Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforhold Huldreheimen


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Heisann! Er det noen som vet om hvordan snø forholdene er oppe i huldreheimen?
Vurderte å ta endel dager der oppe med telt og pulk nå i jula. Utgangspunktet blir parkering på Finnbøle og gå sørover mot storhøliseter og en rundtur.
Tenkte å bruke denne turen som utgangspunkt med noen modifiseringer:
https://www.ut.no/kart/?lat=61.4637892121128&lng=9.32563271976113&zoom=15&ao=2.10588

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Heisann! Er det noen som vet om hvordan snø forholdene er oppe i huldreheimen?
Vurderte å ta endel dager der oppe med telt og pulk nå i jula. Utgangspunktet blir parkering på Finnbøle og gå sørover mot storhøliseter og en rundtur.
Tenkte å bruke denne turen som utgangspunkt med noen modifiseringer:
https://www.ut.no/kart/?lat=61.4637892121128&lng=9.32563271976113&zoom=15&ao=2.10588

Også fint å gå fra Synstgardseter fra Gausdalsida.

Følg med på Espedalen Fjellstue og Strand Fjellstue på Facebook så får du oppdatert info :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, whistler said:

Også fint å gå fra Synstgardseter fra Gausdalsida.

Følg med på Espedalen Fjellstue og Strand Fjellstue på Facebook så får du oppdatert info :-)

 

Takker! Kanskje ikke så dumt å gå inn fra Espedalen faktisk. Litt kortere kjøretur og vinterløypa går jo direkte nordover og så kan jeg ta en runde sør mot huldreheimen :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Takker! Kanskje ikke så dumt å gå inn fra Espedalen faktisk. Litt kortere kjøretur og vinterløypa går jo direkte nordover og så kan jeg ta en runde sør mot huldreheimen :) 

Er forøvrig særdeles misunnelig på den turen ;-)

Det finnes røyevann der også, men litt lenger sør enn du har sett for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er lite snø så langt denne vinteren. Jeg gikk på truger sist helg i Espedalen. Det er fin adkomst fra Espedalen Fjellstue og innover mot Megrund, Storkvolven etc. Synstgardseter i Svatsum er også et fint startpunkt. Det er kjørt noe løyper på vestsiden av Espedalsvatnet. I forbindelse med Gausdal Maraton 12-14 jan 2018 kjøres det opp løype fra Astridbekken til Skåbu via Størhøliseter. Vet ikke om det er kjørt noe enda. God tur :)

mvh

jenspetter

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, jenspetter said:

Hei

Det er lite snø så langt denne vinteren. Jeg gikk på truger sist helg i Espedalen. Det er fin adkomst fra Espedalen Fjellstue og innover mot Megrund, Storkvolven etc. Synstgardseter i Svatsum er også et fint startpunkt. Det er kjørt noe løyper på vestsiden av Espedalsvatnet. I forbindelse med Gausdal Maraton 12-14 jan 2018 kjøres det opp løype fra Astridbekken til Skåbu via Størhøliseter. Vet ikke om det er kjørt noe enda. God tur :)

mvh

jenspetter

 

Takker så mye! Ja det er egentelig snøforholdene som bekymrer meg litt - kjipt med fjellski og pulk på barmark :) Tar med meg alle tips videre jeg! Har ikke lyst til å kjøre så mye mer en 4-5 timer fra Vestfold - men mulig jeg tvinges lenger avgårde for å finne gode snø forhold? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_20171217_200742.thumb.jpg.4e7e5cbbb7955154a74e540c0ad7fda0.jpg

17 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

snøforholdene som bekymrer meg litt - kjipt med fjellski og pulk på barmark :)

Ta med noen gode spiker, har bøyd 6 Helsport plugger, og knekt en Hilleberg y plugg, på to dager nå. Har prøvd å banke forsiktig med øksa også, 5 cm løs snø på is er knotete. I kulda blir aluminium sprøtt også.

