Gå til innhold
  • Bli medlem

Sove under åpenhimmel på vinter med barn


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Har litt lyst å dra barna med på en vintertur 🙂❄️ Poenget er ikke å gå så langt, Mn å sove ute 😊 

De har vært på flere telt og lavvo turer og d funker helt fint. En gang forsøkte vi oss på vintertid i lavvo, som ble en litt kald opplevelse (kanskje ikke for barna som fikk alle de goe liggeunderlaga og mor fikk d som føltes ut som papirpose😬).

 

mn nå er det mye klarvær ute å onkli kaldt, så tenkte på at de skulle få oppleve å sovne under stjernene og nordlyset. Men d har jeg selv aldri gjort før, hva må jeg tenke på da? Har tenk at vi tar med de vanlige liggeunderlagende våre (Expert downmat)og noen saueskinn vi kan ligge på. 

Så har ungene hver sin hardwear mountain goat sovepose som står temp rating på 7-. Mn hvis jeg kjører en voksenpose utenpå der igjen så burde jo d gå bra? Burde jeg kjøre fleece lakenpose også, el blir d litt overkill? Hønemor fryser selv lett, så alt for å unngå å fryse er bra 😄 Og grave et hull ned i bakken har jeg funnet ut er lurt for å unngå vind.

Flere tips mottas med takk, gjerne tips til mat også der jeg er helt tappet for ideer til god turmat til kresne barn med glutenallergi 😑

Endret av Trude Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er moro å sove under open himmel med born, mine har elska å falle i søvn meda dei rotar i bålet med ein pinne i siste gløra. 

Varmeflaske er god knall, likeins ein jervenduk breidd iver som dyne over soveposer, eller ein syntetpose utanpå egen sovepose, så slepp ein vere bekymra for "medfart" og fukt. 

Lue er eit must, og kvar sin sekk/pose for skoparkering inni, slik at skoa kan stå rett ved posen for naudsynte ærend. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har cøliaki. Vi lager ofte vafler på bålet (bruker posepulver, Evt ta med røre hvis den ikke fryser), tomatsuppe m makaroni/pølser,  ostesmørbrød, viltgryte (oppskriften på cremefraicheboksen), egg og bacon. Og med bål må vi også lage s’mores (mariakjeks, marshmallows og sjokolade). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med å sove under åpen himmel i fjellduken original på åttitallet(den var en nyoppfinnelse den gang). Da tok vi en skitur før vi la oss. Slik at vi fikk god blodsirkulasjon og varme i kroppen før vi gikk i soveposene(som lå inne i fjellduken) Jeg planlegger en overnattingstur med mine unger, slik at de får ligge under stjernehimmelen slik jeg fikk. Bestilte fjellduken Thermo, som jeg tenkte skulle sikre at ungene har det godt og varmt. Den kobles sammen til en pose, som ungene kan ligge i med 3 sesongs Alta-posene de allerede har. Jeg har selv brukt disse superlette sølvfolieaktige rescuedukene til ca 10 kr på ebay. Lagt de ut på snøen, liggeunderlag over sov. Det har hjulpet en god del, men de tåler lite da. Testet forskjellen, og mener å merke forskjell med en natt uten(rett på snø iallefall. Det er i alle fall en uforglemmelig gave å gi barna sine slike naturopplevelser som de alltid vil ta med seg i livet. Jeg har ikke tatt en flaske med varmt vann i soveposen til mine unger, da jeg frykter de kan lekke selv om det er en god flaske, men det går sikkert som regel bra. En ting til jeg gjør på meg selv og ungene er å smøre de med en feit krem(lactobase eller noe sånt) på hendene og føttene før vi reiser(lufttørke litt før sokker taes på). Lars Monsen bruker vel revefett. Det hjelper på mot å fryse på beina og hendene.

Lykke til, og god tur ;-)

 

Endret av Ewoken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn her lue er fin å ha for både unge og gamle. Fleecelue som er en slags blanding av lue og headover/buff. Forholdsvis varm og kanon til å dekke det som er mellom strammingen over skuldre og de rundt ansikt i soveposen (fungerer også greit når det blir noen og tyve minus inne i teltet)...: 

17834227_10154214919000194_3303967212191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hode bruker jeg en stor lue av noe slag som jeg kan trekke over både øyne og nedover nakken. I tillegg har jeg en løstsittende buff/hals i ull som jeg trekker over nese og munn. Den er ganske tynn og lett å puste gjennom takker være et felt ullnetting. Devold lager slikt feks. Det er veldig viktig at det du dekker over nesa ikke er stramt, det blir ubehagelig etter noen timer. 

