Gå til innhold
  • Bli medlem

Jerven Hunter + sommerpose = vinterpose?


Gunsan

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen som har erfaring med å bruke Jervenduk sammen med sommerpose på vinteren? 

Jeg har en ME Helium 400 (damemodell) med comfort limit -3 som jeg lurer på hvor langt jeg kan strekke. Har syntetisk vinterpose, men den fyller hele sekken min så prøver å finne et alternativ for impulsive singelturer uten å måtte tømme den slunkne sparekontoen. 

 

Prøvde den en natt forrige helg under åpen himmel med bamseunderlag underst og så med Jervenduk Hunter med  Exped downmat 9 og sovepose inni Jervenduken. Sov med et tynt sett med ullundertøy og lue. 

Det var -9 grader når jeg gikk hjemmefra og begynte å blåse en del så fikk ikke varmen ordentlig i meg når jeg skulle legge meg. Våknet etter par-tre timer av at jeg frøys og tok på meg dunjakken, drakk en kopp kakao og sov da godt resten av natta. 

 

Er extreme limit -16 på Helium 400, men tror ikke jeg hadde overlevd i -16 med bare den posen altså.. Men er det noen som har noen formeninger om hvor langt jeg kan tøye strikken? 

Er forresten bare snakk om en natts overnattinger, så føler ikke kondens i Jervenduken er noe problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som du selv har beste løsning; teste det ut. Vi alle er forskjellige og fryser ved forskjellige temperaturer. Så slik du gjorde er nok det aller beste. Da finner du ut hva du selv er komfortabel med og ikke bare får et "synsing" svar her ;)

Hvor langt du vil strekke strikken er jo litt opp til deg selv og erfaringer du får på veien.

Endret av Dingsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med Jervenduken ytterst er at den ikke puster noe særlig og det derfor kan bli i overkant klamt. For èn eller 2 netter på rad så gjør det ikke noe særlig. For lengre turer vil du kunne få problem med at fukten fryser et eller annet sted.

Da jeg tok opp vintertelting igjen så begynte jeg med en tresesongspose som hadde sett bedre dager + en fleeceliner  + jervenduk som backup. Det var kurant på de første turene til ca -10 selv om det ble klamt. 

Men fordi det for blir ned mot -30 i mitt primærturområde så har jeg handlet en dedikert vinterpose etterpå. Men da visste jeg jo også at det ville bli en del vintertelting slik at det for meg rettferdiggjorden en sovepose til..

Ellers er det helt kurant å teste ut utstyr i hagen eller nære hjemmet for å finne ut hvor grensene går før man legger ut på tur. Tror ikke jeg har en eneste sovepose/underlag som ikke er testet ut under litt spenstige forhold ute i hagen hjemme...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker warmpeace viking 600 + jerven extreme på den milde vestlandsvinteren. Kan bli litt varmt noen netter, men stortsett er det perfekt. Det blir dog fort klamt siden jervenstoffet ikke puster i det hele tatt. Dette har jeg løst på flere måter. Sover jeg ute uten telt så ligger jeg inni hele greien og lar glidelåsen være åpen i siden (i variabel lengde), inni telt har jeg stortsett brukt den som en svær dyne over som jeg justerer etterhvert gjennom natten. Jerven er dessuten perfekt å sitte i på kvelden når det blir litt kjølig. Sommer som vinter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 10.39, Dingsen skrev:

Høres ut som du selv har beste løsning; teste det ut. Vi alle er forskjellige og fryser ved forskjellige temperaturer. Så slik du gjorde er nok det aller beste. Da finner du ut hva du selv er komfortabel med og ikke bare får et "synsing" svar her ;)

Hvor langt du vil strekke strikken er jo litt opp til deg selv og erfaringer du får på veien.

Er nok den beste løsninga ja, men tenkte jeg skulle slippe ;-) Ser ikke for meg at jeg blir å dra ut alene når det er noe særlig kaldere, men en natt i hagen skal jeg nok overleve så vet jeg om jeg blir å overleve på tur hvis været endrer seg :-) 

På 10.12.2017 den 13.52, Espen Ørud skrev:

Ulempen med Jervenduken ytterst er at den ikke puster noe særlig og det derfor kan bli i overkant klamt. For èn eller 2 netter på rad så gjør det ikke noe særlig. For lengre turer vil du kunne få problem med at fukten fryser et eller annet sted.

