Gå til innhold
  • Bli medlem

"Å gå inn sko" - myte?


Dingsen

Anbefalte innlegg

"Å gå inn sko" er det en myte eller fakta? Selv har jeg ikke gått inn sko siden jeg var liten og ble tvunget av foreldrene mine. Nå kjøper jeg sko som passer og går med dem uten noen som helst problemer. Faktisk er det sko merker jeg ikke trenger å prøve for jeg vet de passer 100%. Kan ikke huske sist jeg hadde gnagsår enda det har blitt noen mil både i natur og by/bygg.

Så hva er tanken bak "å gå inn sko"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skulle hatt meg et nytt par til vinteren, gjerne for ski. Og har så langt ikke lyktes i å finne et par og *vurderer* å gå med gnagsår en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Dingsen skrev:

"Å gå inn sko" er det en myte eller fakta? Selv har jeg ikke gått inn sko siden jeg var liten og ble tvunget av foreldrene mine. Nå kjøper jeg sko som passer og går med dem uten noen som helst problemer. Faktisk er det sko merker jeg ikke trenger å prøve for jeg vet de passer 100%. Kan ikke huske sist jeg hadde gnagsår enda det har blitt noen mil både i natur og by/bygg.

Så hva er tanken bak "å gå inn sko"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skulle hatt meg et nytt par til vinteren, gjerne for ski. Og har så langt ikke lyktes i å finne et par og *vurderer* å gå med gnagsår en stund.

Det avhenger av hvilken sko det er! De fleste gode sko i dag, kommer med memory foam i skoen. Som former seg etter foten. Slike sko trenger man ikke gå inn! Disse sitter som støpt på foten fra dag en. Sko som f.eks army boots, er veldig stiv til å begynne med, å krever at du får dem inn. Læret mykner og skoen blir bedre. Alle lærsko vil mykne litt opp å bli bedre etter du har brukt de litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sko i dag som ikke trenger å gås inn, men de fleste blir jo bedre når de er gått litt i og har formet seg etter bena. Å kjøpe sko som passer dårlig (gnagsår) for å "gå dem inn" tror jeg er en dårlig strategi.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder dette i liten grad tur-/jakt-/fritidsfottøy for min del, men de beste skoene jeg har er sko som har trengt å gås inn. Stort sett "vanlige" sko i lær. Og da også med lær både inn- og utvendig. Når det gjelder sko som er relevante her på FF, så er det vel i hovedsak Lundhags jeg trenger å gå inn, men de har en del egenskaper som jeg setter såpass stor pris på, og de blir så bra etter inngåing, at jeg tar den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her baserer jeg meg mest på egne praktiske erfaringer.... Alle sko blir generelt noe bedre med litt bruk. Som nevnt allerede så vil det variere hvor mye de forskjellige skoene må gåes inn.
Jeg vil si at jo lettere og tynnere skoen er desto mindre trenger man å gå dem inn. Kraftige sko trenger ofte en lengre periode med inngåing før dem blir knall. Har selv opplevd å plages med nye sko som er i litt tykkere stoff, men etter 20-30km med vandring pluttselig blir veldig behagelige :) 

Hvis skoene ikke blir bedre etter endel turer (20-50km) så er det nærliggende å tro at skoen ikke passer foten din og da hjelper det ikke om du går 200km med dem ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Dingsen skrev:

My point exactly! :)

Fant en blogg som tar for seg nettopp dette; https://www.walkezstore.com/blog/2016/03/26/myth-breaking-in-shoes/ De er ikke helt upartiske. Men det høres fornuftig ut.

Når det er sagt, jeg har utvidet mange trange dansesko med å legge de i fryseren med vannposer i. Det er likevel noe begrenset hvor store endringer man kan få til, sko som ikke passer er og blir sko som ikke passer. Men sko som passer blir mer og mer behagelig jo mer man går i dem (og sånn sett går man jo inn disse også ) :) Jeg hadde nok ikke lagt ut på langtur med sko rett fra skoeska. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg hadde nok ikke lagt ut på langtur med sko rett fra skoeska. 

Det har jeg gjort, Scarpa Kinesis Pro GTX på to mil på 24 timer. Det gikk veldig bra. Men jeg ville ikke anbefalt dette; risikoen for gnagsår er høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som @Tor-Erik-L-77 når det gjelder å gå inn sko. De beste skoene jeg har, og noen sinne har hatt, er et par Garmont Dragontail. Dette er såkalte anmarsjsko med veldig stiv såle. Jeg sleit en del den første tiden, men nå er de formet etter føttene og sitter 100%.  Det er som om beina "kommer hjem" når jeg tar dem på. Dette er stive sko med relativt tykt lær.

