GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Break-in trip av utstyr - artige feil 😂


Memento mori

Anbefalte innlegg

Nytt utstyr? Lurte å teste det ut, mye kan gjøres i stua eller hagen/parken. Selv 100% pakklister redder deg ikke fra nytt utstyr-feil. 

Har du slått opp det nye teltet før du reiser på tur?  Ofte er det mørkt når du kommer frem også, eller mange som ser på. Har du teltstenger som passer? Plugger? Litt kjedelig om det har vært lånt litt av settet mens det var i butikken eller kjøpt brukt, og stenger/plugger mangler.

Lekker madrassen? Ikke artig må pumpe madrassen en gang i timen gjennom natta. 

Virker primusen og har du nok drivstoff? Passer gassboksen? Særlig om du har tatt med en uten gjenger, eller at den er helt full og gassen ikke kommer ut.

Ny ski eller skisko? Sjekk at de er kompatible før du er på fjellet.

Hvor mange ganger kan du lade mobilen på powerbanken på rad? Den går tom før du aner på fjellet. 

Kan du backtracke på GPSen i praksis? Eller gå på kompasskurs med den, ved overraskende dårlig vær?

Passer ammoen i geværet? Øver med en type, jakter med en annen. 

Andre nye ting som trenger en gjennomgang? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Passer den nye snellen på stangen? Noen stangprodusenter har i overkant trange skyveringer i festet, mens noen produsenter har i overkant stor snellefot.

Det hjelper ikke med 3 ekstra sett batterier til hodelykten om pæren har gått. (I mørketiden her har jeg med minst 3 hodelykter på tur)

Ekstra spenne til magebeltet på sekken. Det er en av de kjipeste tingene som kan ryke på tur. Tung sekk er ikke like god å bære uten et hoftebelte som lar seg stramme. Eller i det minste ha en ekstra i bilen. De fleste jeg vet om som har knukket akkurat den spennen har gjort det med bagasjelokket...

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Memento mori skrev:

Nytt utstyr? Lurte å teste det ut, mye kan gjøres i stua eller hagen/parken. Selv 100% pakklister redder deg ikke fra nytt utstyr-feil. 

Har du slått opp det nye teltet før du reiser på tur?  Ofte er det mørkt når du kommer frem også, eller mange som ser på. Har du teltstenger som passer? Plugger? Litt kjedelig om det har vært lånt litt av settet mens det var i butikken eller kjøpt brukt, og stenger/plugger mangler.

Lekker madrassen? Ikke artig må pumpe madrassen en gang i timen gjennom natta. 

Virker primusen og har du nok drivstoff? Passer gassboksen? Særlig om du har tatt med en uten gjenger, eller at den er helt full og gassen ikke kommer ut.

Ny ski eller skisko? Sjekk at de er kompatible før du er på fjellet.

Hvor mange ganger kan du lade mobilen på powerbanken på rad? Den går tom før du aner på fjellet. 

Kan du backtracke på GPSen i praksis? Eller gå på kompasskurs med den, ved overraskende dårlig vær?

Passer ammoen i geværet? Øver med en type, jakter med en annen. 

Andre nye ting som trenger en gjennomgang? 

 

Jeg har erfart disse to. En gang som turleder for Turistforeningen og med en gassboks som ble kjøpt i all hast på en bensinstasjon. En og en halv dagsmarsj innover fjellet så skulle det lages kaffe. Da hjalp det lite med en gassboks uten gjenger når brenneren hadde gjenger. Men et par einerbusker reddet dagen. Det ble både bål og kaffe og mange var imponerte over at jeg klarte å lage bål i et terreng som for dem nesten så ut som en steinørken.

Skitur med min danske venn som nettopp hadde kjøpt nye skisko, men ikke ski. Jeg hadde ski i massevis så han kunne låne av meg. Men da vi stod oppe i snøen, "med sekk og lue på" så var selvfølgelig skoene NNN og bindingene på skiene NNN BC. Etter et par timer og besøk på et par alpinanlegg fant vi til slutt en som leide ut turski. Det ble mørkt før vi kom frem til målet den dagen.

Jeg har også gått i nesten tre timer inn til et ørretvann bare for å oppdage at snella til fluestanga lå igjen i bilen. Og så har jeg opplevd at det er en dårlig kombinasjon å ha fluestanga liggende i bagasjerommet på bilen når man skal ut på dykkertur. En 15 liters dykkerflaske ruller lett litt frem og tilbake når du kjører og sammen med en fluestang så er resultatet gitt. Det ble ny fluestang etter den turen.

Ellers så kan det være lurt å sjekke knapper i klær og lisser i skoene før turen starter. Jeg har alltid med noen lange skolisser ekstra. De kan, med litt fantasi, brukes til mye mer enn bare å snøre sko.

