Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets Gore-Tex jakke


REs

Anbefalte innlegg

Etter at min yngste sønn på 17 år har planer om å skaffe seg teknisk utdanning i forsvaret, og utrolig nok har reist seg opp fra pc og spillkonsoll og meldt seg inn i Heimevernsungdommen, så har det dukket opp en del nytt utstyr som i en periode ble sluppet rett ned på gulvet, rett innenfor inngangsdøren, i stedet for å bli hengt opp på et dertil egnet sted. For å unngå påstander om masing om å rydde så utformet jeg mine kommentarer mer på en måte som appellerte til stolthet og samvittighet. F.eks. så lå bereten med kongens merke slengt på gulvet, og i stedet for å be gutten om å henge opp lua si så gjorde jeg meg litt overrasket og spurte om han ikke var stolt av uniformen og lua si. Det virket.

Med en farfar som var med i Norges første kontingent i Tysklandsbrigaden i 1947 og en far som "var med i den kalde krigen", som grensejeger på grensen til Russland midt på 1970 tallet, så mente jeg at han hadde en liten arv å ta vare på hvis han hadde planer om å komme inn i forsvaret. I dag er det neste litt morsomt å se hvordan han forandrer holdning, blir rett i ryggen, fast i blikket og bestemt i bevegelsene når han får på seg uniformen.

I tillegg har gutten klart å skaffe seg dame. Datter av en yrkesmilitær, eller hva man nå er når man jobber i Hærens intendantur, og dette har medført at det også av og til drypper noen små goder på en "gammel" far. F.eks. hyggelig tidsfordriv en lørdag, på skytebanen, med diverse pistol- og revolverskyting.

I går ettermiddag tikket det inn en melding på telefonen, med bilde.  "Interessert i en Gore-Tex jakke?"

mms_img1378611315.jpg.d2fc5804c0ee2f8152026dbb109e61d3.jpg

Jeg så ja, men min erfaring med forsvarets feltjakker er fra midt på 1970 tallet og da var jakkene laget av helt andre ting enn Gore-Tex.  Nå lurer jeg på om det kanskje er noen der ute som har noen erfaring med disse jakkene. Er dette en jakke jeg vil bli glad i eller vil den tape i konkurranse med de sivile jakkene som henger i skapet mitt?

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hade jag haft en bekant i försvarsmakten, som inte kan skilja på sin och försvarsmaktens egendom, så hade jag hållt tyst om det. Inte spridit det på nätet. Bara en tanke...

Endret av Björn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robinson skrev:

Jeg har aldri hatt en slik selv , men du må regne deg som heldig med denne. Hvis det er den jakka som jeg tror , så er det Norrøna som lager denne jakka , og den koster litt. Skulle du kjøpt den...

Cato Ringstad lagde den i en periode også, usikker på om det er dem som lager dem nå og. 
Jeg hadde en tidlig generasjons gore-tex på prøve for altfor mange år siden. Vi brukte dem ikke på vinteren, og de var ikke spesielt vanntette. Endte opp med det gammeldagse regntøyet utenpå allikevel. Regner med kvaliteten har bedret seg på 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Björn skrev:

Hade jag haft en bekant i försvarsmakten, som inte kan skilja på sin och försvarsmaktens egendom, så hade jag hållt tyst om det. Inte spridit det på nätet. Bara en tanke...

Jeg vet jo ikke hvordan det er med denne jakka, men det er diverse forsvarsmateriell som er tilgjengelig for sivile lovlig . En periode kjøpte jeg rimelige marsjstøvler direkte fra lageret til rekruttskolen Harald Hårfagre i Stavanger. Jeg hadde en bekjent som hadde en sivil stilling der , og de kunne handle der. Spesielt disse støvlene var det jeg brydde meg om , men det var andre ting også. Saken var at rekrutter som dimmet ( ga seg / ble sendt hjem )etter kanskje bare ett par uker leverte støvler ,uniform og effekter inn,  veldig lite brukt. Mens nye rekrutter skulle ha nytt , og disse  nesten ikke brukte støvler kunne kjøpes av ansatte for ett par hundrelapper. Og disse ansatte kunne jo gi disse støvlene til hvem de ville , kanskje mot en liten «godtgjørelse « på ca kr. 200 ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ihvertfall noe som het Forsvarets uniformutsalg før :)
Der fikk folk tilknyttet Forsvaret kjøpt endel uniformsartikler. Camojakka og feltbuksene husker jeg at ikke var i vanlig salg der.
Men det var ingen hemlighet at en måte å omgå dette på var å ta det på TS (tap/skade).
At det også har vært endel "frynsegoder" i Forsvaret sees vel lettest på alle gamle elgjegere med HV merker på jakka samt
mengden med millitær 7,62x51 Nato ammunisjon som har florert på sivile skytebaner opp gjennom tiden.(Og som ofte har ligget til salgs på div
forum og salgssider på nett)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, ViktorS skrev:

Synes noen av dere er litt vel kjappe med å konkludere med at jakka er kommet ut av forsvarets hender på ulovlig vis... Håper ikke dere tror at jeg har stjelt klærne jeg prøver å selge her inne....

