Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonéski nær fjellskisegmentet?


Terka

Anbefalte innlegg

Jeg funderer på sette sammen et lett randonee oppsett som ligger nær fjellskisegmentet. Har i dag et ganske så kjøre-orientert randonée oppsett som i hovedsak brukes til å gå oppovet og kjøre nedover igjen etterpå, men jeg har også gått på disse skia med pulk på slep. Tanken er å få ett oppsett som er lett å gå langt på, som fortsatt har noen kjøreegenskaper i behold, og som man greit kan trekke pulk med innimellom.

Det finnes lette tur-randonée-ski fra f.eks. Hagan og Ski-Trab, men jeg funderer på å prøve ut Åsnes Falketind 68 som har kortfellfeste og og som kanskje gir bedre glid på flater?

Sammen med f.eks. ATK Haute Route binding på 175g så blir dette relativt lett. Og med en lett sko med stort gå-utslag så bør dette kunne brukes til å tilbakelegge mange kilometer pr tur?

https://www.asnes.com/produkt/falketind-68/

540353_Falketind_68_02_1306x900-1306x500.jpg.f2dd507d47072e7eaec6e84ac93a30cd.jpg

 https://www.atkbindings.com/en/prodotto/bindings/speed-touring-en/hauteroute/

haute-route-2.0-with-leash-web.thumb.png.b7039cb6173e03e3528c35629ab70fa4.png

Det å gå langt med randonéeutstyr og pulk har jo vært testa før:

 https://www.utemagasinet.no/Aktuelt/Rando-eller-fjellski

 

Hva tenker fjell(forum)folket?

 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt å kjøpe åsnes falketid 68, voile 3 pin cable med plater og hælløfter og scarpa T4 støvel.

Jeg tror dette er bedre å gå med enn rando, og du slipper å skifte mellom gå og kjøremodus i terreng med mye opp/ned. Jeg tror du får bedre fraspark i gangen.

Men man får ikke låst hælen på vei ned, og ikke samme kontrollen da om du ikke er stødig på telemark.

Jeg gikk med en turleder fra finse til hallingskeid. Hun hadde storetind, dynafit støvler og bindinger, og smurte hele skisålen med blå swix. Hun smurte bare èn gang, og tok ikke på feller. 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Terka skrev:

Jeg funderer på sette sammen et lett randonee oppsett som ligger nær fjellskisegmentet. Har i dag et ganske så kjøre-orientert randonée oppsett som i hovedsak brukes til å gå oppovet og kjøre nedover igjen etterpå, men jeg har også gått på disse skia med pulk på slep. Tanken er å få ett oppsett som er lett å gå langt på, som fortsatt har noen kjøreegenskaper i behold, og som man greit kan trekke pulk med innimellom.

Det finnes lette tur-randonée-ski fra f.eks. Hagan og Ski-Trab, men jeg funderer på å prøve ut Åsnes Falketind 68 som har kortfellfeste og og som kanskje gir bedre glid på flater?

Sammen med f.eks. ATK Haute Route binding på 175g så blir dette relativt lett. Og med en lett sko med stort gå-utslag så bør dette kunne brukes til å tilbakelegge mange kilometer pr tur?

https://www.asnes.com/produkt/falketind-68/

540353_Falketind_68_02_1306x900-1306x500.jpg.f2dd507d47072e7eaec6e84ac93a30cd.jpg

 https://www.atkbindings.com/en/prodotto/bindings/speed-touring-en/hauteroute/

haute-route-2.0-with-leash-web.thumb.png.b7039cb6173e03e3528c35629ab70fa4.png

Det å gå langt med randonéeutstyr og pulk har jo vært testa før:

 https://www.utemagasinet.no/Aktuelt/Rando-eller-fjellski

 

Hva tenker fjell(forum)folket?

