Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakke til variert bruk for høy mann


Trulsdd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ikke erfaren på tur i fjell, men har gått til innkjøp av et par gode fjellsko og KEB-buksa til Fjellreven. Den siste måneden har jeg forsøkt å finne en jakke, men uten hell. Har lest en del på forumet og diverse tester, men føler meg fortsatt ikke helt sikker på hvilken jakke jeg skal gå for. Tenker at nå med Black friday og tilbud rett rundt svingen burde jeg få fingeren ut. 

Har prøvd på litt forskjellige jakker, men mange av dem blir for korte. Falketind, som jeg ser har blitt litt anbefalt, er alt for kort foran. Jeg er 200cm og har en helt normal slank kroppsbygning. Er det noen som har noe å anbefale her?

Jakken skal først og fremst brukes på kortere dagsturer og helgeturer i fjellet, også skal jeg gå Josten på langs i sommer, så den er nødt til å være vind- og vanntett. Ellers hadde det vært fint om det var en jakke jeg kunne brukt litt året rundt også (bor på vestlandet, og her blåser og regner det jo en del...). 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arcteryx Theta AR har et litt lengre snitt enn andre typiske skalljakker. Bergans Snøhetta også, med den er prisen halvert. På Snøhetta er det stoff på innsiden av lommene for at de kan også brukes til lufting. Men det kan også være en bakdel, dersom ikke glidelåsen (som er vannavvisende) tetter helt vil det kunne være et svakt punkt mhhp lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 194cm og bruker Arcteryx Theta AR i størrelse Large. Denne passer fint, men kunne med fordel ha vært noen cm lengre i armene. Dersom du har noe særlig lengre armer enn meg så må du nok opp i XL og da vil jeg tro den blir veldig posete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellar equipment guide f eks ?

bergans hodlekve til kanonpris hos magasinet nå, egentlig ei nedoverski-jakke, men ka fa•n:) ingen erfaring med denne med ser ut som en laaaang modell.

keb eco shell jakkene opplever jeg som lange både i armer og i kropp. Men ddu har sikkert testet disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv 2 meter høy, og de fleste Bergans jakkene passer meg veldig godt i XL... Spesielt god er anorakken deres. Har også storen jakken, men den er litt kort fremme. Men bruker bare den som vind/vær beskytter på toppturer osv. 

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har 5 forskjellige jakker. Fleste er kjøpt til innbrudspris på outlet. Men jeg opplever alle de forskjellige merkene som grei passform og lengde på. Men du kan jo naturligvis ha lang overkropp og kortere bein. Da blir jo saken en helt annen

Endret av tshansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, tusen takk for gode svar!  Da skal jeg prøve noen Bergansjakker og se om det kan være noe for meg, og Arcteryx hvis den kommer på tilbud. :)

Til andre del av spørsmålet; er det nødvendig med en skalljakke for mitt bruk, eller holder det med en bommulsjakke og evt. poncho over? Til turen over Josten blir det ryggsekk på noen kilo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Trulsdd skrev:

Herlig, tusen takk for gode svar!  Da skal jeg prøve noen Bergansjakker og se om det kan være noe for meg, og Arcteryx hvis den kommer på tilbud. :)

Til andre del av spørsmålet; er det nødvendig med en skalljakke for mitt bruk, eller holder det med en bommulsjakke og evt. poncho over? Til turen over Josten blir det ryggsekk på noen kilo. 

Jeg har brukt poncho ved et par anledninger, men merkelig nok griper jeg oftere etter skalljakken min. Jeg har en god poncho som dekker hele meg med sekk på. Å den er egentlig genial, vindtett er den også. Så her må du bare kjenne litt på eget bruk. En skalljakke føler jeg kan brukes mer, puster bedre (plastikk er jo difusjonstett) og lager ikke så mye lyd når jeg går. Vet ikke hvor du holder til i landet, men Bergans Outletstore i Langevåg (utenfor Ålesund) kjører sinnsykt gode priser på utgående modeller. Du har 20 prosent rabatt på klær fra fjellsport via forumet her. Det er også sikkert mulig å gjøre seg et godt kjøp via diverse black friday tilbud denne uken.

Jeg personlig hadde ikke villet byttet vekk skalljakkene mine for poncho. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tusen takk for all hjelp!

Jeg prøvde jakker massevis av jakker uten å finne noen som var like lange og passa like godt som Theta AR. Etter to måneder med leting var jeg i ferd med å gi opp og bare kaste penger på problemet, men en litt tilfeldig tur til Ålgård Outlet hvor jeg gikk innom Bergans-outletet (litt motvillig; jeg hadde jo prøvd alle jakkene hos MX Sport, Intersport, Platou og G-sport i hele Stavanger) men der fant samboeren en Bergans Myrkdalen nedsatt til herlige 1500kroner! 

 

Så til de som har havnet her gjennom søkefunksjonen på forumet: Bergans Myrkdalen er lang både i armer, bak og fremme!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trulsdd skrev:

Tusen takk for all hjelp!

Jeg prøvde jakker massevis av jakker uten å finne noen som var like lange og passa like godt som Theta AR. Etter to måneder med leting var jeg i ferd med å gi opp og bare kaste penger på problemet, men en litt tilfeldig tur til Ålgård Outlet hvor jeg gikk innom Bergans-outletet (litt motvillig; jeg hadde jo prøvd alle jakkene hos MX Sport, Intersport, Platou og G-sport i hele Stavanger) men der fant samboeren en Bergans Myrkdalen nedsatt til herlige 1500kroner! 

 

Så til de som har havnet her gjennom søkefunksjonen på forumet: Bergans Myrkdalen er lang både i armer, bak og fremme!

Jeg kommer over Bergans Snøhetta forrige uke til behagelige 900,- denne er også lang bake og fremme, og god lengde i armene 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tessatroll skrev:

Kvar fann du den jakka til den hyggelige prisen? Link? 😁

Beklager, link er ikke mulig å oppdrive. Men tar du deg en tur innom Bergans Outletstore i Langevåg utenfor Ålesund. Er det ikke umulig de har en del igjen inne. Det var greit utvalg av jakker og størrelser i forrige uke. Var å finne i rød og Ocean blue eller hva den blåfargen heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tshansen skrev:

Beklager, link er ikke mulig å oppdrive. Men tar du deg en tur innom Bergans Outletstore i Langevåg utenfor Ålesund. Er det ikke umulig de har en del igjen inne. Det var greit utvalg av jakker og størrelser i forrige uke. Var å finne i rød og Ocean blue eller hva den blåfargen heter

Ok, då skal eg slå på tråden og evt ta ein tur ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.