Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til enkel prepp av langrennski


Anbefalte innlegg

Jeg elsker å gå på ski men hater som pesten det nødvendige onde med smøring og avanserte remedier som koster en halv månedslønn :) 
Jeg innser jo at det er et nødvendig onde med litt smøring og prepp men når jeg ser litt på nettet så virker det som de fleste artikler er myntet på ihugga smøreeksperter med boden full av ymse remedier.

Derfor, er det noen som har noen enkle og greie tips til å klargjøre ski med litt DIY metoder og ting man har stående uten å kjøpe alle disse overprisa produktene i sportsbutikken?
Hovedsakelig må jeg få vasket vekk gammel morro fra i fjor og preppe de litt opp for første turen i morgen. Vi snakker her om klassiske bortover ski :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker i hovedsak 2 ingredienser (i tillegg til ymse skarper og strykejern, sandpapir osv)


For meg er det et par ting som er viktig (uavhengig av om jeg går løyper eller på vidda: 

1. Ta vare på sålene
2. Slippe å smøre ofte

Så jeg har 2 forskjellige glidevokser: Gul + den som er hakket kaldere (husker ikke fargen i farten) Gul er gjerne smeltet inn på forhånd (etter sesongen) slik at sålene ikke står eksponert på sommeren og tørker ut. 

Til sesongen legger smelter jeg gjerne da den kaldere voksern over denne. Dette holder gjerne hele sesongen på de skiene som ikke brukes mest. Det hender jeg må smelte inn en ny runde med gul nær vårparten når det likevel er mildt. 

Alt dette i glisonene

I smøresonen har jeg rubbet opp litt med sandpapir og smeltet inn grunnvoks.  Denne røskes gjerne opp litt med sandpapir innimellom. Gjør at festesmurning sitter som bare det. 


Dette er i grunn grunnprepareringen.

Før tur legger jeg gjerne 3 lag med dagens farge. i 99% av tilfellene klarer jeg med med helt vanlig blå /blå-lilla/grønn. Til vårparten har jeg gjerne sånn klisterboks tilgjengelig (https://www.milslukern.no/PICTURE/10423-93-k0070.jpg). Pga grunnprepareringen så holder dette gjerne i timevis uten å måtte legge på ny smuring. 



Dette dekker det aller meste av mitt bruk. Innimellom er det vriene forhold og man burde hatt en combo av vanlig smurning under, isklister oppå der og en variant av en hel rekke remedier, men jeg aksepterer at på slike vanskelige forhold så får man heller ha litt glatte ski. Det er ikke så ofte. 


Så utenom noen få farger i "vanlig smurning" så bruker jeg altså kun glider og grunnvoks. 


(Ok da - papir og rensespray kommer i tillegg, men jeg bruker ofte vanlig toalettpapir og strykejernet et par runder først for å ta det grøvste før det blir finpuss med rensespray/spesialpapir)

Nå er ikke jeg noen racerskiløper - jeg "går tur" uavhengig av om jeg bruker løypeski eller fjellski, så det kan hende dette ikke dekker ditt ambisjonsnivå, men det fungerer utmerket for meg - 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er stålsikling. Rens skia med skirens. Ta så en stålsikling og skrap i lengderetningen, forfra og bakover. Puss smøresonen med sandpapir, slik at festesmurningen sitter godt. Ferdig.

Det er et par leverandører av siklinger som mener at det er bare deres som funker (Kuzmin og denne fra Multicut/Norske ski). En vanlig, god stålsikling kan brukes.

Man må slett ikke ha glider. Jeg har sammenlignet glid med andre på langrennsski, og det funker helt fint.

PS: Funker ikke på ski med stålkant..

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TomasF said:

Jeg bruker swix sine tips. Syns de fungerer bra. http://www.swixschool.com/

Du kan se på nivå "aktiv fritid"

Jepp har sett på dem også :) 

34 minutes ago, northern_fov said:

Hvis budsjettet tillater og du ikke er opptatt av at det skal gå fortest mulig ville jeg vurdert felleski. Hører mye bra om de som har kommet de siste årene. Krever noe prepping de også, men på langt nær så mye som "vanlige" ski.

Felleski har jeg vurdert siden i fjor men det har lissom ikke blitt prioritert. Godt mulig det havner på lista til neste sessong ;I

Ellers har jeg nå fått vasket og preppet skia klare, ble seff omlag 800 spenn i diverse remedier, inkludert noen billige tvinger på biltema for å feste skia. Swix skal "bare" ha 1600 spenn for noen enkle tvinger så jeg :) 

Kommer nok en tur rapport i morgen for da planlegger jeg årets første jomfrutur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 1.12.2017 den 15.46, Lompa skrev:

Det enkleste er stålsikling. Rens skia med skirens. Ta så en stålsikling og skrap i lengderetningen, forfra og bakover. Puss smøresonen med sandpapir, slik at festesmurningen sitter godt. Ferdig.

