Gå til innhold
  • Bli medlem

XXL må være en ekstrem varm sover🤣


Memento mori

Anbefalte innlegg

Annonse

Hekta på tur har en tabell R-Verdi/temp

IMG_5053.PNG.3e1f128d0aed1fa48c2ffecbcc54457a.PNG

I dette tilfelle oppgir XXL 5,7 i r-verdi som gir en temp på ca -22 grader og ikke -40 som XXL. Da måtte underlaget hatt ca 8,5 i R-verdi. Hadde vært gøy å be om dokumentasjon på dette fra XXL. Veldig rart at feil så å si alltid går ene veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor de henter tallene om at den "tåler -40" fra. Dette er jo ikke noe Therm-a-rest spesifiserer på sine sider. Madrassen tåler nok -40 i vindstille forhold, men ligger du i en sove pose til 299,- fra Biltema hjelper nok ikke madrassen så mye.. Mye reklame fra disse "mendgevarehusene" som kun er salgstaktikk, kan ofte gi optimistiske uerfarne turgåere mindre heldige overraskelser! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 40 hva for noe? 😄 Ihverfall ikke Celsius.

Oppgitt R-verdi tror jeg er noenlunde riktig, og da kan man lese litt ut fra denne tabellen:R-value.png.2c5f4bfe97b6f9efdc55c0b4f6a10d42.png

Forøvrig en god test av dette liggeunderlaget her:

https://m.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/sleeping-pad/therm-a-rest-neoair-xtherm

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Hifly said:

Lurer på hvor de henter tallene om at den "tåler -40" fra. Dette er jo ikke noe Therm-a-rest spesifiserer på sine sider. Madrassen tåler nok -40 i vindstille forhold, men ligger du i en sove pose til 299,- fra Biltema hjelper nok ikke madrassen så mye.. Mye reklame fra disse "mendgevarehusene" som kun er salgstaktikk, kan ofte gi optimistiske uerfarne turgåere mindre heldige overraskelser! 

Jeg tror poenget var at XXL skrev "opp til -40". Noe som betyr at den ikke tåler -35, men kun lavere enn -40. ;-) 

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev en e-post til XXL: her er den og svaret😥. Holde nok ikke å spørre om skrivefeil. Artig pm noen viste til denne tråden og spurte på ny.

Fra: <[email protected]>
Dato: 29. november 2017 kl. 09:40:45 CET
Til: <morten @tp21.org>
Emne: SV: Liggeunderlag oppgitt til -40
 
Hei,

Det er dette produsenten melder ja :)

Vennlig hilsen,
Lasse
XXL Kundeservice
Emne: Liggeunderlag oppgitt til -40

Hei, stemmer det at dette liggeunderlaget egner seg ned til -40 grader celsius? Eller er det en skrivefeil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, i følge en blogg post fra Thermarest så har NeoAir Xtherm en R verdi på 5,7. Noe som gir en ca temp verdi på -22 - -23 grader i henhold til @terka sin tabell.
https://thermarestblog.com/r-value-meaning/

Altså vil påstanden om -40 grader ikke være riktig. (må i så fall dreie seg om en ekstrem verdi)

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sente de et spørsmål om link. Her er svaret så langt. 
29. nov. 2017 kl. 11:07 skrev KundeserviceNO <[email protected]>:
 
Skal se hva vi finner av info. Kommer tilbake til deg :)

Vennlig hilsen,
Lasse
XXL Kundeservice
-----Opprinnelig melding-----
Fra[mailto:morten @tp21.org] 
Sendt: 29. november 2017 10:59
Til: KundeserviceNO
Emne: Re: SV: Liggeunderlag oppgitt til -40

Hei, har du en link som viser dette? Hekta på tur har en tabell som viser forhold mellom R-verdi og temp, og i følge denne tåler det litt over -20!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing men satser på det går bra :) 

Hvis man leser Thermrest sin metode for og teste R verdi kontra Expeed sin så er det tydelig at selve test metodikken ikke er standarisert enda.
Thermarest har tydeligvis egen test fasilitet hos seg selv mens Expeed tester sine underlag i Sveits hos en uavhenging 3dje part.

