Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken hodelykt?


Imp

Anbefalte innlegg

Min datter ønsker seg hodelykt til jul og da tenkte jeg hun skulle få det.
Men jeg trenger tips til hvilken jeg bør kjøpe. Hun er ti år.

Bruk:
På turer i mørket på beina, og på ski
I telt i mørket

Så ønsker jeg at den ikke er så stor, at batteri/lykt sitter på hodet, og at den ikke blir ødelagt første gang den faller i bakken. Og litt levetid på lyset.

Har dere noen fine tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 hours ago, tshansen said:

Gsport har black friday kampanje på denne! 

https://www.gsport.no/produkt/240660/black-diamond-spot-hodelykt

Kjøpte to av disse selv i går. Du får vel ikke bedre lykt til den prisen i dag. 

http://www.dinside.no/fritid/her-er-de-beste-hodelyktene-2017/68876687

Har selv den. Er fornøyd. Det eneste som er litt kjipt er at den ikke har oppladbart batteri. Av den grunn blir den ofte liggende hjemme til fordel for Black Diamond ReVolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Thomas E skrev:

Har selv den. Er fornøyd. Det eneste som er litt kjipt er at den ikke har oppladbart batteri. Av den grunn blir den ofte liggende hjemme til fordel for Black Diamond ReVolt.

Og hvis man skal ha oppladbart så er Nitecore (og de fleste andre 18650/RCR123) baserte lykter en teknisk bedre lykt mtp battetiteknologi enn ReVolt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Markatråkker skrev:

Led Lenser burde ha noe som er brukbart, ikke veldig tunge og har god batterilevetid

Jeg valgte vekk Led Lenser, mye pga den utrolige irriterende batteripakken og veldig følsomme av/på knappen. Hjelper heller ikke på at lykter fyller seg med drit over tid.

 

1 time siden, zupertramp skrev:

Jeg har god erfaring med BD Spot. 

 

Fått meg noen turer med BD Spot jeg også nå, å jeg må si meg veldig fornøyd. Absolutt godt nok lys til gå/jogge aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2017 den 22.43, tshansen skrev:

Jeg valgte vekk Led Lenser, mye pga den utrolige irriterende batteripakken og veldig følsomme av/på knappen. Hjelper heller ikke på at lykter fyller seg med drit over tid.

 

Kjenner ikke igjen erfaringene dine med Led Lenser. Bruker en H14 ifm jobb og den har fungert problemfritt både i tunnel og ute vinterstid. Ca 160 bruksdøgn i året. Som på de fleste lykter er ledningene det svake ledd. Det finnes både dårligere og bedre lykter på markedet. Men de funker uten at prisen er avskrekkende høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Markatråkker said:

 Som på de fleste lykter er ledningene det svake ledd.

Enig, derfor fortrekker jeg hodelykter uten ledninger, med lykt og et 18650-batteri i en integrert enhet foran på hodet. Det blir slett ikke fremtungt heller. To av mine Led-Lenser lykter ble ødelagt i ledningen inn til batteripakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et ærend på Jula, og gikk tilfeldigvis forbi hodelykthylla. Hadde ikke tenkt å kjøpe, men endte med ei slik fra Silva, som jeg nå bruker som arbeidslykt. Veldig anvendelig, med tre lysstyrker. Lett og grei, og gir fint lys. For 300,- vil jeg si at dette er et veldig godt kjøp.

Jeg har flyttet batteripakken til siden av hodet, så den ikke er i veien om jeg skal ligge og lese med lykta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper gode hodelykter på Aliexpress for en brøkdel av prisen.

Her er et eksempel til ca 100-lappen som slår de fleste anbefalte... (udokumenterbar påstand)

https://www.aliexpress.com/item/NICRON-1W-Mini-LED-Head-lamp-120Lm-Camping-72-Meter-Long-Beam-Waterproof-IPX4-Flashlight-HeadLight/32803065930.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6aPVml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, famjsv skrev:

Kjøper gode hodelykter på Aliexpress for en brøkdel av prisen.

Her er et eksempel til ca 100-lappen som slår de fleste anbefalte... (udokumenterbar påstand)

https://www.aliexpress.com/item/NICRON-1W-Mini-LED-Head-lamp-120Lm-Camping-72-Meter-Long-Beam-Waterproof-IPX4-Flashlight-HeadLight/32803065930.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6aPVml

Innen den formfaktoren vil f.eks. wowtac A2 eller A2S  på Amazon være et bedre kjøp. Samme formfaktor, men med 18650 Li-Ion batteri. De fleste lykter bruker dioder fra CREE, men alkaliske engangsbatterier gir langt dårligere ytelse enn Li-ion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, TheSleepwalker said:

Innen den formfaktoren vil f.eks. wowtac A2 eller A2S  på Amazon være et bedre kjøp. Samme formfaktor, men med 18650 Li-Ion batteri. De fleste lykter bruker dioder fra CREE, men alkaliske engangsbatterier gir langt dårligere ytelse enn Li-ion. 

Ja... :), men foreløpig er AA batterier mer tilgjengelig. Kjøpte denne til min datter som skal på back-pakking.

