Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en vintersovepose-tråd. Noen tips?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Tor-Erik-L-77 said:

Er nødvendigvis ikke helt enig her :) Dunspenst/fyll er en ting men vel så viktig er konstruksjon og passform. Det hjelper lite med 750 hvis konstruksjonen og dun lommene ikke er rett. Dyrere er selvfølgelig ikke nødvendigvis bedre som du sier men det er ofte i lengden mer holdbart og har ofte bedre reklamasjon/service om noe går galt. 

Prisen til Helsport er jo helt sikkert litt på grunn av at posene heller ikke er produsert av barnehender i Kino f.eks - Det koster å produsere varer i høykostland også - I tillegg har Helsport antagelig en av bransjens beste kunderservice. Det gjelder jo ofte de dyrere merkene generelt selv om det finnes untak der også.

Så flere momenter å tenkte på ;) 

Konstruksjonen antar jeg er god hos de fleste toppmerker og vanskelig å si noe veldig betydelig for og i mot sånn over nettet. Passform er jeg selv veldig fan av da jeg blir iskald hvis jeg har for mye luft inni posen å varme opp. Jeg har konsekvent kjøpt spesialsydde poser de siste årene da jeg er lang og tynn.

Ellers tror jeg du misforstod litt. Helsport er den desidert billigste av de to vi snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Er rimelig usikker på dette selv. I en jakke eller bukse som fort blir kald/varm pga av svette eller vær så har det nok mer å si. I en sovepose for helgeturer eller ukesturer så tviler jeg på om det er verdt 1000 laken faktisk.

Ja, det er et interessant tema det der. Tettere stoffer vil ofte puste dårligere, så problemer med egen svette kan fort bli et større problem.

DWR-behandlet dun er hvertfall et betent tema med mange ulike meninger rundt omkring. Noen mener det er verdt litt ekstra pakkvolum og tyngde, noen mener det er bortkastet. De jeg har sett som tilbyr både vanlig og behandlet dun tar ikke noe ekstra betalt for det, så det virker ikke som det koster noe særlig ekstra.

Man kan fort lese seg i hjel på soveposer, men jammen er det ikke gøy også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, tshansen skrev:

Ja, det er jo som med mye annet..... hvor prisen ikke nødvendigvis gjenspeiler seg i kvalitet, selv om stoff og dun er dyrere. Er det noen med litt objektive øyner som kan anbefale denne over et billigere merke? Er den verdt den ekstra prisen opp? 

Soveposer er som mye annet følelseskjøp. WM, RAB og ME har opparbeidet seg et meget godt merkenavn, noe som gjerne bygges over lang tid. Jeg har lest mye om alle tre, men bare brukt Rab og ME da WM er grisedyrt. ME er veldig åpen om alle detaljer, noe jeg setter pris på. Det finnes mange andre som er meget bra, både fra øst og vest.

Er ME bedre enn Helsport? I mine øyene er de det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Er nødvendigvis ikke helt enig her :) Dunspenst/fyll er en ting men vel så viktig er konstruksjon og passform.

Ytterstoffet betyr også noe. Et kraftigere og tettere ytterstoff holder bedre på varmen enn et supertynt. Nevnte dette i disse lettvektstider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, Jan@ skrev:

Ytterstoffet betyr også noe. Et kraftigere og tettere ytterstoff holder bedre på varmen enn et supertynt. Nevnte dette i disse lettvektstider.

Å, javel? 

På cumulusposen kan jeg spare 200 gram ved å velge ett lettere og dyrere materiale inne og ute, men det er kanskje like greit å spare noen kroner og beholde vanlig «tungt» ytter og innerstoff og få en litt varmere pose?

jeg kommer uansett til å velge kort glidelås på vinterpose om jeg kan velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Mareng said:

Å, javel? 

På cumulusposen kan jeg spare 200 gram ved å velge ett lettere og dyrere materiale inne og ute, men det er kanskje like greit å spare noen kroner og beholde vanlig «tungt» ytter og innerstoff og få en litt varmere pose?

jeg kommer uansett til å velge kort glidelås på vinterpose om jeg kan velge.

Tror ikke du skal tenke varme når det kommer til selve stoffet. Det kan nok fort stemme at tykkere stoff holder bedre på varmen, men spør du meg er det helt andre ting du skal tenke på når det kommer til stoffvalg. Da er det vekt, slitestyrke, følelsen mot huden og eventuelt om du ønsker at det skal gi noe ekstra beskyttelse mot vann. Hvis du har funnet en komforttemp du er happy med så går du for den og så vurderer du de andre tingene når du velger stoff er hvertfall mitt råd. Jeg angrer selv på at jeg gikk for Microlight og ikke Quantum på min første ordentlige dunpose, så nå går jeg nesten konsekvent for letteste og mykeste stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
30 minutter siden, Mareng skrev:

Å, javel? 