Kan jo derfor være greit å vite at R verdi på tvers av merker nødvendigivis ikke kan sammelignes direkte nettop grunnet forskjellige måter å teste på.

https://thermarestblog.com/r-value-meaning/
http://www.exped.com/usa/en/blog/some-thoughts-r-value

  • Takk 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok et svar fra XXL:

Hei,

Vi får følgende informasjon av leverandør:

''Hei,

NeoAir Xtherm har en r-verdi på 5,7 som tilsvarer ca -22 grader og som er komforttempereaturen på underlaget. Underlaget har en ekstremtemperatur på ned til -40 grader.''

Vennlig hilsen,
Lasse
XXL Kundeservice

Blir jo veldig vanskelig når de helt ukritisk velger den «beste» verdien uten å opplyse om at det er ekstremtemperaturen. 

Men er overrasket over kundeservice til XXL, de har svart flere ganger på en dag😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Joa, i følge en blogg post fra Thermarest så har NeoAir Xtherm en R verdi på 5,7. Noe som gir en ca temp verdi på -22 - -23 grader i henhold til @terka sin tabell.
https://thermarestblog.com/r-value-meaning/

Altså vil påstanden om -40 grader ikke være riktig. (må i så fall dreie seg om en ekstrem verdi)

Nei, R-verdi er jo et vitenskapelig, målbart tall. Å oversette det til temparatur-rating er jo mer eller mindre synsing, noe de sier rett ut i blogginnlegget.

13 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Som jeg mistenkte var det en ekstrem verdi de oppga. Det gir jo seff liten mening da alle ekstrem verdier er basert på overlevelse 😃

Tjaa, vi må være forsiktig med å blande her nå. Temparatur-rating på underlag følger vel ikke noen standard som sier at ekstremverdi betyr overlevelse slik som EN-standardene soveposer bruker. Hvis du har verdens tykkeste sovepose er du sikkert ganske komfortabel i 40 minus med dette liggeunderlaget.

@Terka, hvem er det som har lagd den tabellen du viste til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrem-verdier er vel et tall som ikke bør brukes i markedsførings-øyemed selv om dette sikkert er en glipp hos XXL. Mange av ekspeditørene jeg har snakket med på XXL (hovedsaklig Alnabru) er entusiaster med masse kunnskap og som vet å skille mellom slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thomas E said:

Nei, R-verdi er jo et vitenskapelig, målbart tall. Å oversette det til temparatur-rating er jo mer eller mindre synsing, noe de sier rett ut i blogginnlegget

Tror du må lese linkene mine en gang til :) 
R verdi er en standard verdi, men hvordan man faktisk setter opp en test rigg for dette er ikke standarisert. Dermed vil det være avvik mellom forskjellige leverandører. Sikkert ikke enorme forskjeller men alikevel... Dvs du kan f.eks fint sammenligne R verdier på tvers av Expeed sine underlag, samme med Thermarest sine underlag. Men du kan ikke like enkelt sammenligne Thermarest mot Expeed fordi de bruker forskjellige teknikker på å komme frem til R verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Tror du må lese linkene mine en gang til :) 
R verdi er en standard verdi, men hvordan man faktisk setter opp en test rigg for dette er ikke standarisert. Dermed vil det være avvik mellom forskjellige leverandører. Sikkert ikke enorme forskjeller men alikevel... Dvs du kan f.eks fint sammenligne R verdier på tvers av Expeed sine underlag, samme med Thermarest sine underlag. Men du kan ikke like enkelt sammenligne Thermarest mot Expeed fordi de bruker forskjellige teknikker på å komme frem til R verdien.

Jeg lurer på om du misforstår hva jeg mente.

R-verdi er ganske så standardiserte over hele linja målt i m^2 kelvin per watt. https://en.wikipedia.org/wiki/R-value_(insulation) Det er litt ulikt i USA da(men det ville du merket, mener den er noe sånn som 5-gangern så høy tallmessig), men ellers er selve verdien ganske så sammenlignbar mellom merker. Det kan gjerne diskuteres i det vide og det brede hvordan man kan manipulere dette tallet, men poenget er hvertfall at det er et tall basert på et regnestykke som i utgangspunktet skal være sammenlignbart mellom alle.

Tolkingen av disse over til komforttemperaturer, derimot, er høyst subjektivt (hvertfall har ikke jeg hørt om noen slags standard på dette), men mulig det finnes en slags etablert bransjestandard?