Det er et par leverandører av siklinger som mener at det er bare deres som funker (Kuzmin og denne fra Multicut/Norske ski). En vanlig, god stålsikling kan brukes.

Man må slett ikke ha glider. Jeg har sammenlignet glid med andre på langrennsski, og det funker helt fint.

PS: Funker ikke på ski med stålkant..

 

Jeg har plukket frem en kjøkkenkniv i stål som jeg vurderer å bruke som sikling. Den er stiv og stødig, ca 2,5 cm høy slik at den kan brukes med full kontroll.

De innerste 7-8 cm (mot skaftet) er helt plan slik at den skraper jevn over hele skiens bredde. Når jeg kvesser den blir den sylskarp, og vinkler jeg denne nesten 90 grader mot skien så føler jeg at jeg får til ett godt resultat. Har forsøkt på ett par gamle ski som det ikke er så farlig med…

Noen som har formeninger/tanker rundt å bruke en kniv i stedet for å kjøpe f.eks Kuzmin eller Multicut?

Er det noe jeg har oversett her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har en haug med utstyr men vet også hvordan det gjøres enkelt. Er ikke så mye du trenger.

Skirens og papir. Dette for å fjerne gammel smurning og møkk, også i glodsoner.

3 stk festevoks. En for nullføre, en for blått føre og en for grønt. Sistnevnte fungerer også som base selv om den ikke er like slitesterk som en basewax. For nullføre er Skigo XC Orange fin. For blått Swix Blå Extra eller Rode Super Extra. For grønt Swix Grønn eller Rode Grønn. Skal du ha egen basewax så er Toko den mest brukte.

4 stk klister. Swix grønn på sprayflaske som underlag. Så blått for isete før, en universal og et rødt. For blått bruker jeg Swix blå eller Rode violett special, universal er Rode Multigrade, rødt er Rode Rossa Special. På en del fører er det fordel å blande. Eks ved litt isete med bløtere partier blandes blått og universal, legg annenhver stripe i fiskebeinsmønster.

Er så klart mange andre vokser og klister å kjøpe som vil være mer optimale i en del situasjoner.

Glider. Beste er å ha en smørejern og en glider så man får en god base i sålen. Swix LF6 er en fin og slitesterk voks, alt Swix HF Maraton som holdee lenger men er noe dyrere. Styr unna gule og myke glidere da de trekker til seg mye skitt. For mer daglig prepp av glid så kjøp en Swix F4 Premium Cold. Flytende som bare smøres på og ikke skal børstes etterpå. Dog er en børste fin å ha til å børste av glidsoner før du legger F4, og til evt smelteglider. Til smelteglider trenger du også en plastsikling.

Stålsikling er et alternativ men bruk i tilfelle en god stålsikel. Ikke bruk kjøkkenkniv eller så. Målet med slik er å fjerne struktur fra steinslipen og så skal sikkelen sette en liten struktur selv. Så skal såle bli plan og uten bølger, fort gjort å skade såle.Jeg har drevet en del med Kuzmin selv men stort sett sluttet med det. For å gå god glid kreves en del annet utstyr, bl.a rillejern, stålbørste og finere børste helst som rotorbørste til drill. Kuzmin var på en måte enkelt unntatt første nedskraping. Men jeg får stort sett bedre ski ved bruk av glider. Noen fører er stålsikling bra men følte at skiene fikk en mindre bredde for temperatur enn voks. Spes på nysnø var det dårlig glid.

For å gjøre det enklest mulig så skaff et par felleski og bruk Swix F4. Etter tur da så børst skiene, ha på F4 og de er klar til neste tur. Bare husk at feller også trenger vedlikehold og at felleski ikke er like gode på alle fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@borgern, eller noen andre:  har du/dere noen tips til å sikle vekk glider?

Jeg har plexisikling og siklingssliper, så siklingen er alltid skarp. Men spesielt med bruk av litt hard glider, som Swix grønn (og lilla) er det nesten umulig å skrape den vekk. Børster kraftig med kobberbørste etterpå, men det er nesten umulig å få det vekk. Dette gjelder brede fjellski med stålkanter.

