Gå til innhold
  • Bli medlem

pulk


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Skal gå til innkjøp av pulk men det koster fort endel lapper, har søkt litt på finn osv og ser det er sinnsykt mye "barne" pulker til salgs.. Har tenk litt på og handle en sånn så rive av trekket og montere på ett vanlig trekk så er det plutselig ikke så dyrt med pulk. Noen som har gjort dette, eller noen som vet om dette er mulig? får man kjøpt bare trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener jeg leste det en eller annen plass her på forumet om denne løsningen. Og husker jeg ikke feil, så kostet det trekket 1500,- For dyrt for meg bare for å testet. Så jeg lot trekket være på og fjernet resten.

Jeg ga 400,- for den pulken med drag. Skulle dette ikke funke så har jeg draget og da blir det straks rimeligere med en pariserpulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes heller ikkje desse barnepulkane er allverda å trekke. Kva eigenskapar er du ute etter i pulk TS? Noko som gjer at tenkjer at du må ha glassfiber eller er det aktuelt med anna også?

Eg har faktisk glida parisbrett ved nokre høver. Vert ikkje som ein glassfiberpulk, men det er jo alt etter kva eigenskapar ein er ute etter.

Det gode med parisbretta er jo at ein kan dra dei over alt som er. Vert dei skakke så er det berre å legge dei i press heime, og glide oppigjen under, så er dei brukandes att. 

Har parisbrett som har vore dalga gjennom kilometervis med morener og kryssa slamfylte elvedelta som framleis er i bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg må man jo se på egenvekt også, en barnepulk er kjapt rundt 10kg i egenvekt litt avhengig av hvilket utstyrsnivå det er på den. Et pariserbrett veier vel rett i overkant av 2kg.

Som @Tessatroll er inne på så er et plastbrett utrolig anvendelig, det kan rigges med drag og få deg veldig greit over hardangervidda på en lang ekspidisjon, du kan fjerne drag og sette på tau og bruke det til å hente ved, flytte et lass fra A-B på hytta, trenge et eller to mindre barn i nøden, brukes som akebrett til ungene osv osv. Med andre ord så vil et plastbrett kunne brukes til langt mer varierte oppgaver slik at du får langt mer igjen for pengene kontra en spesialisert greie som barnepulk egentelig er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

At parispulken glir bedre enn en barnepulk er jeg tvilende til. Har hatt akekonkurranse med fjellpulken og parispulken, og det gikk særdeles dårlig for plastbrettet. Men pulken må selvsagt behandles skikkelig.

Det kan du tvile så mye du vil på ;-) Jeg har testet det i praksis ved flere anledninger. Min Fjellpulken barnepulk er vesentlig tyngre å trekke enn parisbrett med tilsvarende last. @Tor-Erik-L-77 kjøpte parisbrett før meg og vi kryssbyttet noen ganger for å kjenne på forskjellen.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

I tillegg må man jo se på egenvekt også, en barnepulk er kjapt rundt 10kg i egenvekt litt avhengig av hvilket utstyrsnivå det er på den. Et pariserbrett veier vel rett i overkant av 2kg.

Måtte sjekke dette. Barnepulken min (Fjellpulken) veier 5,4 kg uten vindskjerm, ryggstø og drag. Og dette er en eldre pulk, orange farge. Så ikke noe ny motens p**s :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

I tillegg må man jo se på egenvekt også, en barnepulk er kjapt rundt 10kg i egenvekt litt avhengig av hvilket utstyrsnivå det er på den. Et pariserbrett veier vel rett i overkant av 2kg.

Som @Tessatroll er inne på så er et plastbrett utrolig anvendelig, det kan rigges med drag og få deg veldig greit over hardangervidda på en lang ekspidisjon, du kan fjerne drag og sette på tau og bruke det til å hente ved, flytte et lass fra A-B på hytta, trenge et eller to mindre barn i nøden, brukes som akebrett til ungene osv osv. Med andre ord så vil et plastbrett kunne brukes til langt mer varierte oppgaver slik at du får langt mer igjen for pengene kontra en spesialisert greie som barnepulk egentelig er.

 

Det er klart at egenvekten har noe å si, i tillegg til skrogformen. Om man skal rigge en barnepulk, så tar man jo bort veltebøyler, sete, skjerm osv, så det blir neppe 10 kg..
Ikke bare pariseren man kan bruke til vedlass.. :)

pulk.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vertfall ikke brukt mye penger på å rigge opp barnepulken, da ville jeg heller kjøpt et billig parisbrett.

Parisbrett koster rundt 800 spenn, så kan du bare få festet draget du allerede har til parispulken. Eneste du da trenger er en pulkbag til å legge i brettet og en festeordning for bagen til pulken. Fjellpulken har forskjellige bag størrelser fra 500 til 800 kroner. (du kan sikkert rigge til noe annet selv uten å kjøpe bag men mer knot)
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Dingsen skrev:

Akkurat det jeg også har konkludert med @Tor-Erik-L-77 Ergo teste først med billig barnepulk først. Ta delene fra denne og montere på pariserpulken om det blir aktuelt.

God plan hvis du allerede har en barnepulk. Må du kjøpe en barnepulk kan det fortsatt være verdt det om du får den billig nok. Draget koster litt, så det har en verdi ;-)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en barnepulk som jeg tenkte teste som turpulk nå til vinteren. Til dere som har prøvd: merker dere stor forskjell på de ulike førene (løst, hardt, kramsø etc). eller er barnepulken like tung å dra på alle fører, sammenlignet med parisbrettet? Kan denne forskjellen muligens bli mindre dersom pulken er relativt lett? Er vel mindre areal under barnepulken kontra parisbrettet så ser kanskje for meg at dette er en av grunnene til forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Har selv en barnepulk som jeg tenkte teste som turpulk nå til vinteren. Til dere som har prøvd: merker dere stor forskjell på de ulike førene (løst, hardt, kramsø etc). eller er barnepulken like tung å dra på alle fører, sammenlignet med parisbrettet? Kan denne forskjellen muligens bli mindre dersom pulken er relativt lett? Er vel mindre areal under barnepulken kontra parisbrettet så ser kanskje for meg at dette er en av grunnene til forskjellen. 

Min erfaring er at den glir dårligere enn parisbrettet på alle føre, men minst forskjell på hardt/isete. Ved litt trått, skikkelig kaldt føre er forskjellen størst etter min erfaring.
Du har nok rett i at den vil gi bedre jo lettere den er, men det er ikke så lett å "lettpakke" på vintern ;-) Parisbrettet er uansett så billig at det er ingenting å lure på etter min mening. Særlig for deg som har en barnepulk du kan bruke draget fra. Da trenger du bare parisbrettet, fester til draget og litt strikk / tauverk for å rigge deg en skikkelig pulk.
Parisbrettet er suverent til prisen og vil gjøre nytten et par år til for min del, men jeg har veldig lyst til å oppgradere til en skikkelig varepulk fra Acapulka eller Fjellpulken etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til enkel bruk av pariserbrett: I stedet for pulkbag eller lignende så går det an å putte bagasjen i fjellduk eller lignende til å begynne med. for å få den pakket inn på pulken og redusere muligheten for at noe forsvinner underveis. Det reduserer kostnadene og også vekten om fjellduken likevel skal med....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pulken skal trekkes av hund vil du ha behov for å bremse og styre pulken en del med line festet til. I blant må du også rett og slett henge på slep for ikke å bli etterlatt. Da vil du trolig ha mer glede av en pulk i stivere glassfiber, enn et sklibrett i mykere plastikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.