Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av turmål/ting - Instagram


Memento mori

Anbefalte innlegg

Følger litt med på insta, mye flotte bilder, er temmelig fersk der. Ser nesten ut som turmål velges etter hvordan bildene blir. Noen ting ser ut til å må være med, og er stadig gjenganger på bilder. Ser at jeg må nok legg om fra et praktisk tenkesett til, hvem/hva/hva som gjør seg best på bilder. 

Noen tips om hva som slår best an? Apper som bør installeres?

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha.... sånn går det når man har lese, skrive og vansker :angel: Jeg ser jo ironien i posten din nå.... Ja, å gå på tur er langt ifra det viktigste i dag. Det er å få lagt det ut i sosiale medier som er det viktigste. Likes styrer livet til alt for mange der ute... dessverre! 

 

Endret av meg selv :-P 

Endret av tshansen
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Memento mori skrev:

Følger litt med på insta, mye flotte bilder, er temmelig fersk der. Ser nesten ut som turmål velges etter hvordan bildene blir. Noen ting ser ut til å må være med, og er stadig gjenganger på bilder. Ser at jeg må nok legg om fra et praktisk tenkesett til, hvem/hva/hva som gjør seg best på bilder. 

Noen tips om hva som slår best an? Apper som bør installeres?

Har lite å komme med der du. Eg har ikkje talent for dette, og har innsett for lengst at det einaste eg uansett har med som er fotogent er mine raude telt....elles er det nok mitt noko ufotogene (tur)liv som vert presentert der :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bruk på instagram så gjelder det å innrede det halvåpne teltet med diverse reinsdyrskinn og juletrelys til fotografering i solnedgangen. Husk å dokumentere det du spiser samt bilder av en rykende kopp kaffe servert i en nyinnkjøpt trekopp ;-)

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, RoyN skrev:

Til bruk på instagram så gjelder det å innrede det halvåpne teltet med diverse reinsdyrskinn og juletrelys til fotografering i solnedgangen. Husk å dokumentere det du spiser samt bilder av en rykende kopp kaffe servert i en nyinnkjøpt trekopp ;-)

Men eg må no seie at eg synes desse bileta er koslige. Sjølv om eg aldri kjem til å få teke dei fordi det krev a) blikk for motiv b)å gidde dandere ting  c) å faktisk gidde ta bilete. 

Eg har tildømes typisk bilete frå dag 1,2  og 7 på tur. Eg er heilt elendig med andre ord, men sett stor pris på at andre er gode!

På mine bileter ligg det alltid ein glømt Kiwipose, ein usexy plastkopp, ei nalgeneflaske, ein morakniv frå jernia fordi eg ikkje fann noko ann når eg stressa ut døra osv osv.

MEN, eg har bestemt meg for å i det minste verte betre på å fotografere turkameratane mine. For når me kjem att frå tur, er det alltid flust av artige bileter av meg teke av mine fotoglade venner, og så er det fint lite bileter av turfølgjet mitt, noko som i lengda vert litt kjedeleg. Så no har eg lovd bot og betring. Trur eg må til med eit fotokurs.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv det er helt supert å se andres turbilder. Det inspirerer. Og jeg håper selv jeg også kan inspirere. Kan jeg dra på tur, kan mine følgere også. Samtidig er det kjempegøy å ta bilder og å lete etter motiver. Kanskje se ting fra en ny vinkel eller noen detaljer andre kanskje ikke ser. Kanskje til og med vise at det ikke skal så mye til for å nyte livet utendørs. 

  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv med en instagramprofil helt uten juletrelys og reinsdyrskinn klarer jeg ikke å bli provosert over at andre tar bedre bilder/får flere likerklikk enn meg :) 

Synes det er trivelig å se både perfekte og mindre perfekte turbilder. Er det noen jeg synes virker styla og uekte gidder jeg bare ikke å følge vedkommende. Trenger ikke være vanskeligere enn det...

Hvis man blir provosert/irritert/sint på andres turbilder på sosiale medier, kan man med hell følge dette tretrinnsprogrammet (skriv ut og heng på kjøleskapsdøra): 1.Legg vekk mobilen  2.Pust med magen  3.Les en bok/se på fuglelivet/gå en tur. Vips mye bedre blodtrykk :yes:

Endret av Snutemor
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel trådstart som jeg forstår det av det litt ironiske slaget og fri for ønsker om flere "likes". Mer et humoristisk blikk på en samfunnstrend kanskje? At noen leser provokasjon og sinne i det får så være :)

At kombinasjonen reinsdyrskinn, juletrelys og telt i solnedgang på instagram har et slags komisk potensiale er jo ikke til å komme fra :)

Endret av RoyN
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, RoyN skrev:

Nå var vel trådstart som jeg forstår det av det litt ironiske slaget og fri for ønsker om flere "likes". Mer et humoristisk blikk på en samfunnstrend kanskje? At noen leser provokasjon og sinne i det får så være :)

At nordlys, reinsdyrskinn, juletrelys og telt i solnedgang på instagram har noen smått komiske implikasjoner er jo ikke til å komme fra :)

Jeg ser den altså 😉 og det er jo ikke uten grunn man har en del Instamoments på tur. Jeg kan fint rope Instamoment og dra frem telefonen for kjapt å dokumentere på Instagram med ørten tagger. Jeg lar meg lett henge på massene her 😂 men jeg liker det. Synes det er stas. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en sidenote så kan jeg si at en av de mest "liked" av bildene mine på insta, er fra en tåkecamp midt inni svarteste skaugen, så du trenger ikke en lekker destinasjon for å få til noe fint, derimot tror jeg det er fint å tenke litt igjennom komposisjon og oppsett sånn at motivet kommer godt fra og bildene er ryddige å se på. 

