Gå til innhold
  • Bli medlem

Varmedekken til hund


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Heisan! 

 

Jeg har en shiba inu som fryser når det er minusgrader. Det går helt fint når hun er i bevegelse, men når vi er på camp liker hun veldig godt å sitte og snuse ut i lufta og chille (litt som hundemor altså, minus snusingen). Jeg trenger et godt og varmt dekken som er vanntett nok og der hunden fortsatt kan rase rundt i løssnø uten at snøen fiser inn i dekkenet, smelter og blir til is på magen til jenta mi. Har dere noen tips til hva som er bra å kjøpe her? 

Her er Alma i hjemmelaget ulldekken: hærens ullfrottè pluss litt velplassert mokeytape. Det var ikke varmt nok, så det må være noe bedre (skal selvfølgelig også kjøpe potesokker til henne). 

20171110_114602.thumb.jpg.b652a24798b6df3f336ce0c977770584.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, Sovjetunionen skrev:

Heisan! 

 

Jeg har en shiba inu som fryser når det er minusgrader. Det går helt fint når hun er i bevegelse, men når vi er på camp liker hun veldig godt å sitte og snuse ut i lufta og chille (litt som hundemor altså, minus snusingen). Jeg trenger et godt og varmt dekken som er vanntett nok og der hunden fortsatt kan rase rundt i løssnø uten at snøen fiser inn i dekkenet, smelter og blir til is på magen til jenta mi. Har dere noen tips til hva som er bra å kjøpe her? 

Her er Alma i hjemmelaget ulldekken: hærens ullfrottè pluss litt velplassert mokeytape. Det var ikke varmt nok, så det må være noe bedre (skal selvfølgelig også kjøpe potesokker til henne). 

20171110_114602.thumb.jpg.b652a24798b6df3f336ce0c977770584.jpg

 

Sjekk Hurtta sine. De har mye bra :)
Er hun plaga med ising mellom tredeputene eller blir fort sårbeint siden du vurderer sokker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tubbs skrev:

Sjekk Hurtta sine. De har mye bra :)
Er hun plaga med ising mellom tredeputene eller blir fort sårbeint siden du vurderer sokker?

Nei, jeg fikk bare tips fra noen av de som har samme rase og som er mye ute i snø, at de ofte ar stort varmetap fra potene og at det derfor lønte seg med potesokker.

Da skal jeg sjekke Hurtta :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heriks skrev:

Labber ikke du rundt i Oslobyen? Stikk en tur innom Hööks en dag og se hva de har inne (jeg liker å ta på ting før jeg kjøper :P ), Storgata 25 om opplysningene på nettsiden deres stemmer. 

Knallide, jeg jobber faktisk rett ved der, så det er en fin liten pausetur :D

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Evt så vurderer jeg å få sydd et til bikkja, dersom noen kjenner til noen som gjør dette? et med dunfyll og skikkelig vanntett ytterlag. Hun kommer jo til å ha 50+ utenetter i året, så jeg kan like gjerne få tak i noen skikkelig med èn gang, merker at jeg ikke koser meg så mye på tur når bikkja fryser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hööks har mye ok. 

Ellers var min hund veldig glad i sitt Weather Beeta. Solide og varme dekken med god passform. Hun var ganske lik din i kroppstype og dekkenet satt veldig fint på. Har det enda og det er til salgs, men tror det kan være litt stort til din? 

Mange er også fornøyde med Back on Track til hund også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvor gammel er Alma? Vasker du henne ofte?

Jeg har ingen erfaring med Shiba, men har hørt at valper kan ha problemer med å regulere kroppsvarmen. Vasking kan også gjøre at pelsen ikke varmer like godt. Jeg trodde pelsen til Shibaen skulle holde godt, selv i mange minus.

Vår Eurasier ligger ute omtrent uansett vær, men har nok litt tjukkere pels. Vi vasker han så og si aldri, og opplever at pelsen blir mer motstandsdyktig mot snø, vann og skitt på den måten. Kjøpte ett jerven hi til de kaldeste dagene, men det er ikke snakk om at han vil ligge i det.

Brukshunden på Alnabru vil jeg tro har det du måtte trenge av dekken, de har den beste servicen jeg har vært borti.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

 

Evt så vurderer jeg å få sydd et til bikkja, dersom noen kjenner til noen som gjør dette? et med dunfyll og skikkelig vanntett ytterlag. Hun kommer jo til å ha 50+ utenetter i året, så jeg kan like gjerne få tak i noen skikkelig med èn gang, merker at jeg ikke koser meg så mye på tur når bikkja fryser. 