 

Hva slags støvler tenker du deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tind 76 har også det smale fellefestet til Åsnes så du kan bruke "vanlige" feller helt ned i 35mm på de om du vil ha litt mer bredde. Lengden stopper dog på 180, fasongen på de ser ut som Falketind men det kan være litt forskjell på spennet. Synd Åsnes ikke oppgir SFI index, det hadde vært interessant. (Tind 85 har forresten bredt fellefeste)

Jeg er på linje med @Mareng at 75mm er bedre i kuppert terreng, og det går fint å kjøre ned bakker uten wire, det er bare å renne ned. Nå henger riktignok Rando bindinger relativt godt om du låser frontbindingen som du normalt gjør når du går, men likevel blir det kanskje en del av/på med bindinger om du tråkker ned bindingen bak. Selv om jeg har eksprementert med Madshus Inteligrip på mine 82mm randoski for å få "kortfell" (med Superlight  2.0 og TLT6), men det blir ikke på langt nær samme gåkomforten som 75mm. Inteligrip fellen løsner dessuten om jeg prøver å svinge ned bakker, litt kjipt når den havner under stålkantene..

Jeg har også Ingstad, for å få litt mer bredde gikk jeg for Tind 76 og mulighet for kortfell, monterte 20mm plater. Jeg bruker Scarpa T4 med stive stag fra Rottefella Cobra R8. Det er ganske stivt i nedkjøringer, og det går fint å "jukse" og kjøre paralellsvinger om knebøy ikke passer der og da. Skal jeg ha enda bedre gåkomfort bruker jeg Crispi Svartisen støvler, på de bruker jeg wire. Da er skien konvertert fullstendig til en ekstra bred fjellski.

Her er en tråd som @Mareng startet som kanskje er litt i slekt med dine ønsker. 

http://www.fjellforum.no/forums/topic/42271-lette-toppturski-til-vestlandet-ønsker-råd-åsnes-tind-76/?page=2&tab=comments#comment-383346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt skiene og støvlene i fjor, men hele Norge var utsolgt for T4 i min størrelse.

Nå er Scarpa forsinket til Norge, jeg venter fortsatt på rett støvel 😥 :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja.. er vokst opp med fjellski og har kjørt veldig mye mer på telemark en på alpint/randonée, så ferdighetene er nok iboende enda. Men etter 3 måneder sammenhengene på telemark i Alpene en vinter for noen år siden så var knærne så slitne så at det var vondt å gå opp trapper når jeg kom hjem. Da fikk jeg over på alpint helgen etter. 4 operasjoner i det ene kneet støtter også det valget. 😕

Valg av ski er nesten alltid et kompromiss, med joggepinner på den ene siden og brattkjøringsski eller pudderplanker på to andre ytterkanter.

Som rene "viddeski" så er jo fjellski ypperlig, men jeg er litt for glad i å gå på toppene og vil gjerne ha et oppsett som fungerer til å gå langt, på "snille" topper, og noenlunde ok å kjøre ned med. Åsnes sine ski frister pga kortfell konseptet om det gir bedre glid på flatene.

EDIT: Jeg ønsker i utgangspunktet å unngå fjellski om det fungerer noenlunde. Alternativet er å gå for et oppsett med fjellski, men det har også mangler ift den bruken jeg ser for meg.

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terka skrev:

Støvler som Scarpa F1 Evo Speed Blue, Atomic Backland Carbon osv. Relativt lette sko med 60 -70 graders gå-utslag og likevel 90 +/- flex ift kjøring.

Testet akkurat Atomic Backland. Var som en joggesko på beina, ekstremt gåutslag, men desverre litt smale  (98). Tror de også kan være litt myke å kjøre og kite med?

Scarpa Maestrale satt bedre på beina og var ellers en del stivere og  markert mindre gåutslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Anund Wigen, nå er ikke flex helt direkte sammenlignbart mellom merker, og spesielt en del randonésko mangler progressiv flex, men der gir likevel en indikasjon på stivhet.

