Gå til innhold
Thomas_B

Overnatting på Gaustatoppen.

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er et par stykker som tenker å sove under åpen himmel på Gaustatoppen nå i løpet av vinteren. Noen som har noen tips til denne turen? Tenker spesielt på om det er noen slags opptråkket sti på vinterstid, bør man ha truger, noen som har gjort dette før etc. Har også vært i kontakt med turistbyrået på Rjukan for å høre om det er noen lysforuresning der opp feks fra masten (kjipt hvis det er stjerneklart). Men de mente det ikke skulle være noe forstyrrende lys.

Takker for alle tips og tilbakemeldinger!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dom gånger jag har varit där har det inte varit några problem att gå upp till fots, utan truger. Jag skulle dock rekomendera skidor upp och ned, eventuellt till fots upp och paraglider ned, men då måste ni sätta en bil nede i dalen om ni inte vill betala taxi för att köra upp en chaufför att hämta ned bilen.

Dagens tips: Tag med truger i bilen dit i alla fall. Kontrollera på plats vad behövs. Skall ni gå över kammen så är det bra att ha med stegjärn och använda dom. Det behövdes inte när jag var där, men bättre att ha dom på från början än att upptäcka halvvägs ut att man måste ta på dom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det @Johan2000 skriver. 👍

...og noen kommentarer til:

- Jeg gikk opp til fots i nattemørket nå i oktober, da var der ikke lys der.

- Sent i januar gikk jeg opp på ski en natt (Startet ca halv elleve på kvelden), da lyste masta i et rosaaktig lys, nesten som en romstasjon mot nattehimmelen.

- Hvor bratt opp/ned går dere på truger? Vinterparkeringen et gjerne nede på Svineroi for dem som ikke skal ta banen. For å få flatere anmarsj så er et alternativ å følge veien fra Svineroi til Stavsro og deretter følge stien opp mot Gaustatoppen.

-På baksiden av turisthytta er det et flatt område hvor vinden gjerne tar lite pga terrengformasjonen selv om det blåser kraftig (fjellsiden presser vinden opp og over). Fint alternativ til teltplass.

-Inngangspartiet til turisthytta skal være ulåst og fungerer som nødbu om nødvendig. Ikke store gulvplassen men funker fint en natt for 2 pers om det ikke er noen fullgode alternativ utendørs.

- Sjekk med Gaustatoppen Turisthytte på FB om dere vil ha oppdatert info når turen nærmer seg. De som driver der er jevnlig oppom utenfor sesongen også. De skal forresten begynne å arrangere "toppturer" med middag, overnatting, og mulig "førstespor" på ski neste morgen denne sesongen.

- Vet at flere har gått opp til fots der på vinteren. Avhenger forholdene slik Johan skriver. 

Endret av Terka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av EmilEvje
      Er det noen som har tips til en frilufts bukse som kan brukes omtrent hele året inkludert vinter? Kan godt også være litt for varm om sommeren da jeg har en annen tynn bukse til den bruken.
    • Av Hege Myhre
      Vintersesongen er her! 😃
      Jeg ser på soveposer for vinteren (igjen), da jeg ikke fikk kjøpt en forrige sesong.  Det blir for kronglete å ta med to sommerposer i år også.
      Jeg ser at Magasinet.no har en Mammut Ajungilak Kompakt Down Winter 180R - sovepose; Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med denne eller andre gode tips til en varm og god sovepose med comfortemperatur mellom -0 og -18 grader. Jeg har lyst på dun, men det er mest på grunn av komprimeringen. Penger jeg ønsker å bruke er 2000-3000 kr
    • Av Daniel Hillergren
      Hej!

Ni får gärna kika på min lilla film från då jag och brorsan besteg Gaustatoppen för några helger sedan.  

Mvh
      Daniel
    • Av Tober
      Jeg har fått meg en RAB Summit 800 sovepose, og lurer på om noen har erfaring med hvor varm den er. Det står at den har grense til 15 minus, men jeg er vanligvis en frysepinne og trenger en del marginer i forhold til disse angivelsene. Tenkte kanskje den kunne egne seg til å sove under åpen himmel, på Xped 9, i sånn ca 3-5- minus? Eventuelt legger jeg meg inn i en Jerven Hunter eller Extreme med posen (har begge de Jerven-dukene). Da kan jeg kanskje klare minus 15-20 med denne RAB-posen? Hater jo å ødelegge en fin utenatt med for kald pose, og håper på noen råd før jeg selv gjør en iskald og hutrende erfaring, har jo hatt noen av dem...  Jeg har også en Robens Caucasus 900, som er en behagelig og fin pose. Den er oppgitt til 11 minus, men jeg merker den blir kald vet et par minus, om jeg ligger i boxer og tynn ulltrøye pluss lue. Lurer på RAB-posen er varmere enn denne?   
    • Av ketilring
      Jeg fikk lyst til å dele noen bilder fra sommerens tur til Børgefjell! Å skrive turrapporter kan jeg ikke, så i beste fall blir dette en litt usammenhengende bildereportasje.  Hvis noen har spørsmål til noen av bildene eller kanskje har interessant informasjon å komme med til steder jeg har vært, så fyr løs.
      Turen gikk over 5 dager i midten av juli. Dette er første gangen jeg er i Børgefjell, så området er for det meste ukjent for meg. Jeg fikk tatt en skikkelig rundtur og tilbakela omtrent 60 km på disse dagene.
      Turen starter i sørenden av Namsvatnet med båtskyss inn til Reiret. Vannstanden i Namsvatnet gir en indikasjon på hvor lite vann det skal vise seg å være i resten av området.

