Gå til innhold
  • Bli medlem

Pelskant på dunjakke?


Jonas H

Anbefalte innlegg

Annonse

Hovedfordelen med pelskant en mindre føyke i ansiktet når man går i snødriv. De færreste har dunjakka som forflytningsplagg, derfor er det sikkert liten erfaring med slikt. Jeg bruker den (eller tilsvarende i primaloft) hovedsaklig i camp og har andre klessystemer til forflytning selv når det bikker mot -30. 

En rekke skalljakker har opsjon for ettermontering via borrelås. Nå høres det ikke ut som jakken din har dette ettersom du spør om råd, men er det aktuelt for deg å feste det med borrelås slik at du har alternativ til å ta det av eller vil du ha det permanent? Begge deler medfører noen sting. Det er noen virkelige dyktige folk med symaskin her som helt sikkert kan svare på om hvordan det er å sy i det aktuelle stoffet osv. Du må i så fall lokke de til tråden med relevant info i trådtittel f.eks... ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har jakker med og uten pels, og kjenner godt til dens fordeler og ulemper. Indre Troms er ikke gavmild når han e tykjever så det er absolutt kjekt :) syntes det er kjekt og kunne ta den av og på slikt som på min Norrøna jakke. 

 

Som regel kjører vi mye scooter i løypenettet inn mot svenskegrensa og ski videre, det bikker fort 30 minus. Jeg har en The NORTH face Himalaya parka. Hva mener du er passende tema?:) noen tips? 

Kanskje jeg burde ta kontakt med de lokale reingjeterne som vi har kjøpt pels plagg fra tidligere :) det varmer virkelig!

Endret av Friluftsguiden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ettermontert pels på Gtx-jakker som ikke er beregnet pelskant på. Kjøpte vanlig standard borrelås på sybutikk, den med lim, smal type, og limte på innsiden av hetta. Måtte dele opp båndet pga krummingen i hetta, en lang midt på, to korte på hver side. Valgte den myke siden av borrelåsen på hetta, i tilfelle jeg ville ta av pelsen, ble ikke hardt mot huden da. 

Gjorde det samme på pelskanten, limte andre delen av borrelåsen der. Begge deler satt godt på plaggene. Unngå å få lim festet i borrelåsen når den monteres... Det var greitt å få den av/på hetta. Limet satt godt! Trengte ikke sy et eneste sting. Etter en tids bruk løsnet limet fra jakka når pelsen skulle av, men det var vel bare å forvente. Jeg var i allefall fornøyd med løsningen og at det ikke trengtes å sy i jakka. 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg komme med ett relevant tilleggspørsmål?

Hvordan skan en pelskant monteres på en jakke med stormhette? Altså en hette som har liten åpning med god kant rundt når man lukker den igjen. Skal den på innsiden, utsiden eller rundt hele kanten slik at pelsen kommer både på innsiden og utsiden?

Jeg har nemlig en Fjellreven Tur Jacket med avtagbar fuske-peslkant. Pelskanten er sydd på knapper man dytter inn i knappehull langs innsiden på hetten (festemetoden fungerer svært bra), som gjør at pelsen peker innover i hetten. Men jeg bruker den aldri, for den kommer jo inn i munn, øyne og nese når man lukker hetten. Jeg ser ikke særlig bra ut av hetten, selv med skibriller, fordi pelskanten er i veien for ansiktet og øynene. Og enkelte bilder jeg ser av andre jakker har en diger pels som stikker langt utenfor hetten, så derfor lurer jeg på hva som egentlig er riktig måte å montere disse pelskantene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste pelskantar er festa på innsida av hettekanten, og så skal ein brette dei utover. Er du sikker på du festar den rett veg @Mareng? Ligg døme på dette på sida @graham linkar til over her.

Elles er mi erfaring at ein langt på veg greier seg med å lime.

Eg skal lage til på mi Arcteryx skalljakke no, etter samme modell omlag som på mi Norrøna Svalbard Ousland. Kjem til å gå for liming, og prøve unngå å sy. Skal du sette sting i det er det greit å alliere seg med noko membrantape etterpå om du må sette sting på ein stad der det har ein praktisk betydning at der er eit knappehol-stort op eller to i membranen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tessatroll skrev:

Dei fleste pelskantar er festa på innsida av hettekanten, og så skal ein brette dei utover. Er du sikker på du festar den rett veg @Mareng? Ligg døme på dette på sida @graham linkar til over her.