Som sammenligning så har jeg Nordica Dobermann (130 flex) som alpinstøvel og Technica Cochise Pro Light (120 flex, oppleves en del mykere en Dobermann) som toppturstøvel. Siste årene har jeg også brukt Technica støvelen med de forskjellige alpinskia da de er uendelig mye bedre å ta av/på, er godt å gå med til bakken osv. (Bor 150 m fra bunnstasjoen i en skibakke, står en del med barna der.)

Å gå ned på stivhet er ofte en tradeoff ift hvor gode skoene er å gå med. Så lenge dem ikke blir helt tøfler så bør de vøre greie å komme seg ned snille sider med. (Alternativt så blir det veldig avslørende ift manglende skiteknikk og feil kroppsposisjon over skia. 😄)

Tar imot alle typer innspill selv om det kan virke som jeg har bestemt meg på innleggene mine. Bare bra å få servert gode argumenter om jeg er ikke på feil spor. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Terka skrev:

@Anund Wigen, nå er ikke flex helt direkte sammenlignbart mellom merker, og spesielt en del randonésko mangler progressiv flex, men der gir likevel en indikasjon på stivhet.

Som sammenligning så har jeg Nordica Dobermann (130 flex) som alpinstøvel og Technica Cochise Pro Light (120 flex, oppleves en del mykere en Dobermann) som toppturstøvel. Siste årene har jeg også brukt Technica støvelen med de forskjellige alpinskia da de er uendelig mye bedre å ta av/på, er godt å gå med til bakken osv. (Bor 150 m fra bunnstasjoen i en skibakke, står en del med barna der.)

Å gå ned på stivhet er ofte en tradeoff ift hvor gode skoene er å gå med. Så lenge dem ikke blir helt tøfler så bør de vøre greie å komme seg ned snille sider med. (Alternativt så blir det veldig avslørende ift manglende skiteknikk og feil kroppsposisjon over skia. 😄)

Tar imot alle typer innspill selv om det kan virke som jeg har bestemt meg på innleggene mine. Bare bra å få servert gode argumenter om jeg er ikke på feil spor. 😊

Er på jakt etter nye støvler selv og tar imot alle innspill med glede  :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Terka

Hvis du først skal gå den veien så finnes det smale randoski som veier mye mindre enn åsnes sine. Skitrab har noe f.eks. Men jeg tror prisen blir noe helt annet.

Jeg har ikke så god oversikt på dette, men jeg vet det finnes mye lett der. Så har man jo forskjellige typer race-feller, men også det blir vel en helt annen pris enn Åsnes sine feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite, hva er dine erfaringer med Tind76, hva bruker du dem til (type terreng/turer, lenge på turer, etc), når velger du dem i stedet for Ingstad?

Jeg har lest tråden til @Mareng noen ganger. 😊 Er selv vokst opp på noen blå Åsnes treski ytterst i Hardanger og kjenner typen terreng han beskriver. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Mareng said:

@Terka

Hvis du først skal gå den veien så finnes det smale randoski som veier mye mindre enn åsnes sine. Skitrab har noe f.eks. Men jeg tror prisen blir noe helt annet.

Stemmer på veldig mange måter, dyrt lett og bra. 😄 Men gir de bedre gå-egenskaper på flata enn Åsnes Falketind/Tind med kortfell? I bratt terreng med toppen som målet blir det brukt helfell uansett. 

Som sammenligning så har jeg i dag Völkl Nunataq (188 cm, 1,8 kg pr ski, svingraduis på 30 M) med Dynafit Beast 16 bindinger og nevnte Technica sko som toppturoppsett, så nesten alt kan bli lettere en dette om man ikke trekker det enda nærmere alpint.

Har forresten gått flere turer med dette oppsettet og pulk, men da typisk under 10 km pr etappe. Utfordringen har i hovedsak vært gnagsår på helene som jeg får av de skoene når jeg går over en viss lengde uten å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tind var klar til bruk etter påske så jeg har bare rukket å bruke de på vårsnø. I 180 så bærer de bedre enn Ingstad i 190 når det er litt rotten snø, de svinger også betydelig lettere. Jeg trodde de skulle bli "stutte" å gå med i 180 men de er ikke så aller værst som fjellski (jeg er 179). Litt "sprø" følelse på hardt underlag (skare), i alle fall mer enn randoskiene mine som er omtrent i samme vektklasse (Skitrab Altavia, 178-82mm). 