Jeg står gjerne i en litt kjølig garasje og gjør jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BjørnOF skrev:

Jeg har plukket frem en kjøkkenkniv i stål som jeg vurderer å bruke som sikling. Den er stiv og stødig, ca 2,5 cm høy slik at den kan brukes med full kontroll.

De innerste 7-8 cm (mot skaftet) er helt plan slik at den skraper jevn over hele skiens bredde. Når jeg kvesser den blir den sylskarp, og vinkler jeg denne nesten 90 grader mot skien så føler jeg at jeg får til ett godt resultat. Har forsøkt på ett par gamle ski som det ikke er så farlig med…

Noen som har formeninger/tanker rundt å bruke en kniv i stedet for å kjøpe f.eks Kuzmin eller Multicut?

Er det noe jeg har oversett her?

 

Som Borgern har nevnt, så er det viktig at flaten blir helt plan. En knivsegg vil lett få hakk når man bruker den på tvers. Jeg vil også tro at det lett blir hakking i sålen når man bruker en så skarp egg. Jeg ville ikke tatt sjansen. En god, rett stålsikling går helt fint.

Mulig man kan få bedre glid med å glider på noen fører, men dette er enkelt og skader ikke skiene.

Bruker man glider, styr for all del unna fluorprodukter. Ja, de glir best, men fluor er noe svineri som ikke bør ut i naturen (og heller ikke i lungene til smøreren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del positivt om stålsikling ala Kuzmin, og har lyst til å prøve dette da jeg synes at pålegging av glider er noe herk. Det blir ett skikkelig søl, og ikke minst så blir det mye gliderstøv når jeg bruker bronsebørste og nylonbørste ved nedbørsting. Har ikke lyst til å få dette verken i lunger, øyne etc, samt at jeg vil slippe all rengjøring av rommet jeg står i.

Som både Borgern og Lompa sier ser jeg at bruk av kniv kan være litt risky, men tenkte å forsøke med dette på en forsiktig måte som en test før jeg evt går til innkjøp av f.eks Kuzmin stålsikling. Tanken er å børste godt med bronse- og nylonbørste etter å ha brukt kniven.

Jeg er ikke ute etter konkurranseski, men klassisk ski til normal markabruk. Holder det da å børste, eller bør jeg til med rillejern etc.?

Noen tips om hva jeg bør gjøre (rilling etc )med glisonen i forhold til blått føre, nullføre og påskeføre…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går en god del på ski og før preppa jeg mye. Siste åra har jeg endret dette helt, uten at gliden har tapt seg mye.

Sommerlagring: Glider Swix LF6/LF7.

Vinter: Fjerne glider, børste og så varme inn grønt + legge på dagsaktuelt i festesone, eventuelt fornyer dette ved behov.

Når sålen begynner å bli hvit (ofte bak hælen) pusser jeg bare skia med nylonbørste igjen (det hvite forsvinner). Avhengig av snøforhold, men 50-100 km mellom hver gang.

Så går det nye 50-100 km. Det blir nesten som å benytte sikling.

Det samme gjøres på både klassisk og skøyt, ingen regliding ila sesongen. Om jeg gidder ruller jeg på rill om føret krever det.

I år har klassisk skia rundt 100 mil, og skøyt rundt 60 mil. Går ofte i sammen med andre og gliden er mer enn bra nok til treningsøkter og langturer.

Så på 160 mil i år har jeg brukt under 2 timer på skimekk av glider.

PS1: mange med dårlig glid kjenner ikke skia sine og legger for mye festevoks.

PS2: Felleski er bra til sitt føre. Hadde en del kompiser som liker å følge med i tiden :-). De kjøpte felleski, men på godt tørrføre på ikke omdanna snø blir gliden ofte merkbart dårligere. Og på helt nysnø, myke løyper og ved drevsnø er festet vesentlig dårligere enn riktig voks. På omdanna snø og vekslende føre er de knall :-) Så mine to cent er at felle hypen bør tas ned noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, BjørnOF skrev:

Har lest en del positivt om stålsikling ala Kuzmin, og har lyst til å prøve dette da jeg synes at pålegging av glider er noe herk. Det blir ett skikkelig søl, og ikke minst så blir det mye gliderstøv når jeg bruker bronsebørste og nylonbørste ved nedbørsting. Har ikke lyst til å få dette verken i lunger, øyne etc, samt at jeg vil slippe all rengjøring av rommet jeg står i.

Som både Borgern og Lompa sier ser jeg at bruk av kniv kan være litt risky, men tenkte å forsøke med dette på en forsiktig måte som en test før jeg evt går til innkjøp av f.eks Kuzmin stålsikling. Tanken er å børste godt med bronse- og nylonbørste etter å ha brukt kniven.