En god huskeregel kan være å sjekke eller prøvemontere alt nytt utstyr før det tas med på tur. Selv om det sjelden mangler deler i esker fra Lego og Ikea så kan det godt hende at nytt turutstyr ikke alltid er like komplett.

Endret av REs
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeh... Hva er forskjellen på NNN og NNN BC? Har jeg kanskje kjøpt skisko som bare passer til trugene? Tenker jeg skal sjekke det før jeg står et sted klar for tur, ja... Nyttig tråd. ;)

  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var meget fornøyd med et sett votter for noen år siden, så jeg kjøpte 2 par helt like. Da var jeg sikret tilfelle et par skulle gå i stykker. Jeg kjørte omtrent 2 timer med bil til et skitrekk hvor jeg tok på meg alt utstyret for å finne ut at jeg hadde tatt med 2 høyrevotter. Håndflaten i vottene hadde impregnert skinn som holdt fuktighet ute. Knokene var i pustende materiale. Jeg var rimelig våt på venstrehånden den dagen. 

Liggeunderlagblunderen har jeg også gått i. Hadde fått meg et underlag som skulle være godt og varmt selv uten celleskum under. Det var jo flunkende nytt og jeg stod nærmest og trippet på post-i-butikk mens jeg ventet på pakken fra fjellsport. Sekken lå i bilen og jeg var på vei ut. Siden jeg forsøkte meg som lettpakker hadde jeg selvsagt droppet alle andre liggeunderlag. Kl 01 våknet jeg iskald, helt nede på bakken. Hver time måte jeg blåse det opp på ny. Etter det tar jeg ALLTID funksjonstest på liggeunderlaget før tur. Nytt eller gammelt.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ut på romjulstur for et par år siden. Hadde endelig fått alt i pulken og skulle bare skifte til skistøvler, da jeg oppdaget at jeg hadde tatt med to venstresko. Oooooops! Det ble en drøy times kjøretur tilbake til nærmeste åpne sportsbutikk og  en sen start på skituren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TheSleepwalker skrev:

Metallpinnen blant anna. 

hArUS.jpg

For noen uker siden kunne jeg vært eplekjekk og sagt at det selvsagt er en kjent sak at det finnes flere standarder for langrennsbindinger. Slaget i trynet ble derfor ekstra smertefullt når det viste seg at min kones nye turskøyter (som jeg hadde kjøpt) med NNN BC binding ikke passet til fjellskistøvlene hennes. I tillegg til alle de standardene @TheSleepwalker viser finnes det nemlig minst en til. Salomon har nemlig også en kraftigere Backcountrybinding, SNS Xa. Den er til forveksling lik NNN BC, med samme dimensjon på stålpinnen, men sporene i sålen er ikke rette. Man får derfor klipset fast støvelen, men helen står minst 5 cm over bindingen. Kun flaks gjorde at jeg fant ut dette hjemme, og ikke ute på isen. 

Så da blir det nye skistøvler på fruen til jul...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eksilbergenseren skrev:

For noen uker siden kunne jeg vært eplekjekk og sagt at det selvsagt er en kjent sak at det finnes flere standarder for langrennsbindinger. Slaget i trynet ble derfor ekstra smertefullt når det viste seg at min kones nye turskøyter (som jeg hadde kjøpt) med NNN BC binding ikke passet til fjellskistøvlene hennes. I tillegg til alle de standardene @TheSleepwalker viser finnes det nemlig minst en til. Salomon har nemlig også en kraftigere Backcountrybinding, SNS Xa. Den er til forveksling lik NNN BC, med samme dimensjon på stålpinnen, men sporene i sålen er ikke rette. Man får derfor klipset fast støvelen, men helen står minst 5 cm over bindingen. Kun flaks gjorde at jeg fant ut dette hjemme, og ikke ute på isen. 

Så da blir det nye skistøvler på fruen til jul...

Ja, kjenner til at Salomon også lager en BC-binding @Eksilbergenseren. Alfa lagde blant annet Skarvet-stølver til denne før tror jeg. Trodde dog at man måtte aktivt oppsøke den bindingen for å komme over den, da jeg kun har sett den på finn og fretex. Bildet var bare det første jeg fant på google. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TheSleepwalker: Ja, poenget var egentlig ikke at du hadde utelatt en, men at selv når man tror man vet, så kan det dukke opp rarieteter og inkompatibiliteter. Understreker trådstarters poeng: Test alt hjemme eller på nærtur.

Jeg er forresten ganske sikker på at det er Alfa Skarvet fruen har. At det var Alfastøvler var også litt av grunnen til at det ikke slo meg at det kunne være noe annet enn NNN BC.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen artige feil, men snarere et tips.

