Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Trollhetta 3 eller North Face Triarch 3


Jensen2k

Anbefalte innlegg

Hei,

Nybegynner på både telt og friluft melder seg. Flott at det finnes et forum hvor sånne som meg kan få råd og tips :-)

Jeg skal kjøpe et telt som skal brukes av kjæresten min og meg. En liten smørbrødsliste over hva jeg kan tenke meg er følgende:

  • 3-persons eller romslig 2-persons telt
  • 3-sesongstelt som kan brukes så tidlig og sent som mulig på året. (Selv om mesteparten av bruken vil nok skje den varmeste halvdelen)
  • God lengde (undertegnede er 194cm)
  • Hadde vært fint å kunne bært selv om jeg drar på alenetur
  • God lufting
  • Plass til det vi har med oss
  • Veldig bonus med to åpninger

To telt har skilt seg ut for meg, noe fordi de er på romjulssalg nå.

3105142.jpg

Bergans Trollhetta 3 (Billigste pris: 2 977,-)

- Vekt: 3,2 kg (inkl. pakkposer, plugger, stenger og barduner)
- Antall innganger: 1

- Mål innertelt (B x L x H): 160 x 230 x 105 cm
- Soveareal: 3,2 m²
- Vannsøyle ytterduk: 3.000 mm
- Vannsøyle bunnduk: 5.000 mm

Har sovet i telt med samme type oppsett før. Liker størrelsen på for-telt med god plass.
Det som trekker ned her er nok at inngangen er ved hodet og at det ikke er to innganger. Også mye tyngre enn North Face teltet.

 

 

 

3031279.jpg

The North Face Triarch 3 (Billigste pris: 3 216,-)

- Vekt telt: 2,38 kg
- Antall innganger: 2 (2 bagasjerom)
- Mål innertelt (B x L x H): 172 x 225 x 119 cm
- Soveareal: 3.7 m²

- Billigste pris: 2 977,-

Dette er nok favoritten min av disse to. Mye på grunn av den store plassen inni teltet, smarte løsninger og hvor lett det er.

Mine spørsmål til dette teltet er følgende:

  • Er det nok plass i fortelt for det vi har med oss?
  • Er 1200mm regnsøyle godt nok?
  • Hvordan er North Face på telt? 

Hva burde jeg gå for her? Noen andre ting jeg burde tenke på? Er det noe sted jeg kan teste disse teltene før kjøp?

Endret av Jensen2k
La til informasjon om telt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The North Face kan lage gode telt, men ikke alle telt er egnet for all bruk. Når du skriver at du vil bruke det både tidlig og sent på året ville jeg holdt en knapp på Bergans-teltet. Triarch har mange fordeler: innvendig plass, god ventilasjon, to innganger, lav vekt. Men du vil aldri få det lunt (ytterteltet står ca 25 cm over bakken ved hode-/fotendene), og når temperaturen går under 5 grader vil du ha det lunt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The North Face er en telttype hvor du setter opp inneteltet først for så å legge over ytterteltet. Lite gunstig dette i regnvær, du kan få et vått innertelt.  Flere her har denne type telt og en mente at når det blåste mye ute så blåste det neste like mye inne i teltet. Av de teltene du har listet opp så er Bergans et sikkert valg. Hvis du ikke har sjekket det så finner du mange gode tilbud her,  http://www.helsport.no/outlet . både telt, soveposer og ryggsekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200mm vannsøyle er ikke mye, i hvertfall til norske forhold. Mener å ha lest at minst 1500mm er å anbefale. Ved endel vind blir TNF-teltet trekkfullt. Under varme og tørre forhold ville jeg valgt dette, selv om det har små bagasjerom. 

Til norske forhold er Bergans teltet vinner hos meg av disse to modellene. Stoffet er veldig mørkt, noe som gjør at teltet blir vel varmt. Kun åpning i siden gir dårligere gjennomlufting. Jeg har overnattet i dette teltet selv da min datter har det. Savner åpning i hver ende. Du vil få fotenden av soveposen inntil innerduken i bunn, med fare for våt sovepose som følge av dette.

Jeg liker helt klart tunneltelt med rette endevegger og åpning i hver ende best. Du vil ikke få problemer med liggelengden i et slikt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterstid og i pøsregn med flere i teltet foretrekker jeg helt klart et telt med stort fortelt. Likefult har jeg flere døgn i telt uten fortelt og aller flest døgn i telt med to innganger og små fortelt dette året.

F.eks. disse bildene er av et TNF Stormbreak 2 telt på en tur hvor det bøttet ned når jeg gikk ut på tur, og regnet også en del ila natta. Har også brukt det på nyttårsaften.