Ellers har jeg aldri hatt problemer med nalgenflasker som lekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov ute i natt i -4 med min 8 åring. Han sov på et bamse extrem med et tyntoppblåsbart oppå. Så hadde han fleecepose oppi sin vanlige ajungilak junior pose, til slutt tredde jeg på min ajungilak sommerpose utenpå. Han ble så varm at til slutt tok han av både sokker og julenisse pysjen (hadde ulltøy innerst). Men han synes det var kjempeflott å sovne til stjerneklar himmel! Jeg på min side tror jeg er blitt mere frysen med alderen:) Jeg hadde tjukt oppblåsbart, + tynt skumunderlag. Fleecpose, Tyin Winterpose og  Helsport vindtrekk utenpå, men våknet likevel flere ganger i natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, toneta skrev:

Jeg sov ute i natt i -4 med min 8 åring. Han sov på et bamse extrem med et tyntoppblåsbart oppå. Så hadde han fleecepose oppi sin vanlige ajungilak junior pose, til slutt tredde jeg på min ajungilak sommerpose utenpå. Han ble så varm at til slutt tok han av både sokker og julenisse pysjen (hadde ulltøy innerst). Men han synes det var kjempeflott å sovne til stjerneklar himmel! Jeg på min side tror jeg er blitt mere frysen med alderen:) Jeg hadde tjukt oppblåsbart, + tynt skumunderlag. Fleecpose, Tyin Winterpose og  Helsport vindtrekk utenpå, men våknet likevel flere ganger i natt.

Flott at kiden hadd de fint. Då kjem spm om di oppleving:

Kva type oppblåsbar sov du på? Med eller utan fyll? 

Kor stor er soveposen din i forhold til deg? Te kjernen då på om du må varme opp mykje tomrom. 

Var du varm på føtene? Prøv evt varmeflaske der. 

Hadde du for mykje kle på så du aldri fekk varma opp sovesystemet ditt, og slik enda som ei kald pølse i ein kald termos, når eigen sirkulasjon etterkvart gjekk ned? 

Fkvar fraus du evt mest?  Fraus du "nedanfrå" eller generelt? Tenkjer då på oppsett av liggeunderlag. At kiden ikkje frys er naturleg, dei har ikkje same misforhold mellom areal som kan tape varme og muskelmasse, som vaksne kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tessatroll skrev:

Flott at kiden hadd de fint. Då kjem spm om di oppleving:

Kva type oppblåsbar sov du på? Med eller utan fyll?

Kor stor er soveposen din i forhold til deg? Te kjernen då på om du må varme opp mykje tomrom. 

Var du varm på føtene? Prøv evt varmeflaske der. 

Hadde du for mykje kle på så du aldri fekk varma opp sovesystemet ditt, og slik enda som ei kald pølse i ein kald termos, når eigen sirkulasjon etterkvart gjekk ned? 

Fkvar fraus du evt mest?  Fraus du "nedanfrå" eller generelt? Tenkjer då på oppsett av liggeunderlag. At kiden ikkje frys er naturleg, dei har ikkje same misforhold mellom areal som kan tape varme og muskelmasse, som vaksne kvinner. 

Jeg sov på metzeler thermo 3 cm tykt oppblåsbart uten fyll (vurderer ønske meg et med fyll) + tynt skumunderlag fra 80 tallet siden minsten fikk bamse underlaget

Soveposen er nok heller for kort enn for lang Har den med personlengde 180 og jeg er 181( gikk bra da jeg kjøpte den i studenttiden, men nå fyller jeg nok litt mere ut i bredden:)

Hadde ullsokker på føttene, men hadde glemt ragger, pleier egentlig bruke det.

Vet egentlig ikke helt om jeg frøs sånn kjempemasse, tok bare en stund og sovne og våknet flere ganger brukte litt tid på å sovne igjen hver gang. Måtte opp å tisse i 04 tiden, selv om det var det siste jeg gjorde før jeg la meg.

Må nok erkjenne at det er en stund siden sist jeg sov under åpen himmel (før barna og eldste er 8:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

største problemet når det blir kaldt er egentlig beina,barn fryser fort der er min erfaring og skisko er jo ikke akuratt varme,har ofte med et slik par + skisko til barna når dem var små https://www.motorspeed.no/baffin/explorer-000/baffin-explorer-støvel--sort--60c-ekstremstøvel-for-barn nå bruker jeg vanlig skisko og fotposer fungere supert :) Har vært ute i -15 uten problem men da går det mye bensin og varme opp både klær og barn før man går ut av telte og har hatt med et lite telt til og spise lunsj i osv så man får varmet seg undervei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.