Jeg har selskap av et par andre vandrere de første par hundre meterne av turen. Vi starter med en tur oppom kapellet.

Det er svalt og godt inne i kirkerommet.

Jeg klyver opp i terrenget vest for Kamilladammen for å se hvordan forholdene er oppover i retning Djupvatnet, og så legger jeg i vei inn i selve nasjonalparken.

Godværskyer. Deilig med litt skygge.

Det lir mot kveld, og her oppe på en kolle et stykke vest for Djupvatnet er det en liten bris som holder litt av insektene og heten unna. En flott leirplass!

Fiskeutstyret monteres med en høytidelig seremoni. Det skulle bli mye mindre fisking på denne turen enn jeg hadde sett for meg - når det er godt over 25 grader i skyggen, og jeg har mer enn nok mat i sekken, er ikke fiskeiveren særlig stor.

Dette er det området som Lars Monsen beskriver som sitt villmarksparadis i boka 90 dager på loffen i Børgefjell. Bjørkekrattet står nok tettere her nå en det gjorde på nittitallet.

En ny dag med sol og blå himmel. Litt synd å forlate dette paradiset, men i dag skal turen gå videre oppover langs Jengelen.

Kvigtind stikker opp i det fjerne. Turen går opp dit om to dager.

Sekken er pakket og alt er klappet og klart.

Rypene flakser opp i hytt og pine. Artig at det er så mye rype å se.

Et koselig lite krypinn langs Jengelen.

Jengelhytta kan skimtes i det fjerne.

Her er jeg i ferd med å runde østenden av Jengelvatnet. Jeg kan skimte noen som fisker i det fjerne, men holder meg på god avstand.

Noen koier brukt i forbindelse med reindrifta, vil jeg anta.

Det er nesten uutholdelig varmt nå midt på dagen, det blir en lunsjpause her.

Noen naust i vestenden av Jengelvatnet.

Ferden går videre nordover forbi Litle Kjukkelvatnet. Beklager solkremen på kameralinsa.

En liten rast mens jeg nyter synet av Kvigtindmassivet. Fortsatt solkrem på kameralinsa.

Framme ved Søre Bisseggvatn. Værutsiktene ser gode ut, så det ligger an til bestigning av Kvigtind i morgen. 

Men nå er det tid for middag og rolig leirliv.

En ny dag med knallvær!

En nærstudie av teltleiren

Vannsystemene i dalene er ganske enkle å forsere nå.

Men bekkene med smeltevann fra breen går strie, og er ikke så helt enkle å vade over.

Jeg legger igjen mesteparten av utstyret nede i steinura, og fortsetter mot toppen.

De siste 100 høydemeterne på vei mot toppen.

Endelig på toppen!

Kvigtindaksla i retning sør.

Kvigtinds "hvite smil" sett fra oven. Men skyene i horisonten ser litt faretruende ut, det er på tide å pelle seg ned!

Der fant jeg igjen depoet mitt også, idet tordenskrallene romler gjennom dalene. Det blir en rast her mens jeg venter til tordenværet har passert.

Tordenværet forsvant oppover i retning Rantseren, og det er på tide å rusle videre.

Det har begynt å regne en del, så det er like greit å finne en teltplass og krype til køys. Dette er ved Store Kjukkelvatnet.

Ny dag med litt gråere vær en det jeg har blitt vant til den siste tiden. Og i dag har jeg bursdag! Helt greit å fylle 40 år når man våkner på et sted som dette!

Prøver fiskelykken i et par av småvannene i nærheten, før ferden går videre sørover mot Gaukarvatnet.

Litt i minste laget.

Fem minutters fiske ved Gaukarvatnet gir fin fangst. Hva denne veier vet jeg ikke, men jeg er fornøyd med bursdagspresangen.

Null stress å fylle 40! 

Dagen er enda ung, så det blir noen kilometers vandring til i dag. Nedover langs Gaukarelva. Jeg passerer grensa over til Trøndelag, og føler meg hjemme med en gang.

Det første treet jeg har sett på flere dager. Gjensynsgleden er stor!

Helt øverst i Virmadalen. Jeg tar meg god tid til å beundre det eventyrlige landskapet.

Det blir leirplass her på en morenerygg ved en sideelv til Virma mens den siste kvelden nytes.

Ny dag igjen og varmen er tilbake. Namsvatnet kan skimtes i det fjerne. Ingen grunn til å stresse.

Virma, og Sapmanåsen i bakgrunnen.

Da forlates nasjonalparken - for denne gang.

Hengebrua! Den må prøves.

Jeg kan forestille meg hvordan vannmassene fråder her under snøsmeltinga på våren.

Virmahytta. Jeg har sett denne hytta på flere bilder tidligere, men den lå litt annerledes plassert i terrenget enn jeg hadde sett for meg.

Greit med en debrief.

Litt påfyll med iskalde forfriskninger i skyggen inne i gapahuken mens vi venter på båtskyssen. Disse posene med iste er perfekt å ta med på tur på sommeren. Jeg tror de består av 100% sukker.

Båtskyssen ankommer presis, og det er på tide å returnere til sivilisasjonen. Et nytt tordenvær er på vei innover sørfra ser det ut til.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.