På cumulusposen kan jeg spare 200 gram ved å velge ett lettere og dyrere materiale inne og ute, men det er kanskje like greit å spare noen kroner og beholde vanlig «tungt» ytter og innerstoff og få en litt varmere pose?

jeg kommer uansett til å velge kort glidelås på vinterpose om jeg kan velge.

I sommerpose hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å velge lett ytterstoff, men i en vinterpose er jeg mer kritisk. har brukt lang tid før jeg kom frem til dette stoffet

https://www.ukclimbing.com/gear/review.php?id=5328#

Et tykt og tungt ytterstoffet er mer slitesterkt, vil jeg tro, men ville sjekket med produsenten hva de sier om vanntetthet og pusteegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ok, da har jeg noe å tenke på ved valg av stoff, om jeg ikke skal gå for membran i uttersroffet (og inni hetten?)?

Cumulus sine poser i S går opp til 173 cm, M går fra 170-188cm.

Jeg er 170 høy, 176 når jeg ligger på gulvet med tærene strekt ut i sovestilling.

For kort pose gir kuldebroer, for lang pose er bare for dumt og gir unødvendig vekt, volum og unødvendig kontakt med fotenden i teltet.

Blir S for liten, dere som har erfaring med Cumulus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kort pose er hvertfall verre enn for lang. Du vil angre på vekt/volum-fokuset om den blir for kort. Det virker til å være litt ulike preferanser blant folk hva slags størrelse de liker da. Jeg må ha posen tett inntil meg for å holde varmen godt nok, så et av mine problem har derfor vært å finne poser hvor jeg må varme opp unødig luft rundt kroppen (spesielt rundt beina). Men så er det andre som er motsatte og alltid bestiller brede og lange størrelser for ikke å få klaus i trange poser. Hva er dine erfaringer så langt? Og sover du på magen siden du strekker ut tærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, Thomas E skrev:

For kort pose er hvertfall verre enn for lang. Du vil angre på vekt/volum-fokuset om den blir for kort. Det virker til å være litt ulike preferanser blant folk hva slags størrelse de liker da. Jeg må ha posen tett inntil meg for å holde varmen godt nok, så et av mine problem har derfor vært å finne poser hvor jeg må varme opp unødig luft rundt kroppen (spesielt rundt beina). Men så er det andre som er motsatte og alltid bestiller brede og lange størrelser for ikke å få klaus i trange poser. Hva er dine erfaringer så langt? Og sover du på magen siden du strekker ut tærne?

Jeg sover på ryggen, men da blir alle ca 5 cm lengre. Det kan man måle ved å ligge seg inntil en vegg, selv om det føles som man ikke strekker ut bena. Så ligger jeg litt på siden inimellom. Liker helst litt romslig pose siden jeg bruker brede liggeunderlag og har armene på siden.

Short Warmpace går til 170, den var akkurat litt knapp for meg og jeg angrer ikke på at jeg valgte regular som da går opp til 180.

Cumulus Alaska går opp til 173, eller 188. 188 blir jo en del lengre enn warmpace 180. 173, er kanskje litt større enn warmpace 170? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker. Alle jeg har kjøpt av har bedt om min høyde og spurt om jeg ligger på magen, siden eller ryggen, om jeg beveger meg mye mens jeg sover osv da man bør legge til litt ekstra om man sover på magen/siden eller beveger seg mye. Ellers har de oppgitt hvor høye folk posene passer til, så da regnet jeg med det var greit og det har det vært så langt. Du kan jo sende de en mail og spørre om 173 er total lengde inni posen eller hva de anbefaler som maks høyde på folk som skal bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 minutter siden, Thomas E skrev:

Jeg er usikker. Alle jeg har kjøpt av har bedt om min høyde og spurt om jeg ligger på magen, siden eller ryggen, om jeg beveger meg mye mens jeg sover osv da man bør legge til litt ekstra om man sover på magen/siden eller beveger seg mye. Ellers har de oppgitt hvor høye folk posene passer til, så da regnet jeg med det var greit og det har det vært så langt. Du kan jo sende de en mail og spørre om 173 er total lengde inni posen eller hva de anbefaler som maks høyde på folk som skal bruke den.

