Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround Randonee / Topptur Ski


Barber

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal nå gå til innkjøp av nye ski og ser for meg gode ski som kan brukes til både Randonee / topptur og vanlig preparert bakke.

Da jeg legger vekt på at skiene skal være gode på nedturen skal de vel være ganske brede, men dette vil vel gå på bekostning av både turen opp og egenskaper i vanlig preparert bakke.

Ski jeg har sett på er Armada Tracer 98 / 108 som er ganske lette og Faction CT 2.0 som har 102 mm hoftebredde.

Tenker dette er en bra løsning for turen ned, men er disse rett og slett for brede for turen opp og vanlig bakke?

Jeg har ikke kjørt randonee før og har derfor dårlig erfaring med hvordan bredden vil påvirke turen.

Noen tips?

clone.jpg

armada-tracer-108-skis-2018-164.jpg

Endret av Barber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av dom passar mina idéer, men Faction kan säkert vara ganska OK. Det är dock en skida för folk som kör mycket hopp och dropp (helt symetrisk, du står mitt på) och det passar mig dåligt. Kör du mycket sådant så är den nog ganska bra. I skare och tung lössnö (som du garanterat kommer att träffa på på dina turer) så är den symetriska geometrin en nackdel. 

Armada Tracer 98  har en jäkla massa spänn vilket är helt hopplöst på en rando-ski i skandinavien.  En skida för specialintresserade, enligt mig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen initielle kommentarer står her: 

Ut fra det du skriver så tolker jeg det dithen at du har stått litt ski?

Hvor mye skal skien brukes til hva? Om du har kjørt offpiste i løssnø rundt skianlegg og dratt inn på isete forhold i jakke med samme skia så vet du omtrent hvor vanskelig det er å kombinere topp egenskaper på alle områder i samme skia. 

Jeg går en del topptur med ski som er 107 mm på midten (30 m) svingradius, og 10+ cm lenger en meg. Den fungerer fint å få på kant og svinge med i bakke eller offpiste med isete forhold men kan ikke i det hele tatt sammenlignes med f.eks. en storslalomski på is. Tilsvarende motsatt i løssnø, gjennomslagsskare osv.. 

Stor bredde på skia er forøvrig tungt å gå med når man skal krysse i bratt terreng hvor skare gjør at man prinsippet går kun med stålkanten i snøen. (Finnes en del slike partier i fjellheimen pga vind.)

Jeg gå veldig mye i motsatt retning på nytt turutstyr i år og fokuser en del på vekt og gå-komfort, på bekostning av kjøreegenskaper. (Beholder likevel de gamle skia og har flere par ski å velge i mellom ift bakke, offpiste, topptur for å kunne velge det som passer best for tiltenkt bruk og forhold.)

Skal du ha ett par ski til alt, bakke, offpiste og topptur? Går du korte strekk ut fra skianlegg, toppturer ala Hemsedalsfjella med fokus på nedturen, eller skal du gå lengre dagsturer/lange anmarsjer I fjellheimen? Mye som påvirker valgt av ski.

Ellers ganske så enig med @Johan2000

Ikke kjøp ski ut fra ønskeforhold, 95% av dagene et det ikke slike forhold, men ganske gøy å stå på ski likevel om skiene sitter greit.

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.