Gå til innhold
Trond Arvid Hagen

Ønsker tips til fototur ikke teltur

Anbefalte innlegg

hei lurte på og ta med meg min nevø på 11 på fototur i vinter, tankene har gått til svaldbard, men der er det vel store begrensinger på hvor en kan bevege seg uten guide, gjerne til ett sted med god mulighet for nordlys, og vi snakker her en langhelg. finnes det noen som har ferdigspikra opplegg på nordlys f eks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk vesentlig større sjanse for nordlys i Troms/Finnmark enn på Svalbard. Det har med hvor nordlysovalen normalt ligger..

kho.jpg

Normalt ligger ovalen mye mer i Finnmark enn over Svalbard. 

I Troms å Finnmark er det MYE turmuligheter å ta av og det bør kunne velges noe som matcher kvalifikasjoner og ønsker godt....

Tromsø er vel utgangspunktet hvor det er flest "guide-opplegg" for nordlys. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Trond Arvid Hagen said:

hei lurte på og ta med meg min nevø på 11 på fototur i vinter, tankene har gått til svaldbard, men der er det vel store begrensinger på hvor en kan bevege seg uten guide, gjerne til ett sted med god mulighet for nordlys, og vi snakker her en langhelg. finnes det noen som har ferdigspikra opplegg på nordlys f eks.

Som Espen sier er det mange  (et titalls?) nordlysguidebedrifter i Tromsø. Men det er ofte større sjans for å se nordlys i indre deler av Troms og Finnmark enn ved kysten, det er gjerne mer oppholdsvær. Mange drar til Riksgränsen eller Abisko noen få mil fra Narvik, flotte turområder der, og også organiserte nordlysturer. Indre Finnmark er sikkert også godt egnet, men bildene kan kanskje bli litt lite dramatiske siden landskapet er flatt og ensformig. Rent fotografisk synes jeg nordlysbilder med fjell, fjord og hav ofte blir de beste. Men bevares, jeg har sett masse flotte nordlysbilder fra Finnmarksvidda og de endeløse skogene i nord-Finland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Mariusha
      Hei
      Det må være flere av dere som liker å ta bilder når dere er ute å går, hvordan pakker dere kameraet i en eller trang sekk?
      har selv speilreflekskamera som jeg tenkte å pakke med på tur, men usikker på hvordan jeg skal sikre dette i sekken , både mot støt og vann
    • Av Mareng
      Jeg er på utkikk etter ett lite kompakt kamera som passer fint i lommen, og er raskt å ta frem for å knipse noen bilder.
      Det må være lite (vanlig "digitalkamera" størrelse f.eks.) det må tåle vann/regn, støt/slag og gjerne litt kulde. Om det er lett å slå på og knipse bilde med hansker er det også fint.
      Jeg er ingen god eller kresen fotograf, men det må være grei bildekvalitet og det må tåle å ligge i en svett lomme, bli tatt fram i regn og tåle å slenge rundt i sekken.
      Noen gode forslag til en ok pris? 😊
    • Av jotho
      Hei,
      Mitt første innlegg her. Håper noen som er kjent i disse områdene kan gi meg noen tips. Jeg er ikke særlig fjellvant (turer på byfjellene i Bergen kvalifiserer vel ikke til fjellvant), så jeg er på utkikk etter en en relativt lett tur, og har funnet disse to alternativene som jeg tror kan være greie turer. Har ikke bil, så er avhengig av buss/tog fra Bergen. Formålet med turen er foto, så jeg ønsker nydelig natur og muligheten til å slå opp telt slik at jeg blant annet får fanget området i kveldslys og morgenlys.

Har svært lyst å gå fra Østerbø til Vassbygdi, men etter å ha lest litt forskjellige steder, virker det som at det er utfordrende å finne teltplasser etter Østerbø. Stemmer dette? 
      Jeg vurderer også å gå fra Hallingskeid til Flåm, langs Rallarvegen. Her virker det som at det er lettere å finne teltplasser underveis. Det er sikkert andre stier å gå langs enn Rallarvegen i dette området, men som lite fjellvant tenker jeg det er enklest å følge denne veien, eller?
      Målet mitt er 2-3 overnattinger i telt. Jeg liker å ta meg god tid når det er foto som er formålet med en tur  Førstevalget er vel Østerbø - Vassbygdi, men det avhenger litt av at det er greie steder å slå opp telt underveis.

Takker for all eventuell hjelp!
    • Av NattUgle
      Nybegynner på tur som jeg er synes jeg det fantastisk morsomt å kjøre skogsveier og andre veier med bilen, rett å slett for å se hva som dukker opp av turmuligheter
      Målet med å ta skogsveier er å se hva man finner av fiskevann og andre turmuligheter.. Det er bare så DRITT at en er alene om alt bestandig.. hint hint
      Det er så mange fine steder overalt!

Se innlegget for bilder
      Kom nettopp hjem etter en bil-tur-safari og siden jeg ikke har superkondis må jeg si jeg fant og så mye rart på en natt, med bil som back up

Prøvde å gå lyng å kratt, men ALT var vått og sump/myr, SUGDE til seg støvlene mine. Har regnet lenge nå

Jeg har sett 3 kaniner, rovfugl, svaler, med mer, ELG å herregud jeg så elgen i 10 minutter!!!! 20-70 meter unna.. men hadde jeg med kameraet?? not
      Gjemte meg bak bilen.. Har jo hørt om elg som sparker og kicker.. Min tanke var, om elgen fikk ferten av meg og denne tjukke-bolle-feita.. så hadde den ivertfall kicket

Prøvde markfiske med dupp, ved et vann som jeg fant på veien.. tok en halvtime å komme i orden, jeg kan jo ikke dette,  men når alt var på plass var alt digg.. det vil si.. i 3 minutter.. så åpnet himmelen seg og det ble bare regn hefra til månen.. skiftet fra treningsbukse til badeshorts.. sånn at jeg bare kunne ta i mot regnet.. så begynte det steike meg HAGLE! Ja, jeg ville ha kald pepsi max, men ikke kalde lår!!!! Rømte til bilen he he

ET av stedene jeg fant var potensielt ELG terrreng de lux! 
      Jeg tenkte.. her skal jeg slå opp telt og prøve sove ute.. for meg som er datanørd vil nok nakkehåra reise seg 05 om morgenen når elgen kommer til vannet for å drikke. FULLT av spor etter dyr.. Litt livredd for å ligge der å sove ute men fy søren før et kick og rush. Noen som blir med? 

Si meg.. om elgen ser meg sove ute vil den gå rundt eller tråkke over meg og sparke meg ned om jeg ligger i elgtråkket å camper med spotify?

• Av Isak Knutsen
      Sjekk ut tranen jeg så forrige uke nær Åmli: Skjult lenke - logg inn for å se den

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.