Har akkurat sendt mail ;)

Ekstra viktig at ting passer om man skal bestille fra utlandet 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Er rimelig usikker på dette selv. I en jakke eller bukse som fort blir kald/varm pga av svette eller vær så har det nok mer å si. I en sovepose for helgeturer eller ukesturer så tviler jeg på om det er verdt 1000 laken faktisk.

Eg tenkjer stikk motsett. Når eg veit at det er snakk om mange dl veske som kroppen avgir om natta, meir for menn enn kvinner, vil eg helst ha yttertyg som kan sleppe gjennom fukta som kjenn innanfrå. Fukta utanfor er vel eigentleg ikkje det største problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tessatroll said:

Eg tenkjer stikk motsett. Når eg veit at det er snakk om mange dl veske som kroppen avgir om natta, meir for menn enn kvinner, vil eg helst ha yttertyg som kan sleppe gjennom fukta som kjenn innanfrå. Fukta utanfor er vel eigentleg ikkje det største problemet. 

Tja spørs litt om vi snakker forbi hverandre. Grunntanken med hydrofobisk dun er jo at den ikke like lett blir våt, altså at selv om jakka blir noe fuktig så mister man ikke like mye isolasjons evne sammenlignet med ubehandlet dun. Jeg mener jo at en jakke er langt mer utsatt for fuktighet i forhold til en sovepose? Selvfølgelig kan også en sovepose bli våt om forholdene er til stede men i alle fall min erfaring er at det er et langt mindre problem sammenlignet med fuktige og våte klær.

Hvorvidt noe slipper igjennom fukt er vel en litt annen diskusjon? Det vil jo avhenge av andre faktorer en selve dunet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
41 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tja spørs litt om vi snakker forbi hverandre. Grunntanken med hydrofobisk dun er jo at den ikke like lett blir våt, altså at selv om jakka blir noe fuktig så mister man ikke like mye isolasjons evne sammenlignet med ubehandlet dun. Jeg mener jo at en jakke er langt mer utsatt for fuktighet i forhold til en sovepose? Selvfølgelig kan også en sovepose bli våt om forholdene er til stede men i alle fall min erfaring er at det er et langt mindre problem sammenlignet med fuktige og våte klær.

Hvorvidt noe slipper igjennom fukt er vel en litt annen diskusjon? Det vil jo avhenge av andre faktorer en selve dunet...

Dette åpner selvfølgelig en hel haug med nye spørsmål:

Om natten svetter man 0,3-0,6 liter, en man kan svette opptil en liter i løpet av en natt: https://www.adressa.no/forbruker/article594977.ece . Men betyr det dermed at dunet i soveposen vil absorbere all denne fukten, eller blir mye av det «pustet ut» selv om det ikke er hydrofobisk dun?

Vil mer av nattesvetten bli pustet ut av dunet om dunet er hydrofobisk, eller blir det liggende mellom dunet og presset inn i dunet allikevel i det man pakker ned soveposen for å dra videre?

Vil mer av nattesvetten bli igjen i dunet om man velger sovepose med membran?

Vil kroppsvarmen i løpet av natten bidra til at det meste av svetten fordamper ut av soveposen/dunet?

Hvor mye av svetten blir igjen i nattøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Mareng said:

Dette åpner selvfølgelig en hel haug med nye spørsmål:

Om natten svetter man 0,3-0,6 liter, en man kan svette opptil en liter i løpet av en natt: https://www.adressa.no/forbruker/article594977.ece . Men betyr det dermed at dunet i soveposen vil absorbere all denne fukten, eller blir mye av det «pustet ut» selv om det ikke er hydrofobisk dun?

Vil mer av nattesvetten bli pustet ut av dunet om dunet er hydrofobisk, eller blir det liggende mellom dunet og presset inn i dunet allikevel i det man pakker ned soveposen for å dra videre?

Vil mer av nattesvetten bli igjen i dunet om man velger sovepose med membran?

Vil kroppsvarmen i løpet av natten bidra til at det meste av svetten fordamper ut av soveposen/dunet?

Hvor mye av svetten blir igjen i nattøyet?

Dette er i grunn utrolig vanskelig å si noe bastant om. hvor mye man svetter er jo meget individuelt og vil også bli bestemt av temperatur igjennom natten. Blir man for varm så regulerer kroppen kjernetemp ved å svette - har man ull undertøy så fanges mye opp der. Dette går gjerne i sykluser gjennom natten, jo flere sykluser desto mer fuktighet. Har man et optimalt sovesystem så skal man ikke svette for mye. Svetter man mye i løpet av natten så vil noe fuktiget også fanges opp i selve dunet men vanligvis er ikke dette nok til alvorlige problemer.
Når varme/fukt beveger seg i gjennom soveposes så fanges noe opp i dunet men mye vil også ventilere igjennom.

