Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Fenix 5x


tshansen

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse

Hei og takk for god informasjon.

Har akkurat kjøpt meg klokken selv og holder på å oppdatere den nå. 

Sjekker ut det du skriver med kartene nå. når jeg trykker på den linken ( OpenTopoMap Garmin) du skreiv så kommer jeg bare på hovedsiden til garmin. Dette er vel feil, eller skal jeg inn der og finne kartene? 

Eller er dette siden du lastet ned kartet fra http://garmin.opentopomap.org/ ?

Gleder meg til å komme i gang å teste den ut. Første gangen med en sånn klokke også

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, dottk skrev:

Hei og takk for god informasjon.

Har akkurat kjøpt meg klokken selv og holder på å oppdatere den nå. 

Sjekker ut det du skriver med kartene nå. når jeg trykker på den linken ( OpenTopoMap Garmin) du skreiv så kommer jeg bare på hovedsiden til garmin. Dette er vel feil, eller skal jeg inn der og finne kartene? 

Eller er dette siden du lastet ned kartet fra http://garmin.opentopomap.org/ ?

Gleder meg til å komme i gang å teste den ut. Første gangen med en sånn klokke også

Det er naturligvis den siste linken din der! Skjønner ikke hvorfor den linken har blitt annerledes? 

Utrolig fornøyd med denne klokken selv! Det kan vær en fordel å egendefinere data feltene til hver enkelt aktivitet! Føler standardoppsettet er litt knølete! Hvertfall i forhold til hva jeg mener er relevant å ha av info lett tilgjengelig 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv lagret egne snarveier på alle hurtigtastene! Holder jeg inne start knappen blir jeg tatt direkte til navigasjon! Holder jeg inne back knappen blir jeg tatt direkte til lagre punkt! 

Sitter nå med kart foran meg, å gledelig å se hvor godt jeg kan navigere ved hjelp av klokken og papirkart! 

5EFEBAD2-A86A-4630-96C9-95F992FA819B.thumb.jpeg.d933773b017a60ca8aa34023731a9aac.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 24.12.2017 den 11.26, tshansen skrev:

Jeg har siste måneden brukt Garmin Fenix 5x veldig aktivt hver dag. Prøvd å bruke alle funksjonene grundig (meste parten av de) å tenkte jeg skulle skrive en liten review her inne, men jeg ser at mr. hikingguy har gjort en såpass formidabel jobb at jeg tar meg friheten å linke til hans blogg og artikkel her i stede.

5a3f7b981b913_ScreenShot2017-12-24at11_03_28.thumb.png.2783c02b08f78e583ccbc1d81fc45a4e.png

https://hikingguy.com/hiking-gear/garmin-fenix-5x-hiking-review/

Jeg må bare si at denne klokken har fullstendig erstattet mitt behov for håndholdt GPS. Jeg er mektig imponert over både funksjoner og batteri levetid. Selv bruker jeg det kartet som følger med TopoActive Europe v4 

5a3f7c737225a_ScreenShot2017-12-24at11_06_15.png.290ac0f96f649aa749dfbcefc326bd99.png

Dette kartet mangler koter, å jeg drev lenge å lette etter et godt kart som kunne erstatte Garmin sitt kart, men fant ingen virkelig gode alternativer. Men forrige dagen kom jeg over kartene fra OpenTopoMap Garmin. Alle nedlastingene herfra inneholder kartfil og contourfil. Denne bare "drag & drop"er du inn i garmin katalogen i klokken. Så legger denne seg som et kartblad oppå det eksisterende kartet i klokken. Fungerer helt knall.

Det som er verdt å merke seg, er at du må inn i hver enkelt aktivitet å sette de forskjellige innstillingene. Gjør du forandringer i fotturer, skjer forandringene bare der, selv om du gjerne skulle ønsket at det skjedde for alle aktivitetene dine samlet. Verdt å huske når du skal aktivere GPS + Glonass, eller når du skal aktivere/deaktivere kart.

Jeg har sett mange brukere på nettet som klager ove nøyaktigheten på GPS'en i klokken. Dette er ikke tilfelle på min klokke. Tror dette kan være veldig varierende for hvor du er i verden. Har inntrykk av at de sliter litt mer med dekningen i Amerika. Her i Norge har vi aller best signal med både GPS + Glonass aktivert samtidig. 

Jeg har også 

Hei bruker selv OSM Kart på min klokke disse fungere også veldig bra, men lurer på å kjøpe et i fra Garmin for å se om det kan være bedre.
Har du noen erfaringer med Garmin sine kjøpte kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, eriblist skrev:

Hei bruker selv OSM Kart på min klokke disse fungere også veldig bra, men lurer på å kjøpe et i fra Garmin for å se om det kan være bedre.
Har du noen erfaringer med Garmin sine kjøpte kart?

Ja, jeg har prøvd garmin sine såkalte svindyre topo kart! Å disse er ikke noe bedre! Spar deg pengene. Jeg bruker OSM kartet med kote overlagskart som jeg fant på opengarmin eller hva den siden heter! Finne igjen link når jeg sitter foran maskinen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hiver meg på som fornøyd Fenix 5x bruker. Kjøpte for en måneds tid siden, og har brukt kartfunksjonen flittig siden da. Tidligere hatt Fenix 3 med og uten HR, så oppgraderte ene og alene for kartfunksjonen, og det tør jeg påstå er verdt hver krone. Brukte kart fra frikart.no den første uken, men jeg må si jeg liker garmin topo premium fra den gamle etrex gps'en min bedre. Disse funker det knirkefritt å overføre fra den gamle gps'en og over på klokka. Mer detaljer, og noen fler stier på kartet på litt avsides plasser.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
On 5/21/2019 at 9:16 PM, Magnus Fritsvold said:

Hvordan legger man inn kote overlagskart fra Mac til Fenix 5 plus?  

Dersom du ikkje får tilgang til katalogstrukturen på klokka fra Mac, kan problemet vere at at Fenix Plus bruker MTP:  https://www.activejr.com/how-to-connect-a-garmin-fenix-5-plus-to-a-mac/
Løysinga er å installere Android File Transfer på Mac-en eller overføre filene med ein Windows-maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.