Det samme gjelder klassiske pensko. Går man og kjøper Ecco så får man omtrent hanskeskinn (som blir dvaske etter hvert), men om man kjøper en håndlagd lærsko så må man forvente at det tar noen vannblemmer og en del banning før de blir gode, men da er de til gjengjeld med deg resten av livet..  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvler type alà Lundhags/Jörnkängan trenger etter min lille erfaring mer inngåing enn normale lærstøvler.
Lærstøvler må jeg ha noen mil i slik @Tor-Erik-L-77 nevner over her :)
@Gittiamo "lurte" meg til å kjøpe La Sportiva Trango TRK for noen mnd siden og til min store overaskelse så var de suverene
fra dag en. Så sitter med en liten teori om at støvler som er produsert i store deler av døde dyr trenger mer inngåing enn de i reint kunststoff.
Det beste eksempelet på at støvler må gåes inn er vel Forsvarets M/77. De blir greie ca. 3 dager før de må kastes  :no:

  • Liker 2
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @tubbs her ja. Tror døde dyr trenger å gåes inn om læret er stivt. 

Jeg gikk inn mine Salewa, rett fra skoesken til 2.6 mil på 10 timer. Gikk helt smooth. 

Jeg har en del lærstøvler/sko til ridning, som skal sitte tight og stramt, så der har jeg trengt å gå inn støvlene litt (smører de godt før første gangs bruk) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ArveS skrev:

Det har jeg gjort, Scarpa Kinesis Pro GTX på to mil på 24 timer. Det gikk veldig bra. Men jeg ville ikke anbefalt dette; risikoen for gnagsår er høy.

En kompis har disse. Han påstår de der meget bra, og lette å gå med siden han mener skoen "ruller" litt.

Mine Walk King er snart moden for utskifting. Hva synes du om Kinesis Pro skoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det blir litt så som så.. Selv kan jeg kjøpe Clarks usett og gå med dem 24/7 uten problemer. Alle andre er et problem :D

Ser ut som det er foten til den enkelte som er avgjørende. Selv er jeg litt i mot å gå inn sko, ser bare ikke poenget med det. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

En kompis har disse. Han påstår de der meget bra, og lette å gå med siden han mener skoen "ruller" litt.

Mine Walk King er snart moden for utskifting. Hva synes du om Kinesis Pro skoen?

Jeg liker dem veldig godt.

Sammenligningsgrunnlaget er ikke veldig stort, forrige paret var et par Scarpa SL fra tidlig nittitall. 

Skoene er stive nok, sitter bra på mine føtter, og har fullær som lar seg impregnere. I tillegg er de dobbelt så tunge som moten tilsier, og det lever jeg godt med. En tråkker ikke enkelt over i dem, i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til å gå inn er det vi gjorde med skøyter (av døde dyr) da jeg spilte bandy. Med nye skøyter var det 1 ting som gjaldt: Fylle de med varmt vann og knyte de på beina så stramt det lot seg gjøre og sette seg til for en filmkveld. 

Et meget godt alternativ til å måtte gå runde etter runde med skøyter som garantert ville gi gnagsår før de var tilpasset skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Et alternativ til å gå inn er det vi gjorde med skøyter (av døde dyr) da jeg spilte bandy. Med nye skøyter var det 1 ting som gjaldt: Fylle de med varmt vann og knyte de på beina så stramt det lot seg gjøre og sette seg til for en filmkveld. 

Et meget godt alternativ til å måtte gå runde etter runde med skøyter som garantert ville gi gnagsår før de var tilpasset skikkelig...

Dette gjør de vel fortsatt i forsvaret også om jeg ikke tar helt feil? Får alle til å fylle skoene med vann også trø de på bena for så å fortsette med dagens aktiviteter (rekrutten) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlar vel også litt om fotfasong? Nokre har "enkle" føter og andre har "vanskelege" føter.

Eg har ein snodig fotfasong, skikkelig bladføter/andeføter. Dei er ikkje breie der andre folk har breie føter, typisk ved tåballen, men fremst på tæra er det breiaste punkt. Likevel får eg sjeldan/aldri gnagsår. Kjøper eg Crispi i str 39 kan eg dure avgårde tvert.

Så har eg ei venninne som er stikk motsett, har føter som ser heilt "normale' ut, men tiltaka kjem i ei endeslaus rekke for å forebygge/behandle gnagsår, utan at det hjelper nevneverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tessatroll skrev:

Handlar vel også litt om fotfasong? Nokre har "enkle" føter og andre har "vanskelege" føter.

Eg har ein snodig fotfasong, skikkelig bladføter/andeføter. Dei er ikkje breie der andre folk har breie føter, typisk ved tåballen, men fremst på tæra er det breiaste punkt. Likevel får eg sjeldan/aldri gnagsår. Kjøper eg Crispi i str 39 kan eg dure avgårde tvert.

Så har eg ei venninne som er stikk motsett, har føter som ser heilt "normale' ut, men tiltaka kjem i ei endeslaus rekke for å forebygge/behandle gnagsår, utan at det hjelper nevneverdig. 

Noen får rett og slett mer gnagsår. Det er vel pga fotsvette?  Ikke nødvendigvis mer enn andre, bare hva de skiller ut? 