Til meg selv kjøpte jeg denne: https://www.aliexpress.com/item/Skilhunt-H02-led-flashlight-with-cree-XM-L2-led-also-as-table-lamp-and-headlamp-for/1860000548.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.WrwMyU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, famjsv skrev:

Ja... :), men foreløpig er AA batterier mer tilgjengelig. Kjøpte denne til min datter som skal på back-pakking.

Til meg selv kjøpte jeg denne: https://www.aliexpress.com/item/Skilhunt-H02-led-flashlight-with-cree-XM-L2-led-also-as-table-lamp-and-headlamp-for/1860000548.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.WrwMyU

Man bruker jo oppladbare batterier. Men der ja, skilhunten ser fin ut. Populær på entusiast-forumene den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, famjsv skrev:

Ja... :), men foreløpig er AA batterier mer tilgjengelig. Kjøpte denne til min datter som skal på back-pakking.

Til meg selv kjøpte jeg denne: https://www.aliexpress.com/item/Skilhunt-H02-led-flashlight-with-cree-XM-L2-led-also-as-table-lamp-and-headlamp-for/1860000548.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.WrwMyU

Blir den tung på hodet? Koster det mye i frakt å bestille? Skulle hatt ei hodelykt til sønnen min til toppturer på fot/truger og lurer på om det kunne vært noe :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AK74 said:

Blir den tung på hodet? Koster det mye i frakt å bestille? Skulle hatt ei hodelykt til sønnen min til toppturer på fot/truger og lurer på om det kunne vært noe :-) 

Nei. Kun ett AA batteri gjør at den ikke blir tung (har ikke veid, men under 100g). Veldig mange leverandører tilbyr "free shipping", og da er frakt gratis (utrolig nok!).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 22.28, Markatråkker skrev:

Kjenner ikke igjen erfaringene dine med Led Lenser. Bruker en H14 ifm jobb og den har fungert problemfritt både i tunnel og ute vinterstid. Ca 160 bruksdøgn i året. Som på de fleste lykter er ledningene det svake ledd. Det finnes både dårligere og bedre lykter på markedet. Men de funker uten at prisen er avskrekkende høy.

Nei, har en god tjommi som bruker samme hodelykt, fra LED lenser og har ikke samme problemene! 

Men til mitt bruk og med mine erfaringer, fungerer en hodelykt med minst mulig dill best! Ikke for mange lumen da det ødelegger alt som heter nattesyn! Og dertil lavere batteribruk! 

Hver gang jeg brukte LED lenser hodelykten så begynte den å blinke etter noen få minutter, også skrudde den seg av! Først trodde jeg det var en sensor i den som følte på at den lå stille og dermed skrudde seg av automatisk! Men Neida, den var tom for strøm! Etter å bare ha lagt i skapet! Nei, folk får velge selv, men jeg ville valgt noe annet enn LED lenser om jeg skulle valgt lykt i den prisklassen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet med disse utstyrs trådene og anbefalingene er at det aller meste av tips baserer seg på anektodiske bevis og subjektive oppfatninger. At person A har opplevd et problem med et produkt betyr ikke nødvendigvis at produktet er dårlig, det samme kan sies i motsatt fortegn. Det kan dreie seg om feil bruk, et enkelt dårlig produkt statistisk eller lignende. Hvis det er solgt 50 000 av et spesifikt produkt så vil det jo alltid være slik at det er en viss feilprosent - typisk opereres det med 2-5% feil alt avhenging av kategori, produkt og leverandør standard. Hvis man legger til grunn en feilprosent på 3 så vil et produkt solgt i norge av 50 000 enheter tillsi 1500 produkter som innholder feil.  Totalt sett så vil derfor produktet ha veldig lav feilprosent og kunne kategoriseres som bra kvalitet.

Jeg mistenkter mange ikke helt forstår denne dynamikken desverre.

Jeg mener ikke at folk skal slutte å gi tips, tvert om setter jeg selv pris på all den bra erfaringen veldig mange på forumet her bidrar med. Men ofte er det mer verdifult å forsøke å gi litt mer utfyllende svar og være litt mindre katagorisk i uttalelsene. Forsøk heller å gi råd som ikke alltid peker på et direkte produkt om mulig, mange her er flinke til å gi litt bredere svar og drar ofte opp momenter som jeg ikke har tenkt på i forhold til et valg jeg skal gjøre. Tross alt er selve modell valget det siste man gjøre :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, jenspetter said:

Hei

 

Det er sannsynligvis like mange meninger om hodelykter som det finnes produsenter :). Jeg har brukt Zebralight i mange år. Aldri hatt noe trøbbel. Eksempel H52w får man nå til en grei penge. Bruker 1 stk AA batteri.

mvh

http://www.zebralight.com/H52w-AA-Headlamp-Neutral-White_p_120.html

jenspetter

Bra lykt, men min bare sluttet å fungere. Jeg kjøpte min i Norge, men det kan man ikke gjøre lenger. Det blir (for meg) et problem når jeg skal bestille varer fra utlandet som kommer over 350,- inkl. frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.