Jeg er ikke ute etter konkurranseski, men klassisk ski til normal markabruk. Holder det da å børste, eller bør jeg til med rillejern etc.?

Noen tips om hva jeg bør gjøre (rilling etc )med glisonen i forhold til blått føre, nullføre og påskeføre…?

Dropp kniven og kjøp en swix stålsikling. Koster under 100-lappen de fleste steder. Den kutter litt mer en kuzmin. Ikke press men la den jobbe selv.. hold ca 45 grader vinkel og trekk bakover på skiene. Da får du tatt ned pent og litt av gangen. Bruk heller 15 min ekstra enn å ødelegge. Men du kan også droppe å glide skiene slkk de er. Når de blir litt grå så børst med bronsebørste. Husk å rense såle innimellom stålsiklet eller ikke, spes på møkkete snø og klisterføre.

Rill er viktigst desto fuktigere snø. Uten får du ofte sug i skiene på vått føre. Rillejern koster dog en del. Dog spiller også skien i seg selv mye inn. Har skiene en god spennkurve på kaldt føre vil de ofte suge på vått. Motsatt vil en "våtski" bli trå når det er kaldt . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 8.00, Mareng skrev:

@borgern, eller noen andre:  har du/dere noen tips til å sikle vekk glider?

Jeg har plexisikling og siklingssliper, så siklingen er alltid skarp. Men spesielt med bruk av litt hard glider, som Swix grønn (og lilla) er det nesten umulig å skrape den vekk. Børster kraftig med kobberbørste etterpå, men det er nesten umulig å få det vekk. Dette gjelder brede fjellski med stålkanter.

Jeg står gjerne i en litt kjølig garasje og gjør jobben

Er ofte verre å få vekk voks fra brede ski, spes med stålkanter. Ikke alltid såle er helt plan heller så da blir det igjen felter med voks. Slik sliper er fint å ha men gjør en det ikke helt riktig vil sikling ofte bli litt buet etter noen slip. Hvis det er er felter som sitter igjen så kan du sette sikling på høykant for å få mindre arbeidsflate. Dog fordel å pusse litt på hjørnene av sikling så de ikke kan skjære i sålen. Vet ikke hvordan børste du har men de store ovale er mye lettere å jobbe med. Toko har en ganske vass kobberbørste som ikke kostet mer enn 199 eller så sist jeg kjøpte en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎03‎.‎2018 den 9.38, borgern skrev:

Er ofte verre å få vekk voks fra brede ski, spes med stålkanter. Ikke alltid såle er helt plan heller så da blir det igjen felter med voks. Slik sliper er fint å ha men gjør en det ikke helt riktig vil sikling ofte bli litt buet etter noen slip. Hvis det er er felter som sitter igjen så kan du sette sikling på høykant for å få mindre arbeidsflate. Dog fordel å pusse litt på hjørnene av sikling så de ikke kan skjære i sålen. Vet ikke hvordan børste du har men de store ovale er mye lettere å jobbe med. Toko har en ganske vass kobberbørste som ikke kostet mer enn 199 eller så sist jeg kjøpte en.

Dess kaldere arbeidsforhold, dess hardere blir glideren. På de brede skiene lar jeg den ikke bli helt kald. Da er den enklere å jobbe med. Jeg vokser en ski, og sikler samme ski etterpå. Alternativt kan man sette inn skiene med glider og la dem stå inne og bli gjennomvarme før de skal sikles.

For en del år siden kjøpte jeg en rotorbørste som jeg bruker på drillen, og den har gjort det veldig enkelt. Den kostet en del mener jeg å huske, men den har gjort preppingen enklere. Særlig på de brede skiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Leonid Kuzmins doktoravhandling  som forsket på glidere og skismøring konkluderer også med at glidere er unødvendig og gjerne fører til dårligere resultater særlig på mildt føre. Han smørte selv uten glider for kona si som vant VM. Se reportasje fra Dagbladet. Siden den gang har det skjedd mer i utvikling av plastsåler  som understøtter dette enn på glider området. De ansatte i sportsforetningene virker svært opplyste på det motsatte når de skal selge deg prepping og fluorpulver til ågepriser. Mht Randonne ski blir det samme merkelige påstander om såler som tørker/trekker vann og som derfor må varmpreppes.  

Forsker Leonid Kuzmin er ikke i tvil. Spør ham selv.

