Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka/Østmarka i januar


derp

Anbefalte innlegg

Hei!
Er en student på Ås som har fri hele januar neste år, da forelesning ikke begynner før i februar. Har lekt litt med tanken på en tur i østmarka eller nordmarka. Jeg har ikke allverdens av erfaring fra vinterfriluftsliv, men tok et årsstudium i friluftsliv 16/17, så føler meg kompetent nok til en liten tur.

I utgangspunktet tenker jeg alt fra 5-7 dager med 1-2mil per dag, litt avhengig av terrenget. Jeg er absolutt ikke kjent i området i det hele tatt, så er på utkikk noen fine områder eller ruter jeg kan gå. Er avhengig av kollektivtransport, så må være mulig å komme til startpunktet og sluttpunktet uten bil helst :)

Lurer også på hvordan forholda typisk er i disse områdene i januar ifht til temperature, snømengde, vær osv. Jeg har godt med vinterutstyr, foruten telt som jeg mest sannsynlig kan få lånt. Men hadde håpet kunne pakke med meg hengekøya. Har dog ikke noe sånn underquilt som jeg ser er populært til hengekøyer, så vet ikke hvor gjennomført bart det er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt kommer snøen i uke 1 til 2. Tenker du å gå på ski, truger eller Beina?

Gikk Nordmarka rundt i 2010 i uke 2, startet på fredag hjem på neste søndag. 

Temperatur et normalt varmere enn minus 25.  Normalt Ok vær, vanligvis noen minus hvis det kommer snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig blir det alltid skiføre i Nordmarka, selv om du flere år må ganske langt inn for å få mye snø. Østmarka har vært relativt snøfattig de siste vintrene, i alle fall i de områdene som ligger nær Oslo. Men jeg lurer på hvorfor du så gjerne vil gå på ukestur akkurat i nærheten av Oslo? Er det fordi du er så glad i småkupert terreng og ingen utsikt *brannfakkel*?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på Skiforeningens løypekart Da finner du fort ut en rute. Det går skibuss i helgene til Ringkollen, buss til Sollihøgda. Løypa som går nesten ned til Hønefoss er ikke kjørt på en del år. Det går også å starte like før Sollihøgda ved Skoglund og ta en liten sveiv innom Vestmarka før du går til Sollihøgda. Da kan du gå mot Roa/riksvei 4 hvor det er løyper mange steder ned mot bebyggelse, normalt bra med snø i disse områdene. Sognsvann er også en enkel mulighet for start/slutt. IMG_2125.thumb.PNG.2a0ad1fe27d44435b3d8b4d0295d611e.PNG

Når du starter tidlig, kommer det ofte overvann pga snøtyngden. Så det kan være lurt og ikke legge opp ruta på for mange vann. Planen min gikk ut på å gå mest mulig på vann. Men det gikk ikke, så det ble plan b og C.  Blir det et snørikt år er det også mulig å gå fra Gjøvik og til Moss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ArveS skrev:

Erfaringsmessig blir det alltid skiføre i Nordmarka, selv om du flere år må ganske langt inn for å få mye snø. Østmarka har vært relativt snøfattig de siste vintrene, i alle fall i de områdene som ligger nær Oslo. Men jeg lurer på hvorfor du så gjerne vil gå på ukestur akkurat i nærheten av Oslo? Er det fordi du er så glad i småkupert terreng og ingen utsikt *brannfakkel*?

Godt spørsmål. Føler man alltid får høre om hvor fint østmarka og nordmarka er, så tenkte når jeg først har flytta til Ås at jeg kunne bruke noe av nærområdene. Etter å ha sett på kartet så er jeg enig, det ser veldig småkupert ut.
Personlig foretrekker jeg fjellet, men uten bil, fattig student og avhengig av kollektivtransport så får man fort litt færre valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, derp skrev:

Etter å ha sett på kartet så er jeg enig, det ser veldig småkupert ut.

Legger du litt jobb i løypevalget, blir det ikke så ille. Men tenk på at hele Nordmarka har mange daler som går nord-sør. Jeg opplevde å gå en hel dag alene uten å møte noen. Har du tenkt å bruke pulk eller sekk? I de nordlige områdene er det mye lettere å finne ved, slik at du kan greie deg fint med bare en Tarp.

Syns i utgangspunktet at ukeslange turer i nærområde er veldig flott. Du får en tur du seint vil glemme. Og du blir kjent i store deler av marka. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2017 den 18.45, Memento mori skrev:

Legger du litt jobb i løypevalget, blir det ikke så ille. Men tenk på at hele Nordmarka har mange daler som går nord-sør. Jeg opplevde å gå en hel dag alene uten å møte noen. Har du tenkt å bruke pulk eller sekk? I de nordlige områdene er det mye lettere å finne ved, slik at du kan greie deg fint med bare en Tarp.

Syns i utgangspunktet at ukeslange turer i nærområde er veldig flott. Du får en tur du seint vil glemme. Og du blir kjent i store deler av marka. 

Helt klart tenkt til å gå med sekk. Har ikke pulk og ingen erfaring med det heller.
Etter litt research så fant jeg en rute på skiforeningens sider.
"Nordmarka på skrå: Dette blir en mellomting - for her skal du mot sørøst. Du krysser Marka diagonalt og ender i Maridalen. Turen er 40,4 kilometer."
https://www.skiforeningen.no/marka/showtour.cgi?id=39

Eventuelt en annen variasjon av løypa over basert på denne artikkelen
"Ringkollen mot Oslo-området er på tre til fire mil, litt avhengig av trasévalg. En av mine favoritter er en flott naturløype som ender ved Sørkedalen skole. Den følger stort sett et scooterspor og går gjennom temmelig øde terreng og over flere vann. Du går fra Ringkollen til Damtjern og fortsetter langs vannet i retning østover i stedet for å gå bakkene opp mot Løvlia. Løypa krysser Storflåtan, Vesleflåtan og Svarten før den går langs Langlivannet nedover mot Sørkedalen. Scootersporet over Storflåtan og Svarten er ikke så veldig mye brukt, men det går gjennom noen av de fineste og innerste delene av Nordmarka. "
Så videre fra sørkedalen til maridalen slik som første ruta.