IMG_20171217_200717.thumb.jpg.861f6f7f92443b558edd6eafe02e86f0.jpg

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du drar fra Vestfold, er det vel like greit å kjøre opp Valdres? Snø nok der til en vintertur. Kan komme inn i Gausdal Vestfjell nordfra. Her er webkamera fra en hytteeier som har laget en liten oversikt rundt Beitostølen. Om du kjører inn fra Heggenes, mot Yddin, så er det et ypperlig utgangspunkt for turer nedover mot Langsua og Gausdal Vestfjell (misliker ordet "Huldreheimen" intenst. Det er et sånt konstruert DNT-navn uten noen historisk referanse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lompa skrev:

 (misliker ordet "Huldreheimen" intenst. Det er et sånt konstruert DNT-navn uten noen historisk referanse.)

Takk for denne infoen. Forklarar kvifor eg aldri finn noko særleg om Huldreheimen utanom i DNTsamanheng.

Har forøvrig elles vore der på ski i romjula for nokre år sidan sjølv, feira nyårsafta på sjølvbeteningshytta på Storhøliseter. Ubernice.

Edit; måtte sjekke på DNT. Ser at ein har oppført Storhøliseter i område Langsua, med Huldreheimen i parantes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lompa said:

Siden du drar fra Vestfold, er det vel like greit å kjøre opp Valdres? Snø nok der til en vintertur. Kan komme inn i Gausdal Vestfjell nordfra. Her er webkamera fra en hytteeier som har laget en liten oversikt rundt Beitostølen. Om du kjører inn fra Heggenes, mot Yddin, så er det et ypperlig utgangspunkt for turer nedover mot Langsua og Gausdal Vestfjell (misliker ordet "Huldreheimen" intenst. Det er et sånt konstruert DNT-navn uten noen historisk referanse.)

Ikke en dum ide det! Fant Yddin på norgseskart
http://www.norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1015&zoom=11&lat=6797524.28&lon=188764.26&drawing=0c4116702e767410b670e575d33c704ea638a0ab
Vet du mer om det er bomvei eller mer nøyaktig hvor man kan parkere osv? :)

 

8 hours ago, Tessatroll said:

Takk for denne infoen. Forklarar kvifor eg aldri finn noko særleg om Huldreheimen utanom i DNTsamanheng.

Har forøvrig elles vore der på ski i romjula for nokre år sidan sjølv, feira nyårsafta på sjølvbeteningshytta på Storhøliseter. Ubernice.

Edit; måtte sjekke på DNT. Ser at ein har oppført Storhøliseter i område Langsua, med Huldreheimen i parantes.

 

8 hours ago, whistler said:

For utenforstående er det et sammensurium av Gausdal Vestfjell, Langsua og Huldreheimen. Jeg forholder meg til Gausdal Vestfjell da det virker som det er det navnet de lokale fortsatt bruker :-)

Edit: Her er litt mer info om navnehistorikk

Tydeligvis forskjellige navn ja. Så at Huldreheimen er en relativt ung Nasjonalpark - ble til nasjonalpark på 90-tallet. Men at det er et "DNT" navn er vel å ta hardt i, står jo Huldreheimen på det offisielle Norgeskartet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tydeligvis forskjellige navn ja. Så at Huldreheimen er en relativt ung Nasjonalpark - ble til nasjonalpark på 90-tallet. Men at det er et "DNT" navn er vel å ta hardt i, står jo Huldreheimen på det offisielle Norgeskartet ;)

Det er bare et oppkonstruert navn etter en navnekonkurranse ;-) Det riktige navnet er Langsua Nasjonalpark. De har nå bestemt seg for å skrote hele Huldreheimennavnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, whistler said:

Det er bare et oppkonstruert navn etter en navnekonkurranse ;-) Det riktige navnet er Langsua Nasjonalpark. De har nå bestemt seg for å skrote hele Huldreheimennavnet.

