Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken storfugl er dette?


g-arnt

Anbefalte innlegg

Fugler kan jeg ingenting om, men det er gøy å lære...

At det er hunkjønn, kunne jeg anta av "omstendighetene". Unger, osv..

Er dette ei røy?

Er det også alminnelig kjent at røya (hvis det er det) har likt adferdsmønster

som rypa, når den prøver å beskytte ungene? Krakilsk vingling og forsøk på

å henlede oppmerksomhet.

Noen som også kan det engelske ordet av denne arten?

post-1088-133474423526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare så lenge du har internett, så ...

Hehe.. nope.. men uten internett hadde det nok blitt litt lengre dager her ute på i havet... :)

Se på fuglebilder er jo ikke så dumt.. Du har jo bidratt med noen du Arnt.

Legger ved ett jeg tok i går.. Ikke dumt det heller, men litt annen art.

post-497-133474424011_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, eller rettere sagt Heilo.

Det endelige beviset på at åreforkalkingen har begynt, sett i lys at jeg la ut bilde

av en Heilo på hjemmesiden min 31/5. De var kliss like. De må ha vært i slekt.

En fetter på Helgelandskysten..

For en god start på året! Da kan jeg heilo, ørn og røy...

Neste mål er å skille Hauk og Våk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fetter på Helgelandskysten..

De er nok nesten naboer da, dine og min.. jeg var i Trollheimen denne gangen :)

Stemmer at det er en Heilo. Har selv lite peiling på slikt, men en kompis av meg som sa det var det da jeg tok bilde av den.. :)

For øvrig. Når vi snakker om fugl. Jammen var det ikke et måkereir på nesten 1000 meters høyde der. En trøndermåse. Noen som har sett måkereir så høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måken trekker visst innover hardangervidda og... fæle greier! flyr fra vann til vann og sprer lumske greier, og så videre...

en hyggeligere fugl å møte, eller høre, i fjellet er rypa. observerte noen kull på vei til hornindalsrokken på lørdag, oppe i ura på 13-1400 meter. og en stegg fylte stillheten i tåka på vei til slogen mandag, såg den aldri, selv om den må ha sittet nær stien... den hadde tydeligvis is i magen nok til å sitte stille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig. Når vi snakker om fugl. Jammen var det ikke et måkereir på nesten 1000 meters høyde der. En trøndermåse. Noen som har sett måkereir så høyt?

Måkebestandene i Norge er stadig i endring.

Fx er Sildemåke (larus fuscus), som tidl. var en vanlig utbredt måke i Norge, nå snart en truet art,

der bestanden har nesten kollapset og er rakt på veg ned - ukjent av hvilke grunner. :(

Samtidig har Hettemåke (larus ridibundus), som for 50 år siden nesten ikke fantes i landet, blitt en helt vanlig fugl over alt, innlandet og fjellet inklusive. Kan her nevne at idet jeg sto på min aller første 2k-topp, stortoppen på Snøhetta i juli -78, så fløy en hettemåke over hodene på oss! For denne arten har nemlig flyttet tyngdepunktet for hele sitt utbredelsesområde nordvestover. Tidl. var den mest utbredt øst i Middelhavsområdet, der den nå minker stort i antall, og hele Europabestandens tyndepunkt ligger nå nærmere Nord-Europa m/ Skandinavia.

Og senest i oktober -05 ble den høyarktiske arten Sabinemåke (larus sabini) observert i Mjøsa v/ Biri.

Denne finnes normalt i N-Canada, N-Sibir og Grønland.

Videre er måker generelt et meget vanskelig tema i felt.

Det er mange relativt like arter, der fuglene kanskje ikke får fullfarget og artskarakeristisk voksendrakt før etter fire år,

og alle årsdrakter/mellomstadier og ikke minst vinterdrakter gir minimale særtrekk og feltkjennetegn.

Men noen "Trøndermåse" finnes nok ikke! B)

Evt. måtte den fått svarte barter og hvite sokker i sitt 4. leveår, vært svært brei i nebbet,

og hatt tilhold på Karskøya i et vann laaangt inni Namdalen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende info om måker. Vi er vel litt OT, men er vel tilgitt..

Vi har en tam måse hjemme, som kommer igjen år etter år. Første året jeg har video av han var i 1990. Nå har han fått seg kjerring og er svært produktiv. Han "Jacob" har rede på taket til mora mi i år også. Problemet kommer når ungene begynner å gå, for hun har et glatt ståltak som gjør at enhver ferd ut av redet medfører at de seiler ned. Merkelig nok klarer han å berge ungene i gresset, men kråka har også ofte et herremåltid. Hvert år må jeg opp på taket og renske toppen av brannstigen hennes og fjerne rask og rusk fra takrennene.

Har ofte lurt på hvor lenge den h... måken vil leve.. Siden du har peiling.. Hvor lenge lever en gråmåke? Vet at tjelden blir opp til 25 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte lurt på hvor lenge den h... måken vil leve.. Siden du har peiling.. Hvor lenge lever en gråmåke? Vet at tjelden blir opp til 25 år..

Iflg. ringmerkingsatlaset finnes verifiserte levealdre for ringmerkede stormåker:

Svartbak: 20 år.

Gråmåke: 33 år.

Sildemåke: 19 år

Noe usikkerhet kan eksistere utfra tynt statistisk materiale, samt gamle og ikke kvalitetssikrede data.

Men i fri natur vil de alt fleste bukke under mye før.

En levetid på 5-10 år er nok nærmere snittet.

Så du må nok belage deg på å renske takrenner en stund til! 8)

Ellers kan nevnes at ravn kan bli inntil 70 år i vill tilstand.

Jeg mener også å ha sett omtalt en engelsk ravn som i fangenskap ble hele 100 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.