Så langt så syns jeg begge disse rutene virker veldig spennende. Bare prøve å finne ut av hvor lett det er å ta seg tilbake til oslo fra maridalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville starta fra Grua og Mylla, så gått der føret tar deg. Er ikke sikkert du kan gå der du vil føremessig på den tiden, men med så mye tid til rådighet kan du jo ta ting på sparket. Du er aldri mer enn en dagsmarsj unna kollektivtransport. Men å gå i retning Frognerseteren eller Sollihøgda vil gi masse fine turmuligheter.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med @tronn! Du kan starte skituren fra Grua, løypa går parallelt med hovedveien hvis du går litt tilbake fra togstasjonen (2-300 m), før den forsvinner opp i skogen til høyre. Hvis du har tenkt å gå med brede ski kan du jo loffe ut i terrenget, også (anbefaler kortfeller i så fall). Hva med å ta en natt på Kjerkeberget, Oslos høyeste punkt? Eller Kollern, der har du 360 grader utsikt. Jeg ville fulgt de preparerte løypene et stykke og så tatt av mot spennende mål, som de jeg nevnte. 

Steder jeg ville gått: Løypa over Skarvvatnet/Pershusvatnet (https://www.skiforeningen.no/marka/loyper/?id=1140 hvis den står som preparert når du skal gå, det ser du på føremeldingen. Om den er preppet "i dag" eller "for noen dager siden" betyr lite, du skal vel ikke løpe? Men hvis den ikke står som preppet siden mars, ville jeg har ventet.)
Løypa over Finnvatnet (https://www.skiforeningen.no/marka/loyper/?id=471)

Spålenområdet generelt (du kan jo evt ta en natt på Sinnerdammen/DNT?

En natt på Bleiksjøflaka.

Tur oppom eller overnatting på Sandbekkmana/Høgflaka.

Løypa over Daltjuvmana (https://www.skiforeningen.no/marka/steder/?id=381) - går du denne sørover, og ser at løypa fra Manntjern til Hakkloa er kjørt opp (https://www.skiforeningen.no/marka/loyper/?id=355), så MÅ du ta den. Veldig fin, men trenger en del snø.

Og liker du "bushing", så kan du jo ta deg frem sånn cirka i blåstitraseen over Sandungskollen/Askehøgda/Porten i Kikutmassivet. Før du tar siste overnatting ved Sommerglåmene og ender i Sørkedalen eller ved Sognsvann/Frognerseteren. 

Tror ikke jeg skal nevne flere steder, det blir overkill...  God tur!

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fjellrypa skrev:


Tror ikke jeg skal nevne flere steder, det blir overkill...  God tur!

 

 

Her var det jo mange gode tips! Tror jeg får sette opp en rute med Ringkollen - Maridalen og Grua - Maridalen.
Så heller se ann forholda når det nærmer seg. Jeg har bare Amundsen fjellski, foretrekker å gå utenfor løypa. Preppa løyper er litt "juks" syns jeg :)

Nordmarka på skrå blir nok første turen. Passe lengde og virker lett tilgjengelig. Det ser jo ut som er det løyper overalt å velge i mellom, så må bare ta en og prøve. Og heller planlegge flere turer om det er vellykka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal starte fra Grua så er det nesten kriminelt å ikke ta turen oppom Bislingen og Blslingflaka. Du går da i myrer som ligger nesten oppe på 700 m.o.h. Jeg fikk ihvertfall skikkelig fjellfølelse når jeg var der på ski sist vinter i det solen var i ferd med å gå ned. Gikk da opp fra Mylla, til Ålsjøsætra, Venehaugaene, Bislingflaka og ned veien fra Bislingen tilbake til parkeringsplassen. På den turen møtte jeg en kar en vanlig mandag. Det er ganske magisk hvor alene det går an å føle seg bare noen kilometer hjemmefra.

På kartet nedenfor har jeg markert (i blått) enkleste måte å komme seg fra Grua stasjon til Bislingflaka. Det er rimelig tjukk granskau her, og rimelig bratt og kronglete til tider, så jeg hadde brukt løypene, ihvertfall til du er i nærheten av Bislingflaka. Der oppe så er det mer åpent over myrene. Det er forresten bra skiforhold nå. :) 

image.png.3dc7c3996edfd53f14ae9924d3b580d1.png

Hvis dere kjenner til uttrykket "I svarteste granskaugen", så stemmer det veldig bra for mye av terrenget her oppe. Løypene som går i terrenget og blir kjørt opp med snøscooter er ofte mer enn ville nok. For tiden er det anbefalt å ta av seg skiene i de verste utforkjøringene i den løypa jeg har markert opp til Grønntjernet. Ref: https://www.skiforeningen.no/utimarka/foremelding/nordmarka-nord/

Noen bilder fra Formoløypa, som er den løypa jeg gikk opp illustrerer poenget mitt med tjukk granskaug før du kommer opp på myrene: http://www.xn--mylla-lypeforening-m4b.no/galleriet/formoløypa-2008#top og hvorfor scootersporene kan være grei utfordring. :P

Bildet nedenfor viser hvor flott det kan være oppe på Bislingflaka

image.thumb.png.f538ee0fd9307d05eefaafedfaa09420.png

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.