Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulktur, ønsker tips


Miamaria

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en slags plan/drøm om å skulle på pulktur til helgen, siden jeg har kjøpt meg pulk. Ennå uvisst om det blir på truger eller ski, men planen er å ikke gå så veldig langt, bare en nokså kort testtur. Foreløpig uvisst også om det blir hengekøye eller telt, men det melder en del minus så tipper på telt.

Jeg har aldri testet pulk før, og har vel strengt tatt ikke teltet om vinteren før heller. Eller jeg har det, men bare på barmark. Så nå vil jeg gjerne ha oversikt over feller å gå i, sånn at jeg kan prøve å unngå dem. Gode pulktips mottas, kanskje spesielt med tanke på pakking. (Tror det er en sånn HER jeg har kjøpt) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For best mulig balanse i pulken må vekten så lavt ned mot bunnen som det går, og gjerne så nær midten som mulig. Blir den fortung så graver den seg ned, og blir den alt for baktung så blir den tung å dra over større kanter.

Det er digg med pulktur, for det koster lite å dra med seg mye, og man kan unne seg litt luksus på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Miamaria skrev:

Pakk som i kajakken, altså. :) Den skulle jo være grei å huske. 

Pulk er jo mersom som en kano/kajakk/Båt som flyter på snø i stede for vann :D

Ellers, så trenger du jo ikke nødvendigvis å velge de områdene med mest bakker. Da er sekk kanskje like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Hammer said:

Pulk er jo mersom som en kano/kajakk/Båt som flyter på snø i stede for vann :D

Ellers, så trenger du jo ikke nødvendigvis å velge de områdene med mest bakker. Da er sekk kanskje like greit.

Pakk som i kajakk skal jeg klare å huske. Per tiden konsentrerer jeg meg om nettopp å pønske ut et område uten bakker, som likevel har fin utsikt når jeg kommer fram. Det virker å ikke være en helt enkel oppgave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvilket telt du tenker å benytte, men jeg liker personlig best å få pulken inn i det ene forteltet (når jeg har telt med to fortelt). Da har man på en måte alt stæsjet på en plass med en gang, i stedet for å holde på å lempe på plastkasser, eller poser etc. Det er også lettere når man skal pakke å dra neste dag, for da er alt innen rekkevidde. Slipper også at pulken fylles med snø.

Kan også lønne seg å se etter plastkasser som passer akkurat oppi pulken. Jeg har funnet en type på Europris som er ganske små, som går to i bredden akkurat. Det er desverre dårlig kvalitet på de jeg har funnet..

Om du tenker å ha med isbor, er det ofte en utfordring. Jeg har ikke helt funnet løsningen på det selv, men legger det ofte oppå pulken.

1 time siden, Miamaria skrev:

Så nå vil jeg gjerne ha oversikt over feller å gå i, sånn at jeg kan prøve å unngå dem

Jeg leste dette først som at du ønsket tips på hvilke feller du kan bruke under skiene, slik at det kunne unngåes :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som første pulktur: Pakk lett!

Med mindre du skal på helt flate områder kan det bli tungt å få med seg pulken oppover og nedover. Ta heller med mer vekt neste gang om du synes det gikk lett. Kjedelig å brenne seg helt på første turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Kjell Iver said:

Om du tenker å ha med isbor, er det ofte en utfordring. Jeg har ikke helt funnet løsningen på det selv, men legger det ofte oppå pulken.

Styra selv litt med dette. I starten hadde jeg boret på toppen oppå beddingen men det var helt håpløst da tyngdepunktet ble altfor høyt. Jeg har også en plastkasse løsning, 3store oppi en fjellpulken bag som igjen går akkurat oppi pariser brettet. Jeg legger is boret oppå plastkassene/bagen og spenner beddingen over til slutt. Det syntes jeg fungerer veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Jeg vet ikke hvilket telt du tenker å benytte, men jeg liker personlig best å få pulken inn i det ene forteltet (når jeg har telt med to fortelt). Da har man på en måte alt stæsjet på en plass med en gang, i stedet for å holde på å lempe på plastkasser, eller poser etc. Det er også lettere når man skal pakke å dra neste dag, for da er alt innen rekkevidde. Slipper også at pulken fylles med snø.

 

Veldig greit å ha med pulken inn. Jeg bruker tunneltelt av den grunn. Da blir det veldig lett å holde orden på tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også kasser i bunn. Helt bakerst er det to kasser stablet på hverandre. Foran står det en bag med mat, klær og drikke. Å pakke i bag gjør det litt mer oversiktlig for min del.

Termos, bensin, vannflaske og matpakke  står helt bakerst slik at det er lett å nå underveis. Har også god erfaring i å ha en liten sekk på ryggen med ekstra klær til pauser etc.

God tur:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Miamaria skrev:

Pakk som i kajakk skal jeg klare å huske.

Siden du er kajakkpadler så har du også bra med vanntette pakkposer, regner jeg med. Det er helt ideelt inni pulken. Har man da sortert godt, så slenger man enkelt de posene med klær som skal i innerteltet, og lar de andre forbli i forteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kjell Iver said:

Jeg leste dette først som at du ønsket tips på hvilke feller du kan bruke under skiene, slik at det kunne unngåes :)

Ha ha, ser den! Nå har jeg vært innom tanken at jeg kanskje bør ha helfeller istedenfor halvfellene hvis jeg skal trekke pulk. Men foreløpig heller jeg mest mot å bruke truger siden jeg får gnagsår av skiskoene, så dermed har jeg ikke måttet ta helt stilling til det ennå. Men det er ikke uinteressant det heller - selv om det ikke var det jeg tenkte på. :)

Som første pulktur: Pakk lett! Med mindre du skal på helt flate områder kan det bli tungt å få med seg pulken oppover og nedover. Ta heller med mer vekt neste gang om du synes det gikk lett. Kjedelig å brenne seg helt på første turen.