Läser du trådstartarens första inlägg så ser du att det inte bara handlar om jackan. Det antyds också att dagen på skjutbanan var något som försvarsmakten stod för. "drypper noen små goder, feks lördag på skytebanen"

Det kan vara jag som läser in för mycket, men jag får intrycket av ett uppträdande från en försvarsmaktsanställd som är är tveksamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10. desember 2017 den 21.34, ViktorS skrev:

Synes noen av dere er litt vel kjappe med å konkludere med at jakka er kommet ut av forsvarets hender på ulovlig vis... Håper ikke dere tror at jeg har stjelt klærne jeg prøver å selge her inne....

Nå er det faktisk slik at uniformsartikler tilhører forsvaret, uansett om det er skrevet TS eller at den er avskrevet på annen måte. En del M75 jakker ble solgt fra forsvaret for en del år siden, men dette er det slutt på nå, samt at det finnes en del membranjakker som er solgt av ymse aktører sivilt (disse er nok uten skjold på vaskelappen).

uansett så er membranjakken en membranjakke, og ikke goretex, verken vanntett eller pustendes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 20.14, Björn skrev:

Hade jag haft en bekant i försvarsmakten, som inte kan skilja på sin och försvarsmaktens egendom, så hade jag hållt tyst om det. Inte spridit det på nätet. Bara en tanke...

Dette er jakker som har kommet ut fra forsvaret på lovlig vis. De er brukt og har små skader eller mangler som f.eks. at det mangler en knapp i klaffen over glidelåsen. Forsvaret reparerer ikke slike ting og disse plaggene blir da enten destruert, eller hvis manglene er ubetydelige så blir de delt ut til de av forsvarets personell som måtte ha interesse ev det. Her er det ingen som " inte kan skilja på sin och försvarsmaktens egendom", alt er gjort på lovlig måte av personell som har myndighet til å gjøre slike ting. 

Hvis ikke jakken var ervervet på lovlig vis så hadde jeg nok ikke presentert saken her på forumet. 

Dessuten så selges det jo M75 feltjakker fra Forsvarsbrukt.no   https://www.forsvarsbrukt.no/p-894-feltjakke-m75.aspx  Jeg kan ikke tenke meg annet enn at også disse jakkene er kommet fra forsvaret på lovlig vis, eller er det noen som vet mer om dette?

 

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 21.43, tubbs skrev:

samt mengden med millitær 7,62x51 Nato ammunisjon som har florert på sivile skytebaner opp gjennom tiden.(Og som ofte har ligget til salgs på div
forum og salgssider på nett)

Tidligere fikk HV personell den ammunisjonen de måtte ønske hvis de var ivrige skyttere utenom tjenesten. Hvordan det er i dag vet jeg ikke. Slik jeg har forstått det så får de visst ikke ha våpen hjemme en gang, eller er dette bare noe som ble diskutert for en tid tilbake.

På 10.12.2017 den 22.25, Björn skrev:

Läser du trådstartarens första inlägg så ser du att det inte bara handlar om jackan. Det antyds också att dagen på skjutbanan var något som försvarsmakten stod för. "drypper noen små goder, feks lördag på skytebanen"

Det kan vara jag som läser in för mycket, men jag får intrycket av ett uppträdande från en försvarsmaktsanställd som är är tveksamt.

Kanskje Bjørn skulle skaffe seg litt info om hva befal og andre med rang i forsvaret har anledning til å gjøre. En lørdag på skytebanen, med militære våpen og ammunisjon som er kvittert ut fra forsvarets våpenlager, ville ikke være mulig å gjennomføre hvis det ikke var i henhold til forsvarets regler og sikkerhetsprosedyrer.  

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, REs skrev:

Tidligere fikk HV personell den ammunisjonen de måtte ønske hvis de var ivrige skyttere utenom tjenesten. Hvordan det er i dag vet jeg ikke. Slik jeg har forstått det så får de visst ikke ha våpen hjemme en gang, eller er dette bare noe som ble diskutert for en tid tilbake.

Hvis de var medlem av DFS og søknad ble godkjent ja :)
Var nok ikke like lett å få utlevert ammo til våpen som ikke var i kaliber godkjent av DFS. (egen erfaring)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bjørns innlegg som jeg fikk på mail, men som jeg ikke finner her.

Det er tydelig at du ikke tror på min forklaring angående klær og skyting, men det får være ditt problem. Jeg forteller bare det som er realitetene og trenger ikke dokumentere dette overfor noen. Hva du tror og ikke tror får bli din sak. Jeg forholder meg til voksne personer som har jobbet et langt liv i forsvaret og har ingen grunn til å betvile deres utsagn.

