Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulksele - anbefalinger?


Terka

Anbefalte innlegg

En liten avsporing først, jeg rydda bort et pariserbrett i dag, det passa fint opp Fjellpulkens Transporter-brett, med noen cm klaring på begge sider, og enda mer forran og bak. En annen forskjell er at fronten er mye brattere på pariserbrettet en på Fjellpulken sitt brett (som også veier mer og er stivere.)

20171203_194608.thumb.jpg.819b430d80686a43d929222fb2543c2e.jpg

Tilbake til tema. Jeg solgte en barnepulk med tilhørende drag og pulksele i helga. Dette har jeg brukt på Transporter-brettet og er nå uten sele. (Tenker å teste ut kun tau-drag først før det evt blir nytt stivt drag.)

Hva slags sele bør jeg gå for? 

Har lest meg grønn på forumet om pulk, pulkdrag og deler siste tiden, men er usikker på hva som er verdt å investere i. Har sekk som jeg kan trekke pulk med, men tror jeg vil ha sele også. (8åringen vil ha std Fjellpulken-sele siden hun adopterte den forrige til å trekke dekk med. 🤣)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med @Prebb! Jeg prøvde endel turer med kun hoftesele og den skled stadig ned under hoftene, ganske irriterende! Her vil det nok si litt på kroppsfassong, siden jeg i prinsippet er hofteløs så ble sikkert problemet ekstra stort :) Etter å ha kompletert med fult accapulka selesett så går det som en drøm.

Jeg modifiserte også litt på mitt drag. Noe som irriterte meg endel under gange var at det var mye "rykking" i hoftene. (Accapulka sitt drag har ikke innebygd fjærbelastning slik som fjellpulken har) Jeg kjøpte litt sånt tykt strikktau på biltema og monterte to løkke på hver side av hoftebeltet, her festet jeg igjen karabinerne til draget. På denne måten ble det langt mer behagelig å trekke da jeg ikke lenger kjenner noen rykk hver gang det er litt ujevn gange.
 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Enig med @Prebb! Jeg prøvde endel turer med kun hoftesele og den skled stadig ned under hoftene, ganske irriterende! Her vil det nok si litt på kroppsfassong, siden jeg i prinsippet er hofteløs så ble sikkert problemet ekstra stort :) Etter å ha kompletert med fult accapulka selesett så går det som en drøm.

Jeg modifiserte også litt på mitt drag. Noe som irriterte meg endel under gange var at det var mye "rykking" i hoftene. (Accapulka sitt drag har ikke innebygd fjærbelastning slik som fjellpulken har) Jeg kjøpte litt sånt tykt strikktau på biltema og monterte to løkke på hver side av hoftebeltet, her festet jeg igjen karabinerne til draget. På denne måten ble det langt mer behagelig å trekke da jeg ikke lenger kjenner noen rykk hver gang det er litt ujevn gange.
 

Enig ang rykk i hofte. Eg synes ikkje fjellpulken sitt drag heller avdempar  dette godt nok. 

Det er grunnen til at eg vel taudrag i 97% av tida. Faktisk fleire år sidan sist eg nytta stive drag. 

Eg personleg synes fjellpulken std sele er super, men vil tru at dette handlar litt om fasong og eventuelle "svakheiter" i kropp. Selar som fordeler trykket meir i heile kroppen er ikkje greia for meg, så eg gjerne vil trekke mest mogleg med mage/hoft og minst mogleg belastning over skuldre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

Enig ang rykk i hofte. Eg synes ikkje fjellpulken sitt drag heller avdempar  dette godt nok. 

Det er grunnen til at eg vel taudrag i 97% av tida. Faktisk fleire år sidan sist eg nytta stive drag. 

Eg personleg synes fjellpulken std sele er super, men vil tru at dette handlar litt om fasong og eventuelle "svakheiter" i kropp. Selar som fordeler trykket meir i heile kroppen er ikkje greia for meg, så eg gjerne vil trekke mest mogleg med mage/hoft og minst mogleg belastning over skuldre.  

Min erfaring er at skulderstropper ikke bidrar til noe særlig belastning på skuldrene, bare at det hindrer hoftebeltet og vandre nedover. Men mulig dette bare er meg, jeg merket ikke til noe særlig økt belastning på skuldrene vertfall.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til deg @Terka:

Hvis du skal bruke pariseren med pulkbag og bedding så anbefaller jeg disse stroppene fra biltema:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykkel/Tilbehor/Bagasjebrett/Pakkestropp-for-bagasjebrett-2000021372/

Tre stk av disse passer perfekt til å spenne over beddingen og ned til tau løkkene i pariseren. Har brukt dette en stund og det er mye bedre en slik standard lastestropper fordi de raimene jeg linker til er akkurat passe lange til å bare hempe direkte over.
2000021372.jpg.be8bedf560adce60fa63bc982022742e.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Min erfaring er at skulderstropper ikke bidrar til noe særlig belastning på skuldrene, bare at det hindrer hoftebeltet og vandre nedover. Men mulig dette bare er meg, jeg merket ikke til noe særlig økt belastning på skuldrene vertfall.

