Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til dekktrekk-drag?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg ett taudrag til ett par bildekk.

Jeg ser for meg at ett utslitt dynamisk klatretau er idèelt for å dempe rykk litt, dessuten er det glatt og egner seg bra tio formålet. Men jeg vil ikke kappe av klatretauet mitt.

Noen som har andre forslag til en billig løsning til drag, som demper rykk, eller ett dynamisk billig tau man kan bruke?

Om noen har kassert dynamisk klatretau de ønsker å selge noen meter av er jeg interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker bare taudraget jeg har laget for å trekke pulk når jeg trekker dekk. Barna har fått tilsvarende uten demping når de er med og trekker dekk, disse tok 5 min å lage.

20171206_204251.thumb.jpg.9d0c085ddea59eb4077392fc459474bf.jpg

Mot rygg bruker jeg "glidene" Y-fesre for å alltid fordele kreftene på begge sider av kroppen. (Motsatt på pulk, For å alltid ha trekkraften midt på front. På dekk festes begge karabinene i samme løkke.)

20171206_204258.thumb.jpg.c4b7a7e91aeb9ed32fd33f6d2a2364ff.jpg

Dempingen består av tykk strikk i 3 ulike lengder, og enda lengre taubit for å dempe med gradvis økende styrke.

20171206_204329.thumb.jpg.92413baf4e2d97822cc9376390246b0a.jpg

Lengen på taudraget justerer jeg med antall løkker på tauet mellom to karabinene (fra 0 til x).

20171206_204342.thumb.jpg.8b06b56a1d5d9403bf307a0763eb9afc.jpg

Alle deler bortsett fra krympestrømper (for elektronikk) er kjøpt på biltema.

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort omtrent som Terka.

Avhengig av strikken og tyngde på dekk og underlag må du prøve deg fram med hvor lange og hvor mange strikker du tar i paralell for å ikke få egensvingninger.  Sykt irriterende når det napper mer og mer og mer fordi du traff en egenfrekvens.

Strikker med fletting over er veldig lite lineære når du strekker de langt nok så ta heller litt for lange enn litt for korte strikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanefot på sele ved hjelp av statisk tau, knytt på d-ringane med tilbaketredd åttetalsknute.

Drag: 2,5 til 3 m statisk tau, løkke i kvar ende ved hjelp av overhands eller åttetalsknute alt etter om du ynskjer å kunne løyse knuten seinare. 

Ein karabinkrok i kvar ende, med skru på den krok som e på dekk. 

To alpine butterfly's omlag på midt eller litt meir mot enden som skal på hanefoten på selen (omlag 25 cm mellom?). Mellom desse knyt du saman ei bagasjestropp som du har fjerna krokane på,  med dobbel fiskeknute. Då har du litt strekkavlastning. 

Ferdig.

All it takes er ei bagasjestropp 60 eller 80 cm, 3 m statisk strømpetau 6 mm og eit par meter statisk strømpetau 8-9 mm til hanefot. 

Ein karabinkrok og ein skrukarabin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 6 mm båttau på biltema sammen med et bilstrikk. Kostet vel litt rundt 100,- Kroker og øyebolter får en  også der. Laget løkker hele veien langs tauet for å kunne korte det ned litt når jeg går i tett skog/utenfor stier eller vei. Bruker bilstrikk mellom to av løkkene for å dempe bråstoppene når dekka hekter seg fast i noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstrikk og teinetau har jeg liggende, og da blir det det! :)

Jeg bruker bare en 16-22mm hullsag til å lage hull til å feste tauet i dekkene med, trenger ikke bolter eller noe annet der slik jeg ser det.

Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Mareng said:

:)

Jeg bruker bare en 16-22mm hullsag til å lage hull til å feste tauet i dekkene med, trenger ikke bolter eller noe annet der slik jeg ser det.

 

Hulsag på dekket bar en knakanes god idee!

Var et styr å få gjennom øyeboltene jeg brukte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, og slik ble resultatet. Skal prøves i morgen kveld:

3F856D9D-0AF6-42B7-B1DF-21C11A402092.thumb.jpeg.753490b418fb0a16166aef7447b72d42.jpeg

Materiell:

- 10 mm flettet polyestertau fra Europris: 99kr

- To ringbolter som lå i grarasjen, kappet av ringen.

- 4 karabinkroker av ymse slag som lå i garasjen

- Tykt kraftig strikktau som lå i garasjen, har mer hvis jeg trenger.

- Dekk som jeg fikk hos en dekkforhandler.

Total kostnad: 99kr 👍

Hullene i dekket lagde jeg med hullsag, det tar ca 4 sekunder å få ett fint hull.

Strikktauet har jeg bundet inn slik jeg har gjort med strikk på barduner på teltet, man kan lett justere lengden på knuten når som helst, og den sitter bom fast.

Karabineren ved dekket er festet ved hjelp av en bardunknute. Den sitter dønn fast, men man kan lett gli den opp og ned langs tauet for å justere størrelsen på løkken. Dette gjør jeg inntil jeg har funnet foretrukket lengde på draget, så kapper jeg til ønskert lengde når jeg har funnet rett.