Mange av turene mine på fjellet er dagsturer fra samme utgangspunkt, hvor jeg går og hvilke utstyr jeg bruker avhenger av snøforhold, føre, vær og hva som passer best den aktuelle dagen. Amundsen bruker jeg når jeg skal langt, ingstad når jeg ikke nødvendigvis skal like langt og det er mer snø å "brøyte", Ingstad er fenomenale å brøyte spor med. Er snøen litt for dyp er de litt for stive som kjøreski, så de er egentlig ikke så lettkjørte, for å få flyt må dermed farten opp, og det er ikke alltid det er optimalt. Så det er der Tind kommer inn, på grunn av kortfellene kan de brukes til de turene som ikke nødvendigvis blir like lange, men 2mil+ har ikke vært noe problem. Velger jeg å gå mer i høyden får jeg mer igjen for turen ned igjen med Tind enn Ingstad. Går med smalest mulig kortfell og tar bare på 60mm fell når det for bratt for den smale fellen. Ved å kunne veksle mellom T4 og Svartisen kan jeg regulere gåkomforten. Svartisen er de mest komfortable støvlene jeg har hatt uansett kategori. Er vær og føre optimalt for rando er det det jeg velger, jeg får fint over 1000 høydemeter på en dag omtrent uten anmarsj, men det er fordelt på flere forskjellige nedkjøringer. Det tar fort litt tid å få av/på feller for å konvertere til gå/kjøremodus om det gjøres flere ganger. Tind skiene vil lettere ta meg litt lengre "bortover" enn rando skiene, og til litt andre nedkjøringer enn jeg nødvendigvis ville valgt å gå til med rando-skiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei vennine som skada ryggen sin i ei paragliderulukke for nokre år sidan. 
Etter dette har det vore sit-ski og andre alternativ til turliv. Til vinteren (seinvinteren) har me dog vorte samde om å prøve på nytt med skitur og telt. 

Då ho ikkje har anklar som fungerar skikkeleg, er planen å rive BCbindingane av dei gamle fjellskia (åsnes av type litt brei, hugsar ikkje modellnamn)  hennar, og sette på techbinding, slik at ho kan bruke randostøvlane sine.

Då har ho "innebygd" skinne i desse, og med skistavar som krykke, eit par mohairkortfellar for litt "sidevegs kontroll" og evt ein nordisk slede å lene seg til/få drahjelp ved behov, så vonar me å ha funne oppsettet for at ho skal kunne ta til med vinterfriluftslivet att på skikkeleg.

Eg er spent på å sjå korleis dette oppsettet vil fungere, og vi gjerne fylje denne tråden om det kjem nokre rapportar etterkvart :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helfellen til Skitrab glir nok litt over gjennomsnittet kontra en del andre feller, men det er nå engang et vegg til veggteppe. De gangene jeg har brukt Madshus Inteligrip på Skitrab'ene har typiske transportetapper på ca 5km tatt 15-20min kortere tid enn med helfell, jeg har fått en lettere reise men den sparte tiden har gått med på å ta de på/av. Oppover langs veien til Leirvassbu var det noen steder litt i grenseland for at det var nok feste enkelte steder, for å gi et bilde på hvor godt feste det er (tørr snø)

