Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om GPS


Torygh

Anbefalte innlegg

Annonse
16 timer siden, Torygh skrev:

Hei jeg lurer på dette med gps og kart referanser. Vi er enige om at UTM er greit å bruke på GPS men hvorfor er det slik at f eks hyttene til DNT oppgis i grader og minutter?

Mange hytter oppgir både grademinutt og UTM. Grunnen til at dei oppgir grademinutt er at det er det føretrukne koordinatsystem for mellom anna redningshelikopter. 

Dette varierar på ulike stader i verda. På Grønland tek dei i mot alle typar koordinatar (det gjer dei vel her i Norge også om alternativet er ingen koordinatar), noko som gjer systemet litt sårbart overfor opplesnings/plottefeil. Dette har redningstenesta der borte sjølv erfart fleire gonger, og eg eingong.

Sentralen fekk inn korrekt avlesing frå meg (dokumentert) men gav vidare feil format til heli. Me hadde flaks med  god visual den dagen, og vart spotta frå lufta pga det raude teltet.

På Svalbard lyd bestillinga frå sysselmannen på lat/long så langt det er mogleg, i alle fall gjorde den det sist eg sjekka.

På fastlandsnorge føretrekk ein altså grademinutt, sjølv om redningsapparatet sjølvsagt er glade for alt som kan gi info om lokasjon dersom ein ikkje har det "på kornet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTM er koordinatene du laser ut fra papirkart, derfor er det mye brukt på GPS. Men bruker du mobilen din som "kart" elektronisk f.eks Norgeskart/navida vil du se at desimalgrader blir brukt. Desimalgrader er også koordinatene du får opp i google maps. 

Disse finner du i settings på gps'en din, å du må velge det som hjelper deg best i forhold til hvordan du bruker gps'en din. Men det er veldig greit å vite forskjellen slik at du kan skille de og at du ikke tar feil :-) Har en post fra tideligere her, hvor jeg undret litt på det samme. Skal se om jeg finner den igjen :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.