Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av DAB radio


Torodd Kristoffersen

Anbefalte innlegg

Annonse

Søker du på DAB på forumet kommer det opp noen fine tråder. Men veldig kort tror jeg mange her inne har endt opp med Sony XDR

B394D576-1360-4E13-8056-3D9455BE30A3.jpeg.42192d53cbe54547e6a3e8db36048952.jpeg

Har denne selv og er fornøyd, eneste er at den er oppladbar og ikke tar AA batteri. På lengere turer er det enkelte ganger en ulempe, på korte turer en fordel. Husk å låse av/på knappen, det er en låsestilling på den, så slipper du at radioen skrur seg på om du feks hopper ned litt 🤣. Det skjedde meg, og radioen lå nederst. 

Den har også vært på Lokketilbud ned mot 600kr. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte også opp med denne Sony radioen. Grei nok lyd og batteri varer overraskende lenge.  Jeg synes at den er oppladbar via USB er knall bra👍 Kan lade i bilen, solcelle panel eller Powerbanken som ofte er med uansett.

Beste av alt liten og lett👌

For å sammenligne med noe de fleste her kjenner størrelsen på. 

 

7B9FE8A4-126D-4892-8947-CBBC2679C1AB.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte tidligere i år betalte jeg 499,- på tilbud hos Power. Mener å huske at det var omtrent halvparten av ordinær pris. Power har hatt dette tilbudet også senere, så om du kan vente litt så kanskje,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, TEEDJAY said:

Denne får skryt for dekning blant annet, men har ikke egen høytaler. Noen som har erfaring med den?  :-) 

 

http://www.dinside.no/data/test-popnano-db456-dabfm-lommeradio/61083966

449 på netonnet. 

Jeg kjøpte en slik for et par år siden og kan ikke si at jeg er fornøyd. Radioen bærer et tydelig preg av at den er laget i Kina og kanskje ikke burde ha kostet mer enn 100kr - ikke 4-500. Mykvaren har en del bugs (merkelig lading, plutselige "lock-ups" osv.) og kan ikke oppgraderes av menigmann. Knappene føles som en ti-kroners stoppeklokke og det tynne myke plastbelegget utenpå kassa flaker av kun etter noen få turer. Levetiden på batteriet er ikke mer ca 4-5 timer på min enhet (antar at det kan variere). Lyden er heller ikke særlig bra. Veldig "bassete" med øreproppene som følger med, dårlig diskant og stemmer har en tendens til å drukne. Volumet får man heller ikke justert høyt nok hvis man har vindsus forbi ørene. Er den brukbar for å høre nyhetsendinger ett par ganger om dagen? Jo det er den, men dette er ingen radio å ha i teltet når man kokkelerer eller gjør andre ting, og det var derfor jeg gikk og kjøpte meg en slik Sony som andre har postet bilder av i denne tråden. Litt tung å dra med seg, men du verden hvor mer generellt brukbar den er i forhold til den Pop'n jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok meg en tur på Power og kikket på DAB i dag og kikket på sony XDR som ble spesielt anbefalt her på FF det var god lyd enkel meny liten og smidig så det her blir en klar vinner for min del. men den kostet 899 kr jeg spurte om det var mulig med noe avslag i prisen men der fikk jeg nei . men jeg skal snoke lit på nett det kan jo hende den kommer på tilbud .For jeg må ikke ha den før om 4 uker (jule gave til meg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2017 den 21.03, tberg4 skrev:

Kjøpte denne fra Power nå: SONY XDRS41DB DAB+ RADIO BLACK til 499Kr , kan bruke løse AA Baterier i denne.

  https://www.power.no/hoeyttalere-og-lyd/radio/sony-xdrs41db-dab-radio-black/p-544982/

Er testet litt nå. Lett å bruke, ikke no stor lyd men helt ok til turbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2017 den 11.11, komfotur skrev:

Jeg endte også opp med denne Sony radioen. Grei nok lyd og batteri varer overraskende lenge.  Jeg synes at den er oppladbar via USB er knall bra👍 Kan lade i bilen, solcelle panel eller Powerbanken som ofte er med uansett.

Beste av alt liten og lett👌

For å sammenligne med noe de fleste her kjenner størrelsen på. 

 

7B9FE8A4-126D-4892-8947-CBBC2679C1AB.jpeg

Det blir nok en slik en i kompaniskap med en powerbank :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 20.11.2017 den 10.50, Memento mori skrev:

Søker du på DAB på forumet kommer det opp noen fine tråder. Men veldig kort tror jeg mange her inne har endt opp med Sony XDR

B394D576-1360-4E13-8056-3D9455BE30A3.jpeg.42192d53cbe54547e6a3e8db36048952.jpeg

Har denne selv og er fornøyd, eneste er at den er oppladbar og ikke tar AA batteri. På lengere turer er det enkelte ganger en ulempe, på korte turer en fordel. Husk å låse av/på knappen, det er en låsestilling på den, så slipper du at radioen skrur seg på om du feks hopper ned litt 🤣. Det skjedde meg, og radioen lå nederst. 

Den har også vært på Lokketilbud ned mot 600kr. 

Var på Power og kjøpte denne i dag, men får den ikke til å spille lyd... Står på displayet at den spiller, og lyden (volume) er skrudd opp. Når jeg plugger i ørepropper spiller den i disse. Må vel være noe galt med høyttaleren da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jakt etter DAB-radio selv for bruk på tur, både til fjells og skogs. Etter å ha kikket en del rundt endte jeg opp med denne:
https://www.multicom.no/sangean-dpr-67-dab-fm-reiseradio-sort/cat-p/c/p7434408

Jeg var opptatt av størrelse, at den kunne bruke AA-batterier og ikke hadde internt batteri(man kan og bruke oppladbare batterier og lade de i radioen da den har innebygget ladekrets), god lyd og ikke minst - spilletid. Kanskje ikke den minste, men tar ikke allverdens plass. Jeg måler den til (LxBxH): 164x108x37mm og 488gr med 4 stk AA-batterier.

Det som overasket meg var hvor lenge den spiller.
Jeg testet den når jeg fikk den, og den spilte sammenhengende i 26 timer. Brukte gode og nye Duracell-batterier :)

Nå er jeg igrunn spent på hvor lenge den overlever, da jeg ikke har noe kjennskap til byggekvalitet osv til dette merket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Var på jakt etter DAB-radio selv for bruk på tur, både til fjells og skogs. Etter å ha kikket en del rundt endte jeg opp med denne:
https://www.multicom.no/sangean-dpr-67-dab-fm-reiseradio-sort/cat-p/c/p7434408

Jeg var opptatt av størrelse, at den kunne bruke AA-batterier og ikke hadde internt batteri(man kan og bruke oppladbare batterier og lade de i radioen da den har innebygget ladekrets), god lyd og ikke minst - spilletid. Kanskje ikke den minste, men tar ikke allverdens plass. Jeg måler den til (LxBxH): 164x108x37mm og 488gr med 4 stk AA-batterier.

Det som overasket meg var hvor lenge den spiller.
Jeg testet den når jeg fikk den, og den spilte sammenhengende i 26 timer. Brukte gode og nye Duracell-batterier :)

Nå er jeg igrunn spent på hvor lenge den overlever, da jeg ikke har noe kjennskap til byggekvalitet osv til dette merket.

Altfor tung! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Eg og går og tenke på ny lur til sommaren, er da skjedd noke nytt siå sist? Meina at på noken FM radio var da ei sveiv som ein brukte ein gong i tida for å laga strøm, skulle komt noke sånt for dab og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, can said:

Eg og går og tenke på ny lur til sommaren, er da skjedd noke nytt siå sist? Meina at på noken FM radio var da ei sveiv som ein brukte ein gong i tida for å laga strøm, skulle komt noke sånt for dab og.

Da får du ikke gjort annet enn å sveive til krampa tar deg :-)
En av de mange ulempene med DAB-idiotiet er at mottakerene bruker MYE mer strøm enn FM-mottakere, så jeg tviler på at en sveiveradio  kommer på markedet. Bærbare DAB-radioer med små AA eller AAA batterier går fort tomme for strøm. Noen oppladbare radioer har litt bedre levetid, men da får du alt plunderet med å måtte lade dem. Hvis det er USB-lading kan en kraftig batteribank fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.