Gå til innhold
  • Bli medlem

Stegjern til "i tilfelle"


Phaser

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter lettest mulig stegjern til å bruke på "myke" fjellsko og gjerne BC skisko   Hva tror folket om Petzl Leopard med Flexlock?   Veit de er i aluminium men ser vell for meg å bare bruke dette til for eks å krysse snøfelt osv.   Veit med meg selv at det blir neppe med i sekken om det er for tungt.   Noen som har de og testet de?    Eller andre forslag?      Alternativ kan jo være kraftige brodder eller 6 taggers jern. Men syns vell leopard ser hakket mer stabilt ut.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har den med fremdel av stål, anbefales. Lite plass i sekken og minimal med ekstra vekt. Om du utelukkende skal bruke de på snø er alu helt fin. Men kan du komme bort i is og/eller fjell hadde jeg valgt stål til fremdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ av typen "kraftige brodder" kan være Snowline Chainsen Light - mine i strl L veier nå 271 gram inkludert pakkposen i grov nylon. Selv med knallhardt stål er de da blitt slitt litt ned, piggene var nye 10 mm (samme som den noe tyngre Pro-versjonen), nå har de mistet en mm eller tre rund baut.

Trenger du fremoverrettede pigger for brattere terreng, finnes også Snowline Chainsen Ultra, da er du på omtrent samme vekt som Leopard-stegjernene, men med stålpigger.

http://snowlinegear.com/

Virker som det er få Chainsen Light å få kjøpt i Norge for tiden, og ingen som importerer Ultra :?: Ellers vil jeg vil jeg tro at man må gjøre en avveining om man trenger stabiliteten til "ordentlige" stegjern - mine egne turer er ikke mer risikovillige enn at Chainsen Light har holdt i massevis. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville vurdert godt om du trenger stegjern eller om det holder med brodder. Myke sko eller om f.eks. skoene ikke gir god ankelsstøtte så kan det bli slitsomt å gå ned stegjern. 

Litt avhengig at type snø så får du fantastisk godt feste på både is og snø med brodder (regner med at du ikke skal gå i til fots iveldig bratt is/snø siden nevner bc skisko?)

Bildet nedenfor er av åtteåringens fjellsko med brodder og stegjern som vi hadde en diskusjon rundt forrige uke. Vi har brukt brodder mye siste måneden og jeg er imponert over disse. 😀

20171202_173944.thumb.jpg.d5ad638da8ee633db900019dfcbeacdd.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke noe skiløper for de bratteste partiene men kan finne på å sette igjen ski og pulk for å gå opp på en topp eller to.  Har også ei lett øks som er grei så lenge det ikke er klink is.   Jeg håper jo å finne en løsning som egner seg til bruk hele året. Men de hardeste partiene holder jeg meg unna om det er snø og is.  Da føler jeg at det skal mere til enn stegjern og øks.  Så til midt bruk kan det hende brodder er like greit.  Visste ikke om flere av alternativene som ble nevnt så skal kikke på de.  Billiger og mer slitesterkt er det også og om vekta blir den samme også så..... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Phaser skrev:

Jeg er nok ikke noe skiløper for de bratteste partiene men kan finne på å sette igjen ski og pulk for å gå opp på en topp eller to.  Har også ei lett øks som er grei så lenge det ikke er klink is.   Jeg håper jo å finne en løsning som egner seg til bruk hele året. Men de hardeste partiene holder jeg meg unna om det er snø og is.  Da føler jeg at det skal mere til enn stegjern og øks.  Så til midt bruk kan det hende brodder er like greit.  Visste ikke om flere av alternativene som ble nevnt så skal kikke på de.  Billiger og mer slitesterkt er det også og om vekta blir den samme også så..... 

Chainsen Pro har i alle fall gjort at eg sjeldnare løyser stegjarna 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grivel har noen brodder som sitter enda litt bedre på skoen enn chainsen sine (jeg har både pro og light). Hadde jeg trengt et nytt par tror jeg at jeg hadde gått for noe sånt: https://www.fjellsport.no/grivel-ran.html

Stegjern til fjellsko som ikke er stegjerns-forberedt (les lepper og veldig stiv såle) må ha stegjern som er relativt stive, samt universalbinding. Da går vekten fort opp. De letteste i alu er ofte beregnet på alpinstøvler som er i utgangspunktet rimelig stive. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.