Da jeg tok opp vintertelting igjen så begynte jeg med en tresesongspose som hadde sett bedre dager + en fleeceliner  + jervenduk som backup. Det var kurant på de første turene til ca -10 selv om det ble klamt. 

Men fordi det for blir ned mot -30 i mitt primærturområde så har jeg handlet en dedikert vinterpose etterpå. Men da visste jeg jo også at det ville bli en del vintertelting slik at det for meg rettferdiggjorden en sovepose til..

Ellers er det helt kurant å teste ut utstyr i hagen eller nære hjemmet for å finne ut hvor grensene går før man legger ut på tur. Tror ikke jeg har en eneste sovepose/underlag som ikke er testet ut under litt spenstige forhold ute i hagen hjemme...

Innbiller meg at det kan bli klamt med fleeceliner ja. Leste i en annen tråd om noen som hadde sydd seg innerpose av ull med metervare fra Devold. Sendte en e-post, men de solgte dessverre ikke metervare lengre. 

Da blir det en natt i hagen når det blir kaldt igjen :-)

 

Har brukt Jervenduken som dyne tidligere for å beskytte soveposene mot nedbør, men Hunter modellen er jo ganske mye tynnere enn Extreme så kan ikke si jeg la merke til noe varmeeffekt. Eller så hadde jeg kanskje fryst enda mer enn jeg gjorde uten Jervenduken på de vinterturene ;-) 👇🏻

På 10.12.2017 den 18.53, Prebb skrev:

Jeg bruker warmpeace viking 600 + jerven extreme på den milde vestlandsvinteren. Kan bli litt varmt noen netter, men stortsett er det perfekt. Det blir dog fort klamt siden jervenstoffet ikke puster i det hele tatt. Dette har jeg løst på flere måter. Sover jeg ute uten telt så ligger jeg inni hele greien og lar glidelåsen være åpen i siden (i variabel lengde), inni telt har jeg stortsett brukt den som en svær dyne over som jeg justerer etterhvert gjennom natten. Jerven er dessuten perfekt å sitte i på kvelden når det blir litt kjølig. Sommer som vinter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gunsan skrev:

Leste i en annen tråd om noen som hadde sydd seg innerpose av ull med metervare fra Devold. Sendte en e-post, men de solgte dessverre ikke metervare lengre. 

Fins mye rimelige ullpledd man kan bruke. Om du er redd for kløe kan en lakenpose inni være greit.

Men alt det mikkmakket man må bygge på med kommer kanskje til slutt til å ta like mye plass som vinterposen din, så det kan kanskje være like greit å bare bruke den.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 12/13/2017 den 18.49, Gunsan skrev:

Innbiller meg at det kan bli klamt med fleeceliner ja. Leste i en annen tråd om noen som hadde sydd seg innerpose av ull med metervare fra Devold. Sendte en e-post, men de solgte dessverre ikke metervare lengre. 

Jeg hadde en tråd om dette - og kan bare underskrive på at den lineren er gull! Det var ikke Devold, men Janus vi brukte i hvert fall- http://janusull.no/produkter/63/ull-paa-rull

For øvrig har jeg god erfaring med lag på lag med poser, men benytter overtrekkspose av type grevling eller lignende. Tynn fiber med glidelås - veier 800 gram min pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Turlyst
På 10.12.2017 den 9.29, Gunsan skrev:

Hei,

 

er det noen som har erfaring med å bruke Jervenduk sammen med sommerpose på vinteren? 

Jeg har en ME Helium 400 (damemodell) med comfort limit -3

-3 er laveste temperatur for menn (comfort limit)

3 pluss er laveste temperatur for damer (comfort)

Ser produsenten, importøren og Fjellsport bruker disse termene, så du må gå ut i fra 3 grader og ikke -3.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.