Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egen "Intelligrip" skifell


Mr.MountainLurk

Anbefalte innlegg

Liker grunntanken med Madshus sine Intelligrip skifeller. De som du fester i tuppen av skien, men har glidsone frem til festesona. Der starter selve skifellen, og fungerer derfor som en kortfell uten noen forhøyet overgang mellom glidsone og festesone slik som man får med Åsnes og Fischer sine systemer.

Intelligrip har også sine ulemper:

  1. De blir fort slitt. Både selve fellen, festet i tuppen, og limet. (Festet i tuppen er heldigvis kjapt og enkelt å reparere)
  2. Finnes kun i 2 lengder, så festesone på skifellen stemmer ikke nødvendigvis med spennet på skien.
  3. Finnes kun i 1 bredde, så har man bredere ski enn f.eks. Fischer E89 så funker de dårlig.
  4. Materialet som brukes til glidsonen er for stivt. Betyr at limet får for dårlig kontakt da stoffet bøyer seg vekk fra skien, og da kommer det snø imellom og fellen løsner.
  5. Nesten håpløse å feste på kald ski. Umulig om også fellene er kalde.

Siden jeg uansett har liggende noen langfeller som ikke blir brukt, så tenker jeg at jeg kan forsøke å lage noen egne skifeller. Kanskje jeg får til noe som funker bedre :)

Det jeg må finne ut av før jeg begynner er hva slags materiale jeg skal bruke i glidsonen til skien!

Materialet må ha disse egenskapene:

  • Være ganske mykt og ha lite "minne", sånn at det skal gå lett å rulle sammen for å pakke, og så rulle ut igjen og feste på skien.
  • Ha grei glid på den ene siden.
  • Må gå å feste fellelim på "innsiden".
  • Ikke alt for tykt.
  • Vil helst ikke bli ruinert pga. svimlende pris...

Noen der ute som har noen forslag?

Endret av Mr.MountainLurk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det hjelper med siliconspray på fellene, sikkert andre ting som også fungere, kanskje bedre. Men ikke få siliconspray på limen eller skien, da bli fellen ødelagt.

En fin måte å ødelegge fellene på er å rulle de sammen. Legg de sammen lim mot lim, eller med noe plast imellom (beste løsning). Oppbevar de i innerlommen eller en litt varm lomme, så kleber de godt.

Når det gjelder langfeller, ville jeg kanskje bare prøvd å smalne de hele veien. Kanskje det gir bedre glid å barbere de i "glidsonen", men jeg tror at en smalere fell eller en vanlig langfell vil gi en bedre totalopplevelse.

Langfellen kan kappes bak hælen for bedre glid, men da mister du også ett evt bakfeste.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforstod hva jeg ser etter.

Forsøkt meg på en tegning. Som du ser er ikke tegninger helt min sterke side...

Uansett, det jeg vil ende opp med er en kortfell, men siden jeg ikke har feste til kortfell på skia, og jeg uansett ikke liker de korfellsystemene som er på markedet nå spesielt godt (Åsnes og Fischer), så trenger jeg en kortfell som festes i tuppen av skien, sånn som Madshus sine Intelligrip skifeller.

For at det ikke skal bli veldig dårlig glid, så vil jeg ikke ha vanlig skifell på den første delen av fellesystemet, det som er farget som rødt på tegningen min. Der vil jeg ha et materiale med god glid (også likt som Intelligrip skifellene), ikke vanlig skifellepels.

image.png.24b5ae4cb58afdc386f992c6da0ca261.png

Beste jeg har kommet på til nå er å bestille et par meter med skisåle. Sånn man kjøper om man skal lage ski selv. Tror kanskje det er det lureste, men er usikker på hvor stivt det materialet er. Det går kanskje ikke å rulle fellene sammen da? En backup kan kanskje være å brette den fremre stive delen av fellen sammen med den myke felle-delen. Også kjedelig at jeg ikke finner noen forhandlere av det i Norge, da blir det jo fort 3-400,- bare i frakt :-/

Håper på å få tips til et mer egnet materiale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Åsnes og Fischer ski med nevnte systemer, Skjønner godt at du ikke liker Åsnes sine kortfeller, den "Store" Klosen midt under skia er no Herk på hardt føre..nesten som Bambi på Glatt isen... 

Fischer sitt system derimot..Der fellen går inn og oppigjennom skien synes jeg er supert og har lite å uttsette på, Vil gå så langt som å si at det er helt opptimalt.

Har brukt begge systemer mange mil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke ille systemet til Fischer, men syntes de slites fortere enn nødvendig. Mest pga det blir en kant der de kolmmer gjennom skia. Fischerfellene mine ble iallfall godt slitt på en halv sesong :-/

Uansett er det jo kostbart å kjøpe nye ski, særlig når man allerede har ski som fortsatt funker bra. 

Tror uansett det kan være flere enn meg som kan ha behov for en forbedret utgave av Intelligripskifellene som også passer til bredere ski. Hvis jeg bare finner et passende materiale så er det jo ikke så vanskelig å lage :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang litt sålemateriale på skiverkstedet til Mustad oppe ved Voksenkollen for å reparere noen store sår under et brett. Det var relativt stive greier. Tviler på at det vil la seg rulle på en fell.

Grunnen til at intelligrip og Fischer sine feller blir fort slitt er at de er mohair. Nylonfeller holder veldig mye lenger, men glir desto dårligere. Hvis dette prosjektet skal bruke nylonfeller, så kan du vel neppe forvente å få særlig god glid.. Jeg er stor fan av DIY-greier, men dette prosjektet tror jeg dessverre du skal slite med å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.