Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turloggFørste vintertur denne sesongen.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Rundt Li med hvitt på toppen.

PB254856.JPG
Vintertur, det betyr 3 til 5 grader hagel og regn. Og vått, over alt. '

Det blir som regel en tur eller to langs sjøkanten før jul. Om bakken er hvit, og det er kuldegrader, blir det som oftest til at turen går i lavlandet, og stort lavere enn langs nordsjøen er det vanskelig å komme.

Det var hvitt i hagen på lørdagsmorgenen. Det meste var hagel. Det var ikke frost, 3-4 grader fra morgenen av.  Jeg hadde planlagt en tur rundt Li. Forrige ukes tur gav mersmak. Treningsturen rundt Li er nøyaktig det jeg trenger etter to - tre måneder på lavgir.
PB254867.JPG
Med snø og hagel, ville det muligens bli glatt. Det er så avgjort ikke drømmeforhold for meg. Jeg skylder litt på at jeg går alene, og derfor ikke bør ta for mange sjanser.  Skulle jeg ta en tur langs havet - fra Hå til Varhaug?

Jeg bestemte meg for å følge planen. Inn til Dale, en runde rundt Lifjellet, med besøk på toppen.
Jeg var skeptisk til hele prosjektet da jeg startet. Det var hvitt hjemme, og til og med litt snø/hagel på veien. Lengre mot Sandnes var det bart og grønne marker. Det så riktig bra ut. Det pleier å være varmere ut mot fjorden. Det ble bare mer hvitt. Og på veien helt ute mot Dale var det glatt. Jeg, med sommerdekk, tok det helt med ro.
PB254879.JPG
Som noen ganger før, ble det til at jeg fikk forsøke meg utover mot Eienerneset. Ble det frost og glatt, fikk jeg snu....

Nede ved fjorden var det bare litt hvitt. Det var mulig å gå uten å ta for mye hensyn til om det var glatt. Men vått var det.

I bakken oppover fra Bymarka, ble det heldekkende hvitt. Selv om det ikke var frost ble det glatt. Det var liksom ikke skikkelig hold i snø/hagel over sorpe. Frem og litt tilbake, ble regelen i bakken. Det var egentlig enklest å gå der det var rennende vann i stien.
PB254883.JPG
På toppen var det spor av folk - en del hadde kommet opp veien, men noen ganske få hadde gått fra Dale.  På toppen fikk jeg selvsagt dårlig vær. Det virker som om dette er regelen mer enn unntakene. Hagel og regn i mot.

Det gikk smått ned de bratteste kneikene. Jeg satte føttene enten på toppen av steiner eller nede i mellom. På grunn av problemene med kneet, går jeg for tiden med stokk. Den kom vel med i bakkene nedover. Det er helt greit å ha ekstra støtte.
PB254886.JPG
Det er sjeldent jeg ikke treffer folk på turen rundt Li. Det er ikke så mange som tar hele turen rundt - nesten en mil, men på toppen og ned til Dale pleier det alltid å være folk. Denne gangen var det ingen. Det ble mer spor i snøen, men jeg verken så eller hørte en kjeft.

Det var biler på parkeringsplassen og det kom folk i det jeg satte meg i bilen.

Det hadde ikke gått fort rundt, omtrent tre timer, men med det føret jeg hadde denne dagen, så var jeg likevel fornøyd med farten.
PB254887.JPG
Jeg var ikke tørr. Jakken var på hele turen, og det blir vått under.  Jeg hadde egentlig ikke lagt merke til at det vått og kaldt, men nede ved bilen kunne jeg vri underskjorta - og skjorta.

Les hele artikkelen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, AK74 skrev:

Varierende snø og isforholdene her nord også, da er disse kjettingene som du trer på skoene kjekke å ha hengende i drikkebeltet ved behov😊 

Det har du antakelig rett i. Jeg har aldri prøvd "kjettinger" på beina, nye ting er ikke det jeg gjør mest av....

 

10 minutter siden, AK74 skrev:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AK74 skrev:

Jeg tror nesten jeg kan love at du ikke blir å angre hvis du prøver disse:-) et av mine beste kjøp. Brukes både bratt og flatt. 249 på xxl:) 

Jeg skal gå til anskaffelse av noen, og så får vi se om jeg prøver.

Det er i hvert fall noe nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AK74 skrev:

Jeg tror nesten jeg kan love at du ikke blir å angre hvis du prøver disse:-) et av mine beste kjøp. Brukes både bratt og flatt. 249 på xxl:) 

Snakker vi her om Snowline brodder?

Vet du i så fall hva som er forskjellen på Snowline Pro og Snowline Trail? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.