Ja leste det ;) Når jeg var inne på DNT kartet så står det huldreheimen, men på norgeskart står det riktig som du sier langsua nasjonalpark! My bad :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ikke en dum ide det! Fant Yddin på norgseskart
http://www.norgeskart.no/#!?project=seeiendom&layers=1002,1015&zoom=11&lat=6797524.28&lon=188764.26&drawing=0c4116702e767410b670e575d33c704ea638a0ab
Vet du mer om det er bomvei eller mer nøyaktig hvor man kan parkere osv? :);)

Det er en bom der man tar av fra 287 omtrent ved Robøle/Bråten Gard, 50kr (sist jeg var innom), tar kort. Det er ikke betalingsparkering videre innover så vidt jeg vet. Kan parkere ved Yddin Fjellstogo (ikke åpen) og litt lenger inn ved Selstølen (litt nord for Yddin). Lenger inn brøytes vanligvis ikke veien, men det er ganske flatt terreng inn til f.eks. Storeskag (DNThytte, selvbetjent). https://www.ut.no/hytte/3.2496/

Har ikke vært der i høst, så vet ikke snøforhold. Gravfjell og Kjølafjell er fine småtopper for fjellski, Skaget (toppen) er en god dagstur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å være oppmerksom på at det ikke nødvendigvis brøytes samme dag dersom det kommer mye snø, spesielt ikke utenom høysesonger og helger, er noen km med skogsvei de samme traktorene skal rekke over, og steder med fastboende prioriteres først.

Går evt an å ringe på hos gården ved bommen, det var de som tok manuelt betalt før det kom automatisk bom, så de kan nok i alle fall gi et korrekt svar dersom det er fare for stort snøfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎12‎.‎2017 den 21.42, bjojor skrev:

Det er en bom der man tar av fra 287 omtrent ved Robøle/Bråten Gard, 50kr (sist jeg var innom), tar kort. Det er ikke betalingsparkering videre innover så vidt jeg vet. Kan parkere ved Yddin Fjellstogo (ikke åpen) og litt lenger inn ved Selstølen (litt nord for Yddin). Lenger inn brøytes vanligvis ikke veien, men det er ganske flatt terreng inn til f.eks. Storeskag (DNThytte, selvbetjent). https://www.ut.no/hytte/3.2496/

Har ikke vært der i høst, så vet ikke snøforhold. Gravfjell og Kjølafjell er fine småtopper for fjellski, Skaget (toppen) er en god dagstur.

Jeg er ikke sikker på om Storeskag er DNT-hytte lenger. Eieren ville ikke forlenge kontrakten med Turistforeningen sist jeg hørte om saken, men det er mulig det har løst seg..? Det er jo flatt til å begynne med fra den siden, men det er mulighet for en topptur på Skaget med flott utsikt om været blir bra. Snømengdene er jo ikke akkurat imponerende, og i snaufjellet kan det være blåst litt ujevnt. En mulighet er å bevege seg i det øverste skogsbeltet. Da ville jeg heller kjørt opp ved Moane (bom, mener det er 50 kr. Kan betales med SMS). Det er vel parkering i østenden av Yddin, eller kanskje litt lenger inn. Her kan man gå i åpne områder med mindre skogspartier her og der. Fint å kunne brenne litt bål også.. Om været er meldt litt ruskete ville jeg kanskje heller valgt denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gjort endel arbeid ved stølen der, og lagt om stien slik at den ikke starter inne blant hyttene der. Men DNT-hytta er der den så vidt jeg vet, hyttesiden på ut.no ble oppdatert i sommer, så antar det som står der stemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for alle tips folkens!
Da er alt pakket klart for fjelltur her. Jeg har pakket nok til 6-8 dager - men hvor lenge jeg blir vil avhenge av vær og forhold.
Planen er å kombinere telt og noen av de åpne buene der oppe. Har også lyst til å få tatt noen toppturer. Har til og med fått pakket med en pakke fjordland ribbemiddag til julaften ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur, det høres flott ut! Vi droppet en tur i området forrige vinter etter å ha fått rapport fra noen som hadde vært der og gått mest på beina pga snømangel.

Den gamle, kjipe Storeskag er historie, heldigvis, men det er muligheter: DNT åpnet v.2 for to år siden. De åpne buene er fine å ty til, jeg har ligget på mange av dem. God jul!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.