På det føret jeg hittil har brukt Tind har jeg brukt 35mm syntet, da har også føret vært litt våt snø, hvor dypt en synker i snøen gir litt variasjon av farten. Har sett på loggene mine fra vårturene, jeg har ikke notert skitype, men snittfarten er vel 5km/t (+/-) da har jeg brukt Ingstad og Tind. På tørrere/hardere føre vil nok Ingstad være raskere. Men skulle jeg tippe så vil en dagsetappe på 20km som ikke er en ren topptur men en kupert fjellskitur med innslag av nedkjøring gi en tidsbesparelse på rundt 1time ved bruk av kortfell kontra helfell. Med kortfell er det en følelse av at skiene glir, med helfell så føres skiene mer løftet ut av snøen. Det er i svake hellinger opp, på flatene og små glistrekker nedover hvor man ikke tar av feller at litt glid kontra nesten ikke glid gir utslag i hvor lang tid en bruker. Med kortfell velger en kanskje også å ta av fellene skjeldnere for å skli ned et strekke, det sparer en også tid på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette blir ett valg ut fra preferanse, da lett utstyr som både kjører okei og funker på flater finnes i begge leire. Om man ser til alpene er lett "randonee" utstyr mye brukt.

Du kan jo ta en titt på det Lars Ragnar brukte her (han pleier ikke å velge det som er tyngst eller ikke holder mål for å si det sånn), og dagsetappe på 94 km burde vel holde for de fleste:

https://www.friflyt.no/Topptur/Knuste-Hoegruta-rekorden-med-nesten-tre-timer

Sjøl så har jeg valgt lærsko og lette håndlagde telemarkski fra Sverige (Extreme) for sånt bruk, så får man kjørt litt telemark også på de få turene det er aktuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant kommentar @PTG.

Lars Ragnar gikk(94 km/7500 høydemeter/15 timer og 27 min  på Fischer Alpattack ski. De kommer i lengen 151 og 161 cm. 

Mål på 161 cm skia er: Bredde: 99/65/81 mm - radius: 20,8 m - vekt 650g pr ski

Om for enkelhets skyld antar at de har forflyttet seg like mange høydemeter ned som dem har gått opp, så har dem i snitt gått opp/kjørt ned 1 høydemeter pr 6 meter forflytning, antagelig litt mer pga ujevnheter i terrenget som ikke måles. >> Antatt fin tur med helfeller pga terrenget. (Har ikke gått den selv, men skal gjøre det en gang.)

Vekta på skiene er vanskelig å matche om man ikke går for ski i rando-race klassen, men resten av målene er interessante ift en ski for bruk i vinterfjellet. (Mange i Norge går toppturer med lange og breie ski, jeg også.. skyldes antagelig drømmen/abstinenser etter pudderkjøring, mens 95% av dagene så er forholdene helt annerledes. 😄)

Til sammenligning så har skien jeg startet tråden med, Åsnes Falketind 68, følgende mål:

Lengder: 172, 180, 188 cm

Bredde: 105-68-95

Radius: 15,8m (172) - 17,2m (180) - 19,8m (188)

Vekt: 1130g (pr ski - 180cm )

 

 

Endret av Terka
Retting av skrivefeil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krossbu ligger ca 300m høyere enn Bessheim, så i "praksis" gikk de 300m mer opp enn de kjørte ned 🙂 uansett er det en stor prestasjon å gå så raskt.

En Høgrutetur trenger ikke nødvendigvis følge eksakt samme "spor" som de forrige som gikk der, det er fullt mulig å variere topper underveis og velge alternative ruter.

Men en Høgrutetur er en jakt på topper, så en ønsker seg opp for å kjøre ned, det betyr også at en prøver å unngå mest mulig flate partier. En fjellskitur kan også gå fra samme A til B, men her kan en lett reise være målet, det betyr at ruta legges mest mulig ned i dalførene for å spare høydemeter. Det er også mange alternativer for å kombinere de to "idealene".

Har du mulighet for å "shoppe" pudderdager er temmelig breie ski supert, men fingern i snøen så er de dagene skjeldnere enn alle de andre. Din egen "egenvekt" er også en parameter for hvor bra en ski flyter, for smale ski bryter også lettere gjennom for en tyngre person dersom det er gjennomslagsføre, så det er ikke bare i pudder litt bredde kan hjelpe. Det gjelder å finne det man tror er den beste middelveien.

N+1

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.