Gå til innhold
  • Bli medlem

Feil feller eller dårlig føre?


northern_fov

Anbefalte innlegg

Var på fjelltur i helgen på mine nye Åsnes Nansen som jeg kjøpte med 45mm Nylon og 45mm Mohair kortfeller. Det hadde regnet på dagen og det var ca 5mm lokk med is over snøen, samt store iskrystaller i topplaget. Benyttet Mohair i scootersporene og det fungerte tålig greit men når jeg skulle bevege meg utenfor hadde jeg ikke sjangs. Satt på Nylon men det ble ikke bedre, tvert i mot. Skiene ble så bakglatte at jeg skrella av fellene og limet ble fult av is.

Bomma jeg på fellevalget eller var føret rett og slett for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På is/isskare biter vel kun skarejern, og det får du ikke til fjellski såvidt jeg vet.

Kanskje isklister kan funke, men det høres ut som det var bedritne forhold den dagen. Utstyret er bra, men til de aller bratteste bakkene, med ujevnt underlag, foretrekker jeg langfeller. Har med ett par langfeller og ett par kortfeller på de turene jeg vet det blir bratt. Ellers kun kortfeller og smørning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje skiene var for våte/isete under når du byttet til syntet slik at limet ikke satt? Da fikk du rett og slett mindre friksjon mellom skien og fellen enn mellom fellen og snøen..

Skiene bør være tørre under og limet sitter bedre om fellene er litt varme, dvs de har bedre av å være i innerlomma enn i sekken.

Det er syntet som skal brukes på vått/isete føre. Mohair trekker vann og kan bli utslitt på et blunk om det er isete og hardt. Nylon trekker ikke vann, men det kan sette seg "slush" i de, og den kan selvsagt fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Omnilite skrev:

 

Det er syntet som skal brukes på vått/isete føre. Mohair trekker vann og kan bli utslitt på et blunk om det er isete og hardt. Nylon trekker ikke vann, men det kan sette seg "slush" i de, og den kan selvsagt fryse.

Oj, det var greit å vite!

Jeg har nettopp bestilt falketind med mohairmix kortfeller og mohaimix langfeller.

Vil det sinat jeg må bruke noen andre feller når det er påskeføre?

Og må jeg bruke noen andre feller når det er hardt/klumpete skarete, men tørt og kaldt? Eller er det kun ved direkte isete man ikke kan bruke disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Oj, det var greit å vite!

Jeg har nettopp bestilt falketind med mohairmix kortfeller og mohaimix langfeller.

Vil det sinat jeg må bruke noen andre feller når det er påskeføre?

Og må jeg bruke noen andre feller når det er hardt/klumpete skarete, men tørt og kaldt? Eller er det kun ved direkte isete man ikke kan bruke disse?

Skareføre tek hardt på det meste, stålfrie kantar, fellar og smurning. Så jo meir fellane toler jo betre. Mohair slites fortare enn nylon. Så kjem det jo an på kor ofte du synes det er akseptabelt å bytte fellar, føresett at du har nok feste. Eg tenkjer diverre at fellar er forbruksvare.

Det positive med det, er at når du har slitt ut eit par fellar, kan du få sett på selskinn på kortfellefesta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Tessatroll skrev:

Det positive med det, er at når du har slitt ut eit par fellar, kan du få sett på selskinn på kortfellefesta. 

Får du tak i selskinnsfeller lenger?

Jeg har vurdert å gå på seljakt bare for å skaffe meg fellemateriale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Mareng skrev:

Oj, det var greit å vite!

Jeg har nettopp bestilt falketind med mohairmix kortfeller og mohaimix langfeller.

Vil det sinat jeg må bruke noen andre feller når det er påskeføre?

Og må jeg bruke noen andre feller når det er hardt/klumpete skarete, men tørt og kaldt? Eller er det kun ved direkte isete man ikke kan bruke disse?

Åsnes har tydeligvis fornyet fellesortimentet sitt til årets sesong og frontfestene er også i nytt design. Men materialegenskapene på Mohair vs Syntet er fortsatt de samme, selv om "hårlengden" kanskje kan gi litt forskjell i glid/feste fra de gamle utgavene.

Jeg har 3par ski med kortfell: Amundsen, Ingstad og Tind 76. Jeg prøver utelukkende å gå med smalest mulig fell, da glir det best og sitter i de fleste tilfeller bra nok. Med en smal fell er krysningspunktet "når det er lurt å smøre i stedet" ikke så langt fra hverandre. Dvs punktet der det er idiotsikkert å få feste med smurning og det dermed glir mye bedre med smurning enn med feller.

Jeg har brukt 35mm syntet, 45mm mohair på alle parene, og 60mm syntet i tillegg på Tind. Det er noenlunne samme glid på 35 syntet og 45 mohair, bredden kompenserer litt for glidegenskapene.

Syntetfellene til Åsnes har 0-glid, det er som asfalt, men er de smalere enn skien kompenserer det for dette. Har Åsnes syntet langfell som jeg har brukt på ski uten kortfellefeste. Det eneste stedet de kan brukes er å gå rett opp, dvs glem traversering gå rett opp. De glir så dårlig at det er tungt å føre de i snøen i alt av terreng.