Jeg skal gå så flatt som det går, men noe oppover blir det nok ja. Kanskje jeg heller skal ta lett-Orion enn Staika? (Men nå var jo en av grunnene til at jeg kjøpte pulk at jeg skulle få brukt Staika mer... Hm.)

58 minutes ago, Lompa said:

Veldig greit å ha med pulken inn. Jeg bruker tunneltelt av den grunn. Da blir det veldig lett å holde orden på tingene.

Nei nei nei, jeg trenger IKKE å få bruk for enda et telt, jeg har evig nok når jeg må kjøpe pulk for å få brukt de jeg har! Ha ha!

 

1 hour ago, Jofa19 said:

Jeg bruker også kasser i bunn. Helt bakerst er det to kasser stablet på hverandre. Foran står det en bag med mat, klær og drikke. Å pakke i bag gjør det litt mer oversiktlig for min del.

- Men blir ikke det litt sløsning med plass eller knotete med kasser i den typen pulk som jeg har kjøpt? Jeg har jo ikke prøvd før, men så for meg at det ikke var en optimal løsning for å utnytte plassen i hvert fall.

1 hour ago, Jofa19 said:

God tur:-)

Takk!

55 minutes ago, Lompa said:

Siden du er kajakkpadler så har du også bra med vanntette pakkposer, regner jeg med. Det er helt ideelt inni pulken. Har man da sortert godt, så slenger man enkelt de posene med klær som skal i innerteltet, og lar de andre forbli i forteltet.

Det skal ikke stå på vanntette pakkposer nei, det er det flust med. :) "Sortere godt" er det som regel dårligere med, men gjør stadig forsøk. Nå ser det ut som det blir tur fredag til lørdag, så da får jeg testet ut litt. I kajakken har jeg jo ting sortert i tre ulike skott, så jeg bør nok gjøre ett eller annet som kompenserer for å ha alt i ett vil jeg tro.

Takk for alle tips så langt, er til god hjelp. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Mareng said:

Bruk Staika du, det veier vel ikke akkurat 6 kg? :) Poenger var bare det at tung pulk kan også være tung ;) 

Aner ikke hva det veier. :) Men sikkert ikke så voldsomt nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med deg Staika og annet du ønsker å ha med du så lenge du får plass i pulken, og ikke skal gå ekstremt langt. 😊

På Fjellforum turen i Rondane i våres gikk vel alle på fjellski uten meg som gikk på randonéeski med helfeller.

Tror alle med pulk hadde med seg minst en 60L sekk med ved. Noen hadde med to fulle sekker med ved i tillegg til fullt turutstyr.

FB_IMG_1508247907994.jpg.2d074c38a646d0db7bdc4b60ee7fe15b.jpg

Dårlig vær kan gå over i bra vær forresten 😀

(bilder nedenfor er fra samme tur som  bildet over. Bilde 1 er fra kveld samme dag som bildet ovenfor og bilde 2 er fra morgenen etter. )

FB_IMG_1509664684735.jpg.665b622f953b91273e591347e018e8a5.jpg

FB_IMG_1508247852480.jpg.ab84c54a7c74f8a6b89d17c1dfe0fcda.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
50 minutter siden, Miamaria skrev:

Hvor mye tåler disse pulkene egentlig, før de får riper? Blir de ripete av å dras på skare for eksempel, eller må det stein og sånt til?

Min pulk (glassfiber), kan dras over alt som kalles snø/is/skare uten å ta skade.

Pulken er til for å brukes, litt riper er bare litt ansiennitet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mareng skrev:

Pulken er til for å brukes, litt riper er bare litt ansiennitet 👍

Det funker helt fint så lenge det er noen riper der fra før. Men når den er flunke ny, så er jo én ripe krise! :ut:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to ble dratt over 100+ meter med gruset vintervei i går (hardpakket snø + strøggrus oppå), med full oppakking.  Dette var en Fjellpulken Transporter og et pariserbrett.

20180120_122128.thumb.jpg.df3f1eabaa0035458da0f9365b3a5ef6.jpg

(bilder fra dagen før strekning med grus)

For meg så er pulkene en bruksting. De får litt pleie, hard bruk, og byttes ut om/når de er nær å bryte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

Mine to ble dratt over 100+ meter med gruset vintervei i går (hardpakket snø + strøggrus oppå), med full oppakking.  Dette var en Fjellpulken Transporter og et pariserbrett.

20180120_122128.thumb.jpg.df3f1eabaa0035458da0f9365b3a5ef6.jpg

(bilder fra dagen før strekning med grus)

For meg så er pulkene en bruksting. De får litt pleie, hard bruk, og byttes ut om/når de er nær å bryte sammen.

Samme med meg og mine brett, har dradd dei gjennom morenar, fergedekk, slamelvar og leire. Men om eg hadde hatt glassfiber kan hende eg hadde vore piiiiiiittelitt meir forsiktig :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Miamaria skrev:

Det funker helt fint så lenge det er noen riper der fra før. Men når den er flunke ny, så er jo én ripe krise! :ut:

Det blir bare «storm i hodet» om du skal tenke slik :lol: . Turen er det som er viktig, og den blir bedre om du bare drar pulken over veien og fortsetter turen som ingenting ha skjedd.

Man kan selvfølgelig prøve å unngå det aller værste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.