. Har lenge hatt lyst på ei rein vinterbukse, å har sett på diverse Bib bukser i goretex. Men lurer på om det kan være lurt å gå for bomull/polyester, evt med gramasjer som er helt tette.  Buksa skal brukes til både dagsturer og overnattingsturer hele vinteren. Går alltid med ski, hund og pulk

Singi virker som en skikkelig robust og slitesterk anorakk, sikkert godt egnet til lange vinterturer. Den er mye tyngre enn f.eks. Bergans Nordmarka, og koster nesten 3 ganger så mye! (riktignok er det med pelskant). Men det er antagelig et plagg du har i mange år.
Min erfaring med goretex-bukser om vinteren er at du fort blir klam hvis du er i høy aktivitet. Jeg har ei Norrøna gtx-bukse som har nettingfôr innvendig, det hjelper siden det gir litt lufting. Men det er klart at membranbukser er supert i sludd og mildvær. I tørt og kaldt vær foretrekker jeg ei bukse som puster bedre - gjerne i softshell som f.eks. Norrøna Svalbard flex1 som jeg bruker. Skulle den bli våt tørker den raskere enn ei bomullsbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjørn J skrev:

Har ikke prøvd den, men det ser ut som en skikkelig god gammel klassisk vinteranorakk. Glidelås i siden gjør at den er lettere å få av og på, og den har borrelås i hetta for feste av pelskant. Snorstramming nede er kjekt i sterk vind. Bergans sier den er vind- og vannavstøtende, stoffet har noe de kaller TeflonShield :)  Sannsynligvis et ypperlig plagg i tørt vær.

Eg har Bergans nordmarka. Noko vidare i modellen, men framleis kort og med middels  hetteløysing. Ikkje tøff nok til dei tøffaste dagane synes eg, har også to gamle anorakkar, eik husly og ein annan. Den definitivt tøffaste av dei alle tre er den husky anorakken. 

Om ein ikkje er opptekne av pris, er klattermusen rimfaxe eit alternativ på bomullsfronten. Ei fantastisk jakke. Ein skrekkeleg pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Tessatroll said:

Om ein ikkje er opptekne av pris, er klattermusen rimfaxe eit alternativ på bomullsfronten. Ei fantastisk jakke. Ein skrekkeleg pris. 

8000.- for en 1,2 kilo tung bomullsjakke!! Første turjakken jeg har sett med Kevlar-forsterkning (det brukes bl.a. i skuddsikre vester).
Men den er likevel rimelig sammenlignet med Norrønas nye Goretex-jakke Lofotoen Ace. Den koster den nette sum av 12.000.- Og skal du ha tilhørende bukse er du oppe i 22.000.- samlet pris! Norrøna skriver at ytterstoffet (Vectran) er så sterkt at de ikke kunne bruke vanlige sakser for å kutte i stoffet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Bjørn J skrev:

8000.- for en 1,2 kilo tung bomullsjakke!! Første turjakken jeg har sett med Kevlar-forsterkning (det brukes bl.a. i skuddsikre vester).
Men den er likevel rimelig sammenlignet med Norrønas nye Goretex-jakke Lofotoen Ace. Den koster den nette sum av 12.000.- Og skal du ha tilhørende bukse er du oppe i 22.000.- samlet pris! Norrøna skriver at ytterstoffet (Vectran) er så sterkt at de ikke kunne bruke vanlige sakser for å kutte i stoffet :).

Ja prisen er rett og slett skammeleg, så det må vere tilbud eller bruktmarknad. 

Ikkje eit plagg i verda for meg som er så bra at det kan forsvare slike prisar. 

Eg har ei Klattermusen Freke. Eg ville aldri funn på å kjøpe den oppigjen til dagens prisar. Det er så vidt eg kunne forsvare den med 25% rabatt før den sist voldsomme prisauken. Det har rett og slett ikkje noko for seg med så dyr e plagg. Trur kanskje industrien er if fer dmed å skyte seg sjølv i foten, dersom dei trur at det ikkje er grenser for kva folk er viljuge til å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Tessatroll said:

 Trur kanskje industrien er if fer dmed å skyte seg sjølv i foten, dersom dei trur at det ikkje er grenser for kva folk er viljuge til å betale. 

Dessverre, jeg tror industrien har skjønt at det faktisk ikke er grenser for hva noen vil betale for et produkt som gir status eller anerkjennende blikk i visse miljøer. Norrøna vet utmerket godt at de ikke vil selge store antall av en jakke til 12000.-, men de vet også at noen helt sikkert kommer til å kjøpe den.
For eksempel har jeg fått med meg at det faktisk finnes foreldre som glatt bruker tusenvis av kroner på en skoleveske til barnet dersom det står Gucci eller Versace eller hva pokker som er trendy nå, på den.
Og det er også stort mote- og statuspress i visse deler av tur- og friluftsmiljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Bergans Morgedal anorakk som er grei nok til mitt bruk, dog nokså trang å trekke av over hodet.  Fint om noen klærguroer kan foreslå tilsvarende anorakk, litt breiere, til ein vettug pris.