Poenget mitt, og det jeg mente, var at den lista Terka henviste til betyr ikke at Thermarest mener den ligger på -22-23. Den er basert på en noenlunde objektiv måling av R-verdi, men en subjektiv oversettelse til komfort(?)temperatur(som jeg ikke vet hvor kommer fra).

Sammenlign det med typiske quilt-produsenter. EN-standarden for måling av komforttemperaturer på soveposer kan ikke brukes på quilter siden de ikke dekker hodet. Derfor har hver enkelt produsent oversatt et noenlunde objektivt tall (tykkelse målt i cm/whatever) til en komforttemperatur. Det jeg mener da er at tykkelsen er noenlunde objektiv mellom de ulike quiltene, men oversettelsen til komforttemp er høyst subjektiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thomas E said:

Jeg lurer på om du misforstår hva jeg mente.

Det lurer jaggu jeg også på gitt, beklager! Vi snakket om to forskjellige ting :) 

Er enig med deg generelt med det utgangspunktet @Thomas E. Det viktige med R verdiene er jo å kunne sette sammen et fornuftig sovesystem. Man kan f.eks klare seg med en litt lettere sovepose hvis man har et veldig godt underlag, motsatt bør man ha en veldig god pose om man har et underlag med dårlig R verdi ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30/11/2017 at 10:18 AM, Thomas E said:

Nei, R-verdi er jo et vitenskapelig, målbart tall.

@Terka, hvem er det som har lagd den tabellen du viste til?

Lånte tabellen herfra: https://www.hektapatur.no/om-liggeunderlag (Jeg har ikke verifisert tallene mot andre kilder.)

Som det nevnes så er R-Verdi en etablert skala for å måle isolasjonsevne. Det som er litt vanskeligere å finne info på er hvordan f.eks. Exped måler det ift hvordan Thermarest målet det.

Og om f.eks Thermarest din måte å måle isolasjonsevne vha å legge en avlang metallplate på oversiden og en på undersiden gjøres med f.eks. 30 cm bredde på  platene så mener jeg det er interessant å vite dersom man selv er bredere en 30 cm, eller ikke ligger rett som en pinne hele natten. Ref. denne tråden: 

 

Her er litt mer interessant lesing:

http://www.exped.com/usa/en/blog/some-thoughts-r-value

Og en sammenlikning (basert på R-verdier som vi nå antar ikke er helt sammenligbare.. 🤔): 

https://sectionhiker.com/sleeping-pad-r-values/

 

On 30/11/2017 at 8:45 PM, Øyvind Hellenes said:

Slik det står i den annonsa så seie dei jo berre at liggeunderlaget ikkje blir øydelagt på 40 kalde. Det skulle nesten berre mangle, hehe.

Og skal man spikke litt mer på annonsen så står det "opp til -40", dvs -50 eller -100 bør være ok men ikkje -39. Lurer og på om det er målt i centimeter, bar, desibel, eller anna?

Endret av Terka
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den omtalte tabellen stammer fra Exped, via via: https://www.hammockforums.net/forum/showthread.php/114262-R-Value-Temperature-Rating-Comparison

Det synes som at ingen produsent offisielt stiller seg bak noen entydige temperaturgrenser pr i dag, og jeg tror at det betyr at det ikke er noen enkel vei fra en småtrøblete (men tross alt vitenskapelig forklarlig) R-verdi, til komfort- og ekstremtemperaturer. Det er masse hvisomatte derimellom :) Dersom XXL mener å ha backing for sin reklame, bør de henvise til T-a-Rs offisielle publikasjoner.

(Når nå det er sagt, så er jeg veldig fornøyd med min Xtherm :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når R-verdi blir teknisk vanskelig, syns jeg god synsing er bra nok til mitt bruk.  Er så mange forhold som spiller inn. Men i dette tilfelle er oppgitt -40 skivebom selv med synsing som målemetode. 

43 minutter siden, a_aa skrev:

(Når nå det er sagt, så er jeg veldig fornøyd med min Xtherm :D

Tviler ikke på at det er et bra underlag, lurer på å bytte en av mine neoair ut med et slik, til tresesongers bruk. Exped 9 lw blir nok alltid med på vinteren for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.