20170804_225719.thumb.jpg.256c9bbc3ca978e29b60f0c23a3b772e.jpg

20170805_080012.thumb.jpg.8105d4d719e4893c32c88b7b09595567.jpg

Relativt dårlig spec på dette teltet men det fungerer helt fint. (https://www.thenorthface.com/shop/stormbreak-2)

 

Men om/når jeg var uerfaren og ønsket litt komfort sammen med kjæresten  (som antatt også er uerfaren ift tur&telting) så ville jeg valgt et telt hvor innerteltet henger fast i yttetteltet og settes opp samtidig. Og jeg ville valgt ett telt med stort fortelt å rote i. (Av de to alternativene du har nevnt, Bergans).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vil på det sterkeste anbefale fjallraven sitt telt "Abisko endurance 3". Kjempegod plass til 2 personer, og det er et svært romslig telt med god plass i forteltet. Muligens man kunne klart seg bare med 2'er versjonen og. Ellers er det meget stabilt, og har god lufting. Den er også i litt lysere farger, som er en fordel i sommeren. Også veier det bare tilsammen ca. 3kg, og det syns jeg er ganske lite med tanke på for stabilt og romslig det er. God sittehøyde er det også. Det er noe dyrt, men du får virkelig det du betaler for:) Jeg var så heldig å finne det på salg, og fikk 25% avslag på det. 

https://www.fjellsport.no/fjallraven-abisko-endurance-3-un-blue.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, EMS skrev:

Jeg var så heldig å finne det på salg, og fikk 25% avslag på det. 

https://www.fjellsport.no/fjallraven-abisko-endurance-3-un-blue.html

Med fjellforumrabatten (20%) får trådstarter det for 7999,-  Synes det er riktig å ikke tenke penger når det gjelder telt. Tenk funksjon, trivsel og eierglede. ;-) Litt tull og litt alvor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Godt å vite at det er strukturelle svakheter (at ytterdelt ikke går helt ned til bakken, må sette opp innertelt først o.l) om teltet jeg hadde blitt litt betatt av. 

Samtidig har jeg også lest noen dårlige anmeldelser av Bergans-teltet også, blandt annet om at inner- og ytterdeltet ofte får kontakt, man kan sparke i duken om man er lang og at det kan bli veldig varmt og dårlig luftgjennomstrømning om sommeren.

Sitat

Jeg vil på det sterkeste anbefale fjallraven sitt telt "Abisko endurance 3"

Dette ser veldig bra ut. Selv om Snorre sier at man ikke må tenke penger når det gjelder telt er det likevel en faktor her. Kanskje 8000,- er det man må bruke på et godt telt man har en stund? Det er i alle fall det dobbelte av det jeg hadde tenkt, så da vil jeg være sikker på at jeg går for et skikkelig bra telt. Men det burde vel være mulig å finne et godt telt for en nybegynner for noe billigere?
Et annet telt jeg har kikket på, men som fremstår som for lite, er Robens Goshawk 2med to innganger. 

Etter å ha kikket på Helsport Outlet som Per Fredrik anbefalte fant jeg teltet Reinsfjell 3 som ser ganske bra ut, bortsett fra at det er litt tungt (3.8kg), ettersom det ikke er Superlight-utgaven. Noen andre innveninger her?

Er det andre telt i samme prisklasse som de jeg har skrevet om, som noen kan anbefale? 

 

Endret av Jensen2k
Endret tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, et annet moment som kanskje kan bety noe for deg er kundeservicen til Helsport. mange her inklusiv meg selv har gode erfaringer med den. Det er bare å ringe eller maile. For tre år siden var jeg på vei tilbake til friluftslivet etter mange års fravær mye var nytt og mye måtte læres. Jeg kjøpte som første telt Helsport Nordmarka 2, fordi det var billig og fordi jeg ikke ville bruke for mye penger før jeg viste hvordan det ville gå med friluftslivet. Det har gått over al forventning og nye telt har blitt kjøpt inn, alle fra outlet siden til Helsport. Vi har også flere lett-pakker tråder her. jeg fikk mange ideer fra disse. hvordan lage pakkliste og å få struktur. Sekken jeg nå har med meg på Hardangervidda veier rundt 12 kg, takket være lett-pakker gutta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robens ser ut til å ha knallgode telt. Exped har også kjempegode telt. Men vi snakker fortsatt dyre greier.

Støtter fullt ut anbefalingen om fjellreven, som jeg har selv, men tenk over om det egentlig er nødvendig å gå så dyrt for ditt bruk.

Hvis du ikke skal være veldig avansert, så er man ikke nødt til å brenne av en halv månedslønn på ett telt. Terskelen for å komme seg ut på telttur trenger ikke å være så høy for lommeboken. Bruk også Finn.no eller bruktmarkedet.

Frister det ikke å dra ut på tur i øs-pøs regnvær, eller du ikke synes det er krise om innerteltet blir litt vått under ett oppsett i potensielt mye regn kan du gjerne velge ett telt hvor ytterteltet gå på til slutt. Jeg har ett slikt selv, men det har innertelt i hel duk, ikke i mesh, så det blir ikke trekkfullt. 

Tenk over hvor langt du skal gå, over hvor mange dager du skal gå, og totalvekten på sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.