Eg nyttar standardselen frå Fjellpulken, og det går heilt fint, men med det samme eg prøvar modellar som til dømes fjellpuken expedition vert det for mykje "prakk" i området skuldre og ribbkasse, og eg opplever at det vert voldsomt. Kjennes ut somo eg ikkje arbeidar så fritt, om det gir meining? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg nyttar standardselen frå Fjellpulken, og det går heilt fint, men med det samme eg prøvar modellar som til dømes fjellpuken expedition vert det for mykje "prakk" i området skuldre og ribbkasse, og eg opplever at det vert voldsomt. Kjennes ut somo eg ikkje arbeidar så fritt, om det gir meining? :P

Jeg syns ekspedisjonsselen til Fjellpulken er mye bedre enn standard selen. Sitter bra på meg som er 194, og kraftig bygget (56/58 i jakker). Men riktig justering - slik at V'en kommer langt nok ned på ryggen er viktig, ellers gnager den. Men den er veldig kraftig, og er du liten av vekst, blir den mer som en tvangstrøye. Har hatt begge to, men solgte den vanlige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Min erfaring er at skulderstropper ikke bidrar til noe særlig belastning på skuldrene, bare at det hindrer hoftebeltet og vandre nedover. Men mulig dette bare er meg, jeg merket ikke til noe særlig økt belastning på skuldrene vertfall.

Meget enig. Har akkurat samme erfaringer.

6 hours ago, Tessatroll said:

 

Eg personleg synes fjellpulken std sele er super, 

Helt enig.

Jeg har også den store fjellpulkensekken og veksler mellom disse litt avhenig av turens art. Sekken foretrekkes de gangene jeg slipper å rygge tilbake til pulken en haug av ganger i løpet av turen for å hente noe ved å benytte sekk. Enten det er luer, votter, drikke eller annet... 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes expedisjonsselen er MYE bedre enn standard selen til Fjellpulken. De tynne fislete stroppene på standardselen sklir jo bare av skuldrene om ikke hoftebeltet er rett under armene. ( føles i alle fall slik :) ). Men stroppene på expedisjonsselen er jo lange nok for folk på 2,5 meter. Jeg på 1,9m har måttet kappe og sy de inn så de ikke blir hengende og slenge.

Du kan få gå en tur mes begge selene og to vekta dekk i Kongsberg om du vil prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Barskekarsten said:

Jeg synes expedisjonsselen er MYE bedre enn standard selen til Fjellpulken. De tynne fislete stroppene på standardselen sklir jo bare av skuldrene om ikke hoftebeltet er rett under armene. 

For oss som er såpass brede over skuldrene at vi ikke fikk koffert i stedet for sekk i forsvaret så er det stort sett ikke noe problem...

 

😂😂😂

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Espen Ørud said:

For oss som er såpass brede over skuldrene at vi ikke fikk koffert i stedet for sekk i forsvaret så er det stort sett ikke noe problem...

 

😂😂😂

He he, jeg er nok en av dem som burde fått utlevert koffert! :) (siden jeg var i marinen ble det sjøsekk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lette etter dette temaet og sannelig fant jeg, slenger derfor ut et spørsmål: Hva blir forskjellen med å gå med taudrag vs det stive? Vil gjerne høre deres erfaringer. Jeg har en gammel Fjellpulken transportpulk (kjøpt brukt av selveste Liv Arnesen), med stivt drag. Brukes til turer i Marka og på fjellet.

Det med rykking er forresten ganske irriterende, ser noen av dere kommenterer det og skal se om jeg får til en strikkløsning. Og ang. skulderseler, så sklir de ned selv om jeg har tatt dem på i kryss. Løser det med å ha på en liten ryggsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her folkens! Takk! 😊

Får kikke litt mer på de forskjellige alternativene. Primært då er det hoftebeltet som er viktigst for min del.

On 04/12/2017 at 2:42 PM, Tor-Erik-L-77 said:

Min erfaring er at skulderstropper ikke bidrar til noe særlig belastning på skuldrene, bare at det hindrer hoftebeltet og vandre nedover. Men mulig dette bare er meg, jeg merket ikke til noe særlig økt belastning på skuldrene vertfall.