Etter min egen erfaring så blir det aldri nok fuktighet i løpet av noen netter til at dun klumper seg sammen og isolasjonsevnen forsvinner, som nevnt er det heller et problem som bygger seg opp om du er på lange vinterekspedisjoner uten tørke muligheter. Da snakker vi fort mange uker i strekk.

Har man derfor et korrekt totalt sovesystem så bidrar det langt mer til lite fuktighet en hydrofobisk dun som jeg tror er ganske marginalt i forhold til andre faktorer. Så er det viktig å aldri sove med munen inne i soveposen, pust bidrar til mye fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tja spørs litt om vi snakker forbi hverandre. Grunntanken med hydrofobisk dun er jo at den ikke like lett blir våt, altså at selv om jakka blir noe fuktig så mister man ikke like mye isolasjons evne sammenlignet med ubehandlet dun. Jeg mener jo at en jakke er langt mer utsatt for fuktighet i forhold til en sovepose? Selvfølgelig kan også en sovepose bli våt om forholdene er til stede men i alle fall min erfaring er at det er et langt mindre problem sammenlignet med fuktige og våte klær.

Hvorvidt noe slipper igjennom fukt er vel en litt annen diskusjon? Det vil jo avhenge av andre faktorer en selve dunet...

Beklager eg misforstod, eg trudde me snakka om tyg med membran :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Dette er i grunn utrolig vanskelig å si noe bastant om. hvor mye man svetter er jo meget individuelt og vil også bli bestemt av temperatur igjennom natten. Blir man for varm så regulerer kroppen kjernetemp ved å svette - har man ull undertøy så fanges mye opp der. Dette går gjerne i sykluser gjennom natten, jo flere sykluser desto mer fuktighet. Har man et optimalt sovesystem så skal man ikke svette for mye. Svetter man mye i løpet av natten så vil noe fuktiget også fanges opp i selve dunet men vanligvis er ikke dette nok til alvorlige problemer.
Når varme/fukt beveger seg i gjennom soveposes så fanges noe opp i dunet men mye vil også ventilere igjennom.

Etter min egen erfaring så blir det aldri nok fuktighet i løpet av noen netter til at dun klumper seg sammen og isolasjonsevnen forsvinner, som nevnt er det heller et problem som bygger seg opp om du er på lange vinterekspedisjoner uten tørke muligheter. Da snakker vi fort mange uker i strekk.

Har man derfor et korrekt totalt sovesystem så bidrar det langt mer til lite fuktighet en hydrofobisk dun som jeg tror er ganske marginalt i forhold til andre faktorer. Så er det viktig å aldri sove med munen inne i soveposen, pust bidrar til mye fuktighet.

Jeg vet ikke så mye om svette gjennom natten, men jeg vet noe om døgnrytme. For de fleste vil kroppstemperaturen falle gjennom hele natten til den når et bunnpunkt omtrent 2 timer før en våkner (nadir). Når en sover går en gjennom søvnsykluser som består av 4 faser. Hver syklus tar rundt 90-120 minutter, og dette gjentas 3-5 ganger i løpet av nattesøvnen. Varigheten av de ulike søvnfasene i søvnsyklusene varierer etter døgnrytmen, og en opplever størst andel dyp søvn tidlig på natten og størst andel REM-søvn sent på natten. I non-REM-søvn synker kroppstemperaturen litt, men den opprettholdes. I REM-søvn derimot så regulerer ikke hjernen temperaturen på samme måten og temperaturen faller også mot omgivelsene. Svetting opphører normalt også. Siden mengden REM-søvn er størst sent på natten/tidlig morgen sammenfaller dette også med at kroppstemperaturen er på sitt laveste.

Jeg vil gjette på at det ikke har noe å si hvor mange søvnsykluser en har på mengden svette gjennom natten. Det er først og fremst om temperaturen avviker fra det kroppen prøver å holde den til som påvirker termoreguleringen. Det kan derfor være en fordel å tape litt varme når en legger seg da fallende kroppstemperatur kan gi bedre søvn, og mindre sjanse for tidlig morgenoppvåkning. Dette ser en også i studier hvor forskningspersoner har tatt badekar med varmt vann før de legger seg slik at temperaturen faller fortere når de legger seg.
Om man legger seg for varmt vil det være større sjanse for å svette, men legger en seg for kaldt vil man slite med å få sove fordi man fryser. Man må finne den konfigurasjonen som Gullhår ville valgt.
Svetting er dessverre (eller heldigvis) veldig individuelt, og noen svetter mer enn andre. Er man en slik person kan det kanskje være greit å velge en god syntetpose fremfor (hydrofobisk) dun på lange vinterturer.

