Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Pocket Rocket Stove Kit


zyrpe

Anbefalte innlegg

Skal på langtur i sommer og må derfor kutte så mye vekt som mulig. Området jeg skal gå er det mye hytter underveis, så det er der jeg vill tørke klær og større kokeprosjekt. Så i den forbindelse har jeg bestemt meg for å gå for gass. Jeg planlegger å komme til begyggelse og etterforsyne hver 5-6 dag.

Systemet jeg har sett på er https://www.bikester.no/msr-pocketrocket-gasskjokken-bla-turkis-601528.html

Er det noen som har testet dette? Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke lokket kan være en liten stekepanne i stede for plast. Men ellers så ser det jo ut til at settet inneholder alt.

Har fra før av en MSR Reactor, men vet ikke om jeg kan bruke den panna på bål. Ser for meg at rillene under blir ødelagt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer kanskje nærmere det du er ute etter om du kombinerer en https://xxl.no/msr-pocket-rocket-2-gassbrenner/p/1138276_1_style med et sånt: http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Primus/Kokekarsett-0509-L-2000035737/ . Ser biltema også har gassbrennere som er enda billigere. Jeg har ikke kjøpt sett av denne typen fordi de ofte har litt andre sammensetninger av utstyr enn det jeg er på jakt etter. Passer det ditt behov er det flott, er du egentlig på jakt etter andre ting, eller dom du alt har spork/plasttallerken/kopp du vil bruke ville jeg gått for "selvplukk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være et fint sett med rikholdig innhold. Har dessverre ikke egen erfaring med dette settet.

For noen år siden gikk jeg til anskaffelse av kompakt kjøkken for å spare vekt og volum. Jeg endte opp med kjele med lokk (liten stekepanne), brenner, gassboks m/fot. Alt fra Biltema. Noen ganger spises det rett fra kjele og drikkes fra den lille stekepannen og da er alt en trenger en lett spork for de enkle måltider. Kjekt og helt greit på lange turer enten på sykkel, eller til fots. På turer hvor selvfanget fisk er en del av maten foretrekker jeg å bruke en ordentlig lett stekepanne.

Har laget en liten videosnutt som viser mitt oppsett. Kanskje ikke det aller letteste på markedet, men det funker til min bruk. Har også brukt dette på Toms WoodStove (liten kvistbrenner).

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en brenner fra Biltema. Den funker stort sett fint, men den har et litt kortere rør i ventilen enn andre gassbrennere. Som regel betyr dette ingen ting, men for noen gassbokser betyr det at ventilen i selve boksen ikke blir åpnet. Funker det, så funker det, og det gir ingen lekkasjefare, men funker det ikke, så er det kjedelig å oppdage dette langt inne i skogen. Test derfor hver boks hjemme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det med en brenner en gang, putta en liten stein ned i åpningen på gassboksen, da fikk jeg gass, men måtte la boksen stå på brenneren til det var tomt, for den ventilen ( i gassboksen) tetta aldr i mer. 

 

dsk

Endret av dsk
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå langt og tidvis skal innom hytter for å tørke/lage mer fancy mat, er det da slik at du skal lage hovedsaklig enkel mat på denne brenneren? Enkel mat anser jeg som ting som kun trenger kokende vann. Dvs Toro-poser, potetstappe med speket pølse, real turmat osv. For om du kun skal lage sistnevnte på denne brenneren kan du virkelig gå ultralett på turkjøkkenet.

 

Mitt forslag til slikt ultralett kit er:

Brenner: https://www.aliexpress.com/item/BRS-Only-25g-Titanium-Stove-Gas-Stove-Outdoor-Burner-Cooking-Stove-BRS-3000T/32224340142.html?

Kjele: https://www.aliexpress.com/item/TOAKS-POT-800-Ultralight-Titanium-Pot-Outdoor-Camping-Cookware-Titanium-Water-Cup-Folding-Handle-800ml/32793736120.html?

Kjelen tror jeg skal få plass til både en 230g gassboks(9x11 cm?), så du sparer en del volum under pakkingen. Dobbelsjekk gjerne målene da jeg tar de løst fra hode. Et annet tips er å kanskje kjøpe 2 brennere så du har en i backup dersom man skulle miste en eller en slutter å fungere. Veier tross alt bare 25 gram.

 

Totale vekten på dette vil være 25 g + 112 g + 400(?) gram for en stappfull gassboks = 537 gram. Sleng på en long handle titanskje med polert bowl så er du fortsatt under 550 g totalt. Til sammenligning veier MSR settet du ser på over 730 gram UTEN gass. 

 

Endret av Klodrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/12/2017 at 5:23 PM, dsk said:

Opplevde det med en brenner en gang, putta en liten stein ned i åpningen på gassboksen, da fikk jeg gass, men måtte la boksen stå på brenneren til det var tomt, for den ventilen ( i gassboksen) tetta aldr i mer. 

 

dsk

Jeg opplevde også en gang at boks og ventil ikke passet sammen. Det var en Primus brenner som hadde fungert perfekt på diverse bokser, men ikke på en Coleman gassboks jeg kjøpte. Etter litt undersøkelse på nettet viste det seg at det var et kjent problem med Colemanbokser - at de ikke passet på mange typer brennere. Det ser ut for at ventilen er plassert litt dypere i åpningen enn andre bokser slik at tappen i brenneren ikke når ned for å åpne den (ventilen). Samme problemet da jeg skrudde på et adapter for å fylle gass fra boksen til en lighter. På andre bokser gikk det fint. Så aldri mer Coleman gassbokser her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 identiske brennere fra Biltema, som vist i videoen over. I tillegg bruker jeg også en Primus EasyFuel II når det ikke skal bæres lett. Disse 3 brukes med enten Gass fra Biltema, eller fra Primus. Har aldri opplevd problemer med disse brenner / gass kombinasjoner.

Ser at Coop Obs også selger rimelige gassbokser så disse skal prøves til sommeren. Gass fra andre leverandører har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden fikk jeg en sekk med fulle gassbokser fra en som jobba på spesialavfallmottaket, har hatt gratis gass i flere år, må bare sortere etter rustflekker, slik at jeg får brukt opp gassen dør det er fare for at det ruster hull i boksen.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.