Nå har eg (fram til nå ihverfall 🤣) hatt ein kroppsfasong som gjer at det har vært et større problem at selen sklir opp på magen enn lenger ned på hoftene. Ellers samsvarer mine erfaringer med @Tessatroll sine mtp å ha noke over skuldre/bryst som presser ift "fri pust".

Kom forresten på i dag at eg BK (Before Kids), brukte min gamle alpine klatresele når jeg trakk pulk. Festa drag i utstyrsløkkeme på sidene, dere bør fungere greit med tau-drag i dag og. Jaggu fant jeg den igjen nede i utstyrskassa og. 😄

20171206_190119.thumb.jpg.4aa7510bfeb2069fd6f4257d164475f5.jpg

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, fjellrypa skrev:

Jeg lette etter dette temaet og sannelig fant jeg, slenger derfor ut et spørsmål: Hva blir forskjellen med å gå med taudrag vs det stive? Vil gjerne høre deres erfaringer. Jeg har en gammel Fjellpulken transportpulk (kjøpt brukt av selveste Liv Arnesen), med stivt drag. Brukes til turer i Marka og på fjellet.

Det med rykking er forresten ganske irriterende, ser noen av dere kommenterer det og skal se om jeg får til en strikkløsning. Og ang. skulderseler, så sklir de ned selv om jeg har tatt dem på i kryss. Løser det med å ha på en liten ryggsekk.

Jeg har en fjellpulken sele fra 1970 som jeg har brukt. Draget er ett stivt glassfiberdrag fra samme perioden.

For å få selen til å sitte bra krysser jeg disse tynne skulderstroppene både foran og bak. Det er noe herk å ta den av og på seg på denne måten, men den sitter greit.

Derfor har jeg kjøpt med en pulksekk som er mye enklere å ta av/på, og hoftebeltet kan nappes ut om man bedtemmer seg for å kun gå med hoftebelte og legge sekken på pulken. Førsteintrykket virker veldig bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lagt min elsk på fjellpulken sin ekspedisjonssele. Brukte standard før (fulgte med pulken da eg kjøpte den), men den var altfor dårlig skulderstropper på. Hadde problem med at dei sklei av skuldrane mine heile tida og då blir det lite jobb og mykje ergelse i stadenfor. Ekspedisjonsselen sitter som eit skudd og den er nydelig god pga tjukk polstring rundt hoftebeltet og utforma slik at skulderstroppene ikkje sklir ned. Gode justeringsmuligheter og den tåler juling! Eg bruker den aktivt til både dekktrening vår/sommer/haust og til pulkturane vinterstid. Gullegod!! 👍💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2017 den 20.41, fjellrypa skrev:

Jeg lette etter dette temaet og sannelig fant jeg, slenger derfor ut et spørsmål: Hva blir forskjellen med å gå med taudrag vs det stive? Vil gjerne høre deres erfaringer. Jeg har en gammel Fjellpulken transportpulk (kjøpt brukt av selveste Liv Arnesen), med stivt drag. Brukes til turer i Marka og på fjellet.

Det med rykking er forresten ganske irriterende, ser noen av dere kommenterer det og skal se om jeg får til en strikkløsning. Og ang. skulderseler, så sklir de ned selv om jeg har tatt dem på i kryss. Løser det med å ha på en liten ryggsekk.

Selar som sklir ned kan også løysast med å sy på brystreim, eller bruke ein sann plastdings som ein brukar på kids i fempunktssele framme for at dei ikkje skal sno seg ut av selen/setet. 

Screenshot_20171211-000518.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 14.42, Tor-Erik-L-77 skrev:

Min erfaring er at skulderstropper ikke bidrar til noe særlig belastning på skuldrene, bare at det hindrer hoftebeltet og vandre nedover. Men mulig dette bare er meg, jeg merket ikke til noe særlig økt belastning på skuldrene vertfall.

Det kan du egentlig velge litt sjøl. Når eg drar dekk og blir "sliten" i musklane rundt hofte/bekken, gjerne på slutten av økta, så løsner eg hoftebeltet og drar kun med skulderstroppene. Fin måte å variere på og du lar hofta kvile litt. Men stort sett når eg gjere ditta, så er det på vei opp siste bakken (litt lang) etter endt økt, så er gjennomvarm og sjansen for skader er minimal. Men da får du kjenne på kor god ekspedisjonsselen er i forhold til utforming 😊 eller så er det berre meg; har "bryggerihest-skuldra" (les; breie!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.