Statusklær hjelper ikkje for denne kroppen her uansett pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, kvakko said:

Eg har Bergans Morgedal anorakk som er grei nok til mitt bruk, dog nokså trang å trekke av over hodet.  Fint om noen klærguroer kan foreslå tilsvarende anorakk, litt breiere, til ein vettug pris.

Jeg tror Bergans Nordmarka har glidelås i siden - det burde hjelpe ved av- og påkledning.
Fjällräven Singi har visstnok også slik glidelås, men da er kanskje ikke prisen innafor "vettug" lenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bjørn J skrev:

Dessverre, jeg tror industrien har skjønt at det faktisk ikke er grenser for hva noen vil betale for et produkt som gir status eller anerkjennende blikk i visse miljøer. Norrøna vet utmerket godt at de ikke vil selge store antall av en jakke til 12000.-, men de vet også at noen helt sikkert kommer til å kjøpe den.
For eksempel har jeg fått med meg at det faktisk finnes foreldre som glatt bruker tusenvis av kroner på en skoleveske til barnet dersom det står Gucci eller Versace eller hva pokker som er trendy nå, på den.
Og det er også stort mote- og statuspress i visse deler av tur- og friluftsmiljøet.

Huff då, trur du det? Eg er openbart naiv, eg trur liksom alle har ei grense for uforstand...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bjørn J skrev:

Dessverre, jeg tror industrien har skjønt at det faktisk ikke er grenser for hva noen vil betale for et produkt som gir status eller anerkjennende blikk i visse miljøer. Norrøna vet utmerket godt at de ikke vil selge store antall av en jakke til 12000.-, men de vet også at noen helt sikkert kommer til å kjøpe den.
For eksempel har jeg fått med meg at det faktisk finnes foreldre som glatt bruker tusenvis av kroner på en skoleveske til barnet dersom det står Gucci eller Versace eller hva pokker som er trendy nå, på den.
Og det er også stort mote- og statuspress i visse deler av tur- og friluftsmiljøet.

Det vil alltid finnes folk som ikke har forstått at man ikke blir rik av høye inntekter,  men av lave utgifter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som klassisk fjellanorakk er ikke Norrøna Svalbard dugende (Har en, som knapt har vært ute av byen). Fjellreven Singi er noe bedre, men snittet på denne er heller ikke funksjonelt nok. Dette er godværsanorakker til kosetur. 

Fjellreven har en fantastisk anorakk; no 8. I skikkelig kaldvær så dette det beste plagget jeg har. Skikkelig lengde, godt nedover baken. Luftinger under armene. Veldig god hetteløsning. Store anorakklommer. For ikke å forglemme, nesten uslitelig stoff som tåler glør fra bål også.. Jeg gir den litt voks på skuldre og i front av og til.

Jeg vurderer å skrive dette plagget inn i testamentet, for det kommer til å overleve meg..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull I Ventile er kjempebra til vinterbruk. Dette er langfibret tettvevd bomull som varer lenge. Syntetiske stoffer leder mer kuIde mot kroppen enn bumull.

Sjekk Amundsen anorak i Ventle bomull. Supert plagg - med god lengde.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/01/2018 at 2:47 PM, Lompa said:

 Fjellreven Singi er noe bedre, men snittet på denne er heller ikke funksjonelt nok. Dette er godværsanorakker til kosetur.

Jeg prøvde en Singi anorakk i dag, og er ikke enig i beskrivelsen din. Stoffet er tett og kraftig, med forsterkninger på utsatte steder. Glidelås i sidene letter av- og påkledning, og de er toveis så de også kan brukes til lufting. Hetta er romslig og svært bra, og lager en tunnel foran ansiktet når den er snørt igjen. Sammen med pelskanten gir det optimal beskyttelse. Standard anorakklomme som du også kan stikke hendene inn i fra sidene. Anorakken har snorstramming nede for tetting. Svakheten med plagget er at den er litt kort foran (for meg i hvert fall, som har lang overkropp), men den har ekstra lengde bak. Jeg ville ikke nølt et øyeblikk med å bruke den på lengre turer vinterstid.
Mens jeg var i butikken prøvde jeg også en Norrøna Svalbard anorakk, og det er en helt annen type plagg. Den er til bybruk og småturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.