Jeg har ett til terriern sydd av Fjelldukenstoff :)
Brukte ett gammelt ett som mal og fikk ei veninne til å sy.
Jerven selger både ytterstoff og fôr i meterhvis.
Tenker det samme som @Anders_G når det kommer til hund og kulde.
Eneste jeg vasker på hund om vintern er labber pga det helvetes saltet de strør med.
Utenom det så smører jeg poter innimellom og klipper rundt tredepotene for å begrense ising.
Bruker kun dekken når hunden skal være i ro en stund. Etter en stund så bygger de opp ett lag med underull som isolerer
mer enn nok. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Back on track er et veldig godt dekken. Er det veldig kaldt putter jeg på et ulldekken jeg har sydd selv under der igjen. Vet ikke helt hva jeg skal mene om de varmetrådene til Bot, men bikkja liker faktisk å ha det på, så på en eller annen måte virker det. Men min har ikke på dekken når han freser rundt, bare når han er i ro. Merker at det hemmer ham å ha på dekken når han snuser rundt og lever de glade hundedager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Snutemor skrev:

Jeg synes Back on track er et veldig godt dekken. Er det veldig kaldt putter jeg på et ulldekken jeg har sydd selv under der igjen. Vet ikke helt hva jeg skal mene om de varmetrådene til Bot, men bikkja liker faktisk å ha det på, så på en eller annen måte virker det. Men min har ikke på dekken når han freser rundt, bare når han er i ro. Merker at det hemmer ham å ha på dekken når han snuser rundt og lever de glade hundedager. 

Jeg bruker BoT på meg selv innimellom og noe varme refleterer det, men ingen woohaaeffekt. Jeg har faktisk fått sjekka med ir-kamera på meg selv at det har noe effekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg bruker BoT på meg selv innimellom og noe varme refleterer det, men ingen woohaaeffekt. Jeg har faktisk fått sjekka med ir-kamera på meg selv at det har noe effekt. 

Morsomt! Bra du går vitenskapelig til verks :ahappy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tipset fikk jeg av en vennine som driver med huskey (og aussie)

" Canelana sitt racingdekken om de ligger ute. Rent ull om de ligger inne"

Har ikke forsøkt dette selv, men planen er å kjøpe inn racingdekken.

Nå har jeg ikke normalt sett ikke dekken på de når de vimser rundt ute, kan ikke helt se for meg et normalt dekken ikke vil ta inn snø da uten at du stapper henne i en kondomdress.
Ellers veldig enig med @Anders_G og @tubbs

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine har like mange dekken som jeg har jakker... :blink: Fordi jeg tar i mot absolutt alle tips og er en smule lettpåvirkelig. Men, jeg er veldig fornøyd med Canelana ulldekken. De sitter godt og føyer seg godt etter kroppen. Er ikke noe særlig om det bøtter ned, men da ligger dere vel inne i teltet ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
På 21.11.2017 den 14.23, Sovjetunionen skrev:

 

Evt så vurderer jeg å få sydd et til bikkja, dersom noen kjenner til noen som gjør dette? et med dunfyll og skikkelig vanntett ytterlag. Hun kommer jo til å ha 50+ utenetter i året, så jeg kan like gjerne få tak i noen skikkelig med èn gang, merker at jeg ikke koser meg så mye på tur når bikkja fryser. 

Jeg har sydd et par dekken selv, og det er ikke så vanskelig som man kanskje tror. Dersom du allerede har et dekken som du liker passformen på, kan du jo bruke det som mål :) Akkurat nå driver jeg å syr på et dekken til den yngste av våre to labradorer. Det blir dobbelt, med et lag ull innerst og softshell ytterst. De fleste typer stoff fås kjøpt i metervare på Stoff og Stil, og så langt ser det ut til å koste under halvparten av et dekken kjøpt i butikken :)

 

Dersom jeg ikke skulle sydd selv, hadde jeg uten tvil gått for et fra Canelana :) De er kjempefine i passformen, og finnes i mange ulike varianter/tekstiler.

 

Lurer forresten på om jeg kjenner igjen vovvsen fra Instagram - i så fall, takk for masse flotte og inspirerende bilder :-D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte et supert dekken til min yorkie unghund i høst(knalltilbud til ca.halv pris🎉 veldig fornøyd! Han har også et hurtta med bein, men snøen sniker seg innunder på så liten hund, så må nok handle mer tettsittende dress eller tette helt igjen med typ gaiters neste vinter😄 https://www.fjellsport.no/non-stop-dogwear-pro-warm-jacket-black-blue.html?gclid=EAIaIQobChMIuvGUrriA2gIVjcmyCh1D2wGJEAQYASABEgIzSfD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.