Elles er mi erfaring at ein langt på veg greier seg med å lime.

Eg skal lage til på mi Arcteryx skalljakke no, etter samme modell omlag som på mi Norrøna Svalbard Ousland. Kjem til å gå for liming, og prøve unngå å sy. Skal du sette sting i det er det greit å alliere seg med noko membrantape etterpå om du må sette sting på ein stad der det har ein praktisk betydning at der er eit knappehol-stort op eller to i membranen. 

Jada, er kun èn mulig måte å feste den på. Spol til 35 sekunder i denne videoen, så skjønner du sikkert hva jeg mener. Han heller ser ikke særlig godt ut av hetten, pelsen stikker mot ansikt/øyne.

Men du sier man skal brette den ut? Skjønner ikke hva godt en slik kan gjøre på utsiden av jakken, men det er nok sikkert fordi jeg ikke har prøvd en hette led skikkelig pelskant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Mareng said:

Kan jeg komme med ett relevant tilleggspørsmål?

Hvordan skan en pelskant monteres på en jakke med stormhette? Altså en hette som har liten åpning med god kant rundt når man lukker den igjen. Skal den på innsiden, utsiden eller rundt hele kanten slik at pelsen kommer både på innsiden og utsiden?

Jeg har nemlig en Fjellreven Tur Jacket med avtagbar fuske-peslkant. Pelskanten er sydd på knapper man dytter inn i knappehull langs innsiden på hetten (festemetoden fungerer svært bra), som gjør at pelsen peker innover i hetten. Men jeg bruker den aldri, for den kommer jo inn i munn, øyne og nese når man lukker hetten. Jeg ser ikke særlig bra ut av hetten, selv med skibriller, fordi pelskanten er i veien for ansiktet og øynene. Og enkelte bilder jeg ser av andre jakker har en diger pels som stikker langt utenfor hetten, så derfor lurer jeg på hva som egentlig er riktig måte å montere disse pelskantene på.

Det er lenge siden jeg hadde hette med pelskant (hettene på mange av dagens jakker beskytter svært godt uten pels), men på en gammel anorakk hadde jeg pels (tror det var ulv) festet med borrelås. Pelsen skal være på innsiden, det er hele poenget for å få det lunt og beskyttet mot vind og snøfokk. Synsfeltet blir litt innsnevret, og den kan sikkert oppleves som litt i veien. Men det må man leve med, evt. justere med strammingen på hetta. En langhåret pels vil være mer i veien enn en korthåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Mareng skrev:

Jada, er kun èn mulig måte å feste den på. Spol til 35 sekunder i denne videoen, så skjønner du sikkert hva jeg mener. Han heller ser ikke særlig godt ut av hetten, pelsen stikker mot ansikt/øyne.

Men du sier man skal brette den ut? Skjønner ikke hva godt en slik kan gjøre på utsiden av jakken, men det er nok sikkert fordi jeg ikke har prøvd en hette led skikkelig pelskant.

Kva video? Ikkje på utsida men den skal "bygge ut" kanten på hetta slik at hetta på eit vis vert djupare og skjerme for vind ved å skape eit. 

Altså den skal ta vind, ikkje varme, om du skjønar kva eg meinar. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Bjørn J said:

Det er lenge siden jeg hadde hette med pelskant (hettene på mange av dagens jakker beskytter svært godt uten pels), men på en gammel anorakk hadde jeg pels (tror det var ulv) festet med borrelås. Pelsen skal være på innsiden, det er hele poenget for å få det lunt og beskyttet mot vind og snøfokk. Synsfeltet blir litt innsnevret, og den kan sikkert oppleves som litt i veien. Men det må man leve med, evt. justere med strammingen på hetta. En langhåret pels vil være mer i veien enn en korthåret.