Etter innkjøp av ett nytt par randonéesko i høst så sjekket jeg for 2 uker siden om jeg fikk stegjern til å sitte bra på disse. Ingen av de fire parrene stegjern hjemme passer uten komme i konflikt med gå-utslag/lås på gå-utslag for Scarpa F1 Evo. 

5a3cc9ce41673_F1-EVO-crampons-2(1).jpg.00b78800860a12cd780122b97bd79086.jpg

(lånt bilde på nett)

...så da blir det enda et par stegjern med lås fremme i stedet for bak (skulle gjerne kjøpt bare frontbøylene i løsvekt.)

grivel-ski-tour-ski-matic-2.0.jpg.2d06bb6080166aeb0e077bdebab18f20.jpg

Men disse passer visst heller ikke optimalt på disse skoene så da lager dem en egen bakbøyle for akkurat disse.

5a3cc9cc5eed3_WEB_Image-1500604619.Jpeg.58aa415cfd1b7ae48f07e7583384a7a3.Jpeg

 

Og disse skoene kan forresten ikke brukes i tech bindinger spm Dynafit Beast eller Marker Kingpin, kun "std" tech bindinger. (Ikke noe stort problem for min del, har andre sko for ski med Beast bindinger.)

>> Nesten uansett hvor mye man leser seg opp på et produkt så et det alltid noe man ikke har tenkt på før kjøp. 🤔

Men ihvertfall; ved kjøp av nye randonéesko, sjekk kompatibilitet med bindinger og stegjern ift det utstyret du har tenkt å bruke dem med. 😊

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 22.12.2017 den 15.13, Kjell Iver skrev:

Pakklister??

Vi var en gjeng på forumet som skulle på en to dagers skitur her for noen år siden. Først var det en av oss som tok med kart over Hardangervidda, istedet for det området vi skulle i. INGEN nevnt.

Så var det en som glemte teltstengene på hytta vi overnattet i, så vi måtte snu og hente de, før vi oppdaget at de var med allikevel. INGEN nevnt.

Så var det en som strødde salt på grauten i stedet for sukker...INGEN nevnt. Akkurat så jeg glemte noe.. jau.. var vel en som brakk staven også.. jaja

Denne kunne du lett lurt meg til å tru eg var med på :P

Skulle eg skrive alle blemmene mine i denne tråden hadde den blitt lang. 

Trur eg tek det i små drypp. Til dømes greit å hugse klatresele på bre/tinderangletur. Det går fint utan også, sjølv om turfølgets kommentar var "ikkje f....  om ej hadde rappellert i ditta heimehekla styre der". 

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Assumption is the mother of all fuckups!

Jeg tror ikke det kan sies mer presist. Med det sitatet i bakhodet så bør det være en mulighet for å unngå de fleste blemmene som er forårsaket av antagelser og tro. Eller som kompis pleier å si: "Å tro, det kan du gjøre i kirken. ICKE på tur!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg tror ikke det kan sies mer presist. Med det sitatet i bakhodet så bør det være en mulighet for å unngå de fleste blemmene som er forårsaket av antagelser og tro. Eller som kompis pleier å si: "Å tro, det kan du gjøre i kirken. ICKE på tur!"

Kjært barn har mange navn. På jobb sier vi: "Assume makes an ASS out of U and ME". Men det handler vel strengt tatt om kommunikasjon, da.

"Jeg trodde du tok med snø-teltplugger (....siden du eier teltet vi har dratt med oss opp på fjellet for å sove i på snøen)"

"Jeg eier ikke snøplugger. Hvorfor skulle jeg ta med noe jeg ikke eier?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 mÃ¥neder senere...
On 12/21/2017 at 12:11 AM, Memento mori said:

Virker primusen og har du nok drivstoff? Passer gassboksen? Særlig om du har tatt med en uten gjenger, eller at den er helt full og gassen ikke kommer ut.

 

 

Nødvendigvis ikke bare ved nytt utstyr. Som hovedansvarlig for 11 rovere og 2 ledere på 10 dagers kanotur fra Sulitjelma til Ørnvik fikk jeg passet solid påskrevet ved første middag, 12 km fra vei i den ene retningen og 90 km i andre retningen, da det viste seg at det blant gassboksene til Trangias utmerkede brenner med gjenger, var 2 tilsynelatende helt like bokser fra Campinggaz, fra samme skap på Jula der de andre boksene sto, som overhodet ikke hadde gjenger. At jeg i tillegg fra avstand, uten å ha sett på boksen, mente at "rovere burde da vitterlig klare å koble på en gassboks", gjorde selvfølgelig ikke saken bedre.

  • Liker 4
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.