GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Trangia Duossal 2.0 😀


Memento mori

Anbefalte innlegg

Indre kjele 1 Liter Duossal veier 133 hos meg, Indre 1 liter HA veier 84g.  +/- 1g avvik altså. Får lage auksjon da, for lettere enn dette blir jo ikke dersom vekta på Duossal 2.0 grytene stemmer.   Bør kanskje kjøpe opp et lass med versjon "2.0" da i tilfelle det snart kommer en versjon "2.1" som blir noen gram tyngre igjen  :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en slik 650ml primus titankopp jeg også, og selv om ikke reint vann brenner seg fast, så gjør det meste det! Helt greit sett med BSR Brenneren til oppkok av vann til real å kaffe. Tolmodige folk som liker å knote (og vaske å gni)litt klarer nok å koke seg noen 10talls pastaskruer,slenge oppi ei dose tubeost og en boks tunfisk i på slutten og kalle det middag, men det er maks😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Lars Stenseth said:

Har en slik 650ml primus titankopp jeg også, og selv om ikke reint vann brenner seg fast, så gjør det meste det! Helt greit sett med BSR Brenneren til oppkok av vann til real å kaffe. Tolmodige folk som liker å knote (og vaske å gni)litt klarer nok å koke seg noen 10talls pastaskruer,slenge oppi ei dose tubeost og en boks tunfisk i på slutten og kalle det middag, men det er maks😉

Med titankjeler er det en fordel med brennere med gode justeringsmuligheter. De fleste kjelene dine hjemme brenner fast det meste om du kjører platene på maks i enhver situasjon også ;-)

Jeg har sånn ca 8 titankjeler opp til ca 2,6l. I de har vi laget pasta, gryterett, finnbiff, potetmos, fisk (stekt og kokt), Espens Turgryte og et utvalg av supper. Kun hvis man glemmer å røre og/eller glemmer å skru ned varmen blir det problemer. At det blir bittelitt fastbrent i et hjørne av kjelen har det stort sett alltid blitt uavhengig av om jeg har brukt titan/non-stick/stål/alu.... 

På kjøkkenet hjemme funker det dårlig å kjøre full varme og ikke røre, så også på tur ;-) 

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

På kjøkkenet hjemme funker det dårlig å kjøre full varme og ikke røre

Som regel har en vanlig gassbrenner nesten dobbel effekt i forhold til en liten plate på komfyren, i noen tilfeller opptil 4 ganger effekten. Tror mange ikke vet dette og får dårlig erfaringer med å lage mat på tur, hjelper heller ikke så mye at de fleste velger en brenner med høy effekt ( les koker en liter vann raskest) i butikken. Simmer (svak varme) er det ikke mange som spør om, og det færreste brennere har både høy effekt og meget lav effekt. 

Grunnen til at det svir seg i et hjørne, skyldes som regel vinkelen mellom sleiva og den høye kanten på gryta. Prøv å rør uten noe i! Pleier å snu kjelen 180 grader rundt, slik at alt blir rørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, zimwalker skrev:

Er nok ikke vekta som teller her, men at alu blir fortere stygg

BD73260D-C85F-422C-8EC8-ED837EAD348D.thumb.jpeg.c01816b600284a11f5a161936605ecf8.jpeg

Her er undersiden på det eldste alusett jeg har. Opprippet og med mye kanter. Har en pose utenpå for at det ikke skal slite på andre ting i sekken. Settet har vært mye brukt, med på settet med HA er det like fint på tross av mye bruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 11/26/2017 den 19.17, Memento mori skrev:

Målte tykkelsen på godset og det ble 1,2 mm på duossal ver 1.0. Den nye er oppgitt til:

Tjocklek på materialet är totalt 0,8mm. Rostfritt stål 0,3/ Aluminium 0,5 mm.

Hvis de oppgitte tallene og vekta mi stemmer, har mine duossal steget enda mere i verdi 😀

Sendte mail til Trangia og spurte. Det stemmer at 2.0 veier litt med sier de, men ikke mye. Vekten er fremdeles lav sammenlignet med kjeler i rent rustfritt stål skriver de.  2.0 legeringen har (som du også skriver) 0,3mm rustfritt stål, mot tidligere 0,2mm.  Det gir dem et godt materiale å jobbe med, og kjelene blir litt sterkere og tåler mer sier de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Kommet på lager i denne butikken i Sverige nå😉 vurderer sterkt å bare kjøpe panne og 1 kjele løst!

https://www.friluftsvaror.se/manufacturer/trangia

Er bare å handle det, men fyi den butikken har hatt Duossal gryter m.m.  i sortimentet sitt i flere år, så det er ikke ikke sikkert det er den nye 2.0 de har der (3mm stål). Men dersom det faktisk er den gamle versjon de fremdeles har der nå -   så er den jo litt lettere (2mm stål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 mÃ¥ned senere...
  • 2 mÃ¥neder senere...
PÃ¥ 1/25/2018 den 12.26, cosinus skrev:

Sender friluftsvaror.se til Norge? Ser bare Danmark og Finnland i fraktoversikten. Evt forslag til andre butikker som selger duossal gryter eller komplett sett?