Hvor mange dekk pleier dere å dra? Er det noen måter som er bra å feste de sammen, eller noen måter som ikke er bra? Jeg ser for meg at ett tau mellom hvert dekk gjør at dekkriggen kan svinge mer som en slange rundt hindringer, men den blir mer «fast og stabil» med to tau mellom hvert dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mareng skrev:

Takk for tips, og slik ble resultatet. Skal prøves i morgen kveld:

3F856D9D-0AF6-42B7-B1DF-21C11A402092.thumb.jpeg.753490b418fb0a16166aef7447b72d42.jpeg

Materiell:

- 10 mm flettet polyestertau fra Europris: 99kr

- To ringbolter som lå i grarasjen, kappet av ringen.

- 4 karabinkroker av ymse slag som lå i garasjen

- Tykt kraftig strikktau som lå i garasjen, har mer hvis jeg trenger.

- Dekk som jeg fikk hos en dekkforhandler.

Total kostnad: 99kr 👍

Hullene i dekket lagde jeg med hullsag, det tar ca 4 sekunder å få ett fint hull.

Strikktauet har jeg bundet inn slik jeg har gjort med strikk på barduner på teltet, man kan lett justere lengden på knuten når som helst, og den sitter bom fast.

Karabineren ved dekket er festet ved hjelp av en bardunknute. Den sitter dønn fast, men man kan lett gli den opp og ned langs tauet for å justere størrelsen på løkken. Dette gjør jeg inntil jeg har funnet foretrukket lengde på draget, så kapper jeg til ønskert lengde når jeg har funnet rett.

Hvor mange dekk pleier dere å dra? Er det noen måter som er bra å feste de sammen, eller noen måter som ikke er bra? Jeg ser for meg at ett tau mellom hvert dekk gjør at dekkriggen kan svinge mer som en slange rundt hindringer, men den blir mer «fast og stabil» med to tau mellom hvert dekk.

Ser bra ut! Jeg har tenkt å gjøre det samme, men tror jeg vil feste i rullebanen på dekket. Ser for meg at det lett kan vippe opp om du møter en hindring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, whistler skrev:

Ser bra ut! Jeg har tenkt å gjøre det samme, men tror jeg vil feste i rullebanen på dekket. Ser for meg at det lett kan vippe opp om du møter en hindring?

Godt poeng! Jeg prøver slik jeg har gjort først. Hvis det ikke funker bare blåser jeg to hull rett i rulebanen på dekket og flytter tauet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Ligner veldig på tautrekkeoppsettet mitt. Kanskje med unntak av ringen som er innpå tauet som skal i trekkeselen. Der har jeg bare karabinkroken fra det andre tauet rett på. 

Ja, ringen er vel ikke mye poeng i egentlig ;)

Jeg bare brukte det når jeg hadde den, men begge ringene er egentlig overflødig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde bare ett par hull dekkene med hullagen, så bruker jeg en taustump til å knyte på så mnge dekk jeg ønsker. Sikkert like greit som alt annet. Ett hull på toppen, og ett hull i kjørebanen.

Med nærmere ettertanke kunne jeg kanskje hatt begge hullene i kjørebanen, så spiller det ingen rolle om riggen velter rundt...

 

FD947B9B-9510-40CA-9486-8FCEC43F891A.jpeg

0371E770-B607-4493-A91B-998094677554.jpeg

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjem etterkvart til å oppleve at tauet slitnar etter ei tid, kordane i dekket tek kål på det.

Eg har sjølv gjort det slik ved nokre høver, når eg ikkje har gidda å sette i ein augebolt eller to. Men det tek tid, og du får mange fine timar innan det :)

Når det ryk kan du no sette i ein bolt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

ier dere å dra? Er det noen måter som er bra å feste de sammen, eller noen måter som ikke er bra? Jeg ser for meg at ett tau mellom hvert dekk gjør at dekkriggen kan svinge mer som en slange rundt hindringer, men den blir mer «fast og stabil» med to tau mellom hvert dekk.

Jeg drar 3 dekk nå, går helt fint. Veksler mellom grusvei, stier (som er det gøyeste) og snø. Artigt å trekke dekk på jordet i 10 cm snø, bruker kun to dekk når det er nysnø. Startet med to dekk  i august.

Jeg bruker øyekroker med karabinkroker og en svivel fra Biiltema  mellom dekkene. Husk å ha med ekstra karabin, og litt ekstra taustump  på tur når du ryker noe. Kjedelig å sto 5 Km inni skauen på ei myr og ikke få med seg dekka hjem. Det er mye krefter og  belastning, har klart å ryke en fjellsport expedition seler allerede . (fikk ny på fjellsport)

Selv er jeg høy, og har mye lengre tau enn det ser ut som du har.  Jeg har dog laget meg løkker på tauet for å kunne variere lengde, synes det er greit å korte inn når jeg går utenfor stier og veier så de ikke henger seg så veldig fast.

Endret av Helgemann
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.