Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda


Anne-Merete Huse

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å finne ei fin rute for sommeren 2018. Tenkte å kjøre til Rjukan å ta oss en tur innover Vidda. Ser ut som det er best å gå fra Mårbu i stedet for Mogen pga bratt stigning. Stemmer det? 

Forslag til fine fiskevann på veien. Tenker vi skal bruke 1 uke + og gjerne strande der vi liker oss. Bare slappe av med fiskestang og ro.  Bruker vi mer enn en uke er det bare bonus:) 

Det jeg er usikker på er hvor vi skal gjøre av bilen. Skal vi kjøre innover selv og hente den eller la den stå i Rjukan. Hvor kan den evt stå der?

Har lyst å gå en runde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt stigning fra Mogen mot Gjuvsjå, derfra ganske så flatt innover. Nærmere Lågaros er det endel blokkmark, men ingen problemer. Tar dere denne ruta er det parkering ved Skinnarbu/land.

Kjører dere til sørenden av Mårvatn (Synken), er dere oppe på vidda. Dere kan parkere ved Synken og ta båten over til Mårbu. Hva med turen fra Mårbu mot Geitvassdalen, hvor dere kan fiske i hele vassdraget opp mot Lågaros? Fra Lågaros kan dere enten gå tilbake til Mårbu, med båt over til Synken (bilen deres). Alternativt fiske dere ned til Gjuvsjå, derfra fortsette ned til Mogen. Derfra gå tilbake til Synken via Stordalsbu.

Hardangervidda2.png?format=1500w

Underveis finner dere ut om mye fiske og late dager er livet, eller om dere vil forflytte dere mer. Alle muligheter er åpne :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin tur.  Gå inn på "godtur.no". 

Kjør til Synken ved Mår.  Parker der.  pris kr 50 pr døgn, og kjøp fiskekort til kr 650, pr uke.. 

Følge stien oppover Mårshallene, og gå mot Holken.  Mot Holken er en ingen sti før du har passert myra og begynner oppstigningen.  Ikke følge bekken, følg i stedet høydedraget til venstre.  Der går det sti helt frem. 

Når du kommer til Holken er det teltplasser til høyre for utoset, men du kan også gå over bekken, krabbe opp ura og følge stien på høyre side.  Legg også merke til mange dyregraver.  Ved Innoset er det en fin teltplass. 

Ønsker du å gå videre følg stien mot Viktjønn.  Herfra kan du f eks gå til Melrakkvatnet og gå videre mot Øvre og nedre Gunnvaldstjørni ++.  Derfra kan du gå mot stien fra Lågaros og følge den mot Mårbu og ta båt derfra til Synken.

Om du ønsker mer info kan du sende meg en PM

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anne-Merete Huse skrev:

Holken var nytt for meg. synes disse nødbuene ser sjarmerende ut også. tenker å ikke ta piffen av 12 åringen:)

 

4 timer siden, Anne-Merete Huse skrev:

Holken var nytt for meg. synes disse nødbuene ser sjarmerende ut også. tenker å ikke ta piffen av 12 åringen:)

For ikke å slite ut en 12 åring start ved Synken og gå opp Mårshallene.  Følg så stien ned mot Reksjåen. 

 

a.jpg.dab1a24181a1fbd399f061e204721536.jpg

b.jpg.933bba3c2387bcdedcee7c3809c78b3b.jpg

Mange familier slår seg ned der.  Flere fiskevann.  Fine teltplasser.  Mobildekning på toppen av Bunuten

Derfra ta gjerne en dagstur til Holken og se på dyregravene langs stien på høyre side av vannet.  Du ser vannet så vidt under en snøbre, som du ser tydeligere på neste bilde.  Det går sti på venstre side oppover 

5a42dfde8e2a8_c(2).jpg.7374b5f1043fe9062522f08614f678a0.jpg

Teltplass

d.thumb.JPG.4bbdbdaf86698bf59b51748c43def3a6.JPG

Dyregrav.  Om jeg ikke husker feil er det 5 stk.  Det er også mobildekning ikke langt fra stien

e.jpg.af95914d0c1be045dd27926035625fb4.jpg

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom gir gode råd her. Området rundt Reksjåen er fint å rusle i. Flatt og lettgått. Fisket er kanskje ikke all verden (basert kun på èn tur der inne....), men man får fisk - og det er viktig med barn på tur. Veldig fint å gå opp til Slettiedvatni (1302moh). I østre enden er det fantastiske teltplasser 100 meter opp fra vannet.

P7260055.JPG

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjetil E. Jeg har vært over store deler av Hardangervidda, men "must see" punkter er det nok mange av, helt avhengig av hvem du spør og type tur. 

På min første tur over vidda var det Normannslågen som fenget min oppmerksomhet mest. Kanskje var det stemningen været skapte når vi kom dit, navnet eller alt jeg hadde lest på forhånd. Geitvassdalen vender jeg ofte tilbake til. Sandfloeggi og Hårteigen er absolutt verdt å besøke. Har ikke gått Kvennavassdraget, så fortsatt en gammel guttedrøm.

Hos meg er det spesielle værfolhold, lys og stemninger som jeg husker best. Er man sportsfisker er det mange perler.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Planlegger selv en tur med 11åringen. 

Dag1 rjukan krossobanen. Hellberghytta.

2. Hellberg-kallhovd.

3.kallhovd-stordalsbu.

4.stordalsbu-mogen.

5.mogen-rjukan med fjellvåken og buss til rjukan.

Noen som har gått denne ruta og har noen synspunkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/26/2017 den 15.57, Anne-Merete Huse skrev:

Hei

Jeg prøver å finne ei fin rute for sommeren 2018.
Tenkte å kjøre til Rjukan å ta oss en tur innover Vidda.
Ser ut som det er best å gå fra Mårbu i stedet for Mogen pga bratt stigning. Stemmer det? 

Forslag til fine fiskevann på veien.
Tenker vi skal bruke 1 uke + og gjerne strande der vi liker oss.
Bare slappe av med fiskestang og ro. 
Bruker vi mer enn en uke er det bare bonus:)

Kankje Dere kan kopiere turen Deres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.