Gå til innhold
  • Bli medlem

Ekstremt bakglatte ski uten skifell


Roar Nygård

Anbefalte innlegg

Når vi har gådd med turski og skifell oppover og landskapet flater ut, ønsker vi å ta av skifellene. Da blir skiene ekstremt bakglatte. Hvilke tips har du for at man kan kunne gå på ski uten skifeller når landskapet er mer eller mindre horisontalt?

Kan man legge på "grip tape" når man har nådd toppen, eller kan grip tape ligge på såla hele tiden, med feller utenpå?

Har du andre forslag? Bør jeg kjøpe enda et par kortfeller og klippe dem svært korte?

PS: Jeg bruker Åsnes fjellski med Åsnes kortfell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker vanlig skismurning og har det i lommen hele tiden. Blå, lilla eller rød, alt etter tempen ute. Har en korkbit også i lommene.

Jeg vet ikke om det er helt etter boka, men jeg har brukt kortfeller, langfeller og smøring om hverandre på mine ski, og jeg har sjelden eller aldri gjort sålen ren under skiene. Sliter smøringen av etter hvert,,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her.

Jeg gjør det jeg må, legger skifellene over smørning og klister. Limen blir sikkert dårligere, men har holdt i flere år. Blir den for dårlig kan jeg legge på ny lim en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter mye prøving og feiling på denne fronten har jeg kommet frem til at mohair kortfeller er beste løsningen. Disse glir rimelig bra og er det veldig kaldt vil jeg minimere av og på med feller til et minimum, da det spesielt i lave temperatur er lett å miste en del av lim-egenskapene som resulterer i løse feller. Jeg vil også tørre å påstå at det du taper i glid er tjent inn i byttetiden ved typisk høyfjellsterreng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sinje skrev:

Etter mye prøving og feiling på denne fronten har jeg kommet frem til at mohair kortfeller er beste løsningen. Disse glir rimelig bra og er det veldig kaldt vil jeg minimere av og på med feller til et minimum, da det spesielt i lave temperatur er lett å miste en del av lim-egenskapene som resulterer i løse feller. Jeg vil også tørre å påstå at det du taper i glid er tjent inn i byttetiden ved typisk høyfjellsterreng. 

Det kommer vel an på terrenget.. Skal man gå mer enn et par kilometer i slakt terreng, så er det garantert at det lønner seg å ta av fellene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lompa skrev:

Det kommer vel an på terrenget.. Skal man gå mer enn et par kilometer i slakt terreng, så er det garantert at det lønner seg å ta av fellene.

Er det snakk om uten pulk er jeg enig. Men på tur med pulk vil jeg påstå at det er fordel å bruke feller hele tiden i de fleste sammenhenger. Har også holdt aktivt på med langrenn og skal man få festesmøring til å vare på skiene kreves det fort både rubbing og at festevoksen smeltes inn på forhånd om det er typisk harde forhold. Det beste argumentet for å unngå av og på med feller er derimot at de sitter best når de er satt på i romtemperatur og gjerne jobbet litt med på forhånd. På mine lengre vinterekspedisjoner har jeg brukt en skrue bakerst på fellen for å garantere at den sitter hele turen, dette er også en vanlig prosedyre på andre ekspedisjoner siden konsekvensen ved ikke å få festet fellen god nok ofte er store. Vil også minne om viktigheten i å klippe av fellebiten fra slutten på bindingen og bakover da denne ofte bare vill bremse opp gliden. Er som sagt enig om det er snakk om kortere turer uten pulk som ikke krever så sikkert feste for å sikre fremdrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, sinje skrev:

Er det snakk om uten pulk er jeg enig. Men på tur med pulk vil jeg påstå at det er fordel å bruke feller hele tiden i de fleste sammenhenger. Har også holdt aktivt på med langrenn og skal man få festesmøring til å vare på skiene kreves det fort både rubbing og at festevoksen smeltes inn på forhånd om det er typisk harde forhold. Det beste argumentet for å unngå av og på med feller er derimot at de sitter best når de er satt på i romtemperatur og gjerne jobbet litt med på forhånd. På mine lengre vinterekspedisjoner har jeg brukt en skrue bakerst på fellen for å garantere at den sitter hele turen, dette er også en vanlig prosedyre på andre ekspedisjoner siden konsekvensen ved ikke å få festet fellen god nok ofte er store. Vil også minne om viktigheten i å klippe av fellebiten fra slutten på bindingen og bakover da denne ofte bare vill bremse opp gliden. Er som sagt enig om det er snakk om kortere turer uten pulk som ikke krever så sikkert feste for å sikre fremdrift.

Joda, det kan man vel være enig i, men jeg opplevde ikke at det var ekspedisjon som var tema her. Jeg har aldri vært på ekspedisjon på ski, men har gått noen ganger over Hardangervidda f.eks, og da vil det være dumt å måtte labbe med feller hele tiden, selv om man trekker pulk.

Hvis fellene skal av og på så legger jeg dem lim mot lim, og putter dem inni jakka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått med smørning og pulk på 35 og 50 kg når terrenget og føret tillater det. Synes det fungerer utmerket.

Kortfellene ligger jeg i innerlommen, så har de satt godt etterpå.

Jeg tror rett og slett dette er noe man må prøve seg fram til selv. Har du ski med sterkere spenn får du kanskje mindre feste enn om skien har lite spenn.

Har forøvrig alltid ett lite multitool, ett par karosseriskruer, sportsteip og ståltråd med på skitur. Da har man mange måter og få festet en felle på, om det skulle være kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.