Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
På 7.12.2017 den 6.49, Mareng skrev:

Hvilke plasposer bruker du? Brødposer smelter vel når du heller kokende vann oppi?

Veldig bra opplegg :)

Takk! Jeg har brukt disse posene fra Rema, de ser ikke ut til å ta skade av varmen.

20171208_185616.thumb.jpg.d9cdb2047b11a4389fd8e7867189c31a.jpg

Brødposene på Rema er 6 liter og transparente, har ikke prøv dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, qwer993 skrev:

Titan? Skjeen jeg kjøpte ser helt lik ut i formen men er laget av aluminium.

Jeg har denne og en som er 100% lik bortsett fra navnet som står på. Den andre er Toaks long spoon. Må være laget i samme pressa. Begge skal være titan tc4, og jeg er temmelig sikker på at det er titan. Men syns i noen tilfeller at høykvalitets produkter i aluminium/ billig titan kan være vanskelig å skille fra hverandre uten destruktiv testing. Men så lenge funksjonen er ivaretatt bryr jeg meg litenom det. Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memento mori skrev:

Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips. 

Vet ikke om det er en "idiotsikker" metode, men riper i et titanmateriale vil ha/få samme farge som overflaten. Titan oksyderer på en måte så det gjenvinner farge. Jeg har en klokke som fikk hard medfart etter et uhell på sykkel, alle hakk og riper vises, men har samme farge som resten.

Mulig alu legeringer har forskjellig grunnfarge, men når det "behandles" er det vel bare på overflaten.

Så hvis ikke jeg er helt på jordet skulle en ripe avsløre hvilket materiale det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt mye brød- og fryseposer opp igjennom årene for å slippe oppvask, spare tid, etc. Men merk at disse gir fra seg stoffer når de får varm mat i seg. Jeg har nå gått over til vakumposer, de som brukes til vakumpakkemaskiner. Disse er godkjent for høye temperaturer (noe de tidligere nevnte posene ikke er), og kan også vaskes i oppvaskmaskinen når man kommer hjem. Da er man jo riktig så trendy med gjenbruk av produkter også :) Et raskt googlesøk gir gode og billige selgere av slike poser, men det enkleste er nok å stikke innom en av de større kjedene som selger vakummaskiner.

 

Dette er ikke skrevet for å peke med fingeren mot noen, kun til informasjon :D God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, stjernehimmel skrev:

Jeg har selv brukt mye brød- og fryseposer opp igjennom årene for å slippe oppvask, spare tid, etc. Men merk at disse gir fra seg stoffer når de får varm mat i seg. Jeg har nå gått over til vakumposer, de som brukes til vakumpakkemaskiner. Disse er godkjent for høye temperaturer (noe de tidligere nevnte posene ikke er), og kan også vaskes i oppvaskmaskinen når man kommer hjem. Da er man jo riktig så trendy med gjenbruk av produkter også :) Et raskt googlesøk gir gode og billige selgere av slike poser, men det enkleste er nok å stikke innom en av de større kjedene som selger vakummaskiner.

 

Dette er ikke skrevet for å peke med fingeren mot noen, kun til informasjon :D God tur!

Posene på bildet over er laget av "100% ny polyetylen LLDPE". Jeg søkte på vakuumpose (kalles også kokepose) og de ser ut til å være laget av samme materiale, polyetylen+polyamid. Disse rommer omtrent 2 liter:
https://www.lava-scandinavia.no/produkt/poser-tilbehor/vakuum-poser/vakuum-kokeposer-taler-115c/lava-vakuum-kokepose-20x30cm

Her skilles det mellom å putte posen i kokende vann og det å helle kokende vann i posen:
https://backpackinglight.com/forums/topic/28970/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 21.53, Memento mori skrev:

Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips.

Forutsatt at skjeen er uten noen lukkede hulrom, burde en ganske nøyaktig vekt som kan måle hengende gjenstander og en passelig stor mugge vann gi deg et godt hint, tror jeg. (Litt inspirert av Arkimedes, som vel kostet en gullsmed hodet, da han kunne bevise at smeden hadde blandet inn sølv i gullkronen han hadde solgt dyrt til Kongen.)

Ta en tynnest og lettest mulig sytråd som du binder rundt skjeen slik at den kan henge i tråden. Heng den under vekta, og noter tyngden. Senk deretter skjeen ned i vannet sånn at den er helt nedsenket, og les av tyngden igjen.