"End of story".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en liten digresjon så kan jeg nevne at da jeg var i forsvaret, så tjenestegjorde jeg ved en såkalt "stående avdeling". Dette er en avdeling som er i alarmberedskap og er utstyrt og klar til å gå i strid i løpet av minutter. Derfor hadde vi også både våpen og skarp ammunisjon på rommene hvor vi bodde. Men selvfølgelig hadde vi også fritid, og hvis noen ønsket å bruke en fridag eller noen timer på skytebanen så var det ingen problemer med å hente ut en kasse ammunisjon, ta med de våpen en måtte ønske og gå på skytebanen uten militært befal. En vanlig menig kunne kvittere for ammunisjon og ansvar og så var alt i orden. Det er ikke alltid at ting er så byråkratisk som det kan se ut fra utsiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 19.38, Robinson skrev:

Jeg har aldri hatt en slik selv , men du må regne deg som heldig med denne. Hvis det er den jakka som jeg tror , så er det Norrøna som lager denne jakka , og den koster litt. Skulle du kjøpt den...

Jeg hadde goretexen i forsvaret og mener det var Helly Hansen som hadde produsert den. Ikke var den noe særlig å skryte over heller sammenlignet med sivile goretex varianter. Lite slitesterk og vannet trakk fort igjennom, samtidig er den mye mye bedre enn det gamle skralet av en uniform vi går rundt med i HV... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Svandal skrev:

Jeg hadde goretexen i forsvaret og mener det var Helly Hansen som hadde produsert den. Ikke var den noe særlig å skryte over heller sammenlignet med sivile goretex varianter. Lite slitesterk og vannet trakk fort igjennom, samtidig er den mye mye bedre enn det gamle skralet av en uniform vi går rundt med i HV... 

Jeg får teste den når jeg skal ut for å rengjøre fuglekasser. Jeg har ca. 30 fuglekasser plassert rundt i området og disse må jeg sjekke og rengjøre for gammelt redemateriale. Dette gjør jeg helst når det er kaldt. Minusgrader er bra for da er de ikke fulle av lopper og andre små kravlende kryp. Da blir det en del klatring i trær og busker og da får jeg vel et lite inntrykk av hva den er god for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 gutter i førstegangstjeneste henter ut hellytex uniform. En delaminerte over skuldrene på vei tilbake til brakka, han bar jo sekk. 

Så skulle vi ut å lage tredobbelt kveilehinder ....

Etter en uke ble over 80% levert tilbake. Vi ville heller ha bomull. 

Har siden hatt identisk hakke og bukse fra Norrøna. Den klarer jeg ikke å ødelegge. 

Billigst er ikke alltid billig i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, haugoy skrev:

29 gutter i førstegangstjeneste henter ut hellytex uniform. En delaminerte over skuldrene på vei tilbake til brakka, han bar jo sekk. 

Så skulle vi ut å lage tredobbelt kveilehinder ....

Etter en uke ble over 80% levert tilbake. Vi ville heller ha bomull. 

Har siden hatt identisk hakke og bukse fra Norrøna. Den klarer jeg ikke å ødelegge. 

Billigst er ikke alltid billig i lengden. 

Da er det kanskje en grunn til at disse jakkene ikke blir reparert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er samme jakken som jeg hadde i førstegangstjenesten, men jeg var godt fornøyd med den i alle fall. Kan ikke huske at noen hadde problemer med membranplaggene vi fikk utdelt. Dette er ca 10 år siden, så ting kan jo ha forandret seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret tok inn to modeller av denne "Gore-Tex" uniformen. En fra Bergans og en fra Helly Hansen, ingen av de kan måle seg opp mot Norønna sin Recon dress som kun ble tatt inn til spesialstyrker da den ble for dyr. Kvaliteten i disse uniformene er helt elendig... Har brukt den mye og kan si at det finnes sivile varianter som er langt bedre. Går man derimot for Norønna sin så er den noe av det beste jeg har brukt. Prisen derimot er stiv... 

Skal sies at Cato Ringstad selger disse jakkene sivilt også, så det er nok ingen som reagerer på videresalg av disse "uniformene". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør det vondt i sjela å se blanding av militære og sivile artikler. Spesielt av sivilister på tur. Men men.. trådstarter har nå fått jakken og forhåpentligvis vil befinne seg langt til fjells.

Jakken er god, men brukes i 90% av tilfellene feil. Mange klager på at den ikke er "vanntett", noe den heller ikke skal være. Blir som å klage på at haglen ikke treffer blink på 200m. Vanntett plagg er oljeregntøy.

Jakken fungerer mot vann ved at den har et "overtrykk", dvs at alt av knapper, hette og armer må være lukket og tettsittende for at vann ikke skal trenge lett gjennom. Trykket gjør også at fukt fra innsiden (svette) blir presset ut. Hvis ikke dette gjøres vil vannet trenge lett gjennom og svetten blir liggende. 

Årsaken til at mange i forsvaret også klager over manglende "vannsøyle", selv ved korrekt bruk, er at vann trenger inn steder hvor grunnutrustning har ligget. Sekk og stridsvest gnager på skuldre og hofte, dermed forsvinner også impregneringen på disse stedene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.