Gå til innhold
  • Bli medlem

Totalt fersking på langtur trenger hjelp (Tur på Hardangervidda)


Mr.T

Anbefalte innlegg

Hei,jeg vurderer en tur på Hardangervidda i slutten av juli. I den anledning har jeg et par spørsmål jeg håper noen erfarne kan hjelpe meg med: (jeg gjør oppmerksom på at spørsmålene kan fremstå veldig banale! :D )

1. Er det oppgåtte stier mellom turistforeningshyttene på vidda?

2. Er det merket med "T" mellom turistforeningshyttene på vidda?

3. Er det noen som helst menneskelagde skilt eller andre retningsvisere?

4. Hvor god må man være med kompass for å navigere seg til hyttene? Eller må man ha GPS?

5. Er det småveier/grus/traktorveier som baner seg gjennom Hardangervidda?

6. Jeg er veldig usikker på hvor mange hytter det er på Hardangervidda. Hvor mange er det i tillegg til turistforeningshyttene?

Viss noen istedenfor kunne tenke seg å gitt/linket til en nybegynnerguide til Hardangervidda hadde det også vært bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert folk som har mer oversikt enn meg over Hardangervidda, men det er et godt valg for tur. Jeg har rangert Hardangervidda som det beste fjellområdet etter min smak i Norge. Det er rimelig greit å gå der, løypene er godt merket og med litt planlegging er det greit med hytter der også.

Vidda kan ha noen litt kjedelige områder, men et godt stalltips er å gå rundt Hardangerjøkulen fra Finse og tilbake på Finse 3-4 dager etterpå. Det er en flott, litt kupert tur med breen som din venn på siden. Mange flotte leirplasser og heftige fosser å passere over. Det ligger også en flott selvbetjeningshytte på baksiden av Jøkulen (husker ikke hva den heter i farta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omkring Hardangerjøkulen finn ein både Kjeldebu og Rembesdalssæter, med merka stiar til hyttene. I tillegg finn ein Demmevasshytta, ikkje langt frå Rembesdalen, men den er isolert på den måten at ein må vera med på brekurs, og iallfall vera med i eit taulag for å koma over isbreen til denne sagnomsuste hytta, alternativt gå med eit taulag på ski vinterstid. Elles har Hardangervidda mange hytter og endå fleire merka stiar. Kva med å sjå nærare på området aust for Odda i Hardanger, der Odda Turlag driv med fleire hytter med høvelege dagsmarsjar i mellom i ein vakker del av Hardangervidda vest. Eg har ikkje gått der, men eg har sett fine bilete der i frå. Sjå på heimesida til Bergen Turlag (DNT), og de finn informasjon om stiane og hyttene der inne.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ikke noen bedre side for ditt bruk enn denne:

http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/location.php?lo_id=NO_harda

Det er merkede stier mellom hyttene.

Det er skilt som viser veien til neste hytte, men det står ikke skilt i hvert stikryss(ikke det at det er så mange stikryss da).

Det går traktorslep/grusvei inn fra Uvdal mot Lågaros

Stiene er tydelige, men kart og kompass må du ha. Kompasset får du sikkert ikke bruk for, men må likevel kunne brukes. Kunne aldri falt meg inn å gått uten kart på tur. Tenk å gå en sekstimers tur å ikke ane hvor du er på veien.

"Alle" rutene på Hardangervidda er nybegynnerruter. Det meste av området er svært lettgått.

NB: Vestvidda er mye villere enn østvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiene er bra opptråkka. *MEN* det kan ligge snøskavler over noen av T-ene og gjøre det vanskelig å finne neste merke, og det kan bli tåke og dårlig sikt.

Hvis du ikke kan med kart og kompass får du kjapt et vesentlig problem hvis du mister stien, og/eller hvis det er dårlig sikt.

Dette er høgfjellet og ikke noe å kødde med, tilogmed folk som er godt erfarne kan omkomme under uheldige omstendigheter. Hvis du ikke har peiling så er mitt råd at du holder deg hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du bør iallfall definitivt være trygg på kart og kompass... vidda er flat, og slik sett litt vanskelig å orientere seg på. men i god sikt vil du nesten alltid se hårteigen, og da har du iallfall et punkt å sikte deg inn på!

hvis du holder deg hjemme blir du jo aldri en erfaring vandrer, men sørg for å dra på en tur du føler deg trygg på at du kan mestre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.