Personlig synes jeg det er greiest å legge seg i undertøy og heller ha luftig i soveposen. Da slipper jeg også å kle på meg så mye dersom når jeg må ut å tisse om natten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ser jeg at Helsport Rago down x-trem er på tilbud til 4100kr. Det blir 500kr mer enn Cumulus Alaska 1100, 100g lavere vekt, samme temperaturrating.

Spørsmålet er da hvilke pose som har best design av de to, er helsport verd 500kr mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2018 den 22.33, Thomas E skrev:

Jeg er usikker. Alle jeg har kjøpt av har bedt om min høyde og spurt om jeg ligger på magen, siden eller ryggen, om jeg beveger meg mye mens jeg sover osv da man bør legge til litt ekstra om man sover på magen/siden eller beveger seg mye. Ellers har de oppgitt hvor høye folk posene passer til, så da regnet jeg med det var greit og det har det vært så langt. Du kan jo sende de en mail og spørre om 173 er total lengde inni posen eller hva de anbefaler som maks høyde på folk som skal bruke den.

Helsport Rago tilbudet er gått ut på den posen jeg så på, så da blir det Cumulus.

Her er svaret jeg fikk. Fryktelig fryktelig usikker på om jeg skal velge small eller medium. Jeg er som sagt 170 høy, og jeg får til svar at den skal passe, og ikke få cold-spots. Sier de, det er for sent å klage når den ligger hjemme på benken...

Blir den litt for trang er det jo krise, men det er utrolig kjedelig å velge en pose som er unødvendig stor, og potensielt kaldere pga. masse «dødvolum». Kommer unødvendig borti teltduken, tar større plass i sekken og veier litt mer.

«S size is povided for 155 cm - 173 cm user height, whereas M size for 170 cm - 188 cm. Total lenght of M size is 210 cm, whereas S size is shortened by 15 cm. You should not feel cold spots, however the best option will be to compare dimensions with your current sleeping bag.»

 

Som sammenligning var warmpace i 170 størrelsen en liten anelse knapp, 180 føltes bedre, men S til cumulus er jo en liten knapp lengre og M til Cumulus er jo til personer opptil hele 188 cm. 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du landet på sovepose @Mareng ? Jeg var ikke snill nok i fjor, så ble ingen sovepose (rago) under juletreet. Så jeg sitter nå å leser meg opp på soveposer igjen. Å det er faen meg helt håpløst :-P blir jo bare mer forvirret jo mer jeg leser. Hva skal man velge. Glazier 700 blir kanskje noe knapp (temperatur) men glazier 1000 blir kanskje litt stor til sekk 

Endret av tshansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har landet på Cumulus Alaska 1100 i størrelse S og 1/3 glidelås. t-comf -15, og t-limit -25, mindre enn 1700gram og 3650 kr i postkassen.

Størrelse S er for brukerhøyde opptil 173, jeg er 170, de kutter vekk det smaleste kammeret nede i posen for å lage en S pose. Jeg tenker den passer kanskje helt perfekt i størrelsen, og bestiller den. Jeg er livredd for at jeg driter meg ut og den blir knapp i lengden, men uten å bestille S vil jeg alltid tenke på at den kanskje er perfekt størrelse.

Jeg velger med vanlig dun, og biligste ytterstoff pga. pris.

Du får Alaska 1300 også, om du trenger enda varmere. Jeg tror jeg sjeldent koner til å telte i kaldere enn -20, vanligvis i -10 til -15, så jeg går for 1100 siden jeg bærer alt i sekk, sjeldent i pulk.

skulle jeg mot formodning på kald pulktur kan jeg ta med warmpace 600 i tillegg, den passer nok utenpå Alaska i størrelse S.

Jeg trykker kanskje bestill i morgen :)

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mareng skrev:

1/3 glidelås for å hindre varmetap og redusere vekt. 5mm glidelås, 3mm er bare 16 gram lettere...

Her på Vestlandet som jeg i aller største grad blir å ferdes er det ytterst sjeldent det er kaldere enn 10 minus. Å med tanke på bruk, plass, størrelse og ikke minst pris er det sjukt fristende å bare gå for billigste alternativ. Helsport sin rago winter for egen del, men skal gå inn å lese litt på den du driver å kikker på. Det er jo nesten samme pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.