Gå til innhold
  • Bli medlem

Reserveskitupp, og bruk av den?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt med meg en reserveskitupp i sekken på skitur. En rød plastsak med mothaker i hullet hvor skien skal inn? Men så har jeg sett litt på denne i det siste, og lurer på om det i det hele tatt er mulig å bruke en slik? Det skal jammen ikke være lett å sette på en slik, med mindre den knekker perfekt av på det perfekte stedet hvor skituppen faktisk passer. Og stålkantene blir vel også ett problem.

Dere som har klart å knekke en ski. Ville en reserveskitupp ha vert til hjelp? Hvor knekker skien vanligvis (på midten?)?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si jeg har vært usikker selv noen ganger. Vet ikke sikkert, men gamle ski hadde lettere for å knekke i frempartiet enn dagens som gjerne knekker midt under bindingen der de er svakest pga skruene i bindingen tror jeg (bra setning,..) 

Bruken av skituppen er uansett ment som en nødløsning som ikke til bli perfekt. Du skal kunne presse den på, men om vinkelen blir bra har ikke så mye å si, nødløsning er nødløsning. Det viktigste er at du har noe i fronten av skia som peker oppover 

Et annet moment med dagens fjellski  er stålkantene. Du er jo avhengi av å bli kvitt tuppen som har knekt før du får den på den nye. Har du med noe som gjør at du kommer gjenom stålet? Multitool med fil kan vel funke? 

Pabbel og babbel, men tror jeg fikk frem det jeg mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I årevis hadde fattern alltid en sånn med i sekken. Det var på den tiden det var "vedtatt" at man skulle ha med en sånn, og vi gikk på treski.. Treskiene knakk/splintret kanskje lettere i tuppen enn andre steder, med en kniv var det mulig å spikke på skia så den passet. Lurer faktisk på om den ikke ble brukt en gang også. Han kjøpte seg i alle fall et par nye Bonna smørefie ski på et tidspunkt, og det må ha vært fordi det skjedde noe med de gamle skiene.

Moderne ski har gjerne stålkanter, og tuppene er kanskje for brede til å få skvist tuppen innpå, tykkelsen vil også spille inn. Det kan bli litt vanskelig med hvilket verktøy en skulle brukt for en slags field repair for å få tuppen til å passe. Som nevnt er kanskje bindingsområdet mer utsatt nå til dags. Bindinger og støvler er kraftigere, og en kjører kanskje røffere enn før.

Jeg har sett et par Ingstad ski med "brist" i tuppen, det var i fjor, skiene var velbrukte og av første utgave med "dårlig oppløsning" på trykket. Dvs. de var en del år gamle, men de var fullt mulig å bruke med skaden. Selv har jeg opplevd stålkantbrudd på midtpartiet, ikke i skruehullene, men i kantene på oppbygningsplatene. Stålkantbrudd kan være litt guffent om kanten "kommer ut" og hekter tak i noe. Bindingene kan også gå fløyten, en turkamerat fikk en fatal feil på en BC binding så skoen ikke satt fast. Dette var en førsteutgave av BC, som ikke er identisk med dagens, låsemekanismen var litt anderledes. Det gikk overraskende greit å komme seg tilbake til sivilisasjonen likevel.

Du gjør nok ingen fatal feil med å ha reservetuppen med deg, den veier ikke så allverdens mye heller. Men den bør kanskje flankeres med et multiverktøy og duct tape. Så kan du kanskje på brutalt vis få den til å passe, eller i værste fall greie å feste den på er vis med tape, eller bruke den som "spjelke" ved å tape den fast. Men jeg tror nok at oddsen for at du får bruk for den er noe mindre nå til dags enn det var før.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sier at en sekk har begrenset plass, og alt nødhjelpsutstyr som skal oppi der må konkurrere om å bli med, så ender reservetuppen på utsiden hos meg. Det er vel sikkert 25 år siden jeg heiv min gamle tupp. De grammene og den plassen er bedre anvendt på annet nødhjelpsutstyr. En moderne ski brekker ikke på samme måte som en gammel treski. Jeg har hatt brudd midt under skia, og jeg har opplevd at både tupp og bakski har delaminert. Har hatt mer bruk for gaffatape enn reservetupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd brudd i skituppen og heller aldri sett noen har klart det kunststykket.

Brudd midt under skien derimot; skjedde 4-5 timer fra veien på Hardangervidda. Gaffateip holdt det sånn noenlunde på plass , selv om det ikke akkurat blei en kosetur. Utforkjøringene nedover fra Mannevatn var ganske kjipe.

 

DSCN1749.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.