La oss si at du leste av 18 gram i luften, og 14 gram i vannet. Siden vann har tetthet 1 g/cm³, betyr oppdriften på 4 gram at skjeen har et volum på 4 cm³. Tettheten vil da være 18/4 g/cm³ = 4,5 g/cm³=tettheten til titan. Ingen eBay-selger mister hodet :) 

Hvis du derimot skulle lese av 18 gram i luften og 11,3 gram i vannet, så betyr det skjeen har et volum på 6,7 cm³, tettheten blir 2,7 g/cm³ og det vil i så fall være lik tettheten til aluminium. PayPal resolution center neste? ;)

(Skulle man gjøre dette veldig teknisk, skal man vel bruke destillert vann på en eller annen temperatur under et eller annet lufttrykk - men det tror jeg ærlig talt man glatt kan overse ...)

Endret av a_aa
Korrigerte et par plasser der ² hadde sneket seg inn istedet for ³ pluss litt småtteri
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, a_aa skrev:

Heng den under vekta, og noter tyngden. Senk deretter skjeen ned i vannet sånn at den er helt nedsenket, og les av tyngden igjen.

Da har jeg laget en ripe, samme materiale. 

Prøvde å veie den, men den veier like mye om den ligger i vann eller ikke. 

Det jeg gjorde var å veie den. Så fylte jeg et kar med vann, nullstilte vekta, la skjea oppi og den veide like mye. Skjønner ikke helt hvordan den kan veie forskjellig om den er i vannet heller ikke....

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, a_aa skrev:

Ta en tynnest og lettest mulig sytråd som du binder rundt skjeen slik at den kan henge i tråden. Heng den under vekta, og noter tyngden. Senk deretter skjeen ned i vannet sånn at den er helt nedsenket, og les av tyngden igjen.

D19FB695-489B-40EB-A589-CEE3F4C67E7B.thumb.jpeg.505bbf0fd26563fd280eb299f180ecd6.jpeg

Da har jeg prøvd å senke legme ned i vann. 19 gram i luft, vipper mellom 14-15 i vann. Så nå @a_aa får du regne og dra en konklusjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Memento mori skrev:

D19FB695-489B-40EB-A589-CEE3F4C67E7B.thumb.jpeg.505bbf0fd26563fd280eb299f180ecd6.jpeg

Da har jeg prøvd å senke legme ned i vann. 19 gram i luft, vipper mellom 14-15 i vann. Så nå @a_aa får du regne og dra en konklusjon. 

1 gram vann = 1cm3

Skjeens vomlum = 4-5 cm3

Skjeens vekt = 19 gram.

Materialets egenvekt er dermed 3,8-4,75 g/cm3

Så trolig titan, som har en egenvekt på 4507kg/m3, eller 4,5 g/cm3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Så nå @a_aa får du regne og dra en konklusjon. 

Trengs ikke - @Mareng har gjort jobben fint, han :) Den skjeen er i titan, punktum finale. (Den måtte vært ca 12 gram i vann om den skulle vært av aluminium).

19 timer siden, Memento mori skrev:

Skjønner ikke helt hvordan den kan veie forskjellig om den er i vannet heller ikke....

I dagligtale blander vi ofte begrepene masse og kraft. Masse måles i kg, gram etc, mens kraft måles i Newton. Tyngde og vekt er egentlig kraftbegreper, og vi skulle egentlig svart med et eller annet tall med benevningen Newton bak når noen spør hvor tung vi er eller hvor mye vi veier. Og ingen spør hva massen vår er, selv om det er kun da vi skal svare med kg :) Og tyngden er en mye mer situasjonbetinget størrelse enn massen - om man har en masse på 100 kg og er i en romstasjon ved vektløshet, så har man fortsatt masse 100 kg selv om tyngden er 0 Newton.

Poenget er at skjeens masse er den samme hele tiden, din titanskje har masse 19 gram uansett. Men den målte tyngden (som vi egentlig skulle benevnt med Newton) endrer seg når oppdrift virker som en motkraft mot tyngdekraften.

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.12.2017 den 21.53, Memento mori skrev:

Jeg har denne og en som er 100% lik bortsett fra navnet som står på. Den andre er Toaks long spoon. Må være laget i samme pressa. Begge skal være titan tc4, og jeg er temmelig sikker på at det er titan. Men syns i noen tilfeller at høykvalitets produkter i aluminium/ billig titan kan være vanskelig å skille fra hverandre uten destruktiv testing. Men så lenge funksjonen er ivaretatt bryr jeg meg litenom det. Vet noen om en enkel NDT metode for å skille så gi meg gjerne et tips. 

kan du ikke bare prøve å varme den ? Alu blir ikke blåt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.