Gå til innhold
  • Bli medlem

Keb Endurance vs. Nammatj GT?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Hvilke av disse vinterteltene ville dere valgt, og hvorfor? Til bruk i sekk og pulk. Teltene er ganske like, men det er noen forskjeller. Sammenligner kun disse to, ingen andre telt.

Keb endurance 3

IMG_0851.thumb.PNG.43806050d200242ac282c16e3094232e.PNG

Har to innganger til forteltet. Er dette veldig greit når man er to, eller har det ikke betydning så lenge det bare er ett fortelt? Og i sidevind er det vel en kjempefordel?

Tar trolig en god del mindre plass i sekken. Pga. tynnere hovedduk og ekstra tykk duk langs kantene tar fjellreventeltene betydelig mindre plass enn hilleberg sammnpakket.

Nammatj 3 GT

IMG_0850.PNG.e64a30d444ed198cee2cfd6f5e46dcca.PNG

Lettere, kan tenke meg 200, kanskje 300 gram reelt. Men totalt sett er ikke det mye å snakke om på en helt vinterutrustning.

Har kun èn dør, men til gjengjeld kan man åpne døren ovenfra og la det stå igjen en dørterskel med snø.

Man kan zippe vekk hele nettingdøren i ytterteltet og spare enda mer vekt.

 

 

Sett bort fra det tror jeg forskjellen er veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Keb Endurance 3

Liker ikke inngangsdøra til innetelt . Ser ut som den blir lett og tråkke på, når du skal inn og ut. Ser også ut som du må dra glidelåsen helt opp får og komme deg inn og ut. Ser det som et problem når du skal fort ut eller inn, feks ved at du skal slippe å dra med seg  knott og mygg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, sturela skrev:

Keb Endurance 3

Liker ikke inngangsdøra til innetelt . Ser ut som den blir lett og tråkke på, når du skal inn og ut. Ser også ut som du må dra glidelåsen helt opp får og komme deg inn og ut. Ser det som et problem når du skal fort ut eller inn, feks ved at du skal slippe å dra med seg  knott og mygg inn.

Jeg vet hva du tenker på 👍

Jeg er vant med en slik dør fra før, og synes det er greit. Det er noen fordeler med den løsningen, og noen ulemper. Om du har hillebergdøren er det lettere å komme seg it om du er på venstre side. Men om du er på høyre side er det lettere med denne type dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mareng skrev:

Hvilke av disse vinterteltene ville dere valgt, og hvorfor? Til bruk i sekk og pulk. Teltene er ganske like, men det er noen forskjeller. Sammenligner kun disse to, ingen andre telt.

Keb endurance 3

IMG_0851.thumb.PNG.43806050d200242ac282c16e3094232e.PNG

Har to innganger til forteltet. Er dette veldig greit når man er to, eller har det ikke betydning så lenge det bare er ett fortelt? Og i sidevind er det vel en kjempefordel?

Tar trolig en god del mindre plass i sekken. Pga. tynnere hovedduk og ekstra tykk duk langs kantene tar fjellreventeltene betydelig mindre plass enn hilleberg sammnpakket.

Nammatj 3 GT

IMG_0850.PNG.e64a30d444ed198cee2cfd6f5e46dcca.PNG

Lettere, kan tenke meg 200, kanskje 300 gram reelt. Men totalt sett er ikke det mye å snakke om på en helt vinterutrustning.

Har kun èn dør, men til gjengjeld kan man åpne døren ovenfra og la det stå igjen en dørterskel med snø.

Man kan zippe vekk hele nettingdøren i ytterteltet og spare enda mer vekt.

 

 

Sett bort fra det tror jeg forskjellen er veldig liten.

Mi erfaring er at ein sjeldan nyttar begge dørene på tur. Og då er det eigentleg berre ekstra glidelås som kan gå i stykker. Skulle eg hatt fleire glidelås i telt til vinter måtte det vore for å få utsikta ein kan få med Lofoten ekstrem, Nigor Spix osv. 

Sterk sidevind kan kanskje skje i ny og ne, men som regel unngår ein jo direkte sidevind ved oppsett, så det er jo om vinden dreiar så mykje som 90 grader eller kjem frå alle kantar.   

Om han dreiar litt, som jo er mer vanleg,  og kjem på skrå bakfra, har du kanten du kan nytte som føykekant på Nammatj, og de funkar gull. Eg har det på mitt keron. 

Heilt sikkert føremunar med fjellreven sitt, men dei kjenner eg ikkje så godt til og greier ikkje sjå nokon openbare ut frå bileta.  

Eg vurderar eit Nammatj sjølv, evt eit Fjellheimen x-trem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er fortelt på begge sidene ser jeg ikke no fordel med inngang i begge sidene.. bruker selv å ha fiskehull, primus og litt snacks etc i det det største forteltet og skoene den siden det er minst.. da er forteltet åpent i begge sidene og det er fortsatt godt og varmt i teltet vinterstid 👍🏼 Men som sagt, uten fortelt i begge endene ser jeg det som bortkastet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo blitt Hilleberg fanboi, men samtidig er jo Fjällräven bra det også. Ting du setter pris på om vinteren:
Rette endevegger. Ingen av teltene har dette, så da er ikke det et kriterium
Lik bredde i hele teltet. Det er en liten plass-stjeler når teltet smalner mot fotenden. FR smalner minst.
Lik takhøyde i hele lengden. Det oppleves som mye større når taket ikke kryper ned på deg. Uansett hvor høy du måtte være. HB skårer best på det her.

To dører på samme side er forsåvidt praktisk hvis du har som mål å få døren riktig plassert mot noe, men for vær er det litt unødvendig. Endrer vindretningen til sideveis må du nok snu teltet uansett. Tunneltelt er ikke laget for å ha vinden i siden hele tiden. Skal det være to dører er det nok praktisk å ha dem i hver sin ende av teltet sammen med to fortelt. Om man er flere da kan man nytte hver sin utgang når en skal inn og ut. Så slipper det å bli kø.

Av disse teltene tror jeg at jeg hadde valgt Nammatj. Jeg endte selv på Keron 3 og liker det teltet godt, men av og til savner jeg GT. Kanskje jeg bytter det ut en gang i fremtiden. Keron er jo dessverre ALTFOR tungt å gidde å drasse med seg i sekk med mindre man bare skal en kort tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.