11. januar 2006 kl. 16.19
JON R. HAMMERFJELD
 
 

(Dagbladet.no): I sin doktoravhandling ved Mittuniversitetet i Sverige, konkluderer Leonid Kuzmin med at du med fordel kan droppe glider på skiene.

Her er noen av hans konklusjoner:

Myte 1: Skisålen er porøs og man må smelte inn glidevoks flere ganger for å impregnere sålen.

Konklusjon: Porene i skisålene er mindre enn størrelsen på vannmolekyl, og det er derfor ikke mulig å få glidevoks til å trenge inn i sålen. Etter å ha skrapet og børstet skiene er det svært lite voks igjen.

Myte 2: Det er svært viktig å bruke glider for å beskytte skiene mot slitasje.

Konklusjon: Skisålene er laget av UHMWPE, som er mange ganger så kraftig som noen skismøring, og dermed er ideen om at voksen skal beskytte skiene absurd.

Myte 3: Ski med grafitt-såle er langt bedre enn ski med en gjennomsiktig såle, fordi grafittsålen forhindrer at det dannes et statisk elektrisk felt som påvirker gliden negativt.

BEST UTEN GLIDER:  Skiproffene kjører allerede uten glider når det er mildt. Nå viser forskning at du kan droppe glideren permanent. Foto: SCANPIXBEST UTEN GLIDER: Skiproffene kjører allerede uten glider når det er mildt. Nå viser forskning at du kan droppe glideren permanent. Foto: SCANPIX Vis mer

Konklusjon: Basert på resultatene av de to såletypene er en gjennomsiktig skisåle mer effektiv enn grafittsålen.

Smørte bronseskiene i 1995

Russeren Lenonid Kuzmin er tidligere skiløper og smører. I 1995 smurte han skiene da kona Antonia Ordina tok bronse både individuelt og på stafett under ski-VM i Thunder Bay i 1995.

Han valgte å la henne gå uten glider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 
 

Nå har han forsket på sin teori og funnet ut at det beste er å ikke påføre skiene glider.

Årsaken er enkel. De moderne skisålene som lages i materialet ultrahøymolekulær polyeten (UHMWPE) har svært lav friksjon mot snø og er selvsmørende.

- Når du smører ski vil du alltid få en grå hinne under skiene. Da lærer du at du må ha på mer voks, men om du bare sikler skiene vil sålene holde seg helt svarte, sier Lenonid Kuzmin til Dagbladet.no.

Smøring trekker til seg møkk

Han forklarer at steinsliping av skiene danner en hinne av mikrohår under dem, og at det blir grått etter noen hundre meter.

Kuzmin anbefaler at du bare sikler skiene, og da helst med en sikkel som er litt stivere enn den Swix selger.

- Dersom det blir kaldt kan du børste skiene i tillegg, sier Kuzmin.

I tillegg trekker smøringen til seg partikler som gjør at friksjonen øker. Både forurensning, granbar og slikt fester seg til skiene på grunn av voksen.

- Ski med glider er best i begynnelsen, men etter en stund har smøringen samlet så mye møkk at de voksede skiene blir dårligere. I noen tilfeller skjedde det allerede etter 200 meter, og senest etter 3,8 kilometer, viser Kuzmins resultater.

Får delvis støtte

Langrennslandslagets tidligere smøringsekspert Geir Tufto bekrefter at smøring i mange tilfeller er overflødig.

- Ofte har vi vært nødt til å fjerne all fluoren på sålen med kraftige rensemidler, sier Tufto til Dagens Næringsliv i dag. Han mener usmurte ski passer best ved milde temperaturer.

Helt overbevist om Kuzmins resultater er han ikke. Han tror det vil være best å glide skiene ved kalde temperaturer. Men han er enig i at det er i nye typer skisåler topputøverne har mest å hente, ikke i ny type smøring.

Varme ikke bra for skisålen

Kuzmin understreker at han ikke er alene om å forske på materialet som brukes i moderne ski.

- Dette materialet brukes jo til andre ting enn ski, og konklusjonen er at det ikke skal utsettes for varme. Varme gjør at skisålene eldes langt fortere og at skiene blir tørre og harde, sier Kuzmin.

Han mener at for mosjonistene er det både bortkastet tid og penger å smøre skiene med annet enn festesmøring.

- Om du skal gå klassisk stil skal du ha festesmøring, men om det blir minus 40 grader kan du droppe det også, sier Kuzmin til Dagbladet.no.

Noe du lurer på? Still ham spørmsål selv. Torsdag klokka 14 svarer han på dine spørsmål.

 
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.