Jeg fant faktisk pelsen i et skap, det er helt klart ulv, og den er veldig gammel :)
Den er mer korthåret enn mange av dagens fuskepelser, og jeg prøvde den på en gammel Norrøna bomullsvinterjakke som har borrelåsfeste. Den passet perfekt, gir god beskyttelse uten å være for plagsomt i veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kva video? Ikkje på utsida men den skal "bygge ut" kanten på hetta slik at hetta på eit vis vert djupare og skjerme for vind ved å skape eit. 

Altså den skal ta vind, ikkje varme, om du skjønar kva eg meinar. 

 

Ja, jeg skjønner.

Og jeg glemte videolinken :P 

Jeg ser at denne pelskanten er mer innoverrettet enn de som graham linket til. Du ser gjerne selv at dette ikke kan fungere optimalt.

Men men, bildet under er fra i dag, jeg måtte tidlig opp om jeg skulle rekke en topptur før jeg hentet ungene. Hetten fungerer bra den uten pelskant. Om jeg zipper helt igjen er det kun nesen og skibrillene som stikker ut.

65107EE1-9442-4319-8617-AC7894B14C3D.thumb.jpeg.050d42a15b6eeef786fdbfb095ab5c78.jpeg

CF3E79FE-E3F6-4136-9795-BEC7C1B52351.thumb.jpeg.f5fc93ddcc8cd9f39a5b1acc0af145be.jpeg012EC0F8-FBB2-449E-BD8A-87B7A3E5774B.thumb.jpeg.8fbff09e00a05fb712811733c5ca4eee.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg fant faktisk pelsen i et skap, det er helt klart ulv, og den er veldig gammel :)
Den er mer korthåret enn mange av dagens fuskepelser, og jeg prøvde den på en gammel Norrøna bomullsvinterjakke som har borrelåsfeste. Den passet perfekt, gir god beskyttelse uten å være for plagsomt i veien.

Naboens katt har pels lignende den du beskriver. Myk og god, og den katten driter dessuten alltid i hagen min...

 

Men, jeg er allergisk mot katter, så den får heller gå :lol: 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mareng skrev:

Ja, jeg skjønner.

Og jeg glemte videolinken :P 

Jeg ser at denne pelskanten er mer innoverrettet enn de som graham linket til. Du ser gjerne selv at dette ikke kan fungere optimalt.

Men men, bildet under er fra i dag, jeg måtte tidlig opp om jeg skulle rekke en topptur før jeg hentet ungene. Hetten fungerer bra den uten pelskant. Om jeg zipper helt igjen er det kun nesen og skibrillene som stikker ut.

65107EE1-9442-4319-8617-AC7894B14C3D.thumb.jpeg.050d42a15b6eeef786fdbfb095ab5c78.jpeg

CF3E79FE-E3F6-4136-9795-BEC7C1B52351.thumb.jpeg.f5fc93ddcc8cd9f39a5b1acc0af145be.jpeg012EC0F8-FBB2-449E-BD8A-87B7A3E5774B.thumb.jpeg.8fbff09e00a05fb712811733c5ca4eee.jpeg

 

Så herleg 😄 kjekke bileter. 

Ser at den fjellreven ser litt innoverretta ut ja. Her er min. Den ser også litt innoverretta ut på dette biletet kanskje, men det trur eg er fordi glidelåset er ope og alt bikkar litt inn.

Når eg "kler" på meg skikkeleg, altså kjem inn i hetta,  er den ikkje på noko måte i vegen. 

Custom made sak. 

Screenshot_20171231-155913.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene det har vært så mye føyke at det er behov for hette og snurping så synes jeg jeg dekker mer enn godt nok med "fokkbriller" (som det heter i Finnmark, eller slalombriller som det ofte refereres til ellers) i kombinasjon med enten en buff eller en kuldemaske og hetten på Arcteryx-jakken. Jeg har noen buffer jeg har snittet hull i til munn/nese også da jeg ikke fikser å puste gjennom de tynne buffene i lengden. 

Som noen nevner så kommer det sikkert av at hettene i dag er mye bedre stramme- og tilpasningsmessig enn de gjerne var tidligere. Det er stort sett ved sterk vind rett i mot det er kjipt, men det er det egentlig uansett hvordan man kler seg. Jeg løser det normalt ved å krysse litt i stedet da også føles bedre for selve fremdriften...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.