Både Outnorth og Outdoorexperten har nå de nye Duossal settene på lager:  www.prisjakt.no/#rparams=ss=Duossal

(svenske webshoper først ute i Norge , ikke så rart kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
PÃ¥ 29.3.2018 den 15.03, zimwalker skrev:
PÃ¥ 27.3.2018 den 22.51, zimwalker skrev:

 

addnature.no har grytene og stekepanna/lokket i "løs vekt": www.addnature.no/trangia.html?page=3

Trenger du vindskjerm etc for å lage et sett,så ligger det et sett på finn til 80kr!IMG_2696.thumb.PNG.4036a254362063df09632bb36727f141.PNG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hvordan er det og bruke disse stormkjøkkena på bål? vill de bli ødelagt ganske fort? skal begynne og bevege meg på litt lengere turer (ukes turer) så ikke alltid en får fyrt opp bål og brukt de kjelene jeg har, så sett på disse som et lettere alternativ. vært greit og ha et sett som passer til både brenner og bål :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Leif88 skrev:

hvordan er det og bruke disse stormkjøkkena på bål? vill de bli ødelagt ganske fort?

IMG_2945.thumb.JPG.b15bb173048f66bba64c3d37b9f61079.JPG

Alu funker på bål, så lenge det er noe vann inni. Ref Trangia kaffekjelen til høyre, som har vært på bål i over 10 år, gjentatte ganger, her er den ny vasket. Så Duossal bør også gå fint. 

Men Rustfritt holder bedre over lang tid, ved mye og hard daglig bruk. Ukesturer er ikke noe problem.  Viktig at grytene/kjelen har noe inni som kjøler, ellers blir de ødelagte.

Skal du ha hele stormkjøkkenet på bål, går det også, det er noen som fyrer små bål inni Trangia vindskjermen, men det er ikke å anbefale. Blir det for mye varme går det dårlig. 

De små kjelene til Trangia har ikke håndtak, slik at de kan henges opp. 

Et tips er at GSi tea Kettle passer inni det store settet til Trangia. Da dekker du begge deler. 

Det beste hadde vært trelags Duossal for bål med rustfritt, alu og rustfritt inni. Men det er ikke laget enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra :D var usikker på om jeg skulle kjøpe med stormkjøkkenet, eller om jeg skulle gå for tundra

ps

sitter og ser på de forskjellige variantene, tenkte på en UL variant med non-stick panne som 27-3 eller noe. eller bør man gå for ULHA setta? som 27-9?

Endret av Leif88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif88 skrev:

de forskjellige variantene

Trangia selger ikke alt det beste i et sett.

De beste grytene er Duossal, Beste vindskjerm er hard anodisert, beste panna er nonstick men på bål er nok Duossal panna bedre. Også må du velge kaffekjele eller ikke, og noen varianter er med gassbrenner. Også har de stor (25)og liten utgave (27). Vi anbefale å se på oversikten hos Trangia i Sverige, vekt og navn er med å forvirre også..... 

Så det blir noen runder på nettet, for å finne best pris i forhold til hva du ønsker. 

Gsi kjelen passer bare i det store (25) og ikke i det lille settet. 

Edit: Tundra kjeler på bål går ikke i praksis, belegget brenner opp. 

Pris er ofte et tema, er det viktig her?

Endret av Memento mori
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg satt med katalogen og prisjakt oppe her sammtidig og prøvde og bli klok på det :D ser jo at Doussal er et eget ett igjen, så..

altså, prisforskjellen på UL/Ha og UL/D er ikke store, men på xxl så har de Ul versjonen til under 400... så om jeg virkelig trenger og gå opp på UL/HA eller UL/D.

pris er egentlig ikke viktig.. men om jeg kommer like langt med halvparten så gjør jeg jo såklart det:P

 

Endret av Leif88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Leif88 skrev:

pris er egentlig ikke viktig.. men om jeg kommer like langt med halvparten så gjør jeg jo såklart det:P

Tror at i det lange løp at du blir mere fornøyd med en hard anodisert vindskjerm. Blir ikke så fort ripete, og mye, mye enklere å gjøre ren. Men det blir nesten slik på lokkeprisen  til xxl, at du kan kjøpe to sett....

Men etter 10 -25 års bruk husker du ikke at du sparte 300kr i 2018, men irritere deg stadig over at det er vanskelig å vaske.....

been there - done that😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bruker ikke nå å ta med kaffekjele i Trangia settet, bare de to grytene. Den ytterste gryten bruker jeg til å lage mat i , den innerste
til oppkok av vann. Har da gjort en enkel oppgradering av mitt gamle UL-sett ved å bytte ut den ytterste av de to grytene med en Duossal
gryte (ULD) i samme størrelse, samt bytte ut stekepannen med tilsvarende i Duossal. Hos addnature.no koster nå ytterkjelen til serie 25 (1,75L) i
Duossal kr 189,-, til serie 27 (1L) koster den kr 149,-. Prisene for stekepannene på hhv 22cm til serie 25 og 18,5 cm til serie 27 er nå de
samme som for grytene, dvs hhv kr 189,- og 149,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.