Jeg sliter ikke på sko. Går de i stykker så er det fuktighet utenfra som tar de. Får veldig sjeldent gnagsår også. Mens noen venninner har kroniske gnagsår og sliter ut flere par sko på et år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg vil foreslå å iallefall prøve sko i butikken, med BEGGE skoene på. Jeg tok og prøvde ut noen Salomon sko i en butikk nylig, men da jeg også tok på meg venstre sko så merket jeg at denne andre skoen var laget litt annerledes i sålen, hvor sålen var litt høyere på den ene sida, så tydeligvis en variasjon i produksjonen av hva jeg kunne skjønne (og høyden var ikke der pga. sokkene mine), så dét skoparet ville jeg ikke ha.

Endret av Epletre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Benyttet dagen i dag for å gå en lengre tur med mine nye Keen sko.  Selve skoen trenger jo ikke å gås inn.  For min del handler det mer om å finne den riktige kombinasjonen av sko, liner- og yttersokk som gir behagelig press rundt på foten.  Spesielt rundt helen.

Mao. tykkelsen på yttersokken er for meg viktig og selvfølgelig hvor mye man strammer lissene....

Fornøyd med skoene.  Gikk jo over 1,5 time uten å skifte sokker.  Som regel må jeg gjøre det før 1 time ellers så drukner tærne :)

20180512_135232.jpg

20180512_135211.jpg

20180512_135143.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2017 den 19.51, Mareng skrev:

Mine Walk King er snart moden for utskifting. Hva synes du om Kinesis Pro skoen?

Noen grunn til at du ikke velger nye Walk King? Jeg ser på disse som de neste fjellskoene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, vetting skrev:

Noen grunn til at du ikke velger nye Walk King? Jeg ser på disse som de neste fjellskoene...

Nei, ingen god grunn. Har du ikke prøvd de, vil jeg tvert imot anbefale de!

Det er kun for å prøve noe nytt, og fordi jeg synes walk king kanskje er noe «kantete» å gå med, mens kinesis ser ut som de «ruller» litt mer når man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Kinesis og Walk King. Dvs jeg har modellen som heter Alfa Berg Advance men er så og si samme som Walk King. Min erfaring med de er at Kinesis er stivere. Synes selv de passer best når jeg skal gå mye opp og ned, ala opp på topper og mye stein. Synes de blir litt stive som turstøvler over distanse. Der liker jeg Berg bedre. Såle er litt mykere i lengde som gjør at den følger fot bedre. Kan gå langt uten å bli sår i beina. På Kinesis får jeg tendens til gnagsår på hæl etter en stund. Men kinesis er en god støvel, veldig god å ha på. Så jeg setter på litt tape før start så går det fint. Men det er Berg jeg har brukt to siste sommerturer i Børge og Femund. Fungerr supert. Selv om de er litt mykere i såle så er de stive og stødige med Recon med 25+ kg på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare fortsette tråden med en oppfølger fra i går.

Noen sier at fottøyet er soldatens beste venn... så man må jo da erkjenne at det å finne riktig verktøy kan ta tid.

For min del har jeg vært igjennom 4 faser:

Fase 1: Kjøpe det jeg tror passer og prøve hjemme ( ettersom jeg kjøpte via internett) evt. butikk

Fase 2: Går til og fra jobb noen dager ( ca 20 min hver vei)

Fase 3:  Den jeg beskrev i går.  prøve en økt på 1,5 time med moderat tempo og finne ut hva du kan justere

Fase 4: Justere og ta en lengre tur.

 

Fase 4 ble gjennomført i dag.  Gikk til Langevanstopppen.  ca 8,5 km t/r.  415 høydemeter.  Garmin belønnet med med treningsscore 3 og restitusjonstid på 19 timer. Effektiv gangtid var 2 timer og 5 min. Stien er variert.  Det værste er asfalten på slutten i en bratt nedoverbakke. Mye hardt underlag hele veien.

Før jeg dro strammet jeg til de to øverste . Brukte sportstape på hel og under fotbladet.

Resultat:

YES, JEG ER HAPPY !!! :)

1:Skiftet ikke sokker underveis. ( Det har jeg alltid måtte gjøre før)

2: Hadde ikke behov for å justere lissene ( De sitter. Antar at det har noe med at de er meget tykke og har høy friksjon.  Se bilde der lissen er sammenlignet med fyrstikk)

3. Ingen følte ømme punkter

Så for meg fungerer Keen sko med Härkila yttersokk og Asics lyte (som liner) og sportstape. Se bildeserie.

Tilslutt vises et bilde som indikierer at jeg er litt rød på oversiden av foten. Må derfor slakke opp litt der neste gang.

 

 

 

 

20180513_151532.jpg

20180513_152439.jpg

20180513_153157.jpg

20180513_162126.jpg

20180513_161456.jpg

20180513_163322.jpg

20180513_163434.jpg

20180513_163538.jpg

20180513_164102.jpg

20180513_165725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.