Mohair: Tørr snø, dvs myk snø/nysnø, men også vindblåst snø som er hardpakket uten å være isete.

På +/- 0 føre som er typisk klabbeføre kan også feller klabbe. Har ikke helt funnet "logikken", men klabber ene typen, er den andre typen ikke så ille. Men begge typene kan være befengt med klabbing som gjør det umulig å gå med.

Syntet: Våt snø, skare og is, altså til det man regner som påskeføre. De trekker ikke vann så de blir tyngre. Glir dårligere men sitter bedre. Slitestyrken er mye bedre. Er snøen våt, men har hold (dvs overlag med slush) kan en smal syntet sitte godt nok til mye, men er snøen mer rotten så en synker mer nedi må fellen være bredere for å få nok feste, det er her jeg har brukt 60mm til Tind.

Det som kan raskt ta knekken på mohair er "panzerføre", dvs skare eller ishinne om det har vært mildvær med litt regn som har frosset på. Samme gjelder oppkjørte løyper eller scooterspor som er "malt is". Det er når du glir slitasjen oppstår, altså om du renner ned bakker og går på flatene. Min søster "slet" ut (ble felter uten hår) et par mohair feller på en enkelt dagstur på 3mil med panzerføre, det var med Amundsen ski som har smørelomme. Jeg gikk samme turen med Ingstad og 35mm syntet, det var på ingen måte samme slitasje på de. Altså jo hardere underlag, jo mer slitasje.

Med å variere bruken mellom 35 syntet/45 mohair har jeg et sted mellom 150 og 200mil på de to parene til sammen uten at noen av de er utslitt. Limet holder enda også, lagrer de lim mot lim. 

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med siste taler! For øvrig kan litt silikon på fellen redusere "is i rubben".

Er det skare så skjønner jeg ikke hvorfor folk bruker fell. Det er superenkelt å smøre, og det glir samtidig veldig godt. Litt klisterfjerner i sekken om føret endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Veldig enig med siste taler! For øvrig kan litt silikon på fellen redusere "is i rubben".

Er det skare så skjønner jeg ikke hvorfor folk bruker fell. Det er superenkelt å smøre, og det glir samtidig veldig godt. Litt klisterfjerner i sekken om føret endrer seg.

Hvordan smører du på skare? :) Isklister?

Er det bratt nok, så er ikke smørning særlig effektivt synes jeg, men kanskje du har noen triks? Men i mellombratt kupert terreng er det helt supert!

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

På is/isskare biter vel kun skarejern, og det får du ikke til fjellski såvidt jeg vet.

Kanskje isklister kan funke, men det høres ut som det var bedritne forhold den dagen. Utstyret er bra, men til de aller bratteste bakkene, med ujevnt underlag, foretrekker jeg langfeller. Har med ett par langfeller og ett par kortfeller på de turene jeg vet det blir bratt. Ellers kun kortfeller og smørning.

Jeg brøyt i mellom islaget og det var småkuppert stort sett hele veien (så langt jeg kom), tror ikke skarejern hadde hjulpet noe særlig uansett.

11 timer siden, Omnilite skrev:

Kanskje skiene var for våte/isete under når du byttet til syntet slik at limet ikke satt? Da fikk du rett og slett mindre friksjon mellom skien og fellen enn mellom fellen og snøen..

Skiene bør være tørre under og limet sitter bedre om fellene er litt varme, dvs de har bedre av å være i innerlomma enn i sekken.

Det er syntet som skal brukes på vått/isete føre. Mohair trekker vann og kan bli utslitt på et blunk om det er isete og hardt. Nylon trekker ikke vann, men det kan sette seg "slush" i de, og den kan selvsagt fryse.

Kan være at de var litt våte ja, det tenkte jeg ikke på. Godt tips å putte de på innerlomma også.

-

Jeg skjønner nå at det er en kombinasjon av feil fell, oppbevaring og drittføre. Burde nok brukt nylon hele veien da det var ganske hardt og isete i scootersporene, men det fristet for mye med bedre glid. Føret var i det store og det hele svært varierende med forskjellige lag av is, skare, råtten og tørr snø ..kan hende godt gammeldags klister hadde gjort seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder glid på kortfellene er det viktig å justere lengden. (og impregnere dem selvsagt) 

På Youtube har Åsnes  beskrevet det :   Link  : 

Har kun erfaring med nylonfeller.

Edit: Tenker generelt. Hadde nok ikke hjulpet på den spesifikke turen her .

Endret av TomWithoutVom
tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Mareng skrev:

Hvordan smører du på skare? :) Isklister?

Er det bratt nok, så er ikke smørning særlig effektivt synes jeg, men kanskje du har noen triks? Men i mellombratt kupert terreng er det helt supert!

 

Det er klart at skal man gå opp bratta så er feller bedre, men sånn som i innlegget før mitt, hvor det var snakk om en som hadde gått 3 mil med feller på en dag med panserføre, så forstår jeg ikke hvorfor man ikke smører. Gevinsten ved å kunne gli på flatene er så stor at det skal en del bakke til før jeg vil legge på fell.

Skareklister er helt topp på hardt føre. Er det kaldt så gjør det heller ikke noe om man legger fellen utenpå skareklisteret om det trengs, for limet blander seg ikke med klisteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TomWithoutVom skrev:

Når det gjelder glid på kortfellene er det viktig å justere lengden. (og impregnere dem selvsagt) 

På Youtube har Åsnes  beskrevet det :   Link  : 

Har kun erfaring med nylonfeller.

Edit: Tenker generelt. Hadde nok ikke hjulpet på den spesifikke turen her .

Takk for den filmsnutten, der lærte jeg noe nytt😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AK74 skrev:

Takk for den filmsnutten, der lærte jeg noe nytt😁

Det var en ting han ikke nevnte i videoen:

Det er å runde av enden på fellen når en har funnet den lengden den skal ha.

På arket i felleboksen er det en mal, den avklippede enden kan også brukes som mal.

Er fellen avrundet i enden, er det mindre sjanse for at den løsner fra skien bakerst.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Noen som har en teknikk for å fjerne/sette på åsnes sine kortfeller uten å ta av skien?

Med enkelte langfeller (spesielt med race feste i skituppen) er det lettere å gjøre med skien på, ihvertfall å ta de av, og det går mye fortere og greiere. Særlig i litt dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mareng skrev:

OT: Noen som har en teknikk for å fjerne/sette på åsnes sine kortfeller uten å ta av skien?

Med enkelte langfeller (spesielt med race feste i skituppen) er det lettere å gjøre med skien på, ihvertfall å ta de av, og det går mye fortere og greiere. Særlig i litt dårlig vær.

Greier du å vippe opp skien kan du kanskje få fisket tak i fellen. 

MEN, fellefestet bør tas litt forsiktig ut av skien, og ikke røskes løs.

Jeg har opplevd at det gikk en bit av foringen gjennom skien så kjernen i skien ble synlig. Jeg reklamerte, men Åsnes sa "feil bruk", selv om jeg er sikker på at jeg ikke hadde vært uvøren i behandlingen når jeg tok fellene av/på. Dog fikk jeg ny løs foring av Åsnes så jeg fikset det selv.

Til randoskiene bruker jeg "G3 Love glove" når jeg er på tur. Dette er to dyre tøy-tuber, men gjør det lettere å håndtere fellene i vind.

 http://www.fjellsport.no/g3-love-glove-1.html?gclid=EAIaIQobChMIs9S5ubLz1wIVzFQYCh1CZg8xEAQYBCABEgK_1PD_BwE

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/12/2017 at 9:40 PM, northern_fov said:

Var på fjelltur i helgen på mine nye Åsnes Nansen som jeg kjøpte med 45mm Nylon og 45mm Mohair kortfeller. Det hadde regnet på dagen og det var ca 5mm lokk med is over snøen, samt store iskrystaller i topplaget. 

 Bomma jeg på fellevalget eller var føret rett og slett for dårlig?

Gode svar på fellevalg og håndtering av feller i tråden her.

En vurdering som kan legges til er bredden på feller (45 mm) vs bredde på skia (56 mm på det smaleste) kan gjøre at lite av fellen tar i underlaget når man krysser eller zikker oppover en side med bærende skare. (Helfellene mine har kun stålkanten utenfor fellen for å få best mulig feste på slike forhold.)

Er det glasert topplag over skare (som man ikke bryter igjennom) så får fellene null feste. Da er det kun stålkanten på skia eller skarejern som duger.

Screenshot_20171206-075657.thumb.png.e8c96bb5e7394cd6183646f8ebe20ba6.png

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her forresten kjøpt meg Åsnes Falketind 68 nylig. Planen er å skjære til noen BD helfelller (om jeg ofrer dem på så smale ski), men hvilken bredde anbefales på kortfell  (nylon + mohair) for brukt til "transportterreng"? Målet er å få "nok" feste og mest mulig glid.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 35mm syntet og 45mm mohair på Amundsen og Ingstad i 3 sesonger. Har egentlig ikke følt behov for noen andre bredder i forhold til feste.

Men på Tind 76 gikk en tur fint med 35mm syntet, men en annen måtte jeg opp i 60mm. Det var på vårparten, forskjellen var at når det var relativt bra hold i snøen fungerte 35mm, men når den ble litt rotten ble det mindre hold og jeg måtte opp i bredde.

Har nylig prøvd 35mm mohair på Amundsen, de glir godt og har greit feste på flatene. Har ikke gått i brattere terreng ennå, men merker at de glipper litt opp "fonnkanter" når snøen er løs.

Altså fellene sitter bedre når det er litt hold i snøen, er det mykt gjør for mye redusert bredde at de sitter dårligere.

Kan hende 45mm i begge er det greieste. 35 syntet glir noenlunde som en 45mm mohair. Så en 45mm syntet vil gli dårligere, den sitter også bedre, så kanskje det vil kompansere litt å ta på de om det glipper med mohair, men er ikke helt tid for langfellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.