Jeg har lært utrolig mye av Bodil (@bodildall hun er grafisk designer) og Maria Yang (@mariabaccusyang )i forhold til disse tingene og har gått fra å synes at foto som medie var uinteressant og nesten overfladisk, til å synes det er utrolig spennende å se hvordan man kan få frem den stemningen man har ved å være på tur igjennom bilder. Det krever imidlertid at man faktisk setter seg ned og bruker tid på det da, det er ikke bare å knipse ut i løse luften, og man må nok rydde bort søppelposer og lignende for at det ikke blir rotete å se på.

Har en del favoritter på insta, husker bare @btmoen og @jkolsto i farta, men de er veldig flinke 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2017 den 20.42, Tessatroll skrev:

Men eg må no seie at eg synes desse bileta er koslige. Sjølv om eg aldri kjem til å få teke dei fordi det krev a) blikk for motiv b)å gidde dandere ting  c) å faktisk gidde ta bilete. 

Eg har tildømes typisk bilete frå dag 1,2  og 7 på tur. Eg er heilt elendig med andre ord, men sett stor pris på at andre er gode!

På mine bileter ligg det alltid ein glømt Kiwipose, ein usexy plastkopp, ei nalgeneflaske, ein morakniv frå jernia fordi eg ikkje fann noko ann når eg stressa ut døra osv osv.

MEN, eg har bestemt meg for å i det minste verte betre på å fotografere turkameratane mine. For når me kjem att frå tur, er det alltid flust av artige bileter av meg teke av mine fotoglade venner, og så er det fint lite bileter av turfølgjet mitt, noko som i lengda vert litt kjedeleg. Så no har eg lovd bot og betring. Trur eg må til med eit fotokurs.

hahaha. det er godt vi er flere. 

Som lydtekniker, så får jeg ofte i oppgave om å trykke på "rec" på et kamera som ofte blir plassert ved mikseren. Reise på turne med et band, vi har sikkert hundre opptak av de to siste låtene ..... I mitt tilfelle så tror jeg at jeg er "så til stede" at jeg glemmer det å dokumentere. Forsåvidt greit, men litt kjedelig når man prater "om den vanvittig fine plassen, du sku ha sett det!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hammer skrev:

hahaha. det er godt vi er flere. 

Som lydtekniker, så får jeg ofte i oppgave om å trykke på "rec" på et kamera som ofte blir plassert ved mikseren. Reise på turne med et band, vi har sikkert hundre opptak av de to siste låtene ..... I mitt tilfelle så tror jeg at jeg er "så til stede" at jeg glemmer det å dokumentere. Forsåvidt greit, men litt kjedelig når man prater "om den vanvittig fine plassen, du sku ha sett det!"

Viktig å ikke la fotografering bli så altoppslukende at det tar vekk fokuset på hvor man er og hvorfor man er der. Men ved å ta bilder så kan man fort være mer observant av det visuelle man er midt oppi. Man ser nøyere på detaljer og landskap. Jeg tror fotografering bare forsterker naturopplevelsen, om man ikke klikker helt galematias på kamera og glemmer å nyte. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gittiamo skrev:

Viktig å ikke la fotografering bli så altoppslukende at det tar vekk fokuset på hvor man er og hvorfor man er der. Men ved å ta bilder så kan man fort være mer observant av det visuelle man er midt oppi. Man ser nøyere på detaljer og landskap. Jeg tror fotografering bare forsterker naturopplevelsen, om man ikke klikker helt galematias på kamera og glemmer å nyte. 

Det har du rett i. 
I sommer så var hele familien en uke i fjellet. Lite forflytting, og en del vær. Den ene kvelden etter ungene la seg, så tok jeg masse bilder og prøve å finne fine motiver. Få fram forskjellige ting ut i fra å ha fokus her der osv. Var faktisk veldig artig, og det ble en del ok bilder. Angret meg for at jeg ikke to meg skikkelig kamera. 

Men, har jo ikke instagram, eller snap eller ka no enn alt er. Så får jo ikke noe likes likevell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hammer skrev:

Det har du rett i. 
I sommer så var hele familien en uke i fjellet. Lite forflytting, og en del vær. Den ene kvelden etter ungene la seg, så tok jeg masse bilder og prøve å finne fine motiver. Få fram forskjellige ting ut i fra å ha fokus her der osv. Var faktisk veldig artig, og det ble en del ok bilder. Angret meg for at jeg ikke to meg skikkelig kamera. 

Men, har jo ikke instagram, eller snap eller ka no enn alt er. Så får jo ikke noe likes likevell.

Lag fotobok og vis frem til gjester. Da får du ekte likes 😀😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Hammer skrev:

Det har du rett i. 
I sommer så var hele familien en uke i fjellet. Lite forflytting, og en del vær. Den ene kvelden etter ungene la seg, så tok jeg masse bilder og prøve å finne fine motiver. Få fram forskjellige ting ut i fra å ha fokus her der osv. Var faktisk veldig artig, og det ble en del ok bilder. Angret meg for at jeg ikke to meg skikkelig kamera. 

Men, har jo ikke instagram, eller snap eller ka no enn alt er. Så får jo ikke noe likes likevell.

Slett unna det du ikke trenger og behold det i en fin fotobok på mobilen (kan hende du allerede gjør det altså) og se igjennom når du har en ledig stund. Jeg har 10 000 bilder på telefonen (ikke inkl alt på dropbox), elsker å sitte og se igjennom alle de fine øyeblikkene, se de små videoene av kaffelars eller dårlig humor. Særlig de der timene på jobbreiser der jeg sitter i en pruppstusselig hotell og venter på den plastikksmakende takeway-maten min går med til å se bilder og drømme meg tilbake til skaugen/fjellet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.