Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Polaris - kraftig pulsering


grensejegeren

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk - 

Primusnerden i meg skaffet et nytt leketøy for et par dager siden - Optimus Polaris. Den fungerer dårlig på flytende drivstoff, mitt hovedvalg på denne ville være parafin til vinter/teltbruk. 

Har noen her en Polaris brenner som brenner jevnt på alle effektnivå, på flytende fuel? Min pulserer med en relativt høyfrekvent fap-fap-fap lyd, som øker i frekvens ved større pådrag. Klart verst rundt 40-50% effekt- Helt ulevelig til bruk i telt. Den fungerer "normalt" på gass. Har også forsøkt overdreven forvarming, men dårlig priming er ikke problemet. Får heller ikke gule flammer. 

Har forsøkt følgende: 

lavt trykk i flaska.

Høyt trykk i flaska. 

Strupe ventilen på flaska. 

Dytte bomull foran drivstoffilteret.

fjerne filteret. 

Både bensin og parafin er forsøkt. Hele brenneren inkl. pumpe og slanger er demontert, inspisert og montert sammen igjen, med samme resultat. 

Har ulike Coleman, Optimus 111 og 199, MSR Whisperlite og en gjeng lette gassbrennere. Har aldri opplevd å ikke få de til å brenne skikkelig. 

Har jeg fått et mandagseksemplar, eller er alle slik? Om den skal være sånn så åker den rett i retur....

 

Frustert nå. Gledet meg til å bli kjent med denne... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel vært opp i denne tråden.Optimus vs Omnifuel  her på forumet.

@dsk og ikke minst Optimus selv sier at den er best på bensin. 

Edit: sakset fra Xxl beskrivelsen:Av flytende drivstoff kan det meste brukes, alt fra parafin til flydrivstoff. Renset bensin anbefales, det er mest effektivt og gir minst avgasser.

Edit 2: Omnifuel

parafin har . 28 dyse =0,0615 mm2

Bensin .37 dyse = 0,1074 mm2

Gass .45 dyse = 0,1589 mm2

Så å teknisk få en ideell dyse går jo ikke fysisk an når det er 2,5 ganger forskjell i areal mellom minste og største!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti stor pulsering på bensin, men når dette er en helt ny brenner så ville jeg sendt en henvendelse til Optimus, med lenke til filmen og spurt om det skal være slik. Jeg mener at de burde bytte den.  Jeg har ikke Polaris selv, men kan ikke forstå at det forskjell på den brenneren og Nova.

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen - har også hatt en fin diskusjon med Memento Mori ang dette. Det virker å være slik disse brennerne er egentlig. For meg fremstår dette som et produkt ikke verdig for vinterbruk - den fremstår som dårlig designet og ikke godt testet. 

kudos til XXL for sin fornøyd garanti, jeg byttet den inn i en MSR XGK. Akkurat som med Whisperlite så lar denne seg ganske greit regulere effektmessig, selv om det man leser om den sier at den er av eller på. Superfornøyd så langt med MSR. Katadyn-optimus er jeg ferdig med. 

Nå som forsvaret skal begynne å bruke XGK også, så håper jeg på billigsalg av gamle 111... For de gamle optimus var bra saker. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, grensejegeren said:

Nå som forsvaret skal begynne å bruke XGK også, så håper jeg på billigsalg av gamle 111... For de gamle optimus var bra saker. :)

 

Mange av forsvarets 111 blir destruert, dessverre. Jeg vet det ligger hundrevis av slike primuser på et lager sørpå, mange har prøvd å få overta/kjøpe noen av dem, men forsvaret sier blankt nei. Men det er fortsatt mange til salgs på finn, ebay og andre steder - mange trenger nok overhaling av en kjærlig hånd, men noen er fortsatt i meget god stand. En norsk selger som kaller seg hotcookingmeal selger 111 på ebay - de er svært pent pusset opp og i topp stand. Jeg har handlet hos ham og er superfornøyd.
Og det hender til og med at det dukker opp helt ubrukte utgaver av denne verdens beste primus en gang i blant!
Deler til alle typer 111 er lett tilgjengelig, og de er enkle å reparere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig synd at de destruerer disse? Er i HV selv, skal sjekke neste gang jeg er inne hva som skjer med de vi har. Mulig jeg prøver å kjøpe en restaurert en. Med enkle deler og riktig bruk så er jo dette den ultimate teltvarmer. Og lyden gir mange minner :)

Skal skaffe meg en stillebrenner-cap til XGK, så får vi se hvordan den blir å fyre i teltet med. Førsteinntrykket er at den er veldig regulerbar på parafin iallefall. Solid brenner, enkel pumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, grensejegeren said:

Utrolig synd at de destruerer disse? Er i HV selv, skal sjekke neste gang jeg er inne hva som skjer med de vi har. Mulig jeg prøver å kjøpe en restaurert en. Med enkle deler og riktig bruk så er jo dette den ultimate teltvarmer. Og lyden gir mange minner :)

Ja, og i disse tider der man blir oppfordret til gjenbruk og reparasjon av ting, er det temmelig meningsløst at forsvaret kaster lassevis av fullt brukbare primuser. Men hvis de kommer ut på markedet vil det kanskje gå ut over salget av nye brennere. For alt jeg vet har MSR bedt om at de gamle 111 blir destruert når forsvaret får de nye XGK, nettopp for å hindre at noen kjøper dem i stedet for å kjøpe en ny MSR-brenner... Men det er altså rein spekulasjon fra min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, grensejegeren skrev:

Skal få til en videosnutt. :) Men om noen har en polaris, så kan jeg garantere at du legger merke til dette problemet, om det er der. 

 

edit: 

  

Jeg har ikke den fjerneste anelse egentlig. Men rent logisk sett tror jeg det er noe i veien med dysen (forutsatt at det er rett dyse) eller urenheter i den, eller at det er flammesprederen som er ett problem med (skev, bøyd?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel slik; pulserende ja,  men med en PolarDaw 2 så er det som natt og dag. så tipper det er flammesprederen...

( det høres nesten ut som om du bruker bensin, min er lavere på parafin.  Og ja, min virker fint på parafin.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet på optimus nova. Har prøvd alt mulig rart. Jeg demonterte og styret på. Pumpet bensin gjennom og så ned i "brenner chassiset" og så at det kom luftbobler sammen bensin med ujevne melllomrom og menger. Klarer ikke å kartlegge for de kommer fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjennomført et lite forsøk.

Satte på flamesprederen jeg har for trangia X2 på Polarisen. se bilde.

Pulseringslyden kom bort!.  Men denne løsningen gir ikke nok effekt, så da blir det med forsøket.

Som dere ser så har Polaris langsgående ribber i klokka, det har ikke Triangia ( og Primus ? ). Mistenker at disse og sprederen gir høy lyd.

For de av dere som ønsker eller har Polaris er mitt klare råd, kjøp en PolarDawg 2 !!

Med en slik kombinasjon så er forvarmingen enkel, rask og neste ingen lyd under bruk.  PolarDawg 2 setter seg heller ikke fast, den ligger på ribbene.  

20171216_184108.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, Arntrooney said:

Har du prøvd å justere ned effekten på ventilen på flaska? Hadde samme lyden(dog svakere) på Dragonflyen min, og fant et tips på YouTube om å nesten slå av på ventilen på flaska. Funka bra det! 

Har testet dette, men ingen kombinasjon av flaskeventilen og reguleringen ved brennerhodet hjalp.  Men om årsaken til pulseringen er hydraulisk pulsing fra flaska så skulle man tro det hjalp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blaser Takk for info! Kan det være den reduserte effekten som gjør det tro? Hvis plata kommer lenger ned så reduseres jo effekten pga. mindre luftblanding. Min brant også "rent" på lav effekt, og pulseringen var så høyfrekvent (og lydnivået så høyt..) på full guff at det ikke var særlig merkbart. Om man hører etter så var pulseringen der da også. 

Interessante observasjoner dette. Og det understøtter det jeg trodde om at produktet rett og slett er dårlig designet og lite utprøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingeniørskolen på Kongsberg, lærte vi i reguleringsteknikken at ved stående svingninger var forsterkning på en og 180 grader faseforskyvning. For å hindre dette er det ikke mye som endres, dyse, motstand i røret, etc.

På MSR XGK ligger det en wire inni forvarmingsbøylen, dette for rengjøring, men den har lang slange i forhold til colman apex. Så tror løsningen er enten en wire eller mye kortere slange. Men mange syns kort slange ser skumleste ut, og det velger det vekk ved kjøp.

Så salgsvennlighet betyr mye, det virker som at det betyr mere enn praktisk bruk. Tror nok at @grensejegeren og andre som bruker parafin er en utdøende rase.@Grensejægernfår jeg ikke slettet 😂

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med på den av parafinentusiastene er i ferd med å bli borte ja. Men noen er det da igjen :) 

Forsøkte forøvrig med ulike "bufrende" elementer i drivstofftilførselen på polarisen, men ikke noe klarte å stoppe pulseringen. stripset til slutt en veke rundt pickup-slangen. Hjalp nada. Høyde/størrelse på flammespreder, og stillecap, forsøkte jeg ikke å manipulere. La inn en så tykk ståltråd som gikk i slangen også (den har nedstrupede åpninger i hver ende, så ikke så mye som får plass der. 

Etter tips fra @Memento mori så har jeg lagt inn bestilling på stillecap til XGK nå. Mulig jeg klarer å få den til å gå pent på lav "putreeffekt" også, har fått god teknikk med Whisperlite'n gjennom årene, særlig på parafin. 

Var på pilketur idag, da brant jeg nesten en tank med lampeolje gjennom XGK, med oppfyring i -12. Null stress, den brenneren er lett å forvarme. Og lampeoljen (voksfri!) er så ren at den kan være litt lei å få igang - men her var det ingen nøling. 

Siden vi nå er så sære at vi snakker om parafin, så har jeg på Whisperlite hatt god erfaring med en 80/20 blanding parafin/Alkylatbensin. Litt lettere å få fyr på, og ingen oppflamming når flammen nedkjøles. God vintermix :)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken "Boatowner's Mechanical and Electrical Manual"  (Calder) mener jeg å huske at er det er beskrevet, og løst med en kobberskive med lite hull (dyse)i stedet for kobberpakning der brenneren er festet på røret.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min anekdote, kanskje den kan gi noe mer innsikt i problemet til brenneren din.

Jeg kjøpte meg en optifuel nå i våres, og registrerte også at den pulserte i overkant mye på parafin. Testet den med parafin av ulike merker før jeg slo meg til ro med at den er best egnet for gass og bensin. Tilsynelatende samme problem som i videoen. Etter å lese denne tråden begynte jeg å eksperimentere litt mer. Som foreslått her prøvde jeg å delvis strupe tilførselen fra flasken. Det hjelper men struper tilsynelatende også effekten. Jeg kom også så langt at jeg la inn bestilling på en polardawg i håp om at den skal hjelpe.

Så begynte jeg å se på flammesprederen... av en eller annen grunn (og sikkert mitt verk) satt den ganske skjevt på. Jeg fyrte opp Polarisen og dyttet den siden av flammesprederen som stakk opp ned med en skrutrekker. Pulseringen gav seg, men flammen ble gul. Deretter arbeidet jeg meg forsiktig rundt flammesprederen og bøyde den opp jevnt rundt hele.

Resultatet er at nå brenner den på full åpning med helblå flamme og uten merkbar pulsering. I mitt tilfelle ser det derfor ikke ut til at problemet var trykkbølger i røret, men at gassen fra dysa traff skjevt på flammesprederen. 

Foreløpig testet kun på parafin.

-F

 

  • Liker 6
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ønsket å prøve ut komboen; slange + pumpe og flaske fra Trangia X2 og Polaris brenner.  Selvfølgelig passet ikke gjengene, så da ble det stopp.

Prøvde da ut heller  Pumpe og flaske fra X2 med polaris brenneren.

Skiftet også over fra Primus til Biltema bensin.   Pulseringslyden